Lördag 20 apr 2024, 296 entusiaster online
På maringuiden
Vårrustning av träbåten!
Här under följer några tips till dig som snart skall ta upp träbåten, för att sedan vara sysselsatt stora delar utav vinterhalvåret med att slipa, putsa och måla båten.
De pengar och arbete som läggs ner på en grundlig vårrustning av en träbåt är inte bortkastade. En träbåt som sköts ordentligt kan i princip leva i evighet. Genom att försumma underhållet på en träbåt kan den totalfördärvas på ett par år. Skyddar man inte trä mot vind och väder så förstörs den genom röta, det murknar och faller sönder.
Nästan alla svenska fritidsbåtar förvaras utomhus och detta är inte de idealiska villkoren för en vår rustning av träbåten. Träbåten måste torka ut ordentligt innan det är dags för målning eller fernissa, dessutom behöver alla färger åtminstone några plusgrader för att resultatet skall bli bra.
Ta grovjobbet först
Det är klokt att ta grovjobben först, som att slipa, skrapa och ta bort färg. Det är viktigt att man kan arbeta med båten inomhus, eller under tex en presenning för att bla få skydd mot regn. Det behövs så lite för att en omsorgsfullt förberedd yta skall bli förstörd.
Man skall inte jäkta utan rätta sig efter de olika materialens torktider, även ta hänsyn till att torktiden blir betydligt mycket längre vid lägre temperaturer. Om man tagit bort presenningen för tidigt, målat för sent och överraskats av daggen kan ytan bli helt förstörd. Drabbas färgen/fernissan av fukt spricker den upp i miljoner krackeleringar och ytan blir matt och flammig. Då finns det inget annat att göra än att slipa bort det nymålade eller fernissade skiktet och börja om från början igen.
Skrapa bottenfärg
Bottenbehandling tillhör ju de mindre roliga jobben. Det klokaste är att göra det här grovarbetet direkt efter upptagningen på hösten, då är färgen mjuk och lätt att skrapa bort. Hur pass omfattande jobbet blir beror naturligtvis på båtens skick.
Vanligaste metoden är att man använder färgborttagningsmedel. Detta läggs på en spackel eller en pensel och men bearbetar en mindre yta åt gången. Efter en stund början Fernissan eller färgen att resa sig och då är det bara att skrapa bort färgen.
Om man skall slipa är vattenslipning att rekommendera, skall man torrslipa rekommenderas att man använder ansiktsmask. Bottenfärgerna är idag giftfria, men slipdammet är definitivt inget man skall andas in.
Man kan även bränna bort färgen, man värmer upp färgen med en gasolbrännare och skrapar bort den varma/kletiga färgen med skrapa eller spackel. Bränning, eller värmning är inte att rekommendera när det gäller fernissade ytor. Det finns alltid risk att få brännmärken i träet.
Moderna material dröjer några år innan en renskrapning blir nödvändig och oftast räcker det med en eller kanske två strykningar av färg eller fernissa.
Slipning är viktigt. Man slipar inte bara för vidhäftningen utan för att hålla färg/fernissa skikten tunna. Man måste slipa mellan målningsomgångerna. Blir lagren för tjocka finns det risk att färgen/fernissan flagnar, eller spricker.
För enkelhetens skull kan man använda slipmaskiner, men för att få en fin ytan bör man göra efterslipningen för hand med sandpapper. Använd aldrig stålborste eller stålull på träytor, resultatet kan bli fula rostfläckar senare.
Var noga med att få bort allt slipdamm innan det är dags för målning/fernissning, man kan använda en trasa fuktad med lacknafta, eller en så kallad Klibbduk. Vi den slutliga påstrykningen måste man vara extra försiktig, man bör välja en dag utan solgass. Man bör även se till att ingen runtomkring en skall slipa sin båt när man själv skall måla.
Målningsteknik
Målning av bottenfärgen sker i förstahand för att förhindra bakterier, alger och snäckor från att bita sig fast på botten av båten. Färgen är därför konstruerad så att den kontinuerligt och i kontrollerad mängd avsöndrar substanser som avskräcker dessa organismer och detta under hela säsongen. Denna beväxning är ofta väldigt svår att få bort.
Bottenfärgen har ingen skyddande effekt mot vatten och man måste därför alltid måla en tät grundfärg under bottenfärgen. Om man vill ha en fin yta på sin målade båt krävs naturligtvis ett alldeles slätt underlag. Små repor eller skavanker trollas bort med spackel. Vanligt målarspackel tål i längden inte väta och fukt och det finns därför särskilda båtspackel.
Om man har en fernissad båt vill man naturligtvis att detta medel skall vara alltför iögonfallande. Det finns därför tätningsmedel i träkulör, tex furu eller mahogny.
Målning skall ske med en teknik som ger ett jämnt färgskikt eller fernisskikt. Färgen läggs på med anstrykare eller eventuellt roller. Färgen stryks ut parallellt på en bit av bordläggningen längs med borden och sedan vinkelrätt mot dem. Skiktet jämnas sedan till med moddlare eller planstrykare. Man arbetar med långa, jämna tag. Mellan målningsomgångerna måste man slipa för att få en jämn yta.
Moderna färger torkar snabbt och då får man inte arbeta för länge. Rör om färgen ordentligt, annars finns det risk att färgen blir ojämn i kulören. Krackelering kan uppstå om man lägger ett nytt skikt färg innan grundfärgen hunnit torka. Blir det blåsor när man målar kan det bero på att träet under varit för blött och då finns det risk för rötangrepp. Skrapa bort blåsorna och låt torka, måla sen på nytt.
Ibland händer det att båtägarna inte är nöjda med glansen på färgen. Det behöver inte vara något fel på färgen utan kan bero på att vädret varit för fuktigt när färgen ströks på.
Fernissning
Man skall inte ta i för hårt när man rensskapar en fernissad yta. För det är så att solen påverkar träet under fernissytan, tex så blir Mahogny ljusare. Tar man då i för hårt med skrapan, skrapar man även bort träets ytskikt och då är det risk för att man får en fläckig yta på träet. Vilket kan medföra att man istället för en liten bättring får skrapa av hela ytan, för att få samma nyans.
När man fernissar måste man vara försiktig så att man inte arbetar för hårt eller för länge med penseln. Då kan man lätt arbeta in luft i fernisskiktet. Resultatet blir då lätt fula porer i ytan.
Målning av vattenlinjenbandet
En målningsdetalj som brukar kräva precision är vattenlinjebandet. För att få en jämn linje brukar det vara nödvändigt att använda maskeringstejp. Tejpen skall dras bort så fort färgen börjat torka. Man drar försiktigt snett neråt. Ibland händer det att en del bordläggningsfärg släpper och man får därför vara beredd att förbättra bordfärgen. En maskeringstejp som får sitta några dagar, kan vara svår att få bort.
Maringuiden Nordic AB
Org nr. 556864-7530Varlabergsvägen 16
434 91 Kungsbacka
Tel. 031-932600
info@maringuiden.se |
Kontakta oss
Vill du komma i kontakt med oss, lämna feedback, rapportera ett fel eller övriga ärenden?
KontaktinformationBesök oss på Facebook
Annonsera
Vill ni annonsera i Branchregistret eller via webannonser/banners? Eller vill ni diskutera ett samarbete med sveriges störasta marina portal?
Annonsera på maringuiden.seKontaktinformation
Information
Maringuiden grundades 1996 och har länge varit sveriges största marina portal. I högsäsong visas varje vecka cirka 650.000 sidvisningar på sajten för ca 55.000 unika besökare.
Information om maringuiden.se