Torsdag 25 apr 2024, 665 entusiaster online
Bill54 Sjöbod
PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar
Mina båtar
Här listas alla de båtar som Bill54 äger eller har ägt.
SPÄTTA -Winga 25 MSFingal 28SK 30 40IW 23SK15 1947KANOTKRYSSARE -Drake VEGA VEGAMarieholm MS 20Crescent 455C
SPÄTTA -Winga 25 MSFingal 28SK 30 40IW 23SK15 1947KANOTKRYSSARE -Drake VEGA VEGAMarieholm MS 20Crescent 455C
Ägarkommentarer
Årsmodell:
1976
1976
Antal ägare:
-
-
Inköpsår:
2003
2003
Inköpspris:
80000 kr
80000 kr
Såld år:
2008
2008
Försäljn. pris:
75000 kr
75000 kr
Positiva egenskaper:
Se ovan.
Rejäl badplattform
med bra stege.
Berga smide gjorde ett fint
arbete med att rikta och svetsa.
Givare för logg och framåtseende
ekolod monterat.
Behövs bara huvudinstrument.
Är man händig går instrumentet
kanske att laga.
Rejäl badplattform
med bra stege.
Berga smide gjorde ett fint
arbete med att rikta och svetsa.
Givare för logg och framåtseende
ekolod monterat.
Behövs bara huvudinstrument.
Är man händig går instrumentet
kanske att laga.
Negativa egenskaper:
Projekten drar ut på tiden.
Dåligt med ventilation i styrhytt.
Skall sy ventiler.
Kvarstår finish.
Gärna custom.
Durkar av enklare modell,
ej original.
Dåligt med ventilation i styrhytt.
Skall sy ventiler.
Kvarstår finish.
Gärna custom.
Durkar av enklare modell,
ej original.
Generellt omdöme:
Fantastisk motorseglare som seglar bra
helst på halvvind och slör.
Lättmanövrerad i kinkiga situationer.
Grundgående.
C:a 7 knop topp.
Blev ruggigt blåst av PEKKA i Enköping som sålde
båten med nymålad motor och motorrum."Genomgången!"
PEKKAS ord kan man lita på!
MD11C Rena skrotet.
Det kostade mig 40.000:- i
byte mot en renoverad likadan.
Det höll också på att kosta oss
livet när den dog mitt emellan två
mötande Ålandsfärjor.
Öppnade det som en gång varit
ett termostat och hasade ut fyra
nävar rost.
Nya motorn går bra med söt-
vattankylning.
Förbättringar / renoveringar:
Vattenskadad inredning.
Nya textilierhar lagts in,
soffan väntar.
Modifierad värmare.WEBASTO.
Flyttat vattenfilter, ny dragning
av bränsleledning med nya slangar
(de gamla drog luft) ny bränslepump.
TYRESÖBOCKAR, rena drömmen.
Renoverad MD11C
Nya torkare med motorer.
Genomgånget elsystem
som skall städas upp.
Justa batterier.
Ny startmotor.
Ny generator.
Ny motorrumsfäkt.
Gått över till Porta-Potti.
Tvättat ur alla hålrum och målat.
Dragit fram ström och antenn till
förpik för TV och DVD.
Däcksbelysning.
Demonterbara strålkastare
på förpulpit för nattnavigering
med "Levande sjökortet" o GPS
Nytt kapell.
Ordnat ventilation under durkarna
längs pentryt.
Renoverat kylskåpet.
Belysning i styrhytt plus
rött ljus över sjökort.
VU-mätare för varje batteri.
Skall bara justeras.
4 st nya belysningar till kojer
plus takljus i ruff.
Vattentanksmätare finns numera
men skall justeras.
Praktiskt taget alla kablar bytta till
överdimension.
Mörkblå fribord väldigt praktiskt
när repor uppstår, bara måla över.
Stävskena i mässing monterad
i fören, skönt vid tillägg.
Ny tankmätare installerad, justeras.
Soffan behöver kläs om.
Så långt har jag kommit
men har fler ideér.
Fantastisk motorseglare som seglar bra
helst på halvvind och slör.
Lättmanövrerad i kinkiga situationer.
Grundgående.
C:a 7 knop topp.
Blev ruggigt blåst av PEKKA i Enköping som sålde
båten med nymålad motor och motorrum."Genomgången!"
PEKKAS ord kan man lita på!
MD11C Rena skrotet.
Det kostade mig 40.000:- i
byte mot en renoverad likadan.
Det höll också på att kosta oss
livet när den dog mitt emellan två
mötande Ålandsfärjor.
Öppnade det som en gång varit
ett termostat och hasade ut fyra
nävar rost.
Nya motorn går bra med söt-
vattankylning.
Förbättringar / renoveringar:
Vattenskadad inredning.
Nya textilierhar lagts in,
soffan väntar.
Modifierad värmare.WEBASTO.
Flyttat vattenfilter, ny dragning
av bränsleledning med nya slangar
(de gamla drog luft) ny bränslepump.
TYRESÖBOCKAR, rena drömmen.
Renoverad MD11C
Nya torkare med motorer.
Genomgånget elsystem
som skall städas upp.
Justa batterier.
Ny startmotor.
Ny generator.
Ny motorrumsfäkt.
Gått över till Porta-Potti.
Tvättat ur alla hålrum och målat.
Dragit fram ström och antenn till
förpik för TV och DVD.
Däcksbelysning.
Demonterbara strålkastare
på förpulpit för nattnavigering
med "Levande sjökortet" o GPS
Nytt kapell.
Ordnat ventilation under durkarna
längs pentryt.
Renoverat kylskåpet.
Belysning i styrhytt plus
rött ljus över sjökort.
VU-mätare för varje batteri.
Skall bara justeras.
4 st nya belysningar till kojer
plus takljus i ruff.
Vattentanksmätare finns numera
men skall justeras.
Praktiskt taget alla kablar bytta till
överdimension.
Mörkblå fribord väldigt praktiskt
när repor uppstår, bara måla över.
Stävskena i mässing monterad
i fören, skönt vid tillägg.
Ny tankmätare installerad, justeras.
Soffan behöver kläs om.
Så långt har jag kommit
men har fler ideér.
Båtdata från Båtguiden
Fabrikat:
Winga
Winga
Modell
25 MS
25 MS
Längd ö.a.
7.5 m (25 fot)
7.5 m (25 fot)
Längd v.l
6.5 m
6.5 m
Bredd
2.8 m
2.8 m
Djup
0.91 m
0.91 m
Deplacement
2300 kg
2300 kg
Köl
Långkölad
Långkölad
Kölvikt
450 kg
450 kg
Lystal
-
-
Riggtyp
-
-
Masthöjd
8 m
8 m
Krysställ
18,6 m²
18,6 m²
Ant. kojer
4 st
4 st
Vattentank
65 liter
65 liter
Bränsletank
85 liter
85 liter
Skrovtyp
Snipa
Snipa
Ruffhöjd
-
-
Motor
Volvo Penta
Volvo Penta
Motor hk
25 hk
25 hk
Toppfart
8 knop
8 knop
Drivmedel
Diesel
Diesel
Prod. start
-
-
Prod. stopp
-
-
Antal prod.
-
-
Konstruktör
Bruno Boström
Bruno Boström
Tillverkare
Winga Marin AB
Winga Marin AB