Lördag 20 apr 2024, 528 entusiaster online

Mats_ Sjöbod

PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar

Gästbok & Bloggbok inlägg
Databox
Det märks att spisen ursprungligen är en industrimaskin när man tittar på databoxen. Den har till och med nödstopp.

Blev tvungen att bygga ett avvibrerat fäste för den.
Skrivet av: Mats_
den 14-03-11 18:02
Slangar och kablar
Dags att koppla ihop motorn med omvärlden.
Skrivet av: Mats_
den 14-03-11 18:00
Dieselfilter
Kanske det viktigaste av allt, ett riktigt bra dieselfilter. Här ett 10my från Vetus. Bättre kan man inte få!
Skrivet av: Mats_
den 14-03-11 17:59
Vattenfilter
Ett rejält vattenfilter är viktigt. Här ett nytt ifrån Vetus, samt nya slangar och genomföring.
Skrivet av: Mats_
den 14-03-11 17:43
Fortsättningen...
Här kommer lite korta beskrivningar av det återstående arbetet som gjordes innan första provturen.

Här en bild på installationen av hydraulstyrningen. Det gick åt en del fnulande och speciallösningar, men till sist så kom den på plats. Med hårsmån till övers på flera ställen. Det var dock värt varenda krona och svordom. Aldrig mer vajerstyrning!

Hydraulslangarna är 'riktiga' slangar godkända för sjöfart och klassade av Lloyds. Det blir faktiskt samma pris som att köpa skräpet ämnat för fritidsbåtar.
Skrivet av: Mats_
den 14-03-11 17:42
Uppehåll
När arbetet slutligen blev klart så blev det båtåka av istället för bloggande!
Skrivet av: Mats_
den 14-03-11 17:34
Bra passform
Man ska som sagt ha lite tur också. Kolla frigången i framkant på motorn :-)

Så här långt verkar det mesta stämma förvånansvärt bra. Ena motorkudden hamnar till och med i samma läge som den gamla, så gamla skruvhålen går att återanvända.
Skrivet av: Mats_
den 11-12-30 20:17
Nytt grepp
Väl inne i ruffen blev jag tvungen att ta ett nytt grepp om motorn, med Biltemas motorlyft. Tack vare denna så går det lättare att få till finliret när motorn ska passas in i motorbädden.
Skrivet av: Mats_
den 11-12-30 20:15
In med nya motorn
Så var det då dags att hysta in nya motorn. Den hade en helt annan tyngdpunkt och lyft-öglorna satt inte helt optimalt för operationen. Provade ett antal olika lyftalternativ, men till sist blev det en specialare med en kättingstump som spridare.

Vetus-maskinen är bredare än Pentan, så det blev till att skriva bort turbo-skölden, luftfilter, kylrör och lite annat jox för att få plats i dörröppningen. Ändå var det gränsfall att det gick!
Skrivet av: Mats_
den 11-12-30 20:12
Rengjort
Efter lite rengöring så blir det så här snyggt.
Skrivet av: Mats_
den 11-12-30 19:54
Sida 2 av 4
Skriv inlägg


Privat Publikt

Du måste vara inloggad för att skriva i Mats_´s bloggbok.


Maringuiden Nordic AB

Org nr. 556864-7530
Varlabergsvägen 16
434 91 Kungsbacka
Tel. 031-932600
info@maringuiden.se |

Kontakta oss

Vill du komma i kontakt med oss, lämna feedback, rapportera ett fel eller övriga ärenden?

Kontaktinformation
Besök oss på Facebook

Annonsera

Vill ni annonsera i Branchregistret eller via webannonser/banners? Eller vill ni diskutera ett samarbete med sveriges störasta marina portal?

Annonsera på maringuiden.se
Kontaktinformation

Information

Maringuiden grundades 1996 och har länge varit sveriges största marina portal. I högsäsong visas varje vecka cirka 650.000 sidvisningar på sajten för ca 55.000 unika besökare.

Information om maringuiden.se
© 1996-2024 maringuiden.se | Det tog 0,12 sek att generera sidan.