Fredag 29 mars 2024, 601 entusiaster online
islandman Sjöbod
PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar
Mina båtar
Ägarkommentarer
Årsmodell:
1963
1963
Antal ägare:
2 st
2 st
Inköpsår:
1966
1966
Inköpspris:
14000 kr
14000 kr
Positiva egenskaper:
Underbar hantverkskvalitet!
Man får mycket uppskattning och glada tillrop från allmänheten när man är ute och glider med dessa båtar!
Man får mycket uppskattning och glada tillrop från allmänheten när man är ute och glider med dessa båtar!
Negativa egenskaper:
Slingrig vid aktersjö
Trång som campingbåt för en modern 2-barns familj
Inget för den som har tummen mitt i handen (kräver vård och underhåll om man skall ha dem i fint skick)
Trång som campingbåt för en modern 2-barns familj
Inget för den som har tummen mitt i handen (kräver vård och underhåll om man skall ha dem i fint skick)
Generellt omdöme:
En i mitt omdöme, en av världens vackraste mahognykryssare!
Utsökt ritad och tillverkad av en (tyvärr mer eller mindre bortglömd verkar det som) båtbyggare och tillika unik hantverkare som borde förtjäna mycket mer utrymme i veteranbåtsrelaterade tidningar och press etc.
Förbättringar / renoveringar:
Både rufftaket och akterdäck har jag bytt till Epoxylimmad Oregon Pine ribb med mittfisk i Mahogny (tidigare dukklädd mahognyfanér-som ruttnat och läckde in vatten efter alla år....)
Bytt akterspegeln under vattenlinjen- 4cm gedigen Hondurasmahogny! (hade ruttnat p.g.a en tidigare plastning, gjord efter en frysskada 1967/68 ca)
Ny sköna dynor i ruffen, samt ny dynväv för marint bruk
Motor genomgången: Ny avgaslimpa, kamrem, rotor/fördelardosa, tändspole+kablar, tändstift, alla packningar/nålventiler i förgasaren bytta, Topplock bytt, tändning justerad etc
Drev nerplockat och ompackat, propeller renoverad
Alla originalbeslag är kvar och är omkromade!
Nya fina sidolanternor i kromad mässing
Hela fördäck, skarndäck, ruff och överbyggnaden omslipad, oljad och fernissad 2005/2006.
Nya kromade lister runt relingarna
All inredning påbörjad renovering (kompressorkylskåp skall monteras, likaså nytt gasolkök), tankar på ombyggnad av garderoben till ett toautrymme finns också...
En i mitt omdöme, en av världens vackraste mahognykryssare!
Utsökt ritad och tillverkad av en (tyvärr mer eller mindre bortglömd verkar det som) båtbyggare och tillika unik hantverkare som borde förtjäna mycket mer utrymme i veteranbåtsrelaterade tidningar och press etc.
Förbättringar / renoveringar:
Både rufftaket och akterdäck har jag bytt till Epoxylimmad Oregon Pine ribb med mittfisk i Mahogny (tidigare dukklädd mahognyfanér-som ruttnat och läckde in vatten efter alla år....)
Bytt akterspegeln under vattenlinjen- 4cm gedigen Hondurasmahogny! (hade ruttnat p.g.a en tidigare plastning, gjord efter en frysskada 1967/68 ca)
Ny sköna dynor i ruffen, samt ny dynväv för marint bruk
Motor genomgången: Ny avgaslimpa, kamrem, rotor/fördelardosa, tändspole+kablar, tändstift, alla packningar/nålventiler i förgasaren bytta, Topplock bytt, tändning justerad etc
Drev nerplockat och ompackat, propeller renoverad
Alla originalbeslag är kvar och är omkromade!
Nya fina sidolanternor i kromad mässing
Hela fördäck, skarndäck, ruff och överbyggnaden omslipad, oljad och fernissad 2005/2006.
Nya kromade lister runt relingarna
All inredning påbörjad renovering (kompressorkylskåp skall monteras, likaså nytt gasolkök), tankar på ombyggnad av garderoben till ett toautrymme finns också...
Båtdata från Båtguiden
Fabrikat:
Oxelösundare
Oxelösundare
Modell
24
24
Längd ö.a.
7.3 m (24 fot)
7.3 m (24 fot)
Längd v.l
-
-
Bredd
2.3 m
2.3 m
Djup
0.75 m
0.75 m
Deplacement
1500 kg
1500 kg
Köl
-
-
Kölvikt
-
-
Lystal
-
-
Riggtyp
-
-
Masthöjd
-
-
Krysställ
-
-
Ant. kojer
2 st
2 st
Vattentank
-
-
Bränsletank
135 liter
135 liter
Skrovtyp
Mahogny
Mahogny
Ruffhöjd
-
-
Motor
-
-
Motor hk
-
-
Toppfart
17 knop
17 knop
Drivmedel
Bensin
Bensin
Prod. start
1958
1958
Prod. stopp
1968
1968
Antal prod.
140 st
140 st
Konstruktör
-
-
Tillverkare
Söderkvists Båt Snickeriverkstad
Söderkvists Båt Snickeriverkstad