Tisdag 23 apr 2024, 278 entusiaster online
dannne Sjöbod
PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar
Mina båtar
Här listas alla de båtar som dannne äger eller har ägt.
Sea Ray 335 w AXIUSScand DynamicSea Ray 315 Sundancer
Sea Ray 335 w AXIUSScand DynamicSea Ray 315 Sundancer
Ägarkommentarer
Årsmodell:
2008
2008
Antal ägare:
2 st
2 st
Inköpsår:
2011
2011
Inköpspris:
-
-
Positiva egenskaper:
Här finns det faktiskt mycket att tillägga men skall försöka vara opartiskt för er som funderar på just denna båttyp.
Med sina dryga 7,5ton får båten väldigt goda sjöegenskaper, över förväntan må jag säga. Vid 8-9m/s går det riktigt behagligt att hålla en marschfart på 24-25kn.
En ståhöjd i ruffen på 1,98! helt otroligt, det känns som att kliva ner i en salong på en 40-45ft båt. Rejäl säng i fören för två vuxna, detsamma med midcabinen. soffan därimellan går att dra ut och whoola så finns det plats för tex ett par spontangäster.
Axius... Vem som helst kan navigera båten i trånga utrymmen. Med joysticken styr man båten med riktig precision utan dyra IPS-drev från Volvo, dreven (Bravo III) styrs individuellt via elektroniken och det fungerar långt bättre än vad jag hoppats på.
Många tittar ner på det amerikanska båtarna men dom ligger långt före sina kolegor här i europa och det är verkligen välbyggt och framförallt genomtänkt.
Med sina dryga 7,5ton får båten väldigt goda sjöegenskaper, över förväntan må jag säga. Vid 8-9m/s går det riktigt behagligt att hålla en marschfart på 24-25kn.
En ståhöjd i ruffen på 1,98! helt otroligt, det känns som att kliva ner i en salong på en 40-45ft båt. Rejäl säng i fören för två vuxna, detsamma med midcabinen. soffan därimellan går att dra ut och whoola så finns det plats för tex ett par spontangäster.
Axius... Vem som helst kan navigera båten i trånga utrymmen. Med joysticken styr man båten med riktig precision utan dyra IPS-drev från Volvo, dreven (Bravo III) styrs individuellt via elektroniken och det fungerar långt bättre än vad jag hoppats på.
Många tittar ner på det amerikanska båtarna men dom ligger långt före sina kolegor här i europa och det är verkligen välbyggt och framförallt genomtänkt.
Negativa egenskaper:
Här vill nog många se att jag skriver något illa om bensinmotorernas farliga rykte och höga bränslekostnader, men det tänker jag inte göra för det är inte som diesel-folket påstår. Visst är bräsnleförbr. något högre än samma alternativ med diesel men jag resonerar så här: hellre en nyare båt med välplannerade utrymmen och hög teknisk standard än en dieselbåt från sent 90-tal med många timmar och sliten interiör/extieriör. ¨
Sen är det ju så att skulle vi köpt denna båt med diesel-spisar så hade vi fått hostat upp 4-500' till och det för att få ner förbrukningen med 1-1,5l/nm? skulle inte tro det... förbrukning blandad körning: 3,5l/nm.
Sen är det ju så att skulle vi köpt denna båt med diesel-spisar så hade vi fått hostat upp 4-500' till och det för att få ner förbrukningen med 1-1,5l/nm? skulle inte tro det... förbrukning blandad körning: 3,5l/nm.
Generellt omdöme:
En helt underbar båt med rejält tilltagna utrymmen. Båten har inga skarndäck vilket många kan tycka vara opraktiskt men man vinner mycket utrymme och båten blir inte för stor i trånga hamnar.
Den öppningsbara framrutan med en rejäl trappa inbyggd i dörren till ruffen gör livet mycket enkelt ombord för såväl barn som vuxna, framförallt slipper man balansera på relingen med grillen!
Förbättringar / renoveringar:
Ja det blir ett ankarspel i aktern, plotter (inte bestämt vilken än), spis kombinerad el/sprit, mm.
En helt underbar båt med rejält tilltagna utrymmen. Båten har inga skarndäck vilket många kan tycka vara opraktiskt men man vinner mycket utrymme och båten blir inte för stor i trånga hamnar.
Den öppningsbara framrutan med en rejäl trappa inbyggd i dörren till ruffen gör livet mycket enkelt ombord för såväl barn som vuxna, framförallt slipper man balansera på relingen med grillen!
Förbättringar / renoveringar:
Ja det blir ett ankarspel i aktern, plotter (inte bestämt vilken än), spis kombinerad el/sprit, mm.
Båtdata från Båtguiden
Fabrikat:
Sea Ray
Sea Ray
Modell
335 w AXIUS
335 w AXIUS
Längd ö.a.
10.16 m (33 fot)
10.16 m (33 fot)
Längd v.l
-
-
Bredd
3.18 m
3.18 m
Djup
1.02 m
1.02 m
Deplacement
6350 kg
6350 kg
Köl
-
-
Kölvikt
-
-
Lystal
-
-
Riggtyp
-
-
Masthöjd
-
-
Krysställ
-
-
Ant. kojer
6 st
6 st
Vattentank
132 liter
132 liter
Bränsletank
757 liter
757 liter
Skrovtyp
-
-
Ruffhöjd
-
-
Motor
T-350 Magnum MPI BravoIII DTS
T-350 Magnum MPI BravoIII DTS
Motor hk
600 hk
600 hk
Toppfart
35 knop
35 knop
Drivmedel
Bensin
Bensin
Prod. start
2007
2007
Prod. stopp
2009
2009
Antal prod.
-
-
Konstruktör
-
-
Tillverkare
-
-