Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Glumslov

Plötsligt stopp

Rekommendera Poster

Hej,

Var ute och körde i lite busväder med en 140 h Suzuki 4 takt från 2010 som helt plötsligt bara dog. Efter att jag tilltat upp den och ner igen går den igång. Vad kan orsaka denna plötsliga händelse? Kan en luftbubbla åstadkommit detta pga av relativt höga vågor och skvalp i tanken eller vad kan det vara? Denna gången löste det sig men jag drev mot land ganska snabbt och landa i en stenhög är ju inte skitkul.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert på utombordare, men det låter mer som ett elfel. Problem med bränsleförsörjningen brukar inte få en motor att tvärdö, man brukar få en liten förvarning.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Glumslov:

Denna gången löste det sig men jag drev mot land ganska snabbt och landa i en stenhög är ju inte skitkul.  

Har inget förslag på felsökning mer än att kolla alla kablar, slangar och brytare, det tar en stund men du kan hitta fel om du rycker lite i kabelhärvorna.

Men, skaffa dig ett drivankare med en hyfsat lång tamp till så köper du dig några minuter i sådana situationer.

Samma med ankarlina, det är praktiskt att ha en 50-meterslina så får man säkert grepp i botten innan det är för sent. En "Ankarolina" eller kopia därav tar ju igen plats direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bensinmotor behöver 3 saker för att gå: Luft, bränsle och gnista. Om den tvärdog är det sannolikt gnistan. Det betyder att ström till stiften bröts antingen av elfel eller av annan anledning. Jag har gasreglaget, och därmed startnyckel, lite tokigt till och har råkat bryta strömmen under gång vid 2 tillfällen. Det är lätt att tro att motorn dog av annan orsak.

 

Som Gundj skriver så om motorn stannar, det blåser och du är i närheten av land så skall ankare ut direkt och sen felsöker man. Har man drivankare och är långt från land så lägger du ut det och fäster i fören på båten så fören ligger mot vinden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara flera orsaker men har du DEFA startspärr? Vet av egen erfarenhet att dessa kan skapa liknande problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev joelfrodin:

Sitter batteri och kanelskor på polerna fast ordentligt?

Även olika anslutningar och förgreningar under kåpan bör kollas, liksom kablage från motorn framåt till tändningslåset, ja även det. Kanske finns det en ”man över bord” kontakt som glappar, det hände mig en gång fast på en mindre motor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kanske tillägga att när jag menar bara dog så vart det mer som den pluddrade och sen dog. Precis som om man hade fått soppatorsk. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Glumslov:

Ska kanske tillägga att när jag menar bara dog så vart det mer som den pluddrade och sen dog. Precis som om man hade fått soppatorsk. 

Ok. 
Som du själv tror kan ju ”sugröret” tanken sugit luft för en kort stund. Du kan ha beläggningar eller rostflagor i tanken som tillfälligt täppt till. Sedan finns det kanske sjuttioelva förklaringar till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-11 vid 14:44 skrev Glumslov:

Hej,

Var ute och körde i lite busväder med en 140 h Suzuki 4 takt från 2010 som helt plötsligt bara dog. Efter att jag tilltat upp den och ner igen går den igång. Vad kan orsaka denna plötsliga händelse? Kan en luftbubbla åstadkommit detta pga av relativt höga vågor och skvalp i tanken eller vad kan det vara? Denna gången löste det sig men jag drev mot land ganska snabbt och landa i en stenhög är ju inte skitkul.  

Vad det bara nöjesåkning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-13 vid 18:12 skrev Glumslov:

Ska kanske tillägga att när jag menar bara dog så vart det mer som den pluddrade och sen dog. Precis som om man hade fått soppatorsk. 

Ibland sitter det ett litet bränslefilter på slangen inne i motorvindlingarna. Det filtret brukar sällan (aldrig...) bli bytt.

 

Symptomet att den startade efter upp- o nedtiltning pekar lite på att den fått tid på sig att låta soppan rinna till igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...