Fredag 29 mars 2024, 545 entusiaster online
Janpeter Sjöbod
PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar
Mina båtar
Ägarkommentarer
Årsmodell:
1982
1982
Antal ägare:
-
-
Inköpsår:
2006
2006
Inköpspris:
275000 kr
275000 kr
Positiva egenskaper:
Sjösäker,Rejäla utrymmen.
Negativa egenskaper:
Lite långsam(för liten motor)
Generellt omdöme:
Som Flipper 620 fast större och med toa!
Förbättringar / renoveringar:
Flyttat förarplatsen till rätt sida=bättre plats.Ny durk i sittbrunnen,Nytt elsystem.Ankarspel,Septipump,Pulpit med stege.
Nytt för 2008.
Bytt alla tätningar och bussningar i drevet, samt bytt till hyudralstyrning. Mont. defroster(ett jäkla pill). Nytt kapell(vilket lyft). Tätat ankarboxen där det EJ var plastat mellan däck & skott= korsdrag vid vind in i fören.Polerat & lagt glannskydd vilket underlättar så man slipper polera och vaxa varje år.(Det funkar)
Nu återstår bara att kolla varför motorn ej varvar ut(max var nu är 3200rpm).Sommaren 2008. Kollade upp vilken stolek på propeller som var rekomenderad. 16x15 rekomenderades vilket jag fick med vid köpet(kantstött),på satt 17x15 som kunde förklara det låga varvtalet. Men jag lämnade in spridarna för renovering, trodde jag hadde fått ny motor. Marchfart 22-23 knop och toppade 28(med 2 konps medström)med 4 vuxna ombord. Varvtalet blev inte högre men klart bättre ork.
Bottenfärg: Målade med Internationals Cruser som jag blandade i caienpeppar(stavas det så?) Båten låg i (västkusten) från maj till september, när vi tog upp var det lika fint som vid sjösättning, så nu har jag köpt mer peppar.
Det ny kapellet var ett lyft, nu ser man ut, och för att inte kunna se in när man ligger i gästhamn bat jag Industri & Marinsömnad sy på öglor på insidan,i hörnena ovanför rutorna där jag sätter i en "gardinstång" med tillhörande gardiner på. Lätt och smidigt.
Som Flipper 620 fast större och med toa!
Förbättringar / renoveringar:
Flyttat förarplatsen till rätt sida=bättre plats.Ny durk i sittbrunnen,Nytt elsystem.Ankarspel,Septipump,Pulpit med stege.
Nytt för 2008.
Bytt alla tätningar och bussningar i drevet, samt bytt till hyudralstyrning. Mont. defroster(ett jäkla pill). Nytt kapell(vilket lyft). Tätat ankarboxen där det EJ var plastat mellan däck & skott= korsdrag vid vind in i fören.Polerat & lagt glannskydd vilket underlättar så man slipper polera och vaxa varje år.(Det funkar)
Nu återstår bara att kolla varför motorn ej varvar ut(max var nu är 3200rpm).Sommaren 2008. Kollade upp vilken stolek på propeller som var rekomenderad. 16x15 rekomenderades vilket jag fick med vid köpet(kantstött),på satt 17x15 som kunde förklara det låga varvtalet. Men jag lämnade in spridarna för renovering, trodde jag hadde fått ny motor. Marchfart 22-23 knop och toppade 28(med 2 konps medström)med 4 vuxna ombord. Varvtalet blev inte högre men klart bättre ork.
Bottenfärg: Målade med Internationals Cruser som jag blandade i caienpeppar(stavas det så?) Båten låg i (västkusten) från maj till september, när vi tog upp var det lika fint som vid sjösättning, så nu har jag köpt mer peppar.
Det ny kapellet var ett lyft, nu ser man ut, och för att inte kunna se in när man ligger i gästhamn bat jag Industri & Marinsömnad sy på öglor på insidan,i hörnena ovanför rutorna där jag sätter i en "gardinstång" med tillhörande gardiner på. Lätt och smidigt.
Båtdata från Båtguiden
Fabrikat:
Nimbus
Nimbus
Modell
800 Turbo
800 Turbo
Längd ö.a.
8 m (26 fot)
8 m (26 fot)
Längd v.l
-
-
Bredd
2.85 m
2.85 m
Djup
0.75 m
0.75 m
Deplacement
2200 kg
2200 kg
Köl
-
-
Kölvikt
-
-
Lystal
-
-
Riggtyp
-
-
Masthöjd
-
-
Krysställ
-
-
Ant. kojer
3 st
3 st
Vattentank
100 liter
100 liter
Bränsletank
200 liter
200 liter
Skrovtyp
Halvplanande
Halvplanande
Ruffhöjd
-
-
Motor
VP PRO40 165 hk
VP PRO40 165 hk
Motor hk
-
-
Toppfart
26 knop
26 knop
Drivmedel
Bensin
Bensin
Prod. start
1979
1979
Prod. stopp
1983
1983
Antal prod.
-
-
Konstruktör
Pelle Petterson Rolf Eliasson
Pelle Petterson Rolf Eliasson
Tillverkare
Combex, Nimbus
Combex, Nimbus