Lördag 20 apr 2024, 528 entusiaster online
Mats_ Sjöbod
PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar
Gästbok & Bloggbok inlägg
Databox
Det märks att spisen ursprungligen är en industrimaskin när man tittar på databoxen. Den har till och med nödstopp.
Blev tvungen att bygga ett avvibrerat fäste för den.
Blev tvungen att bygga ett avvibrerat fäste för den.
Slangar och kablar
Dags att koppla ihop motorn med omvärlden.
Dieselfilter
Kanske det viktigaste av allt, ett riktigt bra dieselfilter. Här ett 10my från Vetus. Bättre kan man inte få!
Vattenfilter
Ett rejält vattenfilter är viktigt. Här ett nytt ifrån Vetus, samt nya slangar och genomföring.
Fortsättningen...
Här kommer lite korta beskrivningar av det återstående arbetet som gjordes innan första provturen.
Här en bild på installationen av hydraulstyrningen. Det gick åt en del fnulande och speciallösningar, men till sist så kom den på plats. Med hårsmån till övers på flera ställen. Det var dock värt varenda krona och svordom. Aldrig mer vajerstyrning!
Hydraulslangarna är 'riktiga' slangar godkända för sjöfart och klassade av Lloyds. Det blir faktiskt samma pris som att köpa skräpet ämnat för fritidsbåtar.
Här en bild på installationen av hydraulstyrningen. Det gick åt en del fnulande och speciallösningar, men till sist så kom den på plats. Med hårsmån till övers på flera ställen. Det var dock värt varenda krona och svordom. Aldrig mer vajerstyrning!
Hydraulslangarna är 'riktiga' slangar godkända för sjöfart och klassade av Lloyds. Det blir faktiskt samma pris som att köpa skräpet ämnat för fritidsbåtar.
Uppehåll
När arbetet slutligen blev klart så blev det båtåka av istället för bloggande!
Bra passform
Man ska som sagt ha lite tur också. Kolla frigången i framkant på motorn :-)
Så här långt verkar det mesta stämma förvånansvärt bra. Ena motorkudden hamnar till och med i samma läge som den gamla, så gamla skruvhålen går att återanvända.
Så här långt verkar det mesta stämma förvånansvärt bra. Ena motorkudden hamnar till och med i samma läge som den gamla, så gamla skruvhålen går att återanvända.
Nytt grepp
Väl inne i ruffen blev jag tvungen att ta ett nytt grepp om motorn, med Biltemas motorlyft. Tack vare denna så går det lättare att få till finliret när motorn ska passas in i motorbädden.
In med nya motorn
Så var det då dags att hysta in nya motorn. Den hade en helt annan tyngdpunkt och lyft-öglorna satt inte helt optimalt för operationen. Provade ett antal olika lyftalternativ, men till sist blev det en specialare med en kättingstump som spridare.
Vetus-maskinen är bredare än Pentan, så det blev till att skriva bort turbo-skölden, luftfilter, kylrör och lite annat jox för att få plats i dörröppningen. Ändå var det gränsfall att det gick!
Vetus-maskinen är bredare än Pentan, så det blev till att skriva bort turbo-skölden, luftfilter, kylrör och lite annat jox för att få plats i dörröppningen. Ändå var det gränsfall att det gick!
Rengjort
Efter lite rengöring så blir det så här snyggt.
Skriv inlägg