Onsdag 24 apr 2024, 406 entusiaster online
Saphire Sjöbod
PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar
Mina båtar
Ägarkommentarer
Årsmodell:
1969
1969
Antal ägare:
-
-
Inköpsår:
2007
2007
Inköpspris:
10000 kr
10000 kr
Positiva egenskaper:
Sidovantens placering längst ut på relingen istället för på taket och avsaknad av mantåg gör att det är lätt att springa runt på däck.
Rymlig! Mycket utrymme för att skapa en personlig inredning. Inredningen är något framflyttad jämfört med andra hydror, vilket gör att stickkojerna inte går in i akterutrymmet. Där finns möjlighet att förlänga babord stickkoj in hela vägen och få plats med ett större pentry, vilket ligger på önskelistan.
Fenkölen ger ett djupt kölsvin som ej finns på nyare hydror. Kanske kommer få extraknäcka som läsk-kyl.
Rymlig! Mycket utrymme för att skapa en personlig inredning. Inredningen är något framflyttad jämfört med andra hydror, vilket gör att stickkojerna inte går in i akterutrymmet. Där finns möjlighet att förlänga babord stickkoj in hela vägen och få plats med ett större pentry, vilket ligger på önskelistan.
Fenkölen ger ett djupt kölsvin som ej finns på nyare hydror. Kanske kommer få extraknäcka som läsk-kyl.
Negativa egenskaper:
Poröst material i kölen (betong?) som i mitt fall sugit åt sig vatten.
Detta finns ej på Hydror med bulbköl.
Markant styvare på ena sidan, rullar gärna kraftigt åt babord vid minsta våg. Motorn måste flyttas till styrbord sida.
Saknar nerdragna fall, vilket mer och mer känns som ett måste.
Detta finns ej på Hydror med bulbköl.
Markant styvare på ena sidan, rullar gärna kraftigt åt babord vid minsta våg. Motorn måste flyttas till styrbord sida.
Saknar nerdragna fall, vilket mer och mer känns som ett måste.
Generellt omdöme:
Nu är båten skrotad. Renoveringen blev inte klar innan familjen växte, och ingen vill ta över en halvtrasig båt när det finns fina att köpa för smågodis. :(
Tidig Hydra, med fenköl istälet för bulbköl som största skillnad. Vant och skotskenor är placerade annorlunda och masten är ca 50cm kortare än på nyare hydror vilket gör att hydrasegel ej passar.
Segelegenskaperna är enligt flera tidigare ägare goda, men jag är för ny på sjön än för att avgöra det. Deffinitivt bra nybörjarbåt, jag kan inte ett skvatt om segling, ändå går hon hyffsat snällt dit jag vill.
Förbättringar / renoveringar:
Epoxibehandlad och några onödiga genomföringar är borttagna.
Tusen sikafylda hål har hittats, även under vattenlinjen, och många har hunnit plastas. Pentryt rasade ihop, så nu sitter ett provisoriskt kök på plats tills slutgiltig pentryskiss är klar.
Nu är båten skrotad. Renoveringen blev inte klar innan familjen växte, och ingen vill ta över en halvtrasig båt när det finns fina att köpa för smågodis. :(
Tidig Hydra, med fenköl istälet för bulbköl som största skillnad. Vant och skotskenor är placerade annorlunda och masten är ca 50cm kortare än på nyare hydror vilket gör att hydrasegel ej passar.
Segelegenskaperna är enligt flera tidigare ägare goda, men jag är för ny på sjön än för att avgöra det. Deffinitivt bra nybörjarbåt, jag kan inte ett skvatt om segling, ändå går hon hyffsat snällt dit jag vill.
Förbättringar / renoveringar:
Epoxibehandlad och några onödiga genomföringar är borttagna.
Tusen sikafylda hål har hittats, även under vattenlinjen, och många har hunnit plastas. Pentryt rasade ihop, så nu sitter ett provisoriskt kök på plats tills slutgiltig pentryskiss är klar.
Båtdata från Båtguiden
Fabrikat:
Hydra
Hydra
Modell
20
20
Längd ö.a.
6 m (20 fot)
6 m (20 fot)
Längd v.l
5.4 m
5.4 m
Bredd
2 m
2 m
Djup
1 m
1 m
Deplacement
800 kg
800 kg
Köl
Fenköl
Fenköl
Kölvikt
400 kg
400 kg
Lystal
0,96
0,96
Riggtyp
-
-
Masthöjd
-
-
Krysställ
15,1 m²
15,1 m²
Ant. kojer
4 st
4 st
Vattentank
-
-
Bränsletank
-
-
Skrovtyp
Plast
Plast
Ruffhöjd
-
-
Motor
Utombordare
Utombordare
Motor hk
-
-
Toppfart
-
-
Drivmedel
Bensin
Bensin
Prod. start
1972
1972
Prod. stopp
1981
1981
Antal prod.
150 st
150 st
Konstruktör
Heinz Jurgen Sass
Heinz Jurgen Sass
Tillverkare
Boo Marin
Boo Marin