40 knop. Lyckan blev dock inte så lång då ett gäng glada gubbar ringde och ville bli bärgade en tid efter midsommar-96. Det visade sig att motorn skurit,men ägaren av båten ville annorlunda och båten bogserades till Skanstulls Marina där en 150 hk Suzuki monterades . Det blev ett " lyft" men vi trilskades lite med propellern och provade ut rätt storlek och "stigning". Sen gick det undan. Tryckloggen var graderad för lite och började om men då höll vi redan i oss för fullt då bara proppen var kvar i vattnet. Efterföljande båtsäsong snodde någon våran rostfria propp och ett samtal till ägaren resulterade i att det blev en fem-bladig HIGH FIVE. Men med denna fick man inte gå för fort över vågorna då den inte kavaterade som vanliga proppar. Under en en fin sommardag med stora vågor hände det som inte fick hända, i allt för hög fart i vågorna gick 2 vevstakar rakt ut ur blocket. Vi tröttnade nu på båten. En duktig mekaniker kontaktades av ägaren och som i sin tur kände lite folk som kunde svetsa blocket . Vi brydde oss inte längre. Båten lades upp hos min kompis och låg sedan där i 8 år utan att det någon gjorde någonting med båten. Sen nåddes vi av beskedet att agrean avlidit. Jag tog då kontakt med de efterlevande. Det visade sig att de inte ville ha båten så jag erbjöd mig att köpa den. Därefter sökte jag upp den som ägaren haft kontakt med i syfte att reparera motorn. Arbetet hade inte påbörjats men det gick rätt fort att få honom att sätta igång då det visade sig att han redan fått betalt för jobbet! Han satte dit en nyslipad vev och en "blueprintade" motorn. NU gick motorn ännu råare än tidigare!" />
Fredag 23 maj 2025, 434 entusiaster online

joppegavve Sjöbod

PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar

Mina båtar
Här listas alla de båtar som joppegavve äger eller har ägt.

Scantic 575
Ägarkommentarer
Årsmodell:
1978
Antal ägare:
2 st
Inköpsår:
2004
Inköpspris:
35000 kr


Positiva egenskaper:
En härlig båt som nästan helt saknar planingströskel av den 2.7 liters stora V6an:s stora vrid. Lättkörd men i början var det ett monster som skrämde bort min dåvarande flickvän från att följa med. Trots att man låg i 30 knop så "skenade" den när man gav full gas och man fick koncentrera sig på att styra ut den tills den hade "planat av" och man kunde släppa en hand och slå av.
Negativa egenskaper:
Kylskåp saknas.
Generellt omdöme:
Jag löste ut den från ett dödsbo 2004 men har haft en del efarenheter av den sen 10 år tillbaka. Min kompis tog först hand om den -94, efter det att den dels legat på botten under flera år och därefter då den låg den upplagd på tomten. Vårt första uppdrag var och se om motorn (Evinrude 140) fungerade. Efter att "snappsat" den via tändstiften så satte vi dit ett nytt batteri. Den startade direkt. Efter det att vi såg växelhuset var sönderfrätt bytt vi till ett nytt växelhus. Inspirerad av våra framsteg så blev den juridiske ägaren intresserad av båten igen och köpte ett nytt kapell. Vi fick en skön sommar med en bra båt som gick i >40 knop. Lyckan blev dock inte så lång då ett gäng glada gubbar ringde och ville bli bärgade en tid efter midsommar-96. Det visade sig att motorn skurit,men ägaren av båten ville annorlunda och båten bogserades till Skanstulls Marina där en 150 hk Suzuki monterades . Det blev ett " lyft" men vi trilskades lite med propellern och provade ut rätt storlek och "stigning". Sen gick det undan. Tryckloggen var graderad för lite och började om men då höll vi redan i oss för fullt då bara proppen var kvar i vattnet. Efterföljande båtsäsong snodde någon våran rostfria propp och ett samtal till ägaren resulterade i att det blev en fem-bladig HIGH FIVE. Men med denna fick man inte gå för fort över vågorna då den inte kavaterade som vanliga proppar. Under en en fin sommardag med stora vågor hände det som inte fick hända, i allt för hög fart i vågorna gick 2 vevstakar rakt ut ur blocket. Vi tröttnade nu på båten. En duktig mekaniker kontaktades av ägaren och som i sin tur kände lite folk som kunde svetsa blocket . Vi brydde oss inte längre. Båten lades upp hos min kompis och låg sedan där i 8 år utan att det någon gjorde någonting med båten. Sen nåddes vi av beskedet att agrean avlidit. Jag tog då kontakt med de efterlevande. Det visade sig att de inte ville ha båten så jag erbjöd mig att köpa den. Därefter sökte jag upp den som ägaren haft kontakt med i syfte att reparera motorn. Arbetet hade inte påbörjats men det gick rätt fort att få honom att sätta igång då det visade sig att han redan fått betalt för jobbet! Han satte dit en nyslipad vev och en "blueprintade" motorn. NU gick motorn ännu råare än tidigare!

Förbättringar / renoveringar:
Förutom puts; inget. I båten finns idag tillfällig baksoffa och den stora100-literstanken är fast förankrad i skrovet. Nya stolar.



Båtdata från Båtguiden
Fabrikat:
Scantic
Modell
575
Längd ö.a.
5.75 m (19 fot)
Längd v.l
-
Bredd
2.04 m
Djup
-
Deplacement
850 kg
Köl
-
Kölvikt
-
Lystal
-
Riggtyp
-
Masthöjd
-
Krysställ
-
Ant. kojer
2 st
Vattentank
-
Bränsletank
60 liter
Skrovtyp
-
Ruffhöjd
-
Motor
Utombordare
Motor hk
115 hk
Toppfart
40 knop
Drivmedel
Bensin
Prod. start
-
Prod. stopp
-
Antal prod.
-
Konstruktör
-
Tillverkare
Scantic / Bella / Flipper

Maringuiden Nordic AB

Org nr. 556864-7530
Varlabergsvägen 16
434 91 Kungsbacka
Tel. 031-932600
info@maringuiden.se |

Kontakta oss

Vill du komma i kontakt med oss, lämna feedback, rapportera ett fel eller övriga ärenden?

Kontaktinformation
Besök oss på Facebook

Annonsera

Vill ni annonsera i Branchregistret eller via webannonser/banners? Eller vill ni diskutera ett samarbete med sveriges störasta marina portal?

Annonsera på maringuiden.se
Kontaktinformation

Information

Maringuiden grundades 1996 och har länge varit sveriges största marina portal. I högsäsong visas varje vecka cirka 650.000 sidvisningar på sajten för ca 55.000 unika besökare.

Information om maringuiden.se
© 1996-2025 maringuiden.se | Det tog 0,02 sek att generera sidan.