Onsdag 15 maj 2024, 410 entusiaster online
larsfj Sjöbod
PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar
Mina båtar
Ägarkommentarer
Årsmodell:
1978
1978
Antal ägare:
-
-
Inköpsår:
2006
2006
Inköpspris:
-
-
Positiva egenskaper:
Styv, sjöstark. Gjord för att kryssa med, eftersom skrovet är ganska djupt och spetsigt, med moderna mått mätt. Alltså inte en platt, stötig, obekväm botten som helst bara vill slöra. Stor sittbrunn. Med traditionell, lutande stäv blir det lättare att komma iland än med moderna rakstävade båtar, som inte kan ha ankaret på stäven utan att bygga på ett peke (då kunde man ju lika gärna ha förlängt en sådan båt från början och vunnit reservdeplacement och utrymme).
Negativa egenskaper:
Med mastheadrigg blir genuan ganska stor och tung att skota. Relativt litet utrymme för grejor i akterstuven, så som ankare, tamp, fendrar etc. Kylboxen kunde ha varit större. Masten kommer ner mitt i salongsbordet. Trång ingång till babords akterhytt (vi har två akterhytter till skillnad från de flesta som har en). Dieseltank på bara ca 65 liter. Vattentankar på tillsammans 170 liter kunde ha varit större.
Generellt omdöme:
Rejält bygge av sedvanlig gedigen Orust-kvalitet. Mycket styv, med halva båtvikten djupt nere i en blyköl. Välplanerad, har en relativt modern inredning. Mycket trä, ingen synlig plast i ruffen. Rattstyrning och ovanligt stor sittbrunn för klassen. Seglar bättre än samtidiga H-R och Najader av samma storlek.
Förbättringar / renoveringar:
Bytt motor från Volvo-Penta MD11C till Volvo-Penta D2-40B som ger överdrivet mycket kraft. Båten har rejält peke med framflyttat förstag, elektriskt ankarspel, värmare, vv-beredare, tryckvatten, spis med ugn, kompressorkyl och mycket annat. Stor badbrygga med planerad dusch på aktern. Har köpt ny, större, effektivare Isotherm vv-beredare. Tidigare ägare har höjt bommen 20 cm på masten och monterat högre/större sprayhood än standard och sittbrunnstält med nästan ståhöjd.
Rejält bygge av sedvanlig gedigen Orust-kvalitet. Mycket styv, med halva båtvikten djupt nere i en blyköl. Välplanerad, har en relativt modern inredning. Mycket trä, ingen synlig plast i ruffen. Rattstyrning och ovanligt stor sittbrunn för klassen. Seglar bättre än samtidiga H-R och Najader av samma storlek.
Förbättringar / renoveringar:
Bytt motor från Volvo-Penta MD11C till Volvo-Penta D2-40B som ger överdrivet mycket kraft. Båten har rejält peke med framflyttat förstag, elektriskt ankarspel, värmare, vv-beredare, tryckvatten, spis med ugn, kompressorkyl och mycket annat. Stor badbrygga med planerad dusch på aktern. Har köpt ny, större, effektivare Isotherm vv-beredare. Tidigare ägare har höjt bommen 20 cm på masten och monterat högre/större sprayhood än standard och sittbrunnstält med nästan ståhöjd.
Båtdata från Båtguiden
Fabrikat:
Forgus
Forgus
Modell
35
35
Längd ö.a.
10.4 m (34 fot)
10.4 m (34 fot)
Längd v.l
9.1 m
9.1 m
Bredd
3.4 m
3.4 m
Djup
1.8 m
1.8 m
Deplacement
6000 kg
6000 kg
Köl
Fenköl
Fenköl
Kölvikt
3000 kg
3000 kg
Lystal
-
-
Riggtyp
-
-
Masthöjd
16.4 m
16.4 m
Krysställ
24+46 m²
24+46 m²
Ant. kojer
7 st
7 st
Vattentank
150 liter
150 liter
Bränsletank
170 liter
170 liter
Skrovtyp
Sandwich
Sandwich
Ruffhöjd
-
-
Motor
Volvo Penta MD17D
Volvo Penta MD17D
Motor hk
35 hk
35 hk
Toppfart
7 knop
7 knop
Drivmedel
Diesel
Diesel
Prod. start
1974
1974
Prod. stopp
1985
1985
Antal prod.
c:a 25 st
c:a 25 st
Konstruktör
Hugo Samuelsson
Hugo Samuelsson
Tillverkare
Intermittent
Intermittent