Torsdag 28 mars 2024, 553 entusiaster online

Akvavit Sjöbod

PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar

Mina båtar
Här listas alla de båtar som Akvavit äger eller har ägt.

Bayliner 2755 ciera sunbridgeBayliner 2455 CSBayliner 2755 ciera sunbridge
Ägarkommentarer
Bayliner 
2755 ciera sunbridge

Midcabin


Mer information

Årsmodell:
1990
Antal ägare:
2 st
Inköpsår:
2008
Inköpspris:
215000 kr


Positiva egenskaper:
Mycket båt för pengarna, och kan trailas på allmän väg utan att nå överbredd.
Stampar knappt något vid grov sjö, den smala bredden gör att båten skär genom vågorna på ett helt annat sätt än bredare båtar med samma vikt. Det är klart, den planar inte så lätt, men till havs i sjögång är den mycket sjövärdig. Man åker bekvämare och snabbare än de flesta båtar när det är styyggväder.
Negativa egenskaper:
Pulpit "snygg" men den omsluter peket helt vilket gör landstigning lite småkrånglig för anständigt kjoltyg att bemästra med bibehållen värdighet.
Generellt omdöme:
Första ägaren har utrustat rätt.
8kW värmare (Eberspächer), Mobitronic laddare med tre laddkretsar, coolmatic kyl/frys med ackumulering, 12-220V omformare mm.
Wc, dusch, vvb, tryckvatten, mest gått i insjöar i Tyskland. Nyklädda dynor utvändigt (2007), nytt kapell (dålig kvalitet, riktigt dålig) (2008), reggad trailer 3500kg totalvikt (2900 lastvikt) ingick i priset.

2á ägaren tyvärr har använt båten som partybåt och sågat hål för stora högtalare, CD vxl, mm

Allmänt om 2755án.
Baylinerns loa blev i och med den ingjutna badbryggan längre. Baylinern benämdes med fotstorlekar mätta från peket och till bakkant badbrygga. Skrovet är ca23fot (6,98m) på 2755án mätt från aktespegel och utan peket. Skillnaden mot en äldre 2455á är liten, enda skälet för mig att byta upp var tillgång till dusch, varmvatten.
Baylinern har en midkabin ca 190*140cm (bra att veta för den som är lång eller bred), med ett bulleye samt större fönster akterut som borgar för bra ventilation och som nödutgång vid ev brand.
Bäddbart förskepp 195cm lång,190cm största bredd. Förskeppet rymmer annars 4-5 vuxna för sällskapsspel eller lättare förtäring, bordet kan tyckas litet för middagar om man är fler än 4 personer.
Baylinern har en dusch på badbryggan samt en på toaletten, som i sig är trång, men fungerar när det blåser kallt. Pentryt är ett tvålågigt sprit/elkök, samt diskho med tryckvatten.
Baylinern tack vare konstruktionen i enkellaminat lätt och får därmed relativt låg bränsleförbrukning jämfört med jämnstora planande båtar. Motorrumstemperaturen i baylinern överstiger sällan 30graderC tack vare bra motorrumsventilation genom fyra stora luftintag, först när vatten och lufttemperatur överstiger 20grader går motorrumstemperaturen upp till 33-36 grader vid längre gångtid. Detta ger bra miljö för motor, generator mm.
Bayliner 2755 levererades motorer från 210hp-330hp.

På 210 hästas versionen (OMC) är toppfarten 34knop, med en förbrukning av 2,52l/nm och vid 21knop cruise 2,14l/nm, samt 86db ljudnivå vid förarplats vid cruise. (vid 4-7 knop drar den 2,55-2,6l/nm = dyr trollingbåt). Utombordare för fisketokar rekommenderas.
Det sägs att den drar mindre bränsle och går tystare med mercruisers motorer.

Bränsletanken rymmer 80 us gallon=302l.
Bayliner 2755 är 2,59 bred och kan därmed dras efter vanlig personbil typ BMW 3,5,X-serie, med B-kort och rätt kärra i 30kmh, och med BE kort och rätt kärra i 80kmh (ex Range Rover, Dodge / Chevrolet van, Mitsubishi pajero mfl).
Djupgåendet är 3fot 3tum =99cm, med upptiltat drev ligger djupgåendet runt halvmetern, trevligt vid långgrunda stränder då man bara blir blöt till knäna vid landstigning.

Alla durkytor är täckta med mattor och på soldäck samt akterdäck kan mattorna knäppas av, bra vid fiske då mattorna annars kan bli smutsiga. Friborden på akterdäck är ganska låga och det är inga problem att dra in större fisk fast man är ensam utan att riskera ett ofrivilligt bad.
Båten är i största laget att manövrera ensam, det kan framför allt bli trixigt att lägga till utan medhjälpare vid sidvind.

Förbättringar / renoveringar:
Har sågat av pulpiten vid peken som så många andra gjort. Landstigning blev bra mycket smidigare.

Tjoho!!!
Bayliner + diesel = sant
Nu har jag köpt en dieselmotor!
Ny motor + drev med 36 månaders garanti.
Ut med det gamla, V8 + Alpha gen I.
In med det nya, VW 165-5 + Bravo 1 drev.
Allt nytt, sköld, drev, servo, PWRTrim och såklart motor.

Problem 1. När man börjar riva så hittar man så mycket grejor som man vill göra lite annorlunda och som kan bli bättre och då blev det jobbigt.
Gör som alla säger, lös ett problem åt gången.
Jag beställde nytt kapell, bytte motor, gjorde om elen, byggde om trailern, bytte VVB, ändrade om värmen. Det blev för mycket, helt för mycket. Nu är det någon nödlösning här och var och kapellet blev skit så det fick kapellmakaren ta tillbaks efter fem provningar, släpen fick jag tigga genom besiktningen för att det inte blev riktigt 100....
Men motorn blev bra! Mycket jobb, såga plasta borra, damma, klia snurrig i bollen av alla lösningsmedel, men så fint det blev.
Nytvättat motorrum och en vit motor i mitten. Och vad plats det blev, överallt. Innan så var det som att trycka ned sin lekamen i ett brevinkast varje gång man skulle göra något på motorn eller i motorrummet, nu hoppar man ner och sätter sig sidan om motorn, och kommer upp ren!.
Framför motorn blev det också mer plats, där sitter länspumpen så det blir ju lättare att kolla den vid behov.
Första provturen på en halvtimme gav några besked.
Förr lyftes fören mot himlens höjder och V8áns förgasarbröl hördes vida omkring likt en brunstig älg..
Nu brummar det och efter en stund så planar man, planingströskeln märks knappt längre. Innan med V´8an höll man march i 20 knop, 46 liter/h, nu 20kn 26 liter/h, med samma propeller som V´8an. Ville inte tokfresta min helt nya motor så jag provade att varva upp i 22 knop 3800 varv en gång och sedan släppte jag av och åkte mest rundor i lite olika farter och varv för att kolla läget.
Det skorrar lite i skrovet, kanske har jag fått lite olika höjd på de främre motorkyddarna så att motorn vrider sig under last, ska kolla lite på det, annars så låter det inte så mycket mer än innan och defenitivt acceptabel ljudnivå.
Mer info kommer när jag provat mer, i synnerhet med mer last i båten.





Båtdata från Båtguiden
Fabrikat:
Bayliner
Modell
2755 ciera sunbridge
Längd ö.a.
8.23 m (27 fot)
Längd v.l
-
Bredd
2.59 m
Djup
0.99 m
Deplacement
2500 kg
Köl
-
Kölvikt
-
Lystal
-
Riggtyp
-
Masthöjd
-
Krysställ
-
Ant. kojer
4 st
Vattentank
105 liter
Bränsletank
302 liter
Skrovtyp
-
Ruffhöjd
-
Motor
Mercruiser
Motor hk
260 hk
Toppfart
34 knop
Drivmedel
Bensin
Prod. start
-
Prod. stopp
-
Antal prod.
-
Konstruktör
-
Tillverkare
-

Maringuiden Nordic AB

Org nr. 556864-7530
Varlabergsvägen 16
434 91 Kungsbacka
Tel. 031-932600
info@maringuiden.se |

Kontakta oss

Vill du komma i kontakt med oss, lämna feedback, rapportera ett fel eller övriga ärenden?

Kontaktinformation
Besök oss på Facebook

Annonsera

Vill ni annonsera i Branchregistret eller via webannonser/banners? Eller vill ni diskutera ett samarbete med sveriges störasta marina portal?

Annonsera på maringuiden.se
Kontaktinformation

Information

Maringuiden grundades 1996 och har länge varit sveriges största marina portal. I högsäsong visas varje vecka cirka 650.000 sidvisningar på sajten för ca 55.000 unika besökare.

Information om maringuiden.se
© 1996-2024 maringuiden.se | Det tog 0,02 sek att generera sidan.