Söndag 22 juni 2025, 253 entusiaster online

Edestig Sjöbod

PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar

Mina båtar
Här listas alla de båtar som Edestig äger eller har ägt.

Bella 850
Ägarkommentarer
Årsmodell:
2005
Antal ägare:
1 st
Inköpsår:
2006
Inköpspris:
1100000 kr


Positiva egenskaper:
Förarplatsen
Sikten
Akterdäcket
Går som en dröm vid marchfart på 30 knop.
Bred och djup stickkoj.
Spishäll och Wallasvärmare som går på disel är praktiskt, man slipper gas och fotogen.
Negativa egenskaper:
Förarstolen går inte att tilta upp. Borde vara standard för bättre avställningsyta. Nu har jag löst detta genom att när jag ligger förtöjd och behöver mer plats runt spisen, tar jag helt enkelt bort förarstolen och lägger den över ratten mot framrutan. Samtidigt har jag tillverkat en vit skiva som jag lägger ovanpå medarna som förarstolen glider i . Vips får jag en extra utdragsskiva och gott om plats. Kanske ingen proffsig lösning men väl så praktisk.
Generellt omdöme:
Bella 850 är en representativ och snabb familje Cabincruiser med ett racinginspirerat skrov, vackra linjer, eleganta detaljer och utmärkta sjöegenskaper. Tack vare den stora vindrutan och det glasade akterskottet är båtens innerutrymmen mycket ljusa och ger båten elegans.

Bella 850 har varit i produktion sedan 2001 och nyproduceras fortfarande. Den båten jag äger har löpnummer 61. Vet inte hur många som har producerats fram till i dag, detta måste kollas upp med varvet.

Bella 850 har en sportig däckslayout, ett inre som lämpar sig för fyra vuxna personer under en längre semester.

Standardmotorn vid nyköp idag varierar beroende på säljare. Jag har en VP diselmotor KAD 300-A (2005) på 285 Hk. Motorutrymmet är ovanligt stort och lättåtkomligt under durken på akterdäck. Finns även plats att stuva undan grill, bord och stolar i detta utrymme.

Marchfart är 24-30 kn och toppfart 29-39 kn beroende på motor. Min KAD 300 ger march på 30 kn och topp 37 kn och då är den fullastad och fulltankad. Drev DP-G 1,68. DuoProp med C4 propellrar.

Bränsleförbrukningen ligger i snitt på 1,56 l/d och då med en medelfart av 12 knop sett över en hel sommar.

Bella 850 har också kryddats med egenskaper som mer förknippas med rena racingbåten. Båten har ett mycket vasst skrov (20 graders V-botten i aktern) och ett motorval som ger båten särdeles piggt temperament. Att påstå att det är en ren familjebåt i vanlig bemärkelse är sålunda inte helt rätt med tanke på en marchfart på 30 knop men båten balanserar väl och har den ett härligt driv genom sjöarna.

Båten är relativt framtung vilket uppskattas när man vill ta hjälp av den vassa fören i tuff motsjö. Men oftast går den bäst med drevet utvinklat någon grad. Minsta lilla trimning ger ett direkt kvitto på om båten balanserar bättre eller sämre.

Skrovet bygger på 80-talets Flipper 777 och som fick mycket beröm i båtpressen när det begav sig. Det har dock genomgått några viktiga förändringar. Det är breddat, förlängt och förhöjt. Därtill har man slopat det inbggda "flippersteget" i aktern varpå skrovet kunde göras så vasst som det är.

Salongen är ljus och luftig men är inte överdrivet rymlig. Mellan förar- och passagerarplats, pentry och dinett, leder en smal gång fram till förruffen. Ett plus är den stora takluckan som sträcker sig över hela takets bredd. En strävan har varit att hålla inredningen enkel och lätt att underhålla. Därför är det ganska sparsamt med snickerier. Klädseln är stryktålig. En hel innerliner med sinnrikt välvda former präglar designen. Det hela känns rejält.

Bäst har man lyckats med salongen som med sina stora fönster ger ett fenomenalt ljusinsläpp och en lika fenomenal sikt runt om. Här ryms en dinette med sittplatser för fyra och ett välutrustat pentry, en spishäll med två kokplattor (disel), diskho, förvaringsskåp, kylskåp, varmt och kallt vatten. Det går att att svänga den främre dinettsittplatsen 180 grader till en sittplats i båtens färdriktning. Framför sittplatsen på babordsidan finns ett fack men sjökortet får inte plats att lagras där. Möjligtvis skulle man önska sig lite mer avställningsyta. Här har Bella helt klart missat att utrusta förarplatsen men en stol som går att tilta framåt så att man kan få bättre avställningsyta till vänster om pentryt. Nu har jag löst detta genom att såga till en vitlackad playwood skiva som jag lägger på skenorna som håller förarstolen. Jag tar alltså helt bort förarstolen och lägger den över ratten mot framrutan. På detta sätt har jag frigjort en ganska stor plats som avställning till vänster om pentryt.

Ett skarndäck och pulpit som löper längs sidorna gör det lätt att ta sig fram till förent finns räcke och pulpit att hålla sig i.

I förruffen ryms en bekväm dubbelbädd som kompletteras av en bred instickskoj. Till nöds kan man även bädda ut i salongen för en vuxen person alt. 2 barn. En välvd dörr leder in till toalettutrymmet som inte är direkt väl tilltaget men en person får plats att göra det som ska göras på en toalett.

Från förarplatsen har man god sikt runt om genom de stora rutorna. Förarstolen är bekväm med alla reglage och instrument inom bekvämt räckhåll. Förarplatsen är i det närmaste perfekt utformad med en bekväm stol och som sagt mycket bra sikt runt omkring. Ratt och reglage är ergonomiskkt riktigt placerade. Det vill jag påstå är extra viktigt i det här fallet med tanke på båtens köregenskaper. Framför förarplatsen på strybordssidan finns ett fack men sjökortet får inte plats att lagras i detta fack. Däremot är det plats att lägga upp ett papperskort framför föraren. Inget tar död på körglädjen som en dålig förarplats men på Bella 850 är den perfekt.

Akterdäck är väl tilltaget och det finns gott om plats för fyra personer att umgås där. Jag har monterat fast ett Lagunabord på babordssidan och det fungerar alldeles utmärkt och om man har två mindre stolar sitter man bekvämt fyra personer och äter där.

Motorutrymmet är som sagt väl tilltaget och det går även att stuva ner grill, bord och stolar där. Gäller bara att se till att de klarar värmen under färd samt att man spänner fast dem på lämpligt sätt. Jag har en liten klotgrill, lagunabordet samt två st vikbara solstolar stuvade i motorrummet.

Badbryggan är alldeles utmärkt och det finns gott om plats att bada och torka sig för minst två personer.

Båten är utrustad med gångvärme och en varmvattenberedare som värmer upp vattnet men gångvärmen. Landström är intallerad liksom Wallasvärmare som går på disel.

Kapell med många och stora plastrutor över akterdäck beställde jag av Alfa Bil&Båt i Stockholm och dom gjorde ett strålande jobb. Detta gör att båten kan användas på ett mer praktiskt sätt både när det regnar, som solskydd och när man vill hålla myggen borta men ändå ha känslan av att sitta ute. Akterkapellet "förlänger" båten med 1,2 m och den känns dessutom lite större.

Kapell för den breda, stora och välvda framrutan är också ett måste och jag anlitade Alfa Bil&Båt i Stockholm och dom gjorde ett strålande jobb även här. Kapellet för framrutan krävs som skydd mot insyn och som solskydd. Gardiner för övriga fönster ingår som standard.

Utrymme för att stuva för och aktertampar finns det gott om.Ett stort utrymme akteröver på babordssidan som nås via badbryggan. Det finns ett motsvarande utrymme på styrbordssidan men det har jag utnyttjat till ankarspelet inklusive elektroniken till detta och där får inget annat plats. I fören finns det ett utrymme för förtampar och ett manuellt bogankare med 40 m lina.

Kuriosa; De första tre prototyperna år 2000 och 2001 av denna båt hette "Flipper 850" men när det var dax för serieproduktion hade den döps om till Bella 850. Och tur var väl det för den har inga som helst likheter med den gamla fina Flipper 850 som tillverkades mellan åren 1979-86 i ca 350 exemplar.

Förbättringar / renoveringar:
Jag har monterat ett förpeke med inbyggd förstege. Detta har visat sig mycket praktiskt och förlänger båten med 0,5 meter vilket gör att man slipper hugg mot fören.

Jag har ett manuellt bogankare på 10 kg och 40 m ankarlina som gott och väl får plats under förluckan. Även andra förtampar får plats här.

Winchmatic ankarspel är installerat med fjärrstyrning. Ett måste om man bara är två personer på båten (tycker i alla fall jag).

Plotter Lowrance GlobalMap 3500C med extern antenn. Kopplad till VHF radion för att ange exakt position via VHF vid nödsituation

Engreppsblandare för kallt och vamt färskvatten kommer med båten men jag har installerat en elektrisk sjövattenpump som komplement. Det är bara 70 liter färskvatten vilket enl min uppfattning är alldeles för lite. Sjövattnet är bra att ha för att dryga ut och inte slösa på färskvattnet. Nu tar jag med mig 4 st extra plastdunkar med färskvatten som komplemwnt till de 70 liter som är standard.

Jag har installerat att Laguna bord på akterdäck och där får man ledigt plats fyra personer. "Lagunaprincipen" passar alldeles utmärkt och jag kan verkligen rekommendera denna lösning. I detta fall krävs det en alt två st extra stolar som går att fälla ihop. Bordet räcker inte över hela akterdäck och därför behövs två extra stolar om man ska äta fyra personer samtidigt.

Solpanel med regulator monterad på salongsöverbyggnaden.

Volvo Penta Startspärr.



Båtdata från Båtguiden
Fabrikat:
Bella
Modell
850
Längd ö.a.
8.48 m (28 fot)
Längd v.l
-
Bredd
2.95 m
Djup
-
Deplacement
3000 kg
Köl
-
Kölvikt
-
Lystal
-
Riggtyp
-
Masthöjd
-
Krysställ
-
Ant. kojer
6 st
Vattentank
-
Bränsletank
-
Skrovtyp
-
Ruffhöjd
-
Motor
-
Motor hk
-
Toppfart
-
Drivmedel
Bensin
Prod. start
-
Prod. stopp
-
Antal prod.
-
Konstruktör
-
Tillverkare
-

Maringuiden Nordic AB

Org nr. 556864-7530
Varlabergsvägen 16
434 91 Kungsbacka
Tel. 031-932600
info@maringuiden.se |

Kontakta oss

Vill du komma i kontakt med oss, lämna feedback, rapportera ett fel eller övriga ärenden?

Kontaktinformation
Besök oss på Facebook

Annonsera

Vill ni annonsera i Branchregistret eller via webannonser/banners? Eller vill ni diskutera ett samarbete med sveriges störasta marina portal?

Annonsera på maringuiden.se
Kontaktinformation

Information

Maringuiden grundades 1996 och har länge varit sveriges största marina portal. I högsäsong visas varje vecka cirka 650.000 sidvisningar på sajten för ca 55.000 unika besökare.

Information om maringuiden.se
© 1996-2025 maringuiden.se | Det tog 0.02 sek att generera sidan.