Tisdag 12 aug 2025, 498 entusiaster online
666D3 Sjöbod
PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar
Mina båtar
Här listas alla de båtar som 666D3 äger eller har ägt.
Flipper 666 HT D3-160
Flipper 666 HT D3-160
Ägarkommentarer
Årsmodell:
2008
2008
Antal ägare:
1 st
1 st
Inköpsår:
2009
2009
Inköpspris:
-
-
Positiva egenskaper:
Snygg med finsk kvalitet. SNÅL, STARK OCH TYST sportdiesel. Snabbt upp i planing tacka vare högt vridmoment och dubbla propellrar (Duoprop). Nästan ingen planingströskel. D3 med Duoprop har power steering som standard. Kapellet är 4 delat där sidor och bakdel kan demonteras. Att sätta på kapellet går på under 3 minuter för 1 person. Trimplan känns som överkurs vilket kan bero på den låga tungdpunkten med inombordare så några sådana lär inte hamna på båten. Ankarboxarna ( 3 st) är kanon. Äventyrsbåt för två.
Dieselmotorn är Volvos raka personbils 5:a på 2.4 liter och 163 hp.
Motorvikt komplett med duopropp 330 kg.
0,67 l/ nm ( 3,6 liter/landmil ) blev snittförbrukning 2011 mätt vid macken. Körde 875 distanser under året.
Dieselmotorn är Volvos raka personbils 5:a på 2.4 liter och 163 hp.
Motorvikt komplett med duopropp 330 kg.
0,67 l/ nm ( 3,6 liter/landmil ) blev snittförbrukning 2011 mätt vid macken. Körde 875 distanser under året.
Negativa egenskaper:
Wallas 800 som drivs med fotogen kunde varit tystare. Om man inte fäller ner locket går den mycket tystare men då sprids inte värmen så bra. Saknar en liten öppning i kapellet för skepparen att kunna sticka upp huvudet vid angöring i dåligt väder. Tanken på 130 liter känns onödigt stor men båten finns ju med andra motorer också. Tankmätaren visade helt fel vid leverans men efter några påtryckningar fick jag det fixat. Loggen var felmonterad från fabrik vilket ledde till att det gick hål på slangen och vatten kom in vid gång.
Generellt omdöme:
Som en gokart på vattnet. Låg höjd ger litet vindfång.
Båtmodellen testad i Båtmagasinet där den i duell vann över Aquador 21 Wa främst tack vare dieselmotorn som testaren ansåg ha ett sådant klipp. http://www.tv8play.se/play/227700
Klagomålet om att man slår i vaderna måste berott på att testaren inte drog tillbaka stolen.
Färgen på båten är vit 8533 och blåsvart 7289 enligt vad jag har hittat.
Vi Båtägare skrev i nr 12 2010 en beg test med en 666 HT bensinare (tur man har c-pen som kopierar text)
"Jag knäpper med möda kapellet på Fjorden och sätter mig i Flipper 666 - som är identisk med Flipper 640 sånär som på integrerad badbrygga och en steglistjustering för att ge en mjukare gång. Flipper 640 föddes 1980 och skiftet till 666 kom 1992. Möbleringen är som den är i 90 procentav alla HT-båtar. V-koj under tak, stolar vid takkanten och rak soffa längs akterspegeln. Båten är byggd 2002. Motorn heter MerCruiser EFI och besitter 220 hästkrafter- en modern direktinsprutad motor som startar direkt utan varesig choke eller gas. Jag sitter lågt nära vattnet, har bra sikt runtom.Bilkänslan är påtaglig. Jag lägger på halv gas, fröken Flipper kliver upp i plan direkt utan att niga och pinnar på upp emot 35 knop. Den farten får duga. Nu kör jag. Och jag bara kör och kör, i vida svängar,genom tvära kast, över egna svall,genom sightseeingbåtens grova -men där smäller det - med total kontroll. Båten lyder mig vad än jag hittar på för dumheter (en stor del av äran ska de dubbla motroterande propellrarna ha). Och Mikael sitter lugnt tillbakalutad i stolen bredvid med Kameran som en katt i knäet. Flipperskrovet är ganska platt, 15 grader. Planingströskeln blir obefintlig, gångläget stabilt genom hela fartregistret. Skrovet tål gott och väl 50 knop, ligger stadigt stillaliggande men slår hårt i motsjö. Och det är okej, det går inte att rita ett skrov som ligger stadigt i hamn och som klyver motsjön som varm kniv genom smör. Flipper666 är en snäll båt som ska behandlas snällt när motsjön växer."
"Flipper 666 är rätt köp för den som vill ut på sjön för en rimlig penning. Fina utrymmen. God sjöbåt. Snabb och faktiskt bränslesnål, knappt litern per sjömil i 25 knop med en bensinfyra."
Förbättringar / renoveringar:
Nytt bord, mörkläggningsgardiner, kemtoa, ventilator, Solpaneler 70 W, extra batteri, Garmin 720, inbyggd kyllåda, Wallas 22 Dt med termostat, Ankarolina, 1 extra cigguttag samt ett USB uttag, ny badstege, ankarspel med fjärrkontroll, flyttat in fotogendunken under spisplattan, 20 liters vattentank med elpump
Som en gokart på vattnet. Låg höjd ger litet vindfång.
Båtmodellen testad i Båtmagasinet där den i duell vann över Aquador 21 Wa främst tack vare dieselmotorn som testaren ansåg ha ett sådant klipp. http://www.tv8play.se/play/227700
Klagomålet om att man slår i vaderna måste berott på att testaren inte drog tillbaka stolen.
Färgen på båten är vit 8533 och blåsvart 7289 enligt vad jag har hittat.
Vi Båtägare skrev i nr 12 2010 en beg test med en 666 HT bensinare (tur man har c-pen som kopierar text)
"Jag knäpper med möda kapellet på Fjorden och sätter mig i Flipper 666 - som är identisk med Flipper 640 sånär som på integrerad badbrygga och en steglistjustering för att ge en mjukare gång. Flipper 640 föddes 1980 och skiftet till 666 kom 1992. Möbleringen är som den är i 90 procentav alla HT-båtar. V-koj under tak, stolar vid takkanten och rak soffa längs akterspegeln. Båten är byggd 2002. Motorn heter MerCruiser EFI och besitter 220 hästkrafter- en modern direktinsprutad motor som startar direkt utan varesig choke eller gas. Jag sitter lågt nära vattnet, har bra sikt runtom.Bilkänslan är påtaglig. Jag lägger på halv gas, fröken Flipper kliver upp i plan direkt utan att niga och pinnar på upp emot 35 knop. Den farten får duga. Nu kör jag. Och jag bara kör och kör, i vida svängar,genom tvära kast, över egna svall,genom sightseeingbåtens grova -men där smäller det - med total kontroll. Båten lyder mig vad än jag hittar på för dumheter (en stor del av äran ska de dubbla motroterande propellrarna ha). Och Mikael sitter lugnt tillbakalutad i stolen bredvid med Kameran som en katt i knäet. Flipperskrovet är ganska platt, 15 grader. Planingströskeln blir obefintlig, gångläget stabilt genom hela fartregistret. Skrovet tål gott och väl 50 knop, ligger stadigt stillaliggande men slår hårt i motsjö. Och det är okej, det går inte att rita ett skrov som ligger stadigt i hamn och som klyver motsjön som varm kniv genom smör. Flipper666 är en snäll båt som ska behandlas snällt när motsjön växer."
"Flipper 666 är rätt köp för den som vill ut på sjön för en rimlig penning. Fina utrymmen. God sjöbåt. Snabb och faktiskt bränslesnål, knappt litern per sjömil i 25 knop med en bensinfyra."
Förbättringar / renoveringar:
Nytt bord, mörkläggningsgardiner, kemtoa, ventilator, Solpaneler 70 W, extra batteri, Garmin 720, inbyggd kyllåda, Wallas 22 Dt med termostat, Ankarolina, 1 extra cigguttag samt ett USB uttag, ny badstege, ankarspel med fjärrkontroll, flyttat in fotogendunken under spisplattan, 20 liters vattentank med elpump
Båtdata från Båtguiden
Fabrikat:
Flipper
Flipper
Modell
666 HT D3-160
666 HT D3-160
Längd ö.a.
6.66 m (22 fot)
6.66 m (22 fot)
Längd v.l
-
-
Bredd
2.32 m
2.32 m
Djup
0.8 m
0.8 m
Deplacement
1380 kg
1380 kg
Köl
-
-
Kölvikt
-
-
Lystal
-
-
Riggtyp
-
-
Masthöjd
-
-
Krysställ
-
-
Ant. kojer
2+1 st
2+1 st
Vattentank
-
-
Bränsletank
130 liter
130 liter
Skrovtyp
-
-
Ruffhöjd
-
-
Motor
Volvo Penta
Volvo Penta
Motor hk
160 hk
160 hk
Toppfart
37 knop
37 knop
Drivmedel
Diesel
Diesel
Prod. start
-
-
Prod. stopp
-
-
Antal prod.
-
-
Konstruktör
-
-
Tillverkare
Bella Boats
Bella Boats