Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Henrik-ka

Fanns det någon diesel motor som passade till 100 drev

Rekommendera Poster

Jag undra om det fanns någon diesel motor som passade till 100drev.

Var inne på att bytta min b20 mot en diesel motor och ha kvar 100 drevet för det är ingen planade båt.

Jag har för mig att md19/21 fanns det svänghjulskåpa till som passade till 100drev eller har jag fel.

Finns det någon diesel motor som skulle fungera eller behöver jag bytta drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AQ 100 drevet är ju nu rätt gammalt, kanske jag minns fel men en viss agent 007 James Bond, hjälpte till att marknadsföra detta drev, skulle i så fall vara salige Sean Connery, men det känns inte rätt, eftersom den vilda bil- och båtjakten var under Roger Moores tid som 007, han tillträdde 1973 i filmen ”Live and let die”. nåväl, det där kanske någon Bondexpert kan reda ut. @kossorär väl bra på jordbruk, men kanske även Bond(e) äh, det blev krystat... men där finns iallafall en stor teknisk kunskap angående drev och motorer. Han kanske svarar...

 

Ja AQ 100 kom väl ut på marknaden i mitten på eller sena 1960-talet? Och då med motsvarande B18. Jag har för mig att B20 (AQ 130 lanserades med 270/280 drevet men det kan vara fel) men misstänker att någon redan bytt motor i din båt någon gång.

 

Det lär ju knappast finns reservdelar till detta drev, jag googlade upp en annan tråd om detta här på forumet. Sedan är det ju så att bensinmotorer i allmänhet är mer högvarviga än dieselmotorer, varvid utväxlingen i drevet inte är optimerat för dessa varvtal, ej heller propeller, men den är ju lättare att byta.

 

MD 21 känner jag till litet granna, vet dock inte om den passar rent mekaniskt, men det är väl kanske inte en speciellt bra båtmotor, det finns ju flera som fortfarande är i drift och väl omhändertagen kan denna motor som från början är tillverkande av Peugeot hålla länge. Det är en gjutjärnsmotor med topp av aluminium som tar mycket stryk om motorn går varm.

 

Jag rekommenderar ju sällan bensinmotorer till båtar, gillar egentligen inte bensin ombord, men kan väl göra undantag, och då tycka att det nog är bättre att försöka finna en lämplig bensinmotor, det blir billigare och det finns mer att välja på. Volvos B20 mekas det ju med i såväl garage som i båthus fortfarande, den bör vara lätt att få tag på, om nu inte alla hot-rodders på Hisingen åderlåtit landets alla bilskrotar på just B20... Sannolikt passar kanske senare volvomotorer också, eller kanske andra bilmotorer. 
 

Frågan är väl då hur mycket effekt ditt 100-drev numera tål...? Och om det inte finns reservdelar.... kanske passar det bättre på ett museum än på en akterspegel.


Om man inte väljer varesig diesel eller bensin kan man ju välja en elmotor, om nu båten är en depacementbåt, som varesig halv- eller helplanar. Men det kalaset är ju rätt kostsamt med motor, batterier, reglerutrustning, kablar och installtionsmaterial. Men det blir ju rätt så miljövänligt.

 

Vad är det för båt du har?

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

100 drevet var vanligt med B20, AQ115 hette motorn då den hade enkelförgasare och AQ130 med dubbel förgasare. Tror att 280 drevet kom först med B21 den hette då AQ140.

/Kaj

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir inte utväxlingen på drevet fel med dieselmotor?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gammalt Draco 1700tl hade aq130 och 280 drev. Tror årsmodeller var 77 men är inte säker.

Tips på dieselmotor till 100 drev har jag dock inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. MD 19 och MD 27 fanns med 100-drev. Så vitt jag vet så var utväxlingen samma som till B18.

Ingemar

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Blir inte utväxlingen på drevet fel med dieselmotor?

Sannolikt blir det så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte var du bor men ring runt till de som handlar med begagnade båtmotorer och hör efter, en av de kritiska grejerna är ju som du nämner att hitta en strut som funkar till drevet och tänkt motor samt att mellanaxel och splines är rätt.

B20/ AQ115/130 är ju ganska lätta motorer så en eventuell diesel får ju inte bli för tung heller om inte båten nu är lite större annars går ju de flesta nyare dieslarna bort.

Penta har ju gjort smådieslar med drev men de har jag bara sett på bild och med 250 drev eller senare:

AQD21

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde väl finnas någon liten japansk ”traktordiesel” som kan passa? Kubota,? Yanmar?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det borde väl finnas någon liten japansk ”traktordiesel” som kan passa? Kubota,? Yanmar?

Ja allt går ju med lite svets och adapterplattor, det begränsas ju bara av hur mycket jobb man vill lägga ner

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla dieslar som kan tänkas ge dig jämförbara prestanda med vad du har idag varvar mindre. Det innebär att du måste hitta en propeller som korrigerar detta vilket i sin tur leder till att belastningen på drevet ökar i motsvarande grad.

 

Vi låtsas att motor A lämnar 100 hk vid 6000 varv. Antag sedan att motor B lämnar 100 hk vid 3000 varv. Utan att byta utväxling i drevet måste propellern för B-motorn få ner samma effekt i vattnet på hälften antal varv vilket enkelt kan sägas dubbla belastningen.

(Kolla på dreven bakom de olika 40-motorerna där KAD44 med 260 hk hade annan utväxling är AD41 med 200 hk av just denna anledning – KAD44 hade proppar med lägre stigning som snurrade fortare än motsvarande bakom AD41.)

 

För att ge ditt 100-drev rimliga odds att överleva bakom en diesel bör den alltså vara betydligt mindre än nuvarande bensinare och den enda rimliga chansen du har att bli nöjd är om du idag aldrig utnyttjar B20:s fulla potential (typ puttrar fram på 2500-3000 varv).

 

Sedan kan man ju tänka sig att man har en lite halvmasochistisk Mickel Fixare-läggning, gillar utmaningen att få det att fungera ändå och av detta skäl prompt vill behålla 100-drevet. I så fall skulle jag montera en växel mellan motor och drev för att få upp varvet på drevet och således ner vridmomentet. Detta förutsätter såklart att det finns plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev firefish:

 I så fall skulle jag montera en växel mellan motor och drev för att få upp varvet på drevet och således ner vridmomentet. Detta förutsätter såklart att det finns plats.

Behöver inte motorn sitta direkt monterad i drevskölden för att inte ekipaget ska tvärsjunka om knutbälgen spricker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Zwen:

Behöver inte motorn sitta direkt monterad i drevskölden för att inte ekipaget ska tvärsjunka om knutbälgen spricker?

Spricker bälgen sjunker båten ändå, det läcker genom lager och genom strut/sprängkåpa. 

 

Jag menar heller inte att det är en rimligt tillvägagångssätt, att pilla in ett växellåda mellan motor och drev. Jag ville bara illustrera vad som skulle krävas för att få en relativt lågvarvig diesel att fungera framför samma drev som en mer högvarvig bensinare. 

 

Min praktiska erfarenhet av 100-drev är ytterst begränsad. Kan dock konstatera att det är ett mycket spinkigt drev jämfört med det mesta annat varför jag ställer mig tvivlande till att det finns speciellt stora marginaler att förlita sig på om man skulle öka belastningen (vridmomentet i detta fall). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev firefish:

Spricker bälgen sjunker båten ändå, det läcker genom lager och genom strut/sprängkåpa. 

 

 

Nej även om det är möjligt tror jag det är ganska ovanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten  sjunker inte om bälgen går sönder. Om det är ett A-drev blir drevet fyllt med vatten annars händer inte mer än att knuten går i vatten.

Ett förslag om du har ett B-drev: Det finns en mellandel som användes ihop med MD2B-motorn. Kolla på Marine Parts Europe.com  -s hemsida på MD2B så hittar du den vid anslutning till 100B. Jag råkar ha en helt ny komplett sådan del liggandes som kan fås till ett mycket bra pris.

Huset har det.nr. 827848 och primäraxeln 827710. Det bör inte vara förenat med så stort jobb att göra en anpassning till en motor som lämpar sig till båten.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-13 vid 10:58 skrev Georg_Ohm:

AQ 100 drevet är ju nu rätt gammalt, kanske jag minns fel men en viss agent 007 James Bond, hjälpte till att marknadsföra detta drev, skulle i så fall vara salige Sean Connery, men det känns inte rätt, eftersom den vilda bil- och båtjakten var under Roger Moores tid som 007, han tillträdde 1973 i filmen ”Live and let die”. nåväl, det där kanske någon Bondexpert kan reda ut. @kossorär väl bra på jordbruk, men kanske även Bond(e) äh, det blev krystat... men där finns iallafall en stor teknisk kunskap angående drev och motorer. Han kanske svarar...

 

Ja AQ 100 kom väl ut på marknaden i mitten på eller sena 1960-talet? Och då med motsvarande B18. Jag har för mig att B20 (AQ 130 lanserades med 270/280 drevet men det kan vara fel) men misstänker att någon redan bytt motor i din båt någon gång.

 

Det lär ju knappast finns reservdelar till detta drev, jag googlade upp en annan tråd om detta här på forumet. Sedan är det ju så att bensinmotorer i allmänhet är mer högvarviga än dieselmotorer, varvid utväxlingen i drevet inte är optimerat för dessa varvtal, ej heller propeller, men den är ju lättare att byta.

 

MD 21 känner jag till litet granna, vet dock inte om den passar rent mekaniskt, men det är väl kanske inte en speciellt bra båtmotor, det finns ju flera som fortfarande är i drift och väl omhändertagen kan denna motor som från början är tillverkande av Peugeot hålla länge. Det är en gjutjärnsmotor med topp av aluminium som tar mycket stryk om motorn går varm.

 

Jag rekommenderar ju sällan bensinmotorer till båtar, gillar egentligen inte bensin ombord, men kan väl göra undantag, och då tycka att det nog är bättre att försöka finna en lämplig bensinmotor, det blir billigare och det finns mer att välja på. Volvos B20 mekas det ju med i såväl garage som i båthus fortfarande, den bör vara lätt att få tag på, om nu inte alla hot-rodders på Hisingen åderlåtit landets alla bilskrotar på just B20... Sannolikt passar kanske senare volvomotorer också, eller kanske andra bilmotorer. 
 

Frågan är väl då hur mycket effekt ditt 100-drev numera tål...? Och om det inte finns reservdelar.... kanske passar det bättre på ett museum än på en akterspegel.


Om man inte väljer varesig diesel eller bensin kan man ju välja en elmotor, om nu båten är en depacementbåt, som varesig halv- eller helplanar. Men det kalaset är ju rätt kostsamt med motor, batterier, reglerutrustning, kablar och installtionsmaterial. Men det blir ju rätt så miljövänligt.

 

Vad är det för båt du har?

Nja de dreven tillhör det förflutna, jag var bara barn när dreven redan var gamla. Det första presenterades 1959 och var då en världssensation. Penta har utvecklat mycket, och deras utveckling kan vi idag njuta av med god komfort och högt ställd standard. Jag skulle nog inte rekommendera en diesel motor till 100 dreven, tror inte de klarar vridet. Kuggarna inuti är ju mer eller mindre i princip bara pressade på axlarna.  Delar till dessa finns väl en hel del, en sprängkåpa går väl att modifiera, frågan om det är värt allt arbete med ett 60 årigt drev. Sedan problemet att motorn hänger ju löst i luften fästad i sprängkåpan och i båtens akterspegel, en dieselmotor är rätt tung jämfört med en B16. Men klart allt går. Lägger ut lite historik från pentas hemsida, få se om det funkar.

 

 

1959 – VOLVO PENTA AQUAMATIC

När Volvo Penta introducerade Aquamatic-enheten på New York Boat Show 1959 var det en revolution inom båtbranschen. Aquamatic lyckades kombinera fördelarna med inombordsmotorer och utombordsmotorer. Lösningen är robust, relativt bränslesnål och ligger inne i båten, skyddad från vind, väder och vatten. Dessutom kan axeln, propellern och styrningen integreras. Manövrerbarheten är utmärkt och drivningen kan fällas upp för att undvika jordning.

 

1959 – JUMPSTARTING REVOLUTIONEN

Mannen bakom Aquamatic, Jim Wynne, började som mariningenjör och testförare. Det var hans uppfinningsrikedom som resulterade i det nya framdrivningssystemet, ett system som fortsatte att bli en sann revolution för båtindustrin. De första idéerna skapades i hans garage men det var inte förrän han träffade Volvo Pentas Harald Wiklund som projektet tog fart på riktigt. I detta korta klipp, vi behandlas jims demonstration av både hans provkörning färdigheter samt makt och unika egenskaper Aquamatic Sterndrive - medan hoppning.

 

 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter @kossors svar låter det kanske bättre att montera en konsol på båtens akterspegel och där montera en utombordare. Eller göra så litet så möjligt, köra försiktigt så länge som drev och motor håller.

1959, där ser man... det var ju betydligt senare än en viss Christinan anordnade den omtalade kröningscermonin i Stockholm, men det är ändå längesedan. Aquamatic var ju ilallafall ingen huvudlös idé. 61-62 år är ju väldigt gammalt i dessa sammanhang, när man skall ut på sjön vill man ju lita på att grejerna håller, så att man kan ta sig hem igen, eller i värsta fall bara närmaste vägen in till land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 61-62 år är ju väldigt gammalt i dessa sammanhang, när man skall ut på sjön vill man ju lita på att grejerna håller, så att man kan ta sig hem igen, eller i värsta fall bara närmaste vägen in till land.

Nu blev jag lite bekymrad.... Inte kul att få reda på att man är äldre än ett Pentadrev.😔

Kanske är bäst att sluta åka ut ensam?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Zwen:

Nu blev jag lite bekymrad.... Inte kul att få reda på att man är äldre än ett Pentadrev.😔

Kanske är bäst att sluta åka ut ensam?

Allting har ju ett bäst föredatum... Men det är ju skillnad på aluminium och kroppar av kött och blod!

Vi håller ut längre!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-16 vid 10:15 skrev Zwen:

Nej även om det är möjligt tror jag det är ganska ovanligt.

Det båtar jag kommit i kontakt med (inga med 100-drev, det ska medges) som haft trasig bälg har samtliga läckt genom stödlagret. Inga mängder så länge som lager och packbox är hela men även ett litet läckage leder till bottenläge, det handlar bara om tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-18 vid 07:34 skrev kossor:

Nja de dreven tillhör det förflutna, jag var bara barn när dreven redan var gamla. Det första presenterades 1959 och var då en världssensation. Penta har utvecklat mycket, och deras utveckling kan vi idag njuta av med god komfort och högt ställd standard. Jag skulle nog inte rekommendera en diesel motor till 100 dreven, tror inte de klarar vridet. Kuggarna inuti är ju mer eller mindre i princip bara pressade på axlarna.  Delar till dessa finns väl en hel del, en sprängkåpa går väl att modifiera, frågan om det är värt allt arbete med ett 60 årigt drev. Sedan problemet att motorn hänger ju löst i luften fästad i sprängkåpan och i båtens akterspegel, en dieselmotor är rätt tung jämfört med en B16. Men klart allt går. Lägger ut lite historik från pentas hemsida, få se om det funkar.

 

 

1959 – VOLVO PENTA AQUAMATIC

När Volvo Penta introducerade Aquamatic-enheten på New York Boat Show 1959 var det en revolution inom båtbranschen. Aquamatic lyckades kombinera fördelarna med inombordsmotorer och utombordsmotorer. Lösningen är robust, relativt bränslesnål och ligger inne i båten, skyddad från vind, väder och vatten. Dessutom kan axeln, propellern och styrningen integreras. Manövrerbarheten är utmärkt och drivningen kan fällas upp för att undvika jordning.

 

1959 – JUMPSTARTING REVOLUTIONEN

Mannen bakom Aquamatic, Jim Wynne, började som mariningenjör och testförare. Det var hans uppfinningsrikedom som resulterade i det nya framdrivningssystemet, ett system som fortsatte att bli en sann revolution för båtindustrin. De första idéerna skapades i hans garage men det var inte förrän han träffade Volvo Pentas Harald Wiklund som projektet tog fart på riktigt. I detta korta klipp, vi behandlas jims demonstration av både hans provkörning färdigheter samt makt och unika egenskaper Aquamatic Sterndrive - medan hoppning.

 

 

Det roligaste med Aquamatic tycker jag är att hela idén kom ifrån Mercury. 

https://www.mercurymarine.com/en-gb/se/legacy/history/sterndrive

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...