Tisdag 23 apr 2024, 420 entusiaster online
alle1976 Sjöbod
PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar
Mina båtar
Ägarkommentarer
Årsmodell:
1996
1996
Antal ägare:
3 st
3 st
Inköpsår:
2004
2004
Inköpspris:
110000 kr
110000 kr
Positiva egenskaper:
Mycket stabil och robust. Framförallt i grov sjö. 10 m/s och 50 knop är rena barnleken. Step tekniken i skrovet gör att man kan gira kraftigt även i hög fart. Akterspegeln är hela 10 cm tjock och tål det mesta man kan hitta i motorväg.
Negativa egenskaper:
Efter ombyggnad är båten ganska framtung vilket i kombination med skarp V-Botten gör det svårt att få upp båten ur vattnet.
Generellt omdöme:
Detta är en renodlad racebåt i större klassen. Från början var detta en tandembåt som vann Roslagsloppet 1997, då bestyckad med utombords V8'a på ca 380Hk. Skrovet är i grunden ett 2'a generations skrov i plast med skarp V-botten som övergår till en skida där bak. Skrovet har fyra grövre steg samt fyra "hjälar" (eller steg om man så vill) i botten av skidan. Skrovet har också en inbyggd bracket som skuter ut ca 35 cm bakom skrovbotten.
Förbättringar / renoveringar:
Båten genomgick en rejäl renovering 2003-2004 då den byggdes om från racing till civilbruk. Sittbrunnen blev breddad och något förlängd frammåt. Båten fick en däcklackering i vitt (tidigare orange). En durk blev lagd både under däck och i sittbrunnen. Stiligt men tyvärr med ganksa tunga material (Ek). Sensommaren 2004 fick båten nya ägare varpå all onödig vikt togs bort. Ekgolvet ersattes med PVC matta, stolarna sänktes ner ca 20 cm och instrumentpanelen fick ny kolfiberlook. Sommaren 2005 monterades en hydraulisk lift med setback på 10" från Bobs Machine för att få plats med vanliga långriggade motorer.
Detta är en renodlad racebåt i större klassen. Från början var detta en tandembåt som vann Roslagsloppet 1997, då bestyckad med utombords V8'a på ca 380Hk. Skrovet är i grunden ett 2'a generations skrov i plast med skarp V-botten som övergår till en skida där bak. Skrovet har fyra grövre steg samt fyra "hjälar" (eller steg om man så vill) i botten av skidan. Skrovet har också en inbyggd bracket som skuter ut ca 35 cm bakom skrovbotten.
Förbättringar / renoveringar:
Båten genomgick en rejäl renovering 2003-2004 då den byggdes om från racing till civilbruk. Sittbrunnen blev breddad och något förlängd frammåt. Båten fick en däcklackering i vitt (tidigare orange). En durk blev lagd både under däck och i sittbrunnen. Stiligt men tyvärr med ganksa tunga material (Ek). Sensommaren 2004 fick båten nya ägare varpå all onödig vikt togs bort. Ekgolvet ersattes med PVC matta, stolarna sänktes ner ca 20 cm och instrumentpanelen fick ny kolfiberlook. Sommaren 2005 monterades en hydraulisk lift med setback på 10" från Bobs Machine för att få plats med vanliga långriggade motorer.
Båtdata från Båtguiden
Fabrikat:
Tollare
Tollare
Modell
XX5
XX5
Längd ö.a.
7.4 m (24 fot)
7.4 m (24 fot)
Längd v.l
5.5 m
5.5 m
Bredd
1.8 m
1.8 m
Djup
0.45 m
0.45 m
Deplacement
650 kg
650 kg
Köl
-
-
Kölvikt
-
-
Lystal
-
-
Riggtyp
-
-
Masthöjd
-
-
Krysställ
-
-
Ant. kojer
2 st
2 st
Vattentank
-
-
Bränsletank
250 liter
250 liter
Skrovtyp
Plast
Plast
Ruffhöjd
0.6 m
0.6 m
Motor
Yamaha
Yamaha
Motor hk
225 hk
225 hk
Toppfart
-
-
Drivmedel
Bensin
Bensin
Prod. start
-
-
Prod. stopp
-
-
Antal prod.
-
-
Konstruktör
-
-
Tillverkare
Tollare
Tollare