Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan_sjobjorn

polermaskin gelcoat ?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Rupes, dyr som attans men bra om den är så mycket bättre än billigare vet jag inte. Men det var inte det jag ville tipsa om utan att skaffa ett litet balansblock när man polerar friborden. Jag har monterat en stor krok i ändan på vajern och hänger den i mantåget. Balansblock

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Pirayan:

Jag tänkte köra en Pela men jag hittade en oanvänd Turtle för 500 på Blocket. Den med 3M funkar toppen. 
Det jag upplever med billiga är att dom vibrerar mer. Så efter en stund domnar händerna. Det är mindre nyttigt 

Att det vibrerar behöver inte bero på maskinen i sig.  Det kan bero på att polerhättan eller polersvampen är ojämn. Det kan ju också bero på att hastigheten är är hög. Jag har för mig att jag läst nånstans att 300-600 rpm är lagom, samt då beroende på rubbingen eller vaxets egenskaper, ja även på polersvampen eller lamullshättan. Det får inte bli varmt mellan polerhättan och underlaget, då kan vaxet eller rubbingen eller vad du har strukit på, bränna fast och det blir inte så bra.

 

Man kan ha en sprayflaska med vatten och spraya på litet under poleringen, gammalt tips från proffsen som polerar bilar, men det kan ju vara så att detta bara passar sig för vissa vax, men det kan vara värt att prova på en liten yta först.


Det är ju alltid en upplevelse att se hur proffsen jobbar. Jag har varit på en del klassiska bilutställningar och träffar där man rullat in ett ladugårdsfynd med någorlunda intakt lack, som inte varit tvättat på femtio år, än mer sällan varit vaxat. Proffsen brukar polera halva bilen i olika steg, och vill det sig väl kan lacken till slut glänsa bättre än nyskick. Även röda billacker som är erkänt svåra att får glänsande har man lyckats bra med. Båtägare har nog en del att lära där, även om vissa av produkterna för billack respektive gelcoat kan skilja sig åt.

 

För nu en del år sedan lånade jag ut en VW 1303S -73, till en sådan show, den var i kulören ”maya-gold” en guldmetalic som var rätt flammig och matt. Efter tre dagar på denna bilutställning glänste lacken lika bra som den dagen bilen rullade av bandet i Wolfsburg. Och jag var dum nog att sälja den för 85.000. Men pengarna användes som handpenning till nuvarande båt, så det var väl inte helt fel ändå. Jag hade då ändå fler volkwagnar än vad som var nyttigt, nu är det något bättre på den fronten. Jag har bara en sådan, som är körklar.... 


Liknande demonstrationer förekom förr på båtmässorna, men då var det något mirakelmedel som skulle marknadsföras. En del sådana medel funkade, andra fungerade bara på demonstrationsobjektet på mässan, som då oftast var nån plasteka eller jolle.

 

Men sänk varvtalet på polermaskinen och se över polerhättan så att den sitter jämt över disken och att den är ”balancerad”... Jag har även råkat ut för att diskarna wobblar, då vibrerar det inte direkt, det kastar mer, då har man fått tag i en maskin eller disk med riktigt dålig kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Jag har polerat några gamla kärror. Köpte en gammal "rosa" Opel Kadett. Efter att lagt ner en del tid så va det toppen fin och fick en Ferrari röd färg 🙂

 

Fått en del tips från gubbarna i blåställ och P.blå-hållare byxhällan. Som gnott på sina superfina trålare i urminnes tider. Sköna original som glider runt på gamla klubben och snackar bort halva säsongen. Men en del nitar har man endå gått på genom åren 😃

I våras så körde jag enligt tipset på Hamnen.se och körde samma produkter, 3M. Körde både svamptrissor och hätta och visst. sätter man dom lite på trekvart så vobblar det. Men vibrationerna skyller jag på maskinen. 

Har samma erfarenhet av billiga slipmaskiner. Dom har ju också blivit bättre med åren men körde man en budgetmaskin förr så kliade det ordentligt efter en tids slipande. La man en tusing extra så fick man inte alls samma problem. 

 

Nu jobbar jag ju inte på Råd & rön 😃 Men dom tre budgetmaskiner jag kört så är Turtles bäst. Oscillerande då.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den absolut ”dåligaste” polermaskin jag någonsin ägt, var en 12 voltsdriven gul sak som nästan orkande polera en helt plan och horisontell yta med något lättjobbat vax på tre gånger så lång tid som det tog att polera manuellt med högerhanden bakbunden. Paralleller kan väl dras med andra 12voltsapparater man luras att köpa, i annan tråd har vi ju snackat om 12 volts kaffebryggare som i bästa fall ger ljummet kaffe en bra stund efter det att koffeinabstinensen drivit en till milt vansinne.

 

Lika bra att köpa ordentliga maskiner med en gång! Gråt när du öppnar plånboken eller belastar bankkontot, istället för att göra den den dagen du står där med en oanvändbar billig polermaskin, eller annan maskin.

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min förra båt Ryds 485FC med Honda 50hk. Jättebilligt för att gelcoaten var i ett bedrövligt skick, nästan som fint sandpapper & matt. Jag fick upp gelcoaten i nyskick, inte genom att rubba & polera utan att enbart våt- & torrslipa. Jag använder Julas Meec polermaskin & Mirkas slippapper Abranet Först 600 sedan 1000 - 2000 - 3000 & sist 4000. Sedan vax för att försegla.

Gelcoaten blev högblank. Nackdelen med att göra så här är att Mirkas våtslippapper är dyra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-01-11 vid 14:54 skrev johan_sjobjorn:

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
Ot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...