Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
B-Benke

Att åka ensam??

Rekommendera Poster

Efter att ha åkt husbil tills hustrun gick bort vill jag skaffa båt. Min erfarenhet av båt

är segla öppen 5-metersbåt som ung, tills barnen kom. Nu vill jag ha motorbåt, 25 fot+ för komfortens

skull, innombordare, diesel. Tanken är att kunna vara ute veckor åt gången, som i husbilen.

Planen är att köpa beg och ha den tills jag inte klarar det längre, hur länge det nu blir.

Nu undrar jag om en pensionär kan hantera en båt i denna storleken ensam?

Jag  menar då att lägga till först o främst. När jag åkte husbil övernattade vi väldigt ofta i

gästhamnar som ofta har den servicen sommartid. Då har jag sett hur man kan strula

vid bryggor. I efterdyningarna efter hustruns bortgång tog jag förarbevis och VHF-kurs för

att skingra tankarna. Båt ska jag ha, frågan är vilken. Tänkte först på motorseglare, men

kanske inte ändå. Har sett att bogpropeller är ett bra hjälpmedel, gäller bara att hitta en

båt med denna pryl.

Så, är det en bra ide´ att skaffa 25 fot om man är ensam?

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

En 25-fots båt klarar man ensam efter lite övning.

 

Många båtägare är väldigt måna om att deras pärla får ett bra liv hos den nya agaren och tycker det är kul att det tillkommer nya båtägare.

 

Jag föreslår att du ber säljaren visa hur hen brukar hantera båten du köpt så får du troligen (men inte säkert 🙂 ) en start. Sedan är det "bara" att ge sig ut att öva i lugnt väder, lägg loss, lägg till, lägg loss, lägg till, lägg loss, lägg till....

 

Du kan också pröva olika manövrar på öppet vatten i anslutning till en boj så ser du lite lättare hur båten reagerar på olika "kommandon" utan att riskera att köra in i någon annan båt.

 

Än en gång välkommen och lycka till!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken utmärkt idé att "gå till sjöss", det kommer att bli många fina upplevelser, i sol och regn 🙂

En del studieförbund har kurser i båtmanövrering, kolla deras hemsidor, där får man träna på att "köra båt", lära sej sjövett och annan etikett. 

En god start med förarintyg och vhf -utbildning. Skaffa vhf-radio (PTS hemsida om anropssignal mm) om det inte redan finns i båten du inhandlar, samt annan nödvändig "lull-lull" som plotter, AIS mm

Ta med en kompis i början, en som navigerar och en som framför båten.

Alltid papperssjökort i båten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ofta ute själv med barnen när de var små, och då gällde det att i princip klara allt själv. Båten var dock något större, c:a 30 fot och 4,5 ton.

 

Ett fantastiskt bra hjälpmedel var fjärrkontroll till bog- och akterpropellern. Eftersom man inte kunde vara i båda ändar samtidigt löste det många stunder med besvärlig vind när jag långsidesförtöjde och båtens akter gled ut medan man stod iland och förtöjde fören och tvärtom. Visst GÅR det lösa på annat sätt, men varför inte kosta på sig lite smidighet, säkerhet och inte minst - bekvämlighet ?  Jag (liksom säkert du) känner inte man behöver bevisa något.....😉

 

Annars instämmer jag i vad andra redan sagt - det där kan du fixa !  Lite kreativitet bara och aldrig dra sig för att be andra om hjälp.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet så välj en större båt, man blir snart bortskämd och vill ha bättre komfort.

Tog steget från 5m julle till 16m "plåtbåt".

Det tog någon vecka att få in känslan att köra den.

Körde för det mesta ensam, dygnet o året runt 

Det gäller att inte vara "rädd".

Jullen fick bli jolle.

http://lasselundell.se/lyckeby.html

 

 

bravikenob01.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ofta ute själv, eller med barnen som numer är såpass stora att de faktiskt är användbara!

🙂 

Du fixar att hantera båten själv. 
Det blir toppen!
Som skrivits, ofta får man hjälp när man är ensam. Alternativet är att välja en plats med gott om manöverutrymme så man kan göra lite misstag utan att skador uppstår. Eller så kan man ankra ”på svaj” och ha en jolle och ro iland med. 

 

Jag har en segelbåt, strax över åtta meter och nära tre ton. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglar själv en 39 fots segelbåt på närmre tio ton ensam. Det fungerar men man får vara förberedd på alla olika situationer som kan uppstå och även försöka planera utefter båtens förutsättningar.

 

Men nu är det ju enorm skillnad på en 25fots motorbåt och en 39fots segelbåt. En motorbåt i den storleken fungerar ju att knuffa för hand. Motorbåtar brukar däremot vara lite mer vindkänsliga än segelbåtar och glider lite lättare i sidled.

 

Förutom rejält med fendrar tycker jag du skall försöka få tag i en båt med bogpropeller, det underlättar oerhört när man lägger till ensam. Lite hjälpmedel så som t ex en Hook % Moore, båtshakar utplacerade lite här och där kan också vara till hjälp.

 

Som någon skrev ovan att svajankra är ett alternativ till att lägga till i okända hamnar. I med ett ankare i fören och ta sedan en jolle in till land. Så gör oftast jag, men det är ju en smaksak. Gästhamnar har ju sin charm och det är smidigt med el och dusch.

Men jag skulle inte tveka en sekund på att köpa en båt om jag vore dig. Tar man det lugnt och kör försiktigt kommer det gå bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en bra plan. 

 

Vi har en Flipper 760 med diesel motor med duoprop drev och bogpropp.

 

Har aldrig haft en så lättmanöverad båt. Svänger på en femöring, jag sköter alla tilläggningar själv då frun är upptagen med barnen 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för uppmuntrande svar. Det är bara att börja leta. Ska bli spännande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

25 fot låter som en rimlig storlek, inte för stort för att kunna hantera men ändå tillräckligt stort för hyfsad komfort. I övrigt tror jag att minst lika viktigt som storleken är för att kunna hantera den ensam är hur den är planerad. Är man ensam är det viktigt att kunna förflytta sig smidigt från för till akter när man t.ex. lägger till. Är det krångligt att komma förbi vindrutor eller doghouse blir det genast svårare att hantera även om båten är liten.

Redigerad av MarkusF
stavning
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev jan_af_lisoe:

Jag tror att ankarspel som du kan styra mha. en fjärrkontroll är ett måste.

Det tror inte jag, har aldrig haft ett. 

Alltså - säkert jättetrevligt, men inget måste. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag började min båtägar karriär själv. 5,5 meter - 25 fot - 32 fot - 26 fot (här kom min fru in i bilden) därefter har det blivit några andra båtar runt 40 fot.

 

Jag åker själv flera gånger per år, man lär sig snabbt hur man skall agera och hantera båten ifråga. 

 

En fördel med att vara själv är att man inte behöver förklara allt tydligt - kommunikation mellan besättningsmedlemmarkan ibland vara mer utmanande än att göra allt själv :)

 

Ett mycket vettigt tillbehör är fjärrkontroll till bogpropeller och ankarspel - det underlättar enormt! 

Du kan då förflytta fören sidledes när du står i fören. Med ankarspelet kan du bromsa båten det sista. 

 

Sen gäller det att vara ta det lugnt och se till att allt är förberett, tampar och annat sitter där som ska när man ska lägga till, då är det bara för den som tar emot eller du själv att ta tampen och sätta fast båten så den inte åker iväg. Därefter kan man i lugn och ro knyta fast som man vill ha båten. 

 

Välkommen till en otroligt beroendeframkallande livsstil! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra inspel från alla här.

 

Det har tidigare nämnt att det är viktigt att se hur båten är plannerad. Kan isåfall tipsa om hyttbåtar (Sargo, Nordstar, Targa m.f) där hytten har en sidodörr, då blir det förträffligt enkelt att röra sig säkert från förarplats till för och akter.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som relativ nybörjare och oftast själv i båten är jag ofta glad att hon (en Johnson 26, segelbåt på drygt två ton) är lätt nog att kunna manövreras lite med handkraft. Att kunna putta ifrån en stolpe eller bromsa lite mot bryggan med en fot har jag ofta tagit vara på. I längden kanske det hade varit bättre att lära mig hantera båten utan sådana genvägar. Å andra sidan är alla sätt bra, utom de dåliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man är ensam är det oavsett storlek på båten en fördel om båten inte har något nämnvärt akterdäck, och absolut helst inte akterruff. Då är det enklare att nå förtöjningar eller ankare i aktern utan att behöva klättra. Eller om man snabbt behöver putta ifrån något, och det behöver man ibland.

 

Höjd i ruff eller doghouse är också bra om den inte är alltför låg. På sikt blir det jobbigt om man måste kröka rygg så fort man måste röra sig i båten om man vill vara ute någon längre tid. Ofta följer ju detta storleken på båten men det kan ju variera lite.

 

Ankarspel är ju såklart ofta smidigt att ha. Dock hör man ju ganska ofta om diverse krångel med dem. Om detta börjar krångla vid till- eller frånläggning när man är ensam inbillar jag mig att det kan kännas lite struligt. Men det är väl kanske lite pessimistiskt, oftast funkar de väl som de ska.

 

Finns inte ankarspel kan man ändå förenkla tilläggningen till ganska stor del genom att bara göra en enkel fällningsanordning. Man kan förbereda så att linan ligger så den löper ut som den ska. Löser man genom att ringla linan åt olika håll, fram o tillbaka liksom, i lådan. Eller om man har Ankarolina.

Så kan man lägga ankaret i vattnet och spänna upp det mot badbryggan om man har sådan. När det är dags släpper man bara ankaret och kan koncentrera sig på berget eller vad det nu är föröver.

Jag har en krok på akterräcket där jag hakar på en kättingögla så ankaret hålls fast under badbryggan.

Redigerad av Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Zwen:

Ankarspel är ju såklart ofta smidigt att ha. Dock hör man ju ganska ofta om diverse krångel med dem. Om detta börjar krångla vid till- eller frånläggning när man är ensam inbillar jag mig att det kan kännas lite struligt. Men det är väl kanske lite pessimistiskt, oftast funkar de väl som de ska.

http://lasselundell.se/caravelle.html

Problem med aktre ankarspelet
Har monterat ett ankarspel i akterruffens skott under skarndäck.
Linan går i ett 40 mm plaströr akterut.
Linan faller ner i stuvfack vid sidan av motorn.
Det händer då och då att linan knyter sig själv och inte löper ut, ankaret hänger
då 1 a 2 meter under båten, till andra båtgrannars förtjusning.
För att få en indikering om att linan löper, monterades en magnetkontakt på ankarlinans brytrulle i aktern. Signal från den går till en summer som tutar varje varv som rullen roterar.
Bra nu, hör jag om linan löper ut.
Utvecklade det här. Kopplade en cykeldator till kontakten för att räkna hur
många varv rullen gör och kan då se hur mycket linan som löpt ut.
Tyvärr hängde inte magnetkontakten med vid snabb rotation på brytrullen.
Borrade in 4 st M5 skruvar i rullen, monterade en "induktiv" avkännare som kan känna av skruvskallarna, kopplade på cykeldatorn och kan nu se på decimetern
hur mycket lina som löpt ut.😎

ankraknare.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går troligen utmärkt.

Ju äldre man blir ju stelare blir man i leder så en båt där man har få steg och slipper klättra runt tror jag blir viktigare och viktigare. Liten båt är lättare att underhålla så jag tror du ligger rätt I storlek. Handikappanpassning så som ankarspel bogpropeller autopilot går oftast att komplettera med senare om inte båten har det från början. När det gäller komfort så vet du vad du uppskattar på husbilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev sajjen:

Som relativ nybörjare och oftast själv i båten är jag ofta glad att hon (en Johnson 26, segelbåt på drygt två ton) är lätt nog att kunna manövreras lite med handkraft. Att kunna putta ifrån en stolpe eller bromsa lite mot bryggan med en fot har jag ofta tagit vara på. I längden kanske det hade varit bättre att lära mig hantera båten utan sådana genvägar. Å andra sidan är alla sätt bra, utom de dåliga.

Ett gott råd. 


Gör dig av med ovanan att ta emot båten med kroppen. En vacker dag får båten mer fart än du tänkt eller så kanske något annat gör att det blir mer kraft än din fot klarar av. 

 

Det var det första jag lärde min fru när hon började hänga med ut: Inga fötter eller arbar ivägen - om det går för fort kan vi laga båten med plast - fotleden är ett hvt att laga.. 

 

Sitter vanan där att kasta ut foten så kommer vanan sitta där när du åker en större båt - med en olycka som troligt scenario. 

 

Många människor som skadat sig otroligt mycket när dom trott att dom skall ta emot en båt med kroppen.. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RikardE:

Gör dig av med ovanan att ta emot båten med kroppen. En vacker dag får båten mer fart än du tänkt eller så kanske något annat gör att det blir mer kraft än din fot klarar av.

Ja, båten går alltid att laga. Och skulle den inte det så går det att skaffa en annan. Värre med kroppsdelar. Jag försöker ha för vana att inte offra mig för materiella ting, men du har helt rätt i att en sådan ovana kan leda till dumma ryggmärgsbeslut i stressad situation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-11 vid 11:36 skrev B-Benke:

Efter att ha åkt husbil tills hustrun gick bort vill jag skaffa båt. Min erfarenhet av båt

är segla öppen 5-metersbåt som ung, tills barnen kom. Nu vill jag ha motorbåt, 25 fot+ för komfortens

skull, innombordare, diesel. Tanken är att kunna vara ute veckor åt gången, som i husbilen.

Planen är att köpa beg och ha den tills jag inte klarar det längre, hur länge det nu blir.

Nu undrar jag om en pensionär kan hantera en båt i denna storleken ensam?

Jag  menar då att lägga till först o främst. När jag åkte husbil övernattade vi väldigt ofta i

gästhamnar som ofta har den servicen sommartid. Då har jag sett hur man kan strula

vid bryggor. I efterdyningarna efter hustruns bortgång tog jag förarbevis och VHF-kurs för

att skingra tankarna. Båt ska jag ha, frågan är vilken. Tänkte först på motorseglare, men

kanske inte ändå. Har sett att bogpropeller är ett bra hjälpmedel, gäller bara att hitta en

båt med denna pryl.

Så, är det en bra ide´ att skaffa 25 fot om man är ensam?

Jag är i precis samma situation som dig. Min fru har varit borta i 3 år, på tomten står en husbil jag skall sälja & jag har köpt båt. Ett väldigt bra hjälpmedel om man skall lägga till i naturhamnar är ett fjärrstyrt ankarspel i aktern. Då kan man lägga ur växeln & sakta glida in mot land, gå fram i fören för att hoppa iland samtidigt som man släpper i ankaret. En manöver som man förut var två om klarar man nu ensam.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev SEASWIRL:

Jag är i precis samma situation som dig. Min fru har varit borta i 3 år, på tomten står en husbil jag skall sälja & jag har köpt båt. Ett väldigt bra hjälpmedel om man skall lägga till i naturhamnar är ett fjärrstyrt ankarspel i aktern. Då kan man lägga ur växeln & sakta glida in mot land, gå fram i fören för att hoppa iland samtidigt som man släpper i ankaret. En manöver som man förut var två om klarar man nu ensam.

Bra tips!

Jag kan oftast manövrera en 31 fots motorbåt själv, även i naturhamn om det inte blåser för mycket eller från fel håll. Då är ankarspel ett måste. Bogpropellern är till stor hjälp. Men något jag saknar på nuvarande båten är en stävskena. Men en stävskena i fören kan man sätta stäven mot berget eller bryggan, med reglaget i "sakta framåt" en kort stund, då är båten fixerad under tiden du får iland en tillfällig förtöjning, se bara till att inte ankarlinan hamnar i propellern.

En stävskena skadar inte alls gnejsen eller graniten i berget, men den hade skadar båtar som saknar denna stävskena.

 

Andra bra tips är ju att öva, att ha förtöjningslinor förberedda, liksom vara ordentligt utfendrad när man går in i gäst- eller naturhamn.

 

Om man inte har plats, eller har råd med ett ankarspel finns det speciella fällningsbeslag att köpa, man hänger ankaret strax under vattenytan  i detta beslag, sedan rycker man i en lina när ankaret skall fällas. Jag har aldrig testat ett sådant beslag, men dessa skall tydligen fungera bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankare behöver inte läggas i från aktern.

Jag har en snipa med akterruff (Saga 27) och lägger alltid i mitt 7,5kg Bruce direkt från drickabacken ut över skarndäcket midskepps på babordssidan. Tampen ringlar sen ut av sig själv medan jag sakta styr in mot bryggan/berget och bromsar in. Därefter går jag fram och kliver iland med mina förberedda tampar. Om det blåser lite sidvind vid tilläggningen gör jag en tillfällig fastläggning av ankartampen i en knipknap som sitter monterad vid utgången när jag passerar på väg mot fördäcket för att båten inte skall hinna glida åt sidan, innan jag går tillbaka och gör en permanent ankarförtöjning i aktern. Har funkat för mig sen -82 då jag köpte båten.

Jag tar även upp ankaret över skarndäcket stående inne i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller väl att se till att ha ankarlinan i lovart då. Kan ju bli tråkigt om båten  skulle hinna driva över linan och man måste göra någon dutt med maskinen åt något håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Zwen:

Det gäller väl att se till att ha ankarlinan i lovart då. Kan ju bli tråkigt om båten  skulle hinna driva över linan och man måste göra någon dutt med maskinen åt något håll.

Har aldrig krånglat för mig, lägger alltid på babordssidan för dinettbordet är i vägen på andra sidan. Man har ju lite glidfart mot bryggan för att ta sig in så linan löper ut bra men det är klart att börja backa vore dumt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo är det kända tilläggningsplatser går det säkert utmärkt.🙂 Tänkte mer om man inte är så känd på platsen och kanske måste backa ut lite igen för att man inte kunde komma intill eller så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Zwen:

Jo är det kända tilläggningsplatser går det säkert utmärkt.🙂 Tänkte mer om man inte är så känd på platsen och kanske måste backa ut lite igen för att man inte kunde komma intill eller så.

På okända ställen brukar jag gå in och reka en gång utan att lägga i ankaret och sedan köra enligt ovan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett ekonomiskt alternativ är ju en kontaktannons 

 

båtintresserad dam sökes..

 

då ingår både ankarspel, autopilot, navigatör och sällskap på köpet 😊

 

kanske inte lika lätt som att köpa hjälpande utrustning men jag kan tänka mig att det finns damer i samma situation och som längtar efter att komma ut på havet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur skulle en dam kunna bli ett mer ekonomiskt alternativ.......?😨

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Ett ekonomiskt alternativ är ju en kontaktannons 

 

båtintresserad dam sökes..

 

då ingår både ankarspel, autopilot, navigatör och sällskap på köpet 😊

 

kanske inte lika lätt som att köpa hjälpande utrustning men jag kan tänka mig att det finns damer i samma situation och som längtar efter att komma ut på havet.

Om det är ekonomiskt kan man ju undra men kanske trevligt:ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...