Söndag 09 maj 2021, 325 entusiaster online

demoniak Sjöbod

PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar

Gästbok & Bloggbok inlägg
Renovering av båten

Här är lite hur jag gick till väga:

http://moviebox.mine.nu/bilder/boat/

- Jag ville byta ut den gamla bruna heltäckningsmattan, så den slet jag ut. (Dumma amerikanare som bygger båtar med heltäckningsmatta på plywood, som gjort för att bli fuktskadat ;-)
Slet även ut dynor, sidopaneler och stolar för de var inte heller fräscha.

- Upptäkte att plywooden i stora delar av durken var murken, specellt där det hade suttit skruvar. Min första tanke var att bara byta ut den rakt av mot sk. durk- eller däck-plywood (vita resp. svarta ränder) och sedan inte ha någon ny matta på.

- Gamla plywooden var lite svår att få loss eftersom den var fastplastad längs kanterna. Det blev till att ta fram vinkelslipen och såga ett snitt i glasfibern runt om. Använde en sk. diamantskiva och det gick bra. Använd ordentligt andningsskydd och glasögon bara, glasfiberdamm är inte skoj.

- När durken var borta och alla block av gammalt skummaterial därunder var avlägsnat såg jag att både längs- och tvärgående balkar inte heller var i något vidare skick. De hade från början varit konstruerade av masivt trä och sedan inplastade runt om och mot botten. Problemet var att även här gick det skruvar rakt ned genom plasten och in i trät. På vissa ställen var det inte mycket trä kvar utan endast en svart sörja som liknade jord.
Perfektionist som jag är bestämde jag mig för att allt dåligt skulle bort. Vilkelslipen åkte fram igen och båten blev i stort sett jämnad med botten invändigt!

- Jag började bygga upp nya balkar och spant. Vanligt virke från brädgården fanns i rätt dimension så det fick duga. Det var lite krångligt att få till formen eftersom jag givetvis inte sparat de gamla att använda som mall.

- Nu fick jag en idé hur jag skulle lösa resten av konstruktionen. I stället för ett lager med ny plywood skulle jag göra den i två steg och plasta mellan. Första lagret med plywood går från balken och utåt på båda sidorna. Under plywooden fyllde jag med fogskum, billig sorts polyurethan-skum från byggmarknaden. Efter en del efterforskning beslutade jag att det inte var värt att använda betydligt dyrare tvåkomponentsskum med slutna celler. Plywooden skruvades nu mot balken.
Plywooden jag använde var "MAHOGNYPLYWOOD MERANTI (Luanaplywood)" från http://www.erlandson-trade.se/
Fick också reda på att det inte finns något som heter "marinplywood", det är bara en myt, allt trä är fuktkänsligt om det inte skyddas. Men självklart skall plywooden vara vatten/kok-fast limmad.

- Plastade in allt nytt trä, från kanten mellan botten och balken och utåt mot sidorna. Använde glasfibermatta och polysesterplast från Biltema. http://www.biltema.se/ Två lager fick räcka eftersom det i första hand skulle fungera som fuktspärr och inte behövde bidra med någon direkt styrka i konstruktionen.

- Slipade med våtslippapper för att ta bort de glasfiberändar som spretade ut och var vassa. Därefter spacklade jag de ytor som skulle vara synliga med ett grovt polyesterspackel från Biltema och slipade igen.

- All ny plast målades vit med Biltemas tvåkomponentsfärg.

- Jag passade på att flytta bensintanken och batteriet längre fram i båten för att förbättra viktfördelningen så de installerades med nya slangar och kablar. Blev även tungen att flytta påfyllningröret till tanken från ovansidan till ena kortsidan för att få plats under durken. Det fick bli en inspektionslucka där gamla röret satt i stället.

- Nästa lager av plywood är uppdelad i tre "rader", en längs varje sida som skall fästas mot durken och en i mitten som består av ett antal lösa luckor. Långsidorna av luckorna vilar mot de inplastade balkarna och kortsidorna mot de tvärgående spanten jag satte in mellan balkarna. På undersidan av luckorna sitter två teaklister för att hålla dem på plats i längsled. När alla delar var tillsågade och inpassade betsade jag dem med Internationals båtbets. Därefter Biltemas 2-stegs olja. Först så mycket grundolja träet kan suga, sedan slut-oljan som är nästan som fernissa/lack men segare och inte lika hård så att risken att den skricker och flagnar är mindre.

- Stativen till stolarna (Springfield Explorer, köpta på e-bay) är skruvade med bultar underifrån (M8 med kupolmuttar på ovansidan) genom sidostyckerna som i sin tur är limmade mot durken med Casco Marin/Teknik. Detta för att helt och hållet undvika skruvar genom den nya plasten.

- Sidopanelerna är utsågade i 9mm plywood, grund och slutoljade för att skydda dem mot fukt. Sedan är de klädda med 3mm foam för att de skall bli lite rundare och mjukare och slutligen med grått konstläder med en blå kant runt omkring.
Köpte materialet på Auto Clayt http://www.batnet.se/autoclayt/
Limmade både foam och konstläder med vattenbaserat kontaktlim från Casco.
http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Vattenbaserat%20Kontaktlim.pdf
Kontaktlim med lösningsmedel kan lösa upp cellplast och skumgummi. Testade först med kontaktlim på sprejburk vilket inte fungerade något vidare.
Högtalare installerades i sidopanelerna, två stycken 6,5" vattentåliga högtalare av fabrikat Wellemans http://www.kjell.com/?item=26114 i varje.
Gas/växel-reglage installerades (köpt på e-bay)

- Instrumentbrädan är tillverkad av en serveringsbricka i teak från Biltema. Lackad med International Original. Köpte en komplett uppsättning nya Faria/OMC-instrument på e-bay.

- Stolarna är köpta på Hjertmans. http://www.hjertmans.se/ De är tilverkade av finska Ergoseat http://www.ergo.fi/ och är samma som sitter i Bella-båtar m.fl.

- Ett "Stolmen" rör från Ikea fick bli en wakeboard-pylon med hjälp av ett fäste för bordsben från Jula, två cykellås-vajrar, ett spännband samt en muff från ett avlopsrör i plast som adapter.

- En badplattform från Båtsystem http://www.batsystem.se/ köpt på Clas Ohlson http://www.clasohlson.se/ med tillhörande teleskopstege sitter på ena sidan om utombordaren bak. Efter att den hade lossnat blev jag tvungen att skruva fast den ordentligt. Använde rostfria gängstänger som jag kunde sticka in genom skrovet en bra bit för att kunna komma åt och sätta stora brickor och muttrar på baksidan.

- Det nya kapellet är sytt av Brian på B&H Canvasworks http://bhcanvasworks.com/

- Tältet båten står i när den är på land är ett universaltält på 3x6m från Rusta. http://www.rusta.se/ Har skruvat ihop en ram av tryckimpregnerat virke längs marken för att det skall bli stabilare. En extra pressenning ligger över taket som skydd.

- Hydraulstyrning från Flotec Marin http://www.flotecmarin.se/ fick ersätta den gamla med kuggstång.


Saker som återstår att göra:

- Montera wakeboardtower. Ett Typhoon Tower http://www.cook-mfg.com/TyphoonTowerFlyer1.pdf som jag köpt begagnat.

- Sätta stoppning och klä in stormarna till dynor och ryggstöd i fören.

- Bygga en stome till en soffa med ryggstöd i aktern samt klä in och stoppa.

- Koppla in lanternor.


Skrivet av: demoniak
den 07-03-28 19:13
Snyggt jobb!
Alltid kul att se renoveringar av gamla Glastronbåtar. Jag hade själv en V 162 futura 1978.

/Wille
Skrivet av: Wille
den 06-09-06 05:47
Sida 1 av 1
Skriv inlägg


Privat Publikt

Du måste vara inloggad för att skriva i demoniak´s bloggbok.


Maringuiden Nordic AB

Org nr. 556864-7530
Varlabergsvägen 16
434 91 Kungsbacka
Tel. 031-932600
info@maringuiden.se |

Kontakta oss

Vill du komma i kontakt med oss, lämna feedback, rapportera ett fel eller övriga ärenden?

Kontaktinformation
Besök oss på Facebook

Annonsera

Vill ni annonsera i Branchregistret eller via webannonser/banners? Eller vill ni diskutera ett samarbete med sveriges störasta marina portal?

Annonsera på maringuiden.se
Kontaktinformation

Information

Maringuiden grundades 1996 och har länge varit sveriges största marina portal. I högsäsong visas varje vecka cirka 650.000 sidvisningar på sajten för ca 55.000 unika besökare.

Information om maringuiden.se
© 1996-2021 maringuiden.se | Det tog 0.12 sek att generera sidan.