Fredag 29 mars 2024, 547 entusiaster online
gevaliaursus Sjöbod
PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar
Mina båtar
Ägarkommentarer
Årsmodell:
1975
1975
Antal ägare:
2 st
2 st
Inköpsår:
2007
2007
Inköpspris:
260000 kr
260000 kr
Positiva egenskaper:
Stor och rejäl styrhytt. Rymlig förpik med gott om plats för oss två. Solcellen gör oss i praktiken oberoende av batteriladddare och landström.
Negativa egenskaper:
Detta exemplar är försett med dinett, skulle ha föredragit vanlig salong med två soffor.
Generellt omdöme:
Efter två långa båtsomrar är det bara att konstatera att detta är en mycket bra båt att bo i, gott om utrymme och stabill i sjön.
Förbättringar / renoveringar:
Tidigare ägare har lagt in 300-liters tankar för både diesel och vatten, borde räcka ett tag.
Tankarna var original. Det visade sig då diesellukten blev för påträngande sommaren 2009. Under vintern kunde jag konstatera att plastad marinplywood inte är det optimala materialet för inspektionsluckor. Det var en av luckorna till dieseltanken som började släppa igenom diesel i kanten. Nu sitter det tre stycken luckor i rostfritt, syrafast.
Vattentanken fick sig också en översyn, här var det ännu värre. Det gick att köra näven igenom en av luckorna. Där sitter nu luckor i 12 mm polycarbonat. Passade också på att byta slangar och kopplingar.
Motorn är utbytt till en fabriksrenoverad 82-hästars Ford.
Har satt in en tredelad dörr i teak (kanonjobb av Ludde Snickare)från styrhytten in till salongen. Samme snickare har också skräddarsytt ett Lagunbord till akterbrunnen. Har vidare monterat ekolod, satt in VHF och en laptop som plotter.
Efter två långa båtsomrar är det bara att konstatera att detta är en mycket bra båt att bo i, gott om utrymme och stabill i sjön.
Förbättringar / renoveringar:
Tidigare ägare har lagt in 300-liters tankar för både diesel och vatten, borde räcka ett tag.
Tankarna var original. Det visade sig då diesellukten blev för påträngande sommaren 2009. Under vintern kunde jag konstatera att plastad marinplywood inte är det optimala materialet för inspektionsluckor. Det var en av luckorna till dieseltanken som började släppa igenom diesel i kanten. Nu sitter det tre stycken luckor i rostfritt, syrafast.
Vattentanken fick sig också en översyn, här var det ännu värre. Det gick att köra näven igenom en av luckorna. Där sitter nu luckor i 12 mm polycarbonat. Passade också på att byta slangar och kopplingar.
Motorn är utbytt till en fabriksrenoverad 82-hästars Ford.
Har satt in en tredelad dörr i teak (kanonjobb av Ludde Snickare)från styrhytten in till salongen. Samme snickare har också skräddarsytt ett Lagunbord till akterbrunnen. Har vidare monterat ekolod, satt in VHF och en laptop som plotter.
Båtdata från Båtguiden
Fabrikat:
Johnson
Johnson
Modell
30
30
Längd ö.a.
9 m (30 fot)
9 m (30 fot)
Längd v.l
-
-
Bredd
3 m
3 m
Djup
1.2 m
1.2 m
Deplacement
4750 kg
4750 kg
Köl
långköl
långköl
Kölvikt
1000 kg
1000 kg
Lystal
-
-
Riggtyp
-
-
Masthöjd
-
-
Krysställ
-
-
Ant. kojer
4-5 st
4-5 st
Vattentank
300 liter
300 liter
Bränsletank
300 liter
300 liter
Skrovtyp
-
-
Ruffhöjd
180 m
180 m
Motor
Ford 2712 E
Ford 2712 E
Motor hk
82 hk
82 hk
Toppfart
9 knop
9 knop
Drivmedel
Diesel
Diesel
Prod. start
-
-
Prod. stopp
-
-
Antal prod.
250 st
250 st
Konstruktör
Bo Johnson
Bo Johnson
Tillverkare
Johnson Marine Design AB
Johnson Marine Design AB