Torsdag 28 mars 2024, 338 entusiaster online
az0932 Sjöbod
PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar
Gästbok & Bloggbok inlägg
Hydran Våga
Hydran Våga!
I början av mars 2012 på båtmässan Allt för sjön i Stockholm, bland alla båtar och besökande, träffades Hydraägarna Bananaz med H S95 och az0932 med H S114. Det blev ett mycket trevligt och givande minimöte mellan två av Hydraklubbens medlemmar. Snacket handlade en hel del om olika varianter av renoveringar och förbättringar som man kan göra med en Hydra. Bananaz har gjort en rejäl och imponerande refit och mer lär vara på G. Just när det tycks vara mera regel än undantag att 70-talsbåtarna skall dissas i olika sammanhang. Är det både intressant och riktigt bra för det egna självförtroendet när man träffar likasinnade som inte delar uppfattningen att det speciellt är 70-talsbåtarna som är dåliga. Då känns det istället att det är dags för att hissa en Hydra som en båt med både möjligheter och en framtid! Det tillverkades 150 stycken och alla kommer nog inte att bli skrotade under överskådlig tid. En och annan kommer kanske rent av att bli klassad som K-märkt.
Kort och gott handlar det om en segelbåt som är enkel till sin konstruktion och som är rimlig till sin storlek.
För vår egen del har vi delat upp upprustningsfixet med vår Hydra i etapper och det har dessutom fördelats över flera år. Det mesta som har gjorts har till största delen funnits med i tänket ända sedan vi köpte båten. Det gäller att se möjligheterna, framför problemen och framför allt gäller det att inte ta itu med för mycket på en och samma gång. Vi har haft en plan som har gått ut på att vi på somrarna har tänkt igenom vilka delar vi skall prioritera under vinterhalvåret. Det har varit en mix av både nödvändiga åtgärder och allmänna förbättringar.
I vintras passade vi på att fixa en hel del. Vi bestämde oss för att dra ner samtliga fall till sittbrunnen. Dessutom byttes förstaget ut och Våga utrustades med ett rullsystem från Furlex. Från sittbrunnen är det nu både bekvämt och enkelt att manövrera en rullgenua. Redan när vi köpte båten tyckte vi att de gamla seglen var väl utseglade och mera liknade ett par lakan. ”– Är det inte dags för nya segel?”, sa vi efter varje säsong. Det definitiva beslutet togs på i början av september 2011 på båtmässan, ”Allt på sjön” i Gustavsberg utanför Stockholm. De tidigare seglen kom från Wessel Marin i Stockholm. Tyvärr finns de inte längre så det blev nya från North Sails istället. Med ett nytt storsegel med genomgående lattor, rullgenua och pricken över i, en helröd gennaker har seglingen fått en ny upplevelse.
Numera handlar det om segling som även innebär att vi har bättre koll på vinden. Vi monterade Nexus Startpack 1 med vindmätare, vattentemperaturmätare och ekolod på båten och i sittbrunnen sitter det nu en lättläst display.
Avslutningsvis fick badstegen i aktern en liten men dock en rejäl förbättring i form av en fotplatta av teak på nedersta steget. Därmed gör det inte längre ont i foten när det är dags att kliva upp ur havet. Foton finns i albumet.
När det gäller renoverings- och upprustningsarbeten börjar vi närma oss slutet av vår generalgenomgång. Det har varit en intressant resa från masttoppen ända ned till undersidan av kölen. Det enda större arbetet som återstår, under överskådlig tid, är ett byte av rufftakets vinylmatta mot en ny. Den som finns där idag har definitivt passerat bäst före. När det är gjort är kommer vi att vara riktigt nöjda ett bra tag framöver och då kommer det mera att handla om segling och softande.
Gillar man sin båt blir båtägandet nästan som en slags symbios mellan båten och dess ägare. En Hydra är som sagt en båt som till dess form och storlek passar oss och hur vi vill tillbringa vår tid på sjön, för ankare eller i hamnen. Oavsett hur vi använder båten, antingen som en trevlig dagseglare för två som går bra i sjön eller som en badbåt för flera personer, när sommaren väl slår till, så ångrar vi inte att vi köpte oss en egen Hydra som vi har döpt till Våga.
Måhända ligger en renovering av Hydra stick i stäv med det som kritikerna egentligen tänker om våra 70-talsbåtar? Ur deras perspektiv handlar det om att gamla båtar skall skrotas till förmån för nya. I vårt perspektiv handlar det mera om ett bevarande av en välseglande båtmodell och som dessutom har en inom svenskt båtbyggeri unik tillkomsthistoria. Lite kultkänsla finns det allt över en Hydra och det är något som ligger mera i linje med det vi själva vill. Våra egna ambitioner hänger speciellt ihop med att det än så länge finns företag som fortfarande tillverkar och säljer samma produkter som de gjorde på 70-talet. Utseendet är identiskt och skruvhålen passar. Då är det roligt att göra en renovering!
Augusti 2012
az0932
I början av mars 2012 på båtmässan Allt för sjön i Stockholm, bland alla båtar och besökande, träffades Hydraägarna Bananaz med H S95 och az0932 med H S114. Det blev ett mycket trevligt och givande minimöte mellan två av Hydraklubbens medlemmar. Snacket handlade en hel del om olika varianter av renoveringar och förbättringar som man kan göra med en Hydra. Bananaz har gjort en rejäl och imponerande refit och mer lär vara på G. Just när det tycks vara mera regel än undantag att 70-talsbåtarna skall dissas i olika sammanhang. Är det både intressant och riktigt bra för det egna självförtroendet när man träffar likasinnade som inte delar uppfattningen att det speciellt är 70-talsbåtarna som är dåliga. Då känns det istället att det är dags för att hissa en Hydra som en båt med både möjligheter och en framtid! Det tillverkades 150 stycken och alla kommer nog inte att bli skrotade under överskådlig tid. En och annan kommer kanske rent av att bli klassad som K-märkt.
Kort och gott handlar det om en segelbåt som är enkel till sin konstruktion och som är rimlig till sin storlek.
För vår egen del har vi delat upp upprustningsfixet med vår Hydra i etapper och det har dessutom fördelats över flera år. Det mesta som har gjorts har till största delen funnits med i tänket ända sedan vi köpte båten. Det gäller att se möjligheterna, framför problemen och framför allt gäller det att inte ta itu med för mycket på en och samma gång. Vi har haft en plan som har gått ut på att vi på somrarna har tänkt igenom vilka delar vi skall prioritera under vinterhalvåret. Det har varit en mix av både nödvändiga åtgärder och allmänna förbättringar.
I vintras passade vi på att fixa en hel del. Vi bestämde oss för att dra ner samtliga fall till sittbrunnen. Dessutom byttes förstaget ut och Våga utrustades med ett rullsystem från Furlex. Från sittbrunnen är det nu både bekvämt och enkelt att manövrera en rullgenua. Redan när vi köpte båten tyckte vi att de gamla seglen var väl utseglade och mera liknade ett par lakan. ”– Är det inte dags för nya segel?”, sa vi efter varje säsong. Det definitiva beslutet togs på i början av september 2011 på båtmässan, ”Allt på sjön” i Gustavsberg utanför Stockholm. De tidigare seglen kom från Wessel Marin i Stockholm. Tyvärr finns de inte längre så det blev nya från North Sails istället. Med ett nytt storsegel med genomgående lattor, rullgenua och pricken över i, en helröd gennaker har seglingen fått en ny upplevelse.
Numera handlar det om segling som även innebär att vi har bättre koll på vinden. Vi monterade Nexus Startpack 1 med vindmätare, vattentemperaturmätare och ekolod på båten och i sittbrunnen sitter det nu en lättläst display.
Avslutningsvis fick badstegen i aktern en liten men dock en rejäl förbättring i form av en fotplatta av teak på nedersta steget. Därmed gör det inte längre ont i foten när det är dags att kliva upp ur havet. Foton finns i albumet.
När det gäller renoverings- och upprustningsarbeten börjar vi närma oss slutet av vår generalgenomgång. Det har varit en intressant resa från masttoppen ända ned till undersidan av kölen. Det enda större arbetet som återstår, under överskådlig tid, är ett byte av rufftakets vinylmatta mot en ny. Den som finns där idag har definitivt passerat bäst före. När det är gjort är kommer vi att vara riktigt nöjda ett bra tag framöver och då kommer det mera att handla om segling och softande.
Gillar man sin båt blir båtägandet nästan som en slags symbios mellan båten och dess ägare. En Hydra är som sagt en båt som till dess form och storlek passar oss och hur vi vill tillbringa vår tid på sjön, för ankare eller i hamnen. Oavsett hur vi använder båten, antingen som en trevlig dagseglare för två som går bra i sjön eller som en badbåt för flera personer, när sommaren väl slår till, så ångrar vi inte att vi köpte oss en egen Hydra som vi har döpt till Våga.
Måhända ligger en renovering av Hydra stick i stäv med det som kritikerna egentligen tänker om våra 70-talsbåtar? Ur deras perspektiv handlar det om att gamla båtar skall skrotas till förmån för nya. I vårt perspektiv handlar det mera om ett bevarande av en välseglande båtmodell och som dessutom har en inom svenskt båtbyggeri unik tillkomsthistoria. Lite kultkänsla finns det allt över en Hydra och det är något som ligger mera i linje med det vi själva vill. Våra egna ambitioner hänger speciellt ihop med att det än så länge finns företag som fortfarande tillverkar och säljer samma produkter som de gjorde på 70-talet. Utseendet är identiskt och skruvhålen passar. Då är det roligt att göra en renovering!
Augusti 2012
az0932
Våga en Hydra
Våga en Hydra
På båtmässan i Göteborg i slutet av februari 2011 kunde vi inte motstå ett peke med tillhörande stävstege till mässpris. Tanken på en stävstege har funnits ända sedan vi köpte vår Hydra och det blev en smart lösning från Båtsystem. Ett peke har flera fördelar:
Fördel 1 är att det numera inte behövs lika många jätteskutt från båten av typen ”hoppsan”. Ibland genomfördes de till snorhala klippor med tveksamma stilpoäng.
Fördel 2 är att vi kan utöka segelgarderoben med en gennaker.
Under vinteruppehållet, när vi ändå inte hade något annat för oss än att bara längta till sommaren..., passade vi på att byta ut de gamla, spruckna och mjölkvita ventilerna mot nya. Resultatet blev en ”solklar” förbättring och numera får vi in mer dagsljus i ruffen än tidigare. Dessutom går det att njuta av utsikten under tiden som man exempelvis lagar mat.
Nytt peke och nya ventiler blev startskottet för vårrustningen. Återigen kunde vi konstatera att en Hydra är en lagom stor båt. Det behövs inte speciellt många timmar innan båten är så pass klar, att man återigen kan spegla sitt vårbleka ansikte i skrovets polerade glans. Hur Boo Marins grundare Bengt Janssons bättre uttryckte denna kvalitet finns att läsa nedan. Se 2010 års blogg.
Att sjösätta är att återigen ge sin Hydra förnyad kontakt med vattnet. Till vår stora skräck upptäckte vi att båttrailerns stödhjul höll på att rasa ihop när vi rullade fram mot kranen och vi hade inte många meters frist. Fel produkt på fel plats och definitivt i fel sammanhang fick bli ett eget trailerprojekt under sommaren. När vi ändå var igång passade vi på att fixa Bilbesiktningens anmärkning från 2006 beträffande vagnens färdbromsfunktion. Det betyder att körförbudet inte längre aktuellt och att trailern numera kan bli en laglig "80-kärra".
Ett annat och mera intressant fix under sommaren var att vi efter år av halvmesyr äntligen satte fast bommen i masten på rätt sätt. Samtidigt utrustade vi båten med en Rodkicker från Seldéns. Tillsammans med en riggarverkstad fixade vi jobbet och slutresultatet blev riktigt bra. Bara det att bommen inte längre kommer farandes ned i sittbrunnen, vid en revning av storseglet, är ett lyft. Tidigare hade vi lazy-jacksen och dirken till detta, men nu har vi en betydligt bättre och mycket säkrare lösning. Den totala effekten vad gäller seglingsegenskaperna kommer vi först att få uppleva under nästa säsong. Det är alltid bra att ha något att se fram emot.
I och med att vi redan är igång med riggen så har vi börjat fundera på segelgarderoben. Seglen som en gång tiden kom från Wessel Marin AB i Stockholm fungerar visserligen, men snart är det nog dags förnyelse. ”-Visst börjar väl seglen att se ut som gamla lakan?”
I sommar har vår egen Hydra, döpt till Våga, återigen bevisat att båten är optimal när det handlar om att vara ute i det blå under en begränsad tid. Visserligen handlar det delvis om viss reducerad komfort men det betyder samtidigt att fritidsintresset inte nödvändigtvis behöver kosta en förmögenhet.
I början av september avslutade vi båtsäsongen 2011 på båtmässan ”Allt på sjön” i Gustavsberg utanför Stockholm. Det blev en riktigt bra dag bland alla båtar och fint väder. Till de mera spännande sevärdheterna hörde Arconas vackra nyhet med modellbeteckningen 410. Att varvet Arconas ursprung hänger samman med vår egen Hydra har vi skrivit om tidigare och för vår del uppskattade vi att vi i Gustavsberg fick ett intressant, givande och personligt möte med båtkonstruktören Heinz-Jürgen Sass, Hydrans upphovsman. En båtkonstruktör som både har lång erfarenhet av båtar och ett inom området ovanligt brett register. Med nyfikenhet, konstruktiva idéer och många strängar på sin lyra har han fram tills idag tagit fram omkring 150 olika båtar. Det handlar om allt från modellbåtar till kajaker, katamaraner, trimaraner, isjakter, segel- och motorbåtar. Bland annat fick vi se ett foto från 40-talet på en intressant och futurstisk isjakt som, ur en amatörs synvinkel, lika bra kunde ha varit konstruerad idag. Till detta skall även läggas hans två böcker ”–Segelbåtens konstruktion” och en som handlar om flerskrovsbåtar. Den senare är även översatt till tyska. En del av skisserna har stannat kvar i ritbordet medan andra som till exempel Hydran har serietillverkats.
I eftermiddagssolen i Gustavsberg blev det mycket av både segelbåts- och Hydrasnack. Avslutningsvis diskuterade vi hur Hydran, en enkel och tidlös båt med klassiska linjer, hade sett ut om Heinz-Jürgen hade ritat den idag. Vissa justeringar hade han gjort men Hydrans huvudprincip och kännetecken ”keep it simple” hade helt klart varit kvar.
September 2011
az0932
På båtmässan i Göteborg i slutet av februari 2011 kunde vi inte motstå ett peke med tillhörande stävstege till mässpris. Tanken på en stävstege har funnits ända sedan vi köpte vår Hydra och det blev en smart lösning från Båtsystem. Ett peke har flera fördelar:
Fördel 1 är att det numera inte behövs lika många jätteskutt från båten av typen ”hoppsan”. Ibland genomfördes de till snorhala klippor med tveksamma stilpoäng.
Fördel 2 är att vi kan utöka segelgarderoben med en gennaker.
Under vinteruppehållet, när vi ändå inte hade något annat för oss än att bara längta till sommaren..., passade vi på att byta ut de gamla, spruckna och mjölkvita ventilerna mot nya. Resultatet blev en ”solklar” förbättring och numera får vi in mer dagsljus i ruffen än tidigare. Dessutom går det att njuta av utsikten under tiden som man exempelvis lagar mat.
Nytt peke och nya ventiler blev startskottet för vårrustningen. Återigen kunde vi konstatera att en Hydra är en lagom stor båt. Det behövs inte speciellt många timmar innan båten är så pass klar, att man återigen kan spegla sitt vårbleka ansikte i skrovets polerade glans. Hur Boo Marins grundare Bengt Janssons bättre uttryckte denna kvalitet finns att läsa nedan. Se 2010 års blogg.
Att sjösätta är att återigen ge sin Hydra förnyad kontakt med vattnet. Till vår stora skräck upptäckte vi att båttrailerns stödhjul höll på att rasa ihop när vi rullade fram mot kranen och vi hade inte många meters frist. Fel produkt på fel plats och definitivt i fel sammanhang fick bli ett eget trailerprojekt under sommaren. När vi ändå var igång passade vi på att fixa Bilbesiktningens anmärkning från 2006 beträffande vagnens färdbromsfunktion. Det betyder att körförbudet inte längre aktuellt och att trailern numera kan bli en laglig "80-kärra".
Ett annat och mera intressant fix under sommaren var att vi efter år av halvmesyr äntligen satte fast bommen i masten på rätt sätt. Samtidigt utrustade vi båten med en Rodkicker från Seldéns. Tillsammans med en riggarverkstad fixade vi jobbet och slutresultatet blev riktigt bra. Bara det att bommen inte längre kommer farandes ned i sittbrunnen, vid en revning av storseglet, är ett lyft. Tidigare hade vi lazy-jacksen och dirken till detta, men nu har vi en betydligt bättre och mycket säkrare lösning. Den totala effekten vad gäller seglingsegenskaperna kommer vi först att få uppleva under nästa säsong. Det är alltid bra att ha något att se fram emot.
I och med att vi redan är igång med riggen så har vi börjat fundera på segelgarderoben. Seglen som en gång tiden kom från Wessel Marin AB i Stockholm fungerar visserligen, men snart är det nog dags förnyelse. ”-Visst börjar väl seglen att se ut som gamla lakan?”
I sommar har vår egen Hydra, döpt till Våga, återigen bevisat att båten är optimal när det handlar om att vara ute i det blå under en begränsad tid. Visserligen handlar det delvis om viss reducerad komfort men det betyder samtidigt att fritidsintresset inte nödvändigtvis behöver kosta en förmögenhet.
I början av september avslutade vi båtsäsongen 2011 på båtmässan ”Allt på sjön” i Gustavsberg utanför Stockholm. Det blev en riktigt bra dag bland alla båtar och fint väder. Till de mera spännande sevärdheterna hörde Arconas vackra nyhet med modellbeteckningen 410. Att varvet Arconas ursprung hänger samman med vår egen Hydra har vi skrivit om tidigare och för vår del uppskattade vi att vi i Gustavsberg fick ett intressant, givande och personligt möte med båtkonstruktören Heinz-Jürgen Sass, Hydrans upphovsman. En båtkonstruktör som både har lång erfarenhet av båtar och ett inom området ovanligt brett register. Med nyfikenhet, konstruktiva idéer och många strängar på sin lyra har han fram tills idag tagit fram omkring 150 olika båtar. Det handlar om allt från modellbåtar till kajaker, katamaraner, trimaraner, isjakter, segel- och motorbåtar. Bland annat fick vi se ett foto från 40-talet på en intressant och futurstisk isjakt som, ur en amatörs synvinkel, lika bra kunde ha varit konstruerad idag. Till detta skall även läggas hans två böcker ”–Segelbåtens konstruktion” och en som handlar om flerskrovsbåtar. Den senare är även översatt till tyska. En del av skisserna har stannat kvar i ritbordet medan andra som till exempel Hydran har serietillverkats.
I eftermiddagssolen i Gustavsberg blev det mycket av både segelbåts- och Hydrasnack. Avslutningsvis diskuterade vi hur Hydran, en enkel och tidlös båt med klassiska linjer, hade sett ut om Heinz-Jürgen hade ritat den idag. Vissa justeringar hade han gjort men Hydrans huvudprincip och kännetecken ”keep it simple” hade helt klart varit kvar.
September 2011
az0932
Våga
Våga
I år blev det segling av med Våga. Foton från 2010 finns i albumet.
Efter två somrar kan vi definitivt bekräfta att en Hydra både är smidig, snabb och lätt att hantera. En Hydra rör sig fint i sjön, till och med när det brallar på!
”-Du behöver endast damma av båten på våren!” Ett bevingat uttryck som Hydrans tillverkare Bengt Jansson från Boo-Marin AB sa till en av vår båts tidigare ägare en gång i slutet av 1970-talet. Härmed beskrev han en av de stora fördelarna med att vara ägare till en Hydra. Vi instämmer i detta. Det finns en hel del större segelbåtar att välja på men för våra behov är det på många sätt både bekvämt och bra med en lagom stor båt.
I hemmahamnen har den blivit ett flytande vandrarhem för våra egna ungdomar och deras besökande kompisar. I somras testades det tillhörande sittbrunnskapellet. Efter en kemtvätt och en impregnering blev kapellet som nytt igen. Det är logiskt konstruerat och mycket enkelt att sätta på plats. Det tar bara några minuter och det ger volym i sittbrunnen.
Att vara båtägare med bevarandeambitioner.
Efter upptagningen 2009 ägnades vinterhalvåret till en översyn av hela båten. Det blev en intressant resa från masttoppen till en diffus punkt strax under kölen. Drivkraften är en vilja att bevara båtens ursprungliga design. Hydrorna är ritade av den prisbelönte båtdesignern Heinz-Jörgen Sass. En snygg midgethavskryssare som är en tidlös klassisker till form och funktion. Mer att läsa finns i hans bok ”- Segelbåtens konstruktion”. Att vårda en Hydra kan definitivt ses som en hyllning till 1970-talet!
Ur ett båtbevarande perspektiv är en av Hydrans fördelar att det mesta är tämligen enkelt till sin konstruktion. I de flesta fall behöver åtgärderna inte bli allt för komplicerade.
Ett tydligt exempel inom området lättlagat är taklampan i ruffen som inte fungerade. Det visade sig att elkabeln till strömförsörjningen var felkopplad, plus till plus och inte plus till minus. Efter en omkoppling fungerar lampan åter. I ärlighetens namn skall erkännas att elsystemet i en Hydra är enkelt.
Sammantaget resulterade vinterns totalgenomgång till att en del byttes ut. I samtliga fall berodde detta på eftersatt underhåll. Allt som heter trä på båten har slipats och lackats alternativt linoljats. Andra delar är en kompass och en trimningsindikator i sittbrunnen, en trasig läns- och en läckande vattenpump plus tillhörande slangar. Att båtens friskvattentank och tillhörande pump och slangar läckte blev vi varse när vi fyllde tanken första gången. Ganska snart hade vi tjugo liter fritt vatten skvalpandes i ruffen. Efter nödvändiga byten är det numera peppartorrt i kölsvinet. Spray-hooden som passerat bäst före byttes mot en ny och så har vi kompletterat riggen med lazy-jacks och ett bomkapell. Avsaknaden av ett Windex i masttoppen åtgärdades och nu har seglingen återigen blivit ett sant nöje.
Ibland är det, trots allt, inte så dumt att vi har en vintersäsong. Vintern kan exempelvis användas till att försöka hitta rätt produkter och framför allt till att godta långa leveranstider! Är prylarna väl fixade i god tid innan våren drar igång, med fokus på båtvård och sjösättning, blir det hela en roligare upplevelse. För alla!
Det som främst har tagit tid framför datorn har varit att leta reda på de ursprungliga produkternas tillverkare. Målet har varit att via dem få tag på produktinformation och rätt reservdelar. Än har vi lyckats över förväntan i samtliga fall. Tack alla tillmötesgående personer som har hjälpt oss! Tack vare dem har vi fått tag på nytillverkade produkter med samma produktnamn och samma funktion. Till vår stora glädje har vi även fått tag på produkter med samma utseende som förr. Identiska produkter som till och med passade i de befintliga skruvhålen i båten, wow! Det betydde ett minimum av krångel när det var dags för ett byte. Origoköket som följde med båten var inte alls i bra skick. Av en tillfällighet hittade vi ett av samma modell, i nyskick. Det var på väg ut från en båt som skulle byggas om.
För en båtägare med bevarandeambitioner känns det trots allt och med en viss oro som om vi är på väg mot en rejäl förändringsperiod inom båttillbehörsbranschen. Med stora steg är nya aktörer på väg in på marknaden, i syfte att ta över. I och med detta riskerar vi att tidigare välbeprövade och kända produkter försvinner för gott till förmån för kortlivade alternativ med tvivelaktig kvalitet och ständigt omväxlande design. En uppenbar risk är att reservdelar och tillbehör i den omfattning som finns idag inte längre kommer att tillhandahållas. I en sådan framtid kommer den form av tidstroget underhåll som vi har gjort med vår Hydra inte att bli lika enkel.
Till vår stora glädje har den gångna vinterns underhållsåtgärder lett till att Våga återigen är i mycket bra skick och att hon har goda förutsättningar för att få behålla sitt 70-talsutseende ett tag till. Det innebär att vi från och med nu främst kan börja ägna oss åt segling!
Augusti 2010
az0932
I år blev det segling av med Våga. Foton från 2010 finns i albumet.
Efter två somrar kan vi definitivt bekräfta att en Hydra både är smidig, snabb och lätt att hantera. En Hydra rör sig fint i sjön, till och med när det brallar på!
”-Du behöver endast damma av båten på våren!” Ett bevingat uttryck som Hydrans tillverkare Bengt Jansson från Boo-Marin AB sa till en av vår båts tidigare ägare en gång i slutet av 1970-talet. Härmed beskrev han en av de stora fördelarna med att vara ägare till en Hydra. Vi instämmer i detta. Det finns en hel del större segelbåtar att välja på men för våra behov är det på många sätt både bekvämt och bra med en lagom stor båt.
I hemmahamnen har den blivit ett flytande vandrarhem för våra egna ungdomar och deras besökande kompisar. I somras testades det tillhörande sittbrunnskapellet. Efter en kemtvätt och en impregnering blev kapellet som nytt igen. Det är logiskt konstruerat och mycket enkelt att sätta på plats. Det tar bara några minuter och det ger volym i sittbrunnen.
Att vara båtägare med bevarandeambitioner.
Efter upptagningen 2009 ägnades vinterhalvåret till en översyn av hela båten. Det blev en intressant resa från masttoppen till en diffus punkt strax under kölen. Drivkraften är en vilja att bevara båtens ursprungliga design. Hydrorna är ritade av den prisbelönte båtdesignern Heinz-Jörgen Sass. En snygg midgethavskryssare som är en tidlös klassisker till form och funktion. Mer att läsa finns i hans bok ”- Segelbåtens konstruktion”. Att vårda en Hydra kan definitivt ses som en hyllning till 1970-talet!
Ur ett båtbevarande perspektiv är en av Hydrans fördelar att det mesta är tämligen enkelt till sin konstruktion. I de flesta fall behöver åtgärderna inte bli allt för komplicerade.
Ett tydligt exempel inom området lättlagat är taklampan i ruffen som inte fungerade. Det visade sig att elkabeln till strömförsörjningen var felkopplad, plus till plus och inte plus till minus. Efter en omkoppling fungerar lampan åter. I ärlighetens namn skall erkännas att elsystemet i en Hydra är enkelt.
Sammantaget resulterade vinterns totalgenomgång till att en del byttes ut. I samtliga fall berodde detta på eftersatt underhåll. Allt som heter trä på båten har slipats och lackats alternativt linoljats. Andra delar är en kompass och en trimningsindikator i sittbrunnen, en trasig läns- och en läckande vattenpump plus tillhörande slangar. Att båtens friskvattentank och tillhörande pump och slangar läckte blev vi varse när vi fyllde tanken första gången. Ganska snart hade vi tjugo liter fritt vatten skvalpandes i ruffen. Efter nödvändiga byten är det numera peppartorrt i kölsvinet. Spray-hooden som passerat bäst före byttes mot en ny och så har vi kompletterat riggen med lazy-jacks och ett bomkapell. Avsaknaden av ett Windex i masttoppen åtgärdades och nu har seglingen återigen blivit ett sant nöje.
Ibland är det, trots allt, inte så dumt att vi har en vintersäsong. Vintern kan exempelvis användas till att försöka hitta rätt produkter och framför allt till att godta långa leveranstider! Är prylarna väl fixade i god tid innan våren drar igång, med fokus på båtvård och sjösättning, blir det hela en roligare upplevelse. För alla!
Det som främst har tagit tid framför datorn har varit att leta reda på de ursprungliga produkternas tillverkare. Målet har varit att via dem få tag på produktinformation och rätt reservdelar. Än har vi lyckats över förväntan i samtliga fall. Tack alla tillmötesgående personer som har hjälpt oss! Tack vare dem har vi fått tag på nytillverkade produkter med samma produktnamn och samma funktion. Till vår stora glädje har vi även fått tag på produkter med samma utseende som förr. Identiska produkter som till och med passade i de befintliga skruvhålen i båten, wow! Det betydde ett minimum av krångel när det var dags för ett byte. Origoköket som följde med båten var inte alls i bra skick. Av en tillfällighet hittade vi ett av samma modell, i nyskick. Det var på väg ut från en båt som skulle byggas om.
För en båtägare med bevarandeambitioner känns det trots allt och med en viss oro som om vi är på väg mot en rejäl förändringsperiod inom båttillbehörsbranschen. Med stora steg är nya aktörer på väg in på marknaden, i syfte att ta över. I och med detta riskerar vi att tidigare välbeprövade och kända produkter försvinner för gott till förmån för kortlivade alternativ med tvivelaktig kvalitet och ständigt omväxlande design. En uppenbar risk är att reservdelar och tillbehör i den omfattning som finns idag inte längre kommer att tillhandahållas. I en sådan framtid kommer den form av tidstroget underhåll som vi har gjort med vår Hydra inte att bli lika enkel.
Till vår stora glädje har den gångna vinterns underhållsåtgärder lett till att Våga återigen är i mycket bra skick och att hon har goda förutsättningar för att få behålla sitt 70-talsutseende ett tag till. Det innebär att vi från och med nu främst kan börja ägna oss åt segling!
Augusti 2010
az0932
Hydra
Efter att under flera år ha kollat båtmarknadens utbud av begagnade segelbåtar samtidigt som vi läste och bläddrade sönder och samman ett exemplar av Curt Gelins bok, ”500 segelbåtar i test”, bestämde vi oss till slut för att byta båt. Båtplatsens mått och våra behov av segelbåt resulterade i att vi mer och mer började intressera oss för en Hydra. Till slut slog vi till. För att få reda på lite mer om bakgrunden till båten vi numera äger, kontaktade vi dess upphovsman båtkonstruktören, författaren och arkitekten Heinz-Jürgen Sass. Ett stort tack för all information som vi har fått.
Den första Hydran ritades ursprungligen i mars 1967 av Heinz-Jürgen Sass åt en privat beställare utanför Stockholm som själv byggde sina båtar. Kravet från beställaren var att båtmallen skulle få plats vardagsrummet i hans sommarstuga. Därav båtens längd på 6 meter. Ett annat krav från beställaren var att den skulle vara så enkel som möjligt. Därför blev det ingen dyrbar skjutlucka eller förlucka. Inledningsvis tillverkades en första serie på åtta Hydror av beställaren. De skiljer sig från de som sedan kom att tillverkas. De första hade exempelvis ett utanpåliggande roder och en fenköl. Kommentar; En av dessa ”ur-Hydror” finns beskriven i två artiklar i tidskriften Praktiskt Båtägande, nr 7 juli 2008 och nr 3 juli 2009.
Senare lämnades projektet över till ägarna av Saltsjö-Boo Marin AB. I samband med köpet av formarna till Hydran fick Heinz-Jürgen Sass uppdraget att rita om båten: Nu ersattes kölen med en bulbköl och roder på en skädda. Det var denna version av Hydra som ”Boo Marin” tillverkade och sålde mellan 1972 och 1981. Sammanlagt tillverkades 160 stycken och ryktet säger att flera av dem fortfarande ägs av sina första ägare. År 2006 bytte Boo Marin namn till Arcona Yachts AB. Kommentar; Mer att läsa finns i Praktiskt Båtägande, nr 4 april 2009.
Ett klarläggande; ibland kallas båten även för Hydra 16 eller Hydra 20 i annonser och tabeller. Det finns ingen variant som heter så, utan rätt benämning är kort och gott Hydra. Siffrorna har någon lagt dit i ett annat sammanhang.
Vad säger då konstruktören Heinz-Jürgen Sass själv om Hydra, år 2009?
Citat: ”- Trots att det är många år sedan jag ritade båten känner jag fortfarande en stor glädje när jag träffar på någon ute på sjön. Jag tror fortfarande att konceptet i stort håller. Namnet syftade väl på att det skulle bli många båtar, en hydra har många huvuden.”
December 2009
az0932
Den första Hydran ritades ursprungligen i mars 1967 av Heinz-Jürgen Sass åt en privat beställare utanför Stockholm som själv byggde sina båtar. Kravet från beställaren var att båtmallen skulle få plats vardagsrummet i hans sommarstuga. Därav båtens längd på 6 meter. Ett annat krav från beställaren var att den skulle vara så enkel som möjligt. Därför blev det ingen dyrbar skjutlucka eller förlucka. Inledningsvis tillverkades en första serie på åtta Hydror av beställaren. De skiljer sig från de som sedan kom att tillverkas. De första hade exempelvis ett utanpåliggande roder och en fenköl. Kommentar; En av dessa ”ur-Hydror” finns beskriven i två artiklar i tidskriften Praktiskt Båtägande, nr 7 juli 2008 och nr 3 juli 2009.
Senare lämnades projektet över till ägarna av Saltsjö-Boo Marin AB. I samband med köpet av formarna till Hydran fick Heinz-Jürgen Sass uppdraget att rita om båten: Nu ersattes kölen med en bulbköl och roder på en skädda. Det var denna version av Hydra som ”Boo Marin” tillverkade och sålde mellan 1972 och 1981. Sammanlagt tillverkades 160 stycken och ryktet säger att flera av dem fortfarande ägs av sina första ägare. År 2006 bytte Boo Marin namn till Arcona Yachts AB. Kommentar; Mer att läsa finns i Praktiskt Båtägande, nr 4 april 2009.
Ett klarläggande; ibland kallas båten även för Hydra 16 eller Hydra 20 i annonser och tabeller. Det finns ingen variant som heter så, utan rätt benämning är kort och gott Hydra. Siffrorna har någon lagt dit i ett annat sammanhang.
Vad säger då konstruktören Heinz-Jürgen Sass själv om Hydra, år 2009?
Citat: ”- Trots att det är många år sedan jag ritade båten känner jag fortfarande en stor glädje när jag träffar på någon ute på sjön. Jag tror fortfarande att konceptet i stort håller. Namnet syftade väl på att det skulle bli många båtar, en hydra har många huvuden.”
December 2009
az0932
Sida 1 av 1
Skriv inlägg