Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej, har en päijän fors båt som har blivit lite sliten under, det är inte så djupt så jag tror att det räcker att spackla. Tänkte då köra med topcoat. Men hur ska jag få rätt kulör? Det är den gröna färgen som det är på många päijänen båtar(kanske alla?) läste att man kan fråga någon återförsäljare men har inte Hittat någon och päijän verkar inte gå att få kontakt med. Går det annars att laga med vit topcoat och sen måla med rätt kulör? Eller blir det sämre? 

Redigerad av Paijanen123

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat mycket nu och verkar som om färgen är antingen RAL6010 och/eller RAL6029 och dom finns att beställa från utlandet... någon som vet vilken kulör det kan vara eller hur man tar reda på det? Vet inte vilken modell båten är 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, men försökte förut att maila till dem och gjorde det nu också men mail adressen är inte giltig eller nåt sådant:( 

kanske man måste ringa dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade svårt att få fram rätt kulör till min Jeanneau fastän jag hade rätt färgkod. Det hjälpte inte att fick "rätt" gelcoat från leverantören.

 

Då jag åkte till https://www.steveolsson.se/ med den främre ankarluckan som färgprov. Där kunde de blanda fram rätt kulör. Det har jag använt för att laga många sprickor och hål.

 

Om du har tänkt måla med topcoat behöver du nog också späda med styrene för att få det hyfsat jämt. Sedan blir det nog en del slipande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man då polera biten till prov? Båten är nu ljusare en vad den varit. 
 

vad är/gör styrene n?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns instruktion i den här lilla videoserien på hur man själv kan blanda in pigment i vit gelcoat för att nå rätt färg. Lite pilligt men jag tänkte nog försöka och se om jag kan trolla bort ett par skruvhål och lite småskador på mitt däck i vår.  

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Paijanen123:

Ska man då polera biten till prov? Båten är nu ljusare en vad den varit. 
 

vad är/gör styrene n?

Om du blandar gelcoat till topcoat med lite parafinolja, så får du den en konsistens av vaniljsås. om du penslar på den blir det lätt spår i strukturen. Det kan du naturligtvis slipa bort.

Om du få en mer färgliknande konsistens så kan du förtunna topcoaten. Det gör man med styren,

https://www.seasea.se/plast-glasfiber/härdare-lösningsmedel/lösningsmedel/styren

 

Det stora jobbet blir att få det slätt.

Om du titta lite mer på Youtube-killen ovan så gör han en del intressanta projekt. Men han undviker att behandla stora ytor med topcoat för att sedan slipa. Mest för att det tar så mycket tid.

Han förespråkar lagning med epoxy (ej polyesterbaserad) och sedan måla om hela båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Virvelvind:

Det finns instruktion i den här lilla videoserien på hur man själv kan blanda in pigment i vit gelcoat för att nå rätt färg. Lite pilligt men jag tänkte nog försöka och se om jag kan trolla bort ett par skruvhål och lite småskador på mitt däck i vår.  

 

 

Du får gärna skriva hur det blev sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev anuba:

Om du blandar gelcoat till topcoat med lite parafinolja, så får du den en konsistens av vaniljsås. om du penslar på den blir det lätt spår i strukturen. Det kan du naturligtvis slipa bort.

Om du få en mer färgliknande konsistens så kan du förtunna topcoaten. Det gör man med styren,

https://www.seasea.se/plast-glasfiber/härdare-lösningsmedel/lösningsmedel/styren

 

Det stora jobbet blir att få det slätt.

Om du titta lite mer på Youtube-killen ovan så gör han en del intressanta projekt. Men han undviker att behandla stora ytor med topcoat för att sedan slipa. Mest för att det tar så mycket tid.

Han förespråkar lagning med epoxy (ej polyesterbaserad) och sedan måla om hela båten.

Ska kolla på den youtube killen. Jag har kollat lite på Tobias fränstam på youtube som fixade en plast båt och han använde topcoat tror jag överst så tänkte göra så. Men kanske använder epoxy och målar istället, vad för färg är det man målar med? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Paijanen123 said:

Du får gärna skriva hur det blev sen.

Ska bli. Får se om jag kanske startar en tråd då jag inte gjort plastarbeten förut och har en del frågor kring de saker jag vill åtgärda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Virvelvind:

Ska bli. Får se om jag kanske startar en tråd då jag inte gjort plastarbeten förut och har en del frågor kring de saker jag vill åtgärda. 

Ja det hade nog hjälp mycket, har inte heller gjort plastarbeten eller nånting med båtar förr.  Har rätt länge tänkt nu att jag ska köpa nån billig liten plastbåt och fixa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topcoat går att blanda till med samma typ av färgpigment som bilfärg. Jag gick in på den lokala bilfärgshandlaren och de kunde beställa topcoat i vilken RAL-kulör som helst. De kan också leta fram rätt nyans från ett färgprov av båten. En del gör det med "ögonmått" men det finns apparatur för att läsa av kulören också.
En bilmålare kan kanske hjälpa till också.

Ett trick är att leta rätt på färgkartor från tex International eller Hempel, sådana får du tag på i närmsta båttillbehörsaffär. Där kan du hitta rätt kulör och sedan få topcoaten blandad enligt den.

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-15 vid 16:25 skrev Paijanen123:

Ska kolla på den youtube killen. Jag har kollat lite på Tobias fränstam på youtube som fixade en plastbåt och han använde topcoat tror jag överst så tänkte göra så. Men kanske använder epoxy och målar istället, vad för färg är det man målar med? 

Jag har inte gjort själv men det verkar som proffsen föredrar det då det går fortare om man har tillgång sprutmålningshallar och sånt.
Personligen så föredrar jag den pigmenterade topcoat-modellen då den blir mer slitstark. Dock kräver den mer slipning. Men jag har blivit rätt bra på att slipa och polera. Det funkar också rätt bra när man jobbar utomhus.

Du får samma färgblandningsproblem oavsett vilken metod du använder. Målar kan du också behöva blanda fram en lämplig färg. Men om du byter färg på hela båten så spelar det kanske ingen roll om det skiljer sig.

 

Här har du någon färg som skulle funka,
https://www.hjertmans.se/search?q=toplac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken kulör bör jag välja? Eller bleknar gelcoaten efterhand??

(o varför strula till det, när det nästan är vitt, kan man likväl ha kritvitt) Bild:20210219_165009_HDR.jpg.03755a2d39a6111cc584766fa3b9c77d.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Perrr:

Vilken kulör bör jag välja? Eller bleknar gelcoaten efterhand??

(o varför strula till det, när det nästan är vitt, kan man likväl ha kritvitt) Bild:

Svårt att säga.

Väljer man en kulör som stämmer bra när man gör jobbet kommer kulören att bli mera fel med tiden.

Väljer man den kulör plasten hade från början blir lagningen snyggare och snyggare med åren.

 

Orkar man är väl en "mitt emellan kulör" ett bra val.

 

Ett tips!

Sätt en tejp (genomskinlig packtejp är bra) över skadan när du lagt på spacklet så blir det slätt och fint samt rätt form direkt.

Med lite träning, vilket man brukar få med tiden, behöver man oftast inte slipa alls.

image.png.55581c8b0dccc449c17755d3b96322e4.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...