Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan_sjobjorn

polermaskin gelcoat ?

Rekommendera Poster

Gents,

 

Måste skaffa en polermaskin för att få ordning på gelcoaten inför säsongen.

 

Vad jag har förstått på "kunniga" kan jag glömma att få till ett bra resultat om jag använder nån budgetmodell, typ en Trurtle maskin för 1000 spänn. Ska det bli bra måste jag skaffa en riktig maskin som kostar 4-5 tusen.

 

Stämmer detta, några erfarnheter här i formumet ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår måste man ha en lite mer kraftfull maskin som orkar med när man lägger lite tryck mot gelcoaten.

Men jag är ingen expert på polering! :P

 

Jag har polerat min båt med min vanliga slipmaskin Festool Rotex 125 med polerhättor. Den är väldigt stark dock inte så högt varvtal som man kan önska. Men jag blev nöjd med resultatet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev martinke:

dock inte så högt varvtal som man kan önska

Hmmm, jag har lite fått för mig att problemet med att använda en vanlig excenterslip är att de ofta har för högt lägstavarvtal och inte motsatsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom slaget är mindre på excenterslipar är det bättre med en polermaskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffade denna förra säsongen och den fungerade över förväntan. Oscillerande polermaskin för 799 kr. https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/polering-och-vax/elektriska-polermaskiner/polermaskin-004229/.

 

Använde Internationals produkter, rubbing, polish och vax med väldigt bra resultat. 

https://www.international-yachtpaint.com/sv/se/batfarg/batvard-underhall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket snack gällande polering...

 

Jag har alltid kört med roterande maskin, senaste åren biltemas med ställbart varvtal. Jag kör den på lågt varv och med skumgummihättor för det mesta. En oscillerande anses av många vara bättre, framför allt mer lättjobbad. Då pratar vi fortfarande singelskiva, de andra leksakerna tycker jag att man bör utelämna.

 

Handhavandet är det viktiga såklart. Det är inga som helst problem att få bra yta med billigare maskiner, men man får vad man betalar för. En Rupes maskin är BRA, men visst duger biltemas för hobbybruk. Min nästa maskin kommer nog vara oscillerande oavsett... 

 

Medlet är viktigt och kör du 3M eller Menzena blir du sannolikt nöjd. Pingens tror jag också på, men har inte testat dessa ännu. Det är nog ingen slump när jag var på 3 varv sommaren 2018 och alla hade grön 3M bredvid båtarna som polerades:)

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billiga maskiner funkar bra. 
Som skrivits ovan så är problemet med billiga maskiner att de är svaga på låga varvtal. Och låga varvtal är vad som krävs för att få ett bra resultat. Jag brukar säga att man ska se skivan snurra om man har en roterande maskin, vilket jag föredrar. Det lär vara större risk för ”rosor” med en roterande maskin men det har jag aldrig märkt. Tar man det bara lugnt med låga varv så funkar det. 

Dyrare maskiner, som är kraftigare på låga varv, är oftast tyngre och därmed jobbigare att jobba med. Har testat proffsmaskiner men kör på min egna billiga helst. 

 

En maskin måste man också lära sig. Olika handhavande på olika maskiner. 
Samma gäller medlen man använder. På mina fribord har jag bara lite vatten på skumgummirondell eftersom de skonas från solljus och har inte så mycket oxidation. På de delar som utsätts för mycket solljus använder jag också en skumgummirondell men med lite polermedel på. Övning krävs innan man vet vad som blir bra. 
Är ytan mycket matt och oxiderad krävs kraftigare medel eller längre tids polering. 


Sen följer man tillverkarens rekommendationer när man lägger på vax och polerar efter. Brukar bli bäst så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev martinke:

Vad jag förstår måste man ha en lite mer kraftfull maskin som orkar med när man lägger lite tryck mot gelcoaten.

Men jag är ingen expert på polering! :P

 

Jag har polerat min båt med min vanliga slipmaskin Festool Rotex 125 med polerhättor. Den är väldigt stark dock inte så högt varvtal som man kan önska. Men jag blev nöjd med resultatet!

Rotexen skall ju enligt uppgift finka fint att polera med. Jag har precis skaffat en sjysst Mirka att slipa med men tror inte att den är lika bra på polering

 

Helst skulle jag köpa en 3M eller Rupes men det kostar ju en slant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Billiga maskiner funkar bra. 
Som skrivits ovan så är problemet med billiga maskiner att de är svaga på låga varvtal. Och låga varvtal är vad som krävs för att få ett bra resultat. Jag brukar säga att man ska se skivan snurra om man har en roterande maskin, vilket jag föredrar. Det lär vara större risk för ”rosor” med en roterande maskin men det har jag aldrig märkt. Tar man det bara lugnt med låga varv så funkar det. 

Dyrare maskiner, som är kraftigare på låga varv, är oftast tyngre och därmed jobbigare att jobba med. Har testat proffsmaskiner men kör på min egna billiga helst. 

 

En maskin måste man också lära sig. Olika handhavande på olika maskiner. 
Samma gäller medlen man använder. På mina fribord har jag bara lite vatten på skumgummirondell eftersom de skonas från solljus och har inte så mycket oxidation. På de delar som utsätts för mycket solljus använder jag också en skumgummirondell men med lite polermedel på. Övning krävs innan man vet vad som blir bra. 
Är ytan mycket matt och oxiderad krävs kraftigare medel eller längre tids polering. 


Sen följer man tillverkarens rekommendationer när man lägger på vax och polerar efter. Brukar bli bäst så.

Tolkar det som man kan komma med en billigare maskin om man har bra polermedel & hättor (3M m.f) . Baksidan är att det tar långre tid att uppnå resultat med de billiga maskinerna ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Mange249:

Min nästa maskin kommer nog vara oscillerande oavsett... 

 

 

 

Varför kommer du välja oscillerande nästa gång ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Rotexen skall ju enligt uppgift finka fint att polera med. Jag har precis skaffat en sjysst Mirka att slipa med men tror inte att den är lika bra på polering

 

Helst skulle jag köpa en 3M eller Rupes men det kostar ju en slant.

Ja Rotexen har fungerat bra för polering för mig och ännu bättre att slipa med. Men prislappen är nog närmare 6000kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en maskin för under tusenlappen, skumgummihättor från ex biltema och internationals produkter. Hört mycket bra om 3m. Inte testat ännu. Ganska lågt varvtal, bara polish om det behövs, rubbning om det inte räcker med polish och en sprayburk med vatten för att kyla och fukta, blir gärna bättre då, avslutar med vax.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

 

Varför kommer du välja oscillerande nästa gång ?

Mest för att prova iom att många rekommenderar det. I tester jag sett har de visat sig avverka mer än en roterande,  vilket är tvärt emot vad ryktet på internet brukar påstå. Skulle dock helst pröva en innan köp för att se om det är nåt för mig.

 

Jag gillar dock att köra med roterande maskin så inget byte i nuläget.

Med rätt teknik får man fint resultat. Det verkar dock vara lättare att få bra resultat med oscillerande sägs det.

 

Jag skulle testa en billigare maskin några år och om du sedan skulle vara missnöjd har du då bättre koll på vad du vill ha för ersättare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Pelas maskin från Verktygsboden, först den med små polerhättor, bra på små ytor där det annars är svårt att komma åt, den har även en förlängningsaxel till spindeln så att man kan polera under pollare etc. Det var så bra så att jag köpte en till, den i länken, en med större polerhättor, till större ytor. Den med de mindre polerhättorna hittar jag inte i dag på verktygsbodens hemsida, den kanske har utgått. Men jag rekommenderar den maskinen, lättjobbad och stark, blir inte heller så varm. Funkar ju lika bra till båten som till bilen.

 

Edit: jag ser nu att polermaskinerna har litet annorlunda utseende än de jag köpte. Hursomhelst har firman bra verktyg, litet dyrare, men inte svindyrt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Tolkar det som man kan komma med en billigare maskin om man har bra polermedel & hättor (3M m.f) . Baksidan är att det tar långre tid att uppnå resultat med de billiga maskinerna ?

Ja, billig maskin funkar för mig. Har iofs bara haft den i 12 år eller så... Vad som är skillnaden mellan en dyr, stark, maskin och en billigare är ju att den dyrare har lättare att gå på låga varv. Jag får starta min billiga maskin med hättan mot skrovet för att den inte ska rusa iväg. Börjar den rusa är det bara att slå av och börja om. 

 

Polermedel är nog inte så kritiskt. Många avsedda för gelcoat funkar bra. Det gäller dock att se till så ytan verkligen blir blank och att repor etc inte bara sätts igen av polermedel eller gammalt vax och därför brukar jag förespråka avtvättning med sprit. Finns hos Kjelle. Bara då ser man om ytan är blank.

 

Skugummihättor har jag kört med både båthandlarns och Biltemas. Det finns ju de med olika ”hårdhetsgrad” så där gäller det att välja rätt beroende på hur stor avverkning man behöver. 
Bättre att gå på en finare modell och hålla på längre än en grövre modell och få dels för mycket avverkat och dels större risk för ojämnheter. 

 

Vaxet däremot är viktigare, tror jag. Det ska skydda ytan från att oxidera i starkt solsken. Har väl inte hittat det optimala än men bäst hittills är Menzerna. Heter väl något med supergloss eller så. 
 

Fast nu känns det långt tills det är dags för polering...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag köpte Pelas maskin från Verktygsboden, först den med små polerhättor, bra på små ytor där det annars är svårt att komma åt, den har även en förlängningsaxel till spindeln så att man kan polera under pollare etc. Det var så bra så att jag köpte en till, den i länken, en med större polerhättor, till större ytor. Den med de mindre polerhättorna hittar jag inte i dag på verktygsbodens hemsida, den kanske har utgått. Men jag rekommenderar den maskinen, lättjobbad och stark, blir inte heller så varm. Funkar ju lika bra till båten som till bilen.

 

Edit: jag ser nu att polermaskinerna har litet annorlunda utseende än de jag köpte. Hursomhelst har firman bra verktyg, litet dyrare, men inte svindyrt.

Toppen,

 

Jag hade spanat in Pela efter lite googlande på ämnet. De verkar ligga mittemellan proffs och budgetmaskinerna vilket är precis det jag söker.


Pela har en roterade modell som också har blivit testvinnare, är det den du har ?

https://verktygsboden.se/polermaskiner/polermaskin-1050w-inklusive-vaeggfaeste

 

Den du länkar till är den oscillerande versionen.

 

Jag är lite villrådig ifall jag vägar köpa den roternade. Den oscillerande skall vara enklare för oss amatörer att anvädna har jag förstått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Den med de mindre polerhättorna hittar jag inte i dag på verktygsbodens hemsida, den kanske har utgått. Men jag rekommenderar den maskinen, lättjobbad och stark, blir inte heller så varm. Funkar ju lika bra till båten som till bilen.

Ja, det är något jag saknar. En liten maskin med liten skumgummihätta som gör att man kommer åt. Finns ju de som är rejält dyra men jag har varit lite för snål för att köpa någon sån än. Är ganska litet jobb att ta de mindre ytorna tycker jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ChristerN:

 

Fast nu känns det långt tills det är dags för polering...

Ja,

 

Har byggt en ny instrumentpanel. Snart är jag klar men slipning av topcoaten och sista steget är finpolering och vaxning. 

 

Sen, när säsongen närmar sig skall hela båten även få sig en omgång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Jag är lite villrådig ifall jag vägar köpa den roternade. Den oscillerande skall vara enklare för oss amatörer att anvädna har jag förstått.

Om du inte låter maskinen varva upp högt funkar det som sagt bra med en roterande. Skulle tom säga att den är enklare att hantera på ett bra sätt då man kan komma intill genomföringar och annat enklare. En oscillerande ”studsar” liksom ifrån såna saker. 
Värt att notera är att jag har en oscillerande liggandes som jag inte använder.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev ChristerN:

Om du inte låter maskinen varva upp högt funkar det som sagt bra med en roterande. Skulle tom säga att den är enklare att hantera på ett bra sätt då man kan komma intill genomföringar och annat enklare. En oscillerande ”studsar” liksom ifrån såna saker. 
Värt att notera är att jag har en oscillerande liggandes som jag inte använder.

sagt och gjort, testar den roterade pela maskinen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

sagt och gjort, testar den roterade pela maskinen

Ett tips när du kör med roterande är att börja med att luta maskinen så du arbetar med ca 50% av paden mot ytan du polerar. Sedan kan du jobba med lutning och tryck för att hitta balansen och känslan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mange249:

Ett tips när du kör med roterande är att börja med att luta maskinen så du arbetar med ca 50% av paden mot ytan du polerar. Sedan kan du jobba med lutning och tryck för att hitta balansen och känslan...

Yes, får bli lite youtube innan.

när man lutar sådär- är det för att öka trycket mot en mindre yta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Toppen,

 

Jag hade spanat in Pela efter lite googlande på ämnet. De verkar ligga mittemellan proffs och budgetmaskinerna vilket är precis det jag söker.


Pela har en roterade modell som också har blivit testvinnare, är det den du har ?

https://verktygsboden.se/polermaskiner/polermaskin-1050w-inklusive-vaeggfaeste

 

Den du länkar till är den oscillerande versionen.

 

Jag är lite villrådig ifall jag vägar köpa den roternade. Den oscillerande skall vara enklare för oss amatörer att anvädna har jag förstått.

Jag har två, en med mindre polerhättor, jag fann ingen modell idag som motsvarade den, den är bara roterande.

Sedan vann jag ett presentkort på en bilutställning där Verktygsboden var en av sponsorerna, och då köpte jag brand annat en större modell som är både roterande och oscillerande, i en väska med polerhättor, rubbing, polish och vaxer.

Båda har mjukstart, alltså att dom startar på låga varv för att sedan öka till det man ställt in dem på. Båda levererades med olika hättor av olika sorter samt syntetisk ”lammullshätta”.

Men som sagts, exakt just dom modellerna finns inte kvar, det tycka ha kommit ersättare.

4 timmar sedan skrev ChristerN:

Ja, det är något jag saknar. En liten maskin med liten skumgummihätta som gör att man kommer åt. Finns ju de som är rejält dyra men jag har varit lite för snål för att köpa någon sån än. Är ganska litet jobb att ta de mindre ytorna tycker jag. 

Ja den lilla är väldigt bra, just det att man kan förlänga axeln en bit så att polerhättor eller svampen kommer inunder olika beslag och in i skrymslen och vrår.
 

För längesedan köpte jag en tryckluftsdriven polermaskin. Den är väldigt bra den också, bara roterande, den blir inte varm, den blir kall... den väger väldigt litet, är stark, och utblåset av den förbrukade luften är riktad så att polerdammet blåses bort. Lättare att jobba med än en elektrisk, men min tryckluftsslang är rätt stel, den blir dessutom stelare när den kylts ner av luften. Och en nackdel till, polerskivan har något udda mått som det inte längre finns hättor till, och den är vänstegängad i någon mystisk stigning så det är inte bara att byta hela disken. Bosse Bildoktorn hade väl kallat den för ”sällsynt rysk u-båtsgänga”.

Mwn jag skall undersöka om det finns stora ark med bra kardborrematerial som man kan klistra på disken så kan man ju använda olika standardhättor och svampar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pela polermaskiner, bäst i test.

Visserligen en gammal test, men den i testat var en av som maskinerna som jag köpte.

Mina maskiner levererades med en extra lång elkabel, jag ser nu att den nya ”bara” har tre meters kabel, mina har nog minst fem meter. Men tre meters kabel är ju längre än vad andra maskiner har.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nybörjare på plastbåt köpte först en polermaskin med 180 rondell men upptäckte att den var alldeles för klumpig och tung jag tyckte också att sladden var besvärlig att hantera. Chansade och köpte en mindre batteridriven på Jula, Meec multiseries. Det fungerade över förväntan. Gick att rubba och polera en 21 fots snipa med två batterier 1,5 och 3 Ah med några extra långa fikaraster för att ladda batterierna. Båten var visserligen i bra skick men jag blev ändå förvånad att det gick så bra. Lätt och behändig maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte köra en Pela men jag hittade en oanvänd Turtle för 500 på Blocket. Den med 3M funkar toppen. 
Det jag upplever med billiga är att dom vibrerar mer. Så efter en stund domnar händerna. Det är mindre nyttigt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Pirayan:

Jag tänkte köra en Pela men jag hittade en oanvänd Turtle för 500 på Blocket. Den med 3M funkar toppen. 
Det jag upplever med billiga är att dom vibrerar mer. Så efter en stund domnar händerna. Det är mindre nyttigt 

Här bör en roterande vara bättre än oscillerande tänker jag spontant. Tycker inte min Biltemamaskin vibrerar i någon större utsträckning. Jag såg dock att den vibrerar något mer än deras excentriska maskiner.

 

Hög vikt på maskinen och vibrationer kan verkligen ta bort det roliga med polering. Min första maskin var Biltemas dåvarande instegsmaskin som var mycket tyngre och den var tråkig att jobba med. Efter några år tröttnade jag och köpte deras då nya maskin med varvtalsreglering och låg vikt.

 

Tror det är den här maskinen jag har: https://www.biltema.se/bilvard/maskiner-for-bilvard/polermaskiner/polermaskin-pm-150b-2000037527

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vågar påstå att en ocillerande maskin enklare ger ett mycket bra resultat och den låter och vibrerar dessutom mindre. En roterande presterar bättre vid borttagning av väldigt grova repor men bör efterbehandlas med en ocillerande maskin för att ta bort eventuella "hologram".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mange249:

Här bör en roterande vara bättre än oscillerande tänker jag spontant. Tycker inte min Biltemamaskin vibrerar i någon större utsträckning. Jag såg dock att den vibrerar något mer än deras excentriska maskiner.

 

Hög vikt på maskinen och vibrationer kan verkligen ta bort det roliga med polering. Min första maskin var Biltemas dåvarande instegsmaskin som var mycket tyngre och den var tråkig att jobba med. Efter några år tröttnade jag och köpte deras då nya maskin med varvtalsreglering och låg vikt.

 

Tror det är den här maskinen jag har: https://www.biltema.se/bilvard/maskiner-for-bilvard/polermaskiner/polermaskin-pm-150b-2000037527

Så kan det säkert vara. Körde dock en budgetmodel från Jula, väldigt lik den du har och den upplevde jag också som vibrerande. Dock inte lika mycket som min Turtle. Men är endå relativt nöjd med Turtlen. Det är inte så att den är överj-g att köra men det är klart känbart i händerna om man kör en heldag med polerande. Tror iofs inte att jag behöver jobba lika mycket i vår för nu har jag fått upp glansen bra. 

 

Men hur som. Mitt betyg till min Turtle är 7 av 10 eller 3 solar 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...