joppegavve Sjöbod
PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtarScantic 575
1978
2 st
2004
35000 kr
Jag löste ut den från ett dödsbo 2004 men har haft en del efarenheter av den sen 10 år tillbaka. Min kompis tog först hand om den -94, efter det att den dels legat på botten under flera år och därefter då den låg den upplagd på tomten. Vårt första uppdrag var och se om motorn (Evinrude 140) fungerade. Efter att "snappsat" den via tändstiften så satte vi dit ett nytt batteri. Den startade direkt. Efter det att vi såg växelhuset var sönderfrätt bytt vi till ett nytt växelhus. Inspirerad av våra framsteg så blev den juridiske ägaren intresserad av båten igen och köpte ett nytt kapell. Vi fick en skön sommar med en bra båt som gick i >40 knop. Lyckan blev dock inte så lång då ett gäng glada gubbar ringde och ville bli bärgade en tid efter midsommar-96. Det visade sig att motorn skurit,men ägaren av båten ville annorlunda och båten bogserades till Skanstulls Marina där en 150 hk Suzuki monterades . Det blev ett " lyft" men vi trilskades lite med propellern och provade ut rätt storlek och "stigning". Sen gick det undan. Tryckloggen var graderad för lite och började om men då höll vi redan i oss för fullt då bara proppen var kvar i vattnet. Efterföljande båtsäsong snodde någon våran rostfria propp och ett samtal till ägaren resulterade i att det blev en fem-bladig HIGH FIVE. Men med denna fick man inte gå för fort över vågorna då den inte kavaterade som vanliga proppar. Under en en fin sommardag med stora vågor hände det som inte fick hända, i allt för hög fart i vågorna gick 2 vevstakar rakt ut ur blocket. Vi tröttnade nu på båten. En duktig mekaniker kontaktades av ägaren och som i sin tur kände lite folk som kunde svetsa blocket . Vi brydde oss inte längre. Båten lades upp hos min kompis och låg sedan där i 8 år utan att det någon gjorde någonting med båten. Sen nåddes vi av beskedet att agrean avlidit. Jag tog då kontakt med de efterlevande. Det visade sig att de inte ville ha båten så jag erbjöd mig att köpa den. Därefter sökte jag upp den som ägaren haft kontakt med i syfte att reparera motorn. Arbetet hade inte påbörjats men det gick rätt fort att få honom att sätta igång då det visade sig att han redan fått betalt för jobbet! Han satte dit en nyslipad vev och en "blueprintade" motorn. NU gick motorn ännu råare än tidigare!
Förbättringar / renoveringar:
Förutom puts; inget. I båten finns idag tillfällig baksoffa och den stora100-literstanken är fast förankrad i skrovet. Nya stolar.
Scantic
575
5.75 m (19 fot)
-
2.04 m
-
850 kg
-
-
-
-
-
-
2 st
-
60 liter
-
-
Utombordare
115 hk
40 knop
Bensin
-
-
-
-
Scantic / Bella / Flipper