Fredag 29 mars 2024, 713 entusiaster online
Nickodemus Sjöbod
PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar
Mina båtar
Här listas alla de båtar som Nickodemus äger eller har ägt.
Cresent 53 DCTriss (Ryds) 52STOkänt fabrikat 14 fotare
Cresent 53 DCTriss (Ryds) 52STOkänt fabrikat 14 fotare
Ägarkommentarer
Årsmodell:
1969
1969
Antal ägare:
-
-
Inköpsår:
1994
1994
Inköpspris:
14000 kr
14000 kr
Positiva egenskaper:
Båten uppträder exemplariskt i farter upp till 30 knop däröver (tycker jag) börjar den att sänka nosen och visa tendenser till att gräva även med optimalt uttrimmad motor. Överplaning?
Skrovet går mjukt i även i lite krabbare sjö trots sin ringa vikt och håller skvätt och stänk utanför båten. Båten toppar ca 38 knop (mätt med GPS) och känns helt OK i högfartsgirar.
Skrovet går mjukt i även i lite krabbare sjö trots sin ringa vikt och håller skvätt och stänk utanför båten. Båten toppar ca 38 knop (mätt med GPS) och känns helt OK i högfartsgirar.
Negativa egenskaper:
"Vandrar" lite i vattnet i låga farter <4 knop vilket jag tycker är lite irriterande i trånga passager. Detta är kanske ofrånkomligt med en 5 m båt med 23 graders V-botten.
Generellt omdöme:
Crescent 53 DC med 90 hp Mariner.
Lågfartsegenskaper
"Vandrar" lite i vattnet i låga farter <4 knop vilket jag tycker är lite irriterande i trånga passager. Detta är kanske ofrånkomligt med en 5 m båt med skapligt vass V-botten.
Toppfartsegenskaper
Båten uppträder exemplariskt i farter upp till 30 knop däröver (tycker jag) börjar den att sänka nosen och visa tendenser till att gräva även med optimalt uttrimmad motor. Överplaning? Vad vet jag? Skrovet går mjukt i även i lite krabbare sjö trots sin ringa vikt och håller skvätt och stänk utanför båten. Båten toppar ca 38 knop (mätt med GPS) och känns helt OK i högfartsgirar. Bränsleekonomin för ekipaget har jag inte noterat.
Komfort ombord
Crescent 53 DC är inget annat än en tvåmannabåt för mig oavsett om man bara väljer att åka ut för sol och bad eller för fiske. Det går att bara att transportera fyra sittande personer såvida inte någon vill sitta inne i förpiken. Tvålågigt gasolkök och en vask finns under passagerarsätet om styrbord, mao båtens styrs från babords sida (vänsterstyrd). Båten har klart begränsade stuvutrymme, de inskränker sig i stort till ett litet "skåp" med två hyllplan under passagerarsätet, ett ca 40 liters fack inne i förpiken samt två "grunda" meterslånga fack längs babord och styrbord skrovsida. Den triangelformade ytan för förpiken mäter ca 160cm i bredd och har ett djup på ca 190 cm, vilket ger ett ledigt sovutrymme för två pers. Men var gör man då av med ev packning....?
Under durken finns en fast bränsletank i glasfiber på ca 100 liter.
Förbättringar / renoveringar:
Lackat om skrovet. Trädetaljer renoverade. Plockat i sär, putsat, lagat och satt ihop det mesta igen.
Crescent 53 DC med 90 hp Mariner.
Lågfartsegenskaper
"Vandrar" lite i vattnet i låga farter <4 knop vilket jag tycker är lite irriterande i trånga passager. Detta är kanske ofrånkomligt med en 5 m båt med skapligt vass V-botten.
Toppfartsegenskaper
Båten uppträder exemplariskt i farter upp till 30 knop däröver (tycker jag) börjar den att sänka nosen och visa tendenser till att gräva även med optimalt uttrimmad motor. Överplaning? Vad vet jag? Skrovet går mjukt i även i lite krabbare sjö trots sin ringa vikt och håller skvätt och stänk utanför båten. Båten toppar ca 38 knop (mätt med GPS) och känns helt OK i högfartsgirar. Bränsleekonomin för ekipaget har jag inte noterat.
Komfort ombord
Crescent 53 DC är inget annat än en tvåmannabåt för mig oavsett om man bara väljer att åka ut för sol och bad eller för fiske. Det går att bara att transportera fyra sittande personer såvida inte någon vill sitta inne i förpiken. Tvålågigt gasolkök och en vask finns under passagerarsätet om styrbord, mao båtens styrs från babords sida (vänsterstyrd). Båten har klart begränsade stuvutrymme, de inskränker sig i stort till ett litet "skåp" med två hyllplan under passagerarsätet, ett ca 40 liters fack inne i förpiken samt två "grunda" meterslånga fack längs babord och styrbord skrovsida. Den triangelformade ytan för förpiken mäter ca 160cm i bredd och har ett djup på ca 190 cm, vilket ger ett ledigt sovutrymme för två pers. Men var gör man då av med ev packning....?
Under durken finns en fast bränsletank i glasfiber på ca 100 liter.
Förbättringar / renoveringar:
Lackat om skrovet. Trädetaljer renoverade. Plockat i sär, putsat, lagat och satt ihop det mesta igen.
Båtdata från Båtguiden
Fabrikat:
Cresent
Cresent
Modell
53 DC
53 DC
Längd ö.a.
5.3 m (17 fot)
5.3 m (17 fot)
Längd v.l
5.3 m
5.3 m
Bredd
-
-
Djup
-
-
Deplacement
-
-
Köl
-
-
Kölvikt
-
-
Lystal
-
-
Riggtyp
-
-
Masthöjd
-
-
Krysställ
-
-
Ant. kojer
2 st
2 st
Vattentank
-
-
Bränsletank
-
-
Skrovtyp
-
-
Ruffhöjd
-
-
Motor
-
-
Motor hk
150 hk
150 hk
Toppfart
35 knop
35 knop
Drivmedel
Bensin
Bensin
Prod. start
-
-
Prod. stopp
-
-
Antal prod.
-
-
Konstruktör
-
-
Tillverkare
-
-