Onsdag 24 apr 2024, 290 entusiaster online
På maringuiden
Skeppsporträtt av segelfartyg med hemmahamn Falkenberg
Skonerten Hulda
Skonerten "Hulda" byggdes som 2-mastskonert vid Pukaviks varv i Blekinge och hon levererades år 1896 till ett partrederi i Skillinge. Hon byggdes i ek och furu på kravell av Skeppsbyggmästaren Karl Johansson. Längden var 21,13 meter och bredden 5,80 meter. Hon hade en dräktighet av 40 nettoregisterton.
År 1927 blev Falkenberg hemmahamn för ”Hulda”. Det var skepparna Gustaf E. Bengtsson (”Damma Gustaf”) och Carl A. Andersson (”Bonnas Carl”) som köpte fartyget och blev dess redare.
”Damma Gustaf” sålde år 1932 sin del i fartyget till Alvar Möller i Falkenberg. Detta år satte man in den första motorn på 30 hk i ”Hulda”. Hon fick en starkare motor efter bara tre år.
”Bonnas Carl” sålde år 1934 sin del i fartyget till Olof ”Olle” Olofsson i Falkenberg, som tillhörde en, sedan generationer, berömd sjömanssläkt. År 1934 tacklades ”Hulda” om till galeas. Efter att ha seglat för Falkenberg i tio år såldes galeasen ”Hulda” år 1937 till Halmstad. År 1945 såldes hon till Ven.
Europafilm i Stockholm köpte ”Hulda” år 1956 och hon var med i filmen ”Där möllorna gå ...” Edvard Persson och Ingeborg Nyberg spelade huvudrollerna. Det var Edvard Perssons sista film. ”Hulda” totalförliste år 1961.
Den lilla tavlan, som illustrerar den här historiska beskrivningen, är en förminskning av ett större skeppsporträtt målat av Bror Edvin Bengtsson, Halmstad, år 1927.
Jakten Excellent
Jakten "Excellent" byggdes som däcksbåt av gott ekvirke på klink vid Näs Varf i Ödsmåls socken. Hon levererades 1852 till skepparen Olof Johansson på Donsö i Göteborgs södra skärgård. Det var skeppsbyggmästare Anders Andersson och timmermannen Isak Samuelsson som byggde henne. Fartygets längd var 44,1 fot och bredd: 17,4 fot.
Olof Johansson sålde fartyget till Carl Magnus Johansson på Styrsö redan år 1854 och det var förmodligen han som sålde henne till 1863 Per Olsson, Näs, Träslöfs socken. Denne lät förbygga "Excellent" vid varv i Varberg år 1863.
Hon förblev hallandsfartyg och hade följande skeppare som ägare: Aron Kaspersson i Galtabäck, Severin Kaspersson i Morup. år 1882 kom "Excellent" till Falkenberg och fick Skeppare Sven Ludvig Pehrsson, Skrea till huvudredare och befälhavare. Sjömannen Carl Mauritz Rörbäck och Carl Severin Nilsson från Falkenberg blev partredare.
Rörbäck blev senare ensam ägare och han blev även dess befälhavare. år 1886 lät han förbygga sitt fartyg vid Södra Garns Varf i Göta älvdalen hos den legendariske skeppsbyggmästaren Johan August Svensson. Fartyget förlängdes med fem fot och bredden ökades med en fot. Hon riggades som jakt. Skeppsporträttet på "Excellent" är målat efter förbyggnaden vid Södra Garns Varf. Det är också troligt att det var skepparen Nils Albin Nilsson som var befälhavare när tavlan målades år 1894.
År 1900 blev August Mauritz Larsson ("August på Värmland") befälhavare och hälftenägare. Nils Albin Nilsson ägde den andra hälften och var huvudredare.
1919 blev Båtfjorden hemmahamn för "Excellent" och hon kom till Skeppare Johan Bernt Eriksson från Skällåkra, som blev hennes sista ägare. Skeppare Eriksson dog på "landbacken" den 11 oktober 1933. Samma dag som han dog slet sig "Excellent" från sin förtöjning och drev på grund i Båtfjorden och blev vrak.
Den lilla skeppstavlan, som illustrerar den här historien, är en förminskning av ett större skeppsporträtt målat år 1894 av Lars Petter Sjöström, Malmö.
Skonerten Frida
Skonerten "Frida" byggdes vid Grafvereds Varf i Hjertums socken och levererades år 1857. Hennes namn vid sjösättningen var ”Anna Elisabeth” och hon var tacklad som skonerskepp med tre master. Det var skeppstimmermännen Jonas Andersson och Anders Jonsson, som ansvarade för bygget.
År 1874 förbyggdes fartyget vid Thorskogs Varf i Westerlanda socken av skeppsbyggmästaren Peter Larsson och C. J. Larsson. Vid ombyggnaden tacklades hon som brigantin med två master och måtten voro: längd 85 fot och tre tum, bredd 23 fot och 6 tum. Dräktighet: 37 nyläster eller 116,29 Engelska Register Tons. Djuplek från däcket vid storluckans akterkant till garneringen vid sambordsplankan: 9 fot 3 tum.
Det var nya ägare till fartyget, flertalet från Falkenberg, som beställde förbyggnaden. Handlanden Anders Gunnar Hellman blev huvudredare.
Övriga partredare voro:
Sågverksägarna A. Hansson och H. Almqvist, sågverksförvaltaren H. Lyrholm, apotekaren J. C. Brag, handlandena E. P. Wennersten och P. J. Lundberg, skepparna Bernh. Bengtsson, Nils Moberg, Johannes Nilsson och Bengt Johan Persson, sjömannen A. J. Ifvarsson, Johan Aron Svensson och skeppsbyggmästaren P. Larsson(skeppsbyggmästaren och ägaren av Thorskogs Varf).
Skeppare Nils J. Moberg blev befälhavare på ”Frida”. Han kom att följa sitt fartyg i djupet!
Våren 1879 seglade ”Frida” med havre från Falkenberg till London, men kom aldrig fram. Hon förliste med man och allt. Enligt meddelande från Kungl. Svenska och Norska Generalkonsulatet i London i april 1879 hade namnbrädan, en del vrakgods och skeppshandlingarna, som låg i en blecklåda, flutit iland. Skeppshandlingarna återsändes till Kungl Kommerskollegium i Sverige.
Den lilla tavlan, som illustrerar den här historiska beskrivningen, är en förminskning av ett större skeppsporträtt målat av L. P. Sjöström i Malmö år 1874.
Skonerten Fritiof
Skonerten "Fritiof" byggdes vid Örnaviks varv i Blekinge av skeppsbyggmästare M. Jönsson och levererades år 1899 till Nils Nilsson och John Svensson i Nogersund vid Hanöbukten. Nilsson blev huvudredare och Svensson befälhavare. Fartygets längd var 22,19 meter och bredden var 5,98 meter. Dräktigheten: 39 nettoregisterton.
”Fritiof” kom till Halland och Halmstad år 1905. Anders Svensson blev huvudredare och Emil Johansson från Tylön blev befälhavare. År 1914 blev Varberg hemmahamn i och med att skeppare Carl Alfred Olsson från Varberg blev befälhavare. Han blev även medredare i fartyget. 1929 blev en annan varbergsskeppare, Gustaf Edvard Olsson, befälhavare.
”Bonnas Algot”, Algot Severin Andersson, från Falkenberg köpte skonerten ”Fritiof” år 1929 och år 1930 satte han in en 40 hr Skandiamotor i fartyget. Algots son, Johan Alvar Andersson, blev befälhavare på ”Fritiof” år 1937 och förde fartyget under några år. Under den tiden tacklades skonerten om till galeas. Algot Severin tog på nytt över befälhavarskapet år 1939 och han förde sitt fartyg fram till dess att det år 1946 såldes till ett partrederi i Falkenberg med tandläkaren Rolf Allan Hansson som huvudredare och med följande partredare: fabrikör Hjalmar Svensson, kamrer John Carl Gösta Adrian, fabrikör Ivan Tobias Svensson, bokhållare Alfred Hansson, direktör Carl Edvard Svensson, skeppsmäklare Carl Edvin Gösta Svensson, samtliga från Falkenberg och tandläkare Assar Aniansson från Halmstad. Befälhavare på fartyget blev skeppare Ture Bertil Bengtsson från Harplinge.
Efter att ha varit falkenbergsfartyg i 22 år såldes ”Fritiof” år 1952 till Lyrestad vid Göta Kanal. År 1955 såldes fartyget till Stockholm och fick den 14 september 1955 skepparen Karl Olof Corneliusson från Göteborg till befälhavare.
Den 15 september 1955, vid midnatt, sprang fartyget läck i hårt väder utanför Lillelands fyr. Hon var lastad med tackjärn. Besättningen blossade utan att någon observerade det. Olyckan beskrivs så här: ”Man går i livbåten. Roddklykan går sönder, så man återvänder till fartyget. Motorn är fortfarande på och man sätter segel och seglar mot Skotterevet utanför Falkenberg. 100 meter från land går man på nytt i livbåten och börjar vricka mot land. ”Fritiof” sjunker 09.20”.
Livbåten observerades av ”Elgö” från Skärhamn, som tog den på släp. Vid sjöförklaringen fick besättningen hård kritik. Både fartyg och last hade kunnat räddas om man inte gått i livbåten den första gången.
Den lilla tavlan, som illustrerar den här historiska beskrivningen, är en förminskning av ett större skeppsporträtt målat 1944 av Bror Edvin Bengtsson, Halmstad.
© Göran Valinder
Tavlorna ingår i en serie omfattande de fyra fartygen ”Excellent”, ”Frida”, ”Fritiof” och ”Hulda”.
De finns att köpa på Falkenbergs Museum, tel 0346-86 125.
Pris 200,- per styck.
Maringuiden Nordic AB
Org nr. 556864-7530Varlabergsvägen 16
434 91 Kungsbacka
Tel. 031-932600
info@maringuiden.se |
Kontakta oss
Vill du komma i kontakt med oss, lämna feedback, rapportera ett fel eller övriga ärenden?
KontaktinformationBesök oss på Facebook
Annonsera
Vill ni annonsera i Branchregistret eller via webannonser/banners? Eller vill ni diskutera ett samarbete med sveriges störasta marina portal?
Annonsera på maringuiden.seKontaktinformation
Information
Maringuiden grundades 1996 och har länge varit sveriges största marina portal. I högsäsong visas varje vecka cirka 650.000 sidvisningar på sajten för ca 55.000 unika besökare.
Information om maringuiden.se