Onsdag 11 dec 2019, 150 entusiaster online

Emreo Sjöbod

PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar

Mina båtar
Här listas alla de båtar som Emreo äger eller har ägt.

Crescent ??
Ägarkommentarer
Årsmodell:
1972
Antal ägare:
-
Inköpsår:
-
Inköpspris:
-


Positiva egenskaper:
Stabil båt som är plan i aktern och V-formad i fören..
Negativa egenskaper:
Lite småfix kvar.!
Generellt omdöme:
Under konstruktion

Förbättringar / renoveringar:
2006: Tog bort all inredning som var gjord i 12mm marinplywood. Durken som även den var gjord i marinplywwood revs ut, samt de träreglar som durken var skruvad i revs ut.
Några hål i skrovet, som kom till när någon försökte stjäla båtvagnen och välte av båten från den, plastades igen och sluligen spacklades ytan jämn.

2007: Akterspegeln inspekterades uppifrån där det fanns sprickor och efter lite lätt brytning med kofot syndes det att den var rejält fuktskadad. Akterspegeln bröts lös helt och hållet, för att komma åt att göra detta var jag tvungen att kapa av de fyra stringersen som går längs med båten ca 2,5dm från akterspegeln. Därefter tillverkades en ny akterspegel av 12mm formplywood som slipades ner för att plasten skulle fästa bättre, totalt 3 skivor á 12mm plastades och skruvades ihop med ett lager glasfibermatta mellan varje skiva. Därefter plastades den nya akterspegeln på plats med ett lager matta mellan båtens befintliga akterspegel i plast och den nya akterspegeln. Sedan var jag tvungen att rekonstruera de bitar av stringersen som jag kapat bort och sedan plasta dit de igen. Jag tillverkade även tre "knän" av 2 bitar plywood som sedan plastades in och sedan plastades fast mot den nya akterspegeln. Nya stringers från sida till sida med dränering mellan de fack som blir därimellan gjordes av 2 tum 6 virke som plastades in och sedan plastades fast mot den yttre durken. Därefter lades den första delen av durken in, den gjordes även den av 12mm plywood som slipats ner och sedan plastades in innan den plastades fast mot båtens stringers.

2008: Durken i fören kapades till slipades och plastades innan den plastades fast i båten, därefter kapades den sista durken till, slipades och plastades och monterades därefter i båten.
Två pulpeter konstruerades med hjälp av en form gjord av formplyfa som vaxades invändigt med vanligt bilvax. Därefter lades fem lager 450-matta co h formen togs isär. Efter det så passades pulpeterna in i båten och sedan plastades dessa fast mot durken och upp efter relingen. Nästa steg blir att tillverka motorbrunn, toft i aktern och fören och därefter skall relingen höjas ca 15-20cm i aktern för att sedan slutta mot fören där den endast höjs ca 2-3cm. Mer info kommer senare...! Skriv gärna ett inlägg om du har några frågor eller bra idéer..!! =)



Båtdata från Båtguiden
Fabrikat:
Crescent
Modell
??
Längd ö.a.
5.4 m (18 fot)
Längd v.l
-
Bredd
2 m
Djup
-
Deplacement
-
Köl
-
Kölvikt
-
Lystal
-
Riggtyp
-
Masthöjd
-
Krysställ
-
Ant. kojer
-
Vattentank
-
Bränsletank
-
Skrovtyp
-
Ruffhöjd
-
Motor
Evinrude
Motor hk
100 hk
Toppfart
-
Drivmedel
Bensin
Prod. start
-
Prod. stopp
-
Antal prod.
-
Konstruktör
-
Tillverkare
Eventuellt Crescent

Maringuiden Nordic AB

Org nr. 556864-7530
Varlabergsvägen 16
434 91 Kungsbacka
Tel. 031-932600
info@maringuiden.se |

Kontakta oss

Vill du komma i kontakt med oss, lämna feedback, rapportera ett fel eller övriga ärenden?

Kontaktinformation
Besök oss på Facebook

Annonsera

Vill ni annonsera i Branchregistret eller via webannonser/banners? Eller vill ni diskutera ett samarbete med sveriges störasta marina portal?

Annonsera på maringuiden.se
Kontaktinformation

Information

Maringuiden grundades 1996 och har länge varit sveriges största marina portal. I högsäsong visas varje vecka cirka 650.000 sidvisningar på sajten för ca 55.000 unika besökare.

Information om maringuiden.se
© 1996-2019 maringuiden.se | Det tog 0.03 sek att generera sidan.