Fredag 06 dec 2019, 276 entusiaster online

Sailfish Sjöbod

PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar

Mina båtar
Här listas alla de båtar som Sailfish äger eller har ägt.

Nordic Ocean Craft 33Crescent Classic 535Sea Ray 260 CC
Ägarkommentarer
Nordic Ocean Craft 
33

Daycruiser


Mer information

Årsmodell:
2007
Antal ägare:
1 st
Inköpsår:
2007
Inköpspris:
-


Positiva egenskaper:
Båten har ett tjockt skrov som ej sviktar. Har kört båten i alla möjliga väder både väst och ostkust och man slipper höra det där knarrande skallrande ljudet varje gång man kliver över. Istället får man en dov duns, sen ett sugande läte, sen en flera meter vattenkaskad åt sidorna. Skotten är traditionellt dragna i skrovet och är förmodligen omsorgsfullt monterade och placerade eftersom det inte skallrar eller sviktar i grov sjö.
Öppnar man den massiva dörren till badbryggan vid angörnig i gästhamn så får man en mycket bra vy av båtens längst utstickande punkt i akter samt god överblick när man tar hem sista biten av ankaret som för mig som är ovan kräver en del uppmärksammhet.

Instrumentbrädan har en placering som ger en optimal förarmiljö. Plottern sitter i mitten rakt framför ratten och det finns plats för de största skärmarna. Alla knappar och switchar sitter vinklade så att man enkelt kan se dem. De döda vinklarna är få och små och vindrutetorkarna är kraftiga. Vi har valt Mercrusier/Cummins 4.2 L diesel på 360hk med Commonrail och den har den enligt mig snyggaste instrummentringen med färdator som standard.
Fullastad, fulltankad, 2-4 m-sek i vind, 2 vuxna 2 barn ger 48L/t vid 3200 rpm = 23,8 knp. Vi åkte med samma data från Utö till Björkö i Nortälje ett stopp för bad på ca: en timme dvs en extra kallstart. Totalt 74 dist och förbrukade 142L ca: 1.9 L dist. Resan skedde innomskärs i semsterveckorna. Mycket överkommligt.

Många av båtens externa komponeneter är trygga scanadinaviska märken. Webasto Lewmar (england) Sleeipner Johnsson e.t.c. Nästan alla lyxkomponenter är standard, Bogpropp dush på badbryggan, värmare m.m. Även om man lägger till alla extra tillbehör och lite till villket vi gjort så kommer man inte ens i närheten av konkurrenternas priser.

Pulpiten är öppen och av kaliber 33mm. Ankarspelet har 50 meter kätting. Om man gör en checklista för vad man vill ådstakomma med ett köp så fyller Nordic flest "JA" kryss. Den har otroligt mycket standard.

Eftersom båten har sitt ursprung i Norska gener så gör det inget att den tillverkas i polen. Detta gör att den som alla andra båtar kan hålla priduktionskostanderna nere. Alla vet ju vad en Coca cola kostar i Norge och det gör att man inte vågar tänka på vad det kostar att producera en båt där.

Summan av kardemumman är att detta är en båt som fyller kraven man har som svensk familjebåtägare. Om jag hade tid skulle jag kunna skriva sida efter sida av små vinklar och detaljer i finnishen som man bara älskar. Andrahandsvärdet är extremt bra, diesel, Norge flaggorna insydda i sätet, och prisbilden gör att den står sig. Hörde mellan raderna att en Nordic 33 -06 köptes beggad 2007 för 75.000:- över inköpspriset och har inte sett en enda annons på båten där det begärda priset varit under inköpspriset.
Negativa egenskaper:
Båten skall erkännas då vara 20- 45 cm smalare än vissa båtar i samma klass. Detta märks såklart då det i slutändan rör sig om någon kvadratmeter mindre yta. Här får man väga yta mot pengar. Smugglarlucka eller stuvutrymmet i mitten av båten är väl tilltaget och rymmer allt man behöver ha med sig. Men problemet är att om man vill ha tag i något som ligger stuvat längst in så blir det knepigt. Detta har gjort att Cobbgrillen fått stå stora delar av semstern för man orkar inte riva ut all packning och skräp. En annan aspekt är att om du dyker in raklång i luckan så är det mycket svårt att ta sig ut. För oss som har barn så är det inga problem men är du som jag är längre än 171 och väger runt 80 pannor så är det lite meckigt.

Kapellet är av hög standard men har ingen bra halvlösning. dvs när man vill fälla in både för och akterkapell utan att behöva montera ner det helt. Detta skulle man enkelt kunnat lösa med lite stroppar och extra flärpar. Men det har Nordic valt att inte göra. Vet ej hur det ser ut på 08 modellerna.

Eftersom 07 modellarna har en U eller mini jacuzzi lösning på passagerar sidan så märker vi att om man har gäster på båten så landar många där. Detta gör att de två personerna som sitter i U:et gärna vill diskutera med den tredje person som sitter på förar stolen. Inget kosntigt så långt men problemet kommer när du vill vrida förarstolen mot u:et alltså 340 grader. För att göra det måste du lossa skruven på benet. Detta är den vanligaste lösningen på de flesta båtar men eftersom folk gärna vill sitta i Jacuzzisoffan så vill lika många sitta i förarstolen och denna genialiska U lösning föder ett nytt problem....typ... Vi har noga studerat var folk vill sitta i båten och detta känns väl förankrat. Kommer att modifiera en lösning till i år. Inspektionsluckan för bogproppen (standard) kunde gärna varit en centimeter bredare och det finns det plats för.
Generellt omdöme:
Mycket trevlig och prisvärd DC som precis som Princess lyckats hitta en egen liten kanal/lösning som konkurrenterna valt bort. Båten trots sin smala slankare form går mycket torrt och stadigt i sjön. Detta beror till stor del på att den väger mer än liknande DC och att den är smalare har gett den lite mera V. När man klyver vågorna i 24 knp och förbrukar 1.3L/dist samtidigt som barnen sitter under varsin fillt i den Jacuzzi liknande passagerarstolen, regnet öser ner och det blåser rejält, då myser man.

Förbättringar / renoveringar:
Extra grejer som åker på nu är

100 W Xenon sökljus med fjärr
55 W Hella decklight
24 diods LED spottar i hela innertaket
Fjärrkontroll till ankarspelet
Fjärrförstärkare till steron
Konstant 220 Inverter



Båtdata från Båtguiden
Fabrikat:
Nordic Ocean Craft
Modell
33
Längd ö.a.
10.17 m (33 fot)
Längd v.l
-
Bredd
3 m
Djup
-
Deplacement
-
Köl
-
Kölvikt
-
Lystal
-
Riggtyp
-
Masthöjd
-
Krysställ
-
Ant. kojer
4 st
Vattentank
-
Bränsletank
400 liter
Skrovtyp
-
Ruffhöjd
-
Motor
-
Motor hk
-
Toppfart
34 knop
Drivmedel
Diesel
Prod. start
-
Prod. stopp
-
Antal prod.
-
Konstruktör
-
Tillverkare
-

Maringuiden Nordic AB

Org nr. 556864-7530
Varlabergsvägen 16
434 91 Kungsbacka
Tel. 031-932600
info@maringuiden.se |

Kontakta oss

Vill du komma i kontakt med oss, lämna feedback, rapportera ett fel eller övriga ärenden?

Kontaktinformation
Besök oss på Facebook

Annonsera

Vill ni annonsera i Branchregistret eller via webannonser/banners? Eller vill ni diskutera ett samarbete med sveriges störasta marina portal?

Annonsera på maringuiden.se
Kontaktinformation

Information

Maringuiden grundades 1996 och har länge varit sveriges största marina portal. I högsäsong visas varje vecka cirka 650.000 sidvisningar på sajten för ca 55.000 unika besökare.

Information om maringuiden.se
© 1996-2019 maringuiden.se | Det tog 0.03 sek att generera sidan.