Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brunnsviken

Anoder till skrov på aluminiumbåt: original eller tredjeparts?

Rekommendera Poster

Det börjar för första gången bli dags att byta skrovets – inte utombordarens – offeranoder av zink på min aluminiumbåt, en Buster. Frågan är då om det är värt priset för tillverkarens original (behövs 2 st tackor på skrovet) eller om Biltemas/SeaSeas/Erlandssons/Watskis "nästan samma form" funkar lika bra. Original är dessutom svårare att få tag på. Jag hittar lite spridda trådar på olika forum via Google och det debatteras en del om zinkinnehåll m m men jag anar att det är ännu lite känsligare på ett aluminiumskrov.

 

Båten körs i Stockholms skärgård så det är bräckt Östersjövatten som gäller.

 

Vad säger forumet år 2021?

 

Edit: den här fina tråden från 2015 visade att @IngemarE hade gjort ett test i Praktiskt Båtliv en gång i tiden, men tråden tog hastigt slut och 2015 var ändå sex år sen. Dessutom frågade TS om anod till drev på en plastbåt.

 

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är original på Buster?

Ser i mina servicepapper nu att de satt på aluminiumanoder 2019 och zinkanoder 2020....... (2 olika serviceställen). Också Sthlms skärgård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Kane:

Vad är original på Buster?

Ser i mina servicepapper nu att de satt på aluminiumanoder 2019 och zinkanoder 2020....... (2 olika serviceställen). Också Sthlms skärgård.

Vet inte säkert men zink, tror jag. Jag har skickat iväg en fråga till Buster och kollat, väntar på svar. Tycker att anoderna på skrovet borde ha bytts vid senaste höstservicen men den Buster-auktoriserade firman tyckte tydligen att det räckte med en årsservice för utombordaren. Hoppas att de åtminstone bytte anoderna på motorn, måste ut och kolla när det blir ljust.

 

Kommer du ihåg hur korrosionen såg ut på dina anoder, dvs om alu-anoderna offrat sig mer eller mindre än zink? De jag har nu ser rätt trötta ut och det tyder ju på att de funkar.

 

Det verkar som att en del förespråkar aluminium av säkerligen goda miljöskäl, men det känns lite (o)lustigt att sätta aluminiumanoder på ett aluminiumskrov. Potentialskillnaden mellan aluminumskrovet och en zinkanod är betryggande, känns mer osäkert mellan obehandlad alu (anod) och behandlad alu (skrovet). Utan att sitta i timtal med det så har jag inte hittat nån som bottnat det här riktigt, men Buster själva borde ju veta. Vi får se imorgon när de väl är tillbaka på jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte att det blev oxidering, dvs vit beläggning, ganska snabbt i våras. Kanske är för sött bräckt vatten där jag ligger?

Skall kolla i år om det ser annorlunda ut med de nya i zink.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Det verkar som att en del förespråkar aluminium av säkerligen goda miljöskäl, men det känns lite (o)lustigt att sätta aluminiumanoder på ett aluminiumskrov. Potentialskillnaden mellan aluminumskrovet och en zinkanod är betryggande, känns mer osäkert mellan obehandlad alu (anod) och behandlad alu (skrovet). Utan att sitta i timtal med det så har jag inte hittat nån som bottnat det här riktigt, men Buster själva borde ju veta. Vi får se imorgon när de väl är tillbaka på jobbet.

Om du läser både i tråden och tester så är det redan nämnt att det som kallas "aluminiumanoder" i allmänhet består av en aluminiumlegering för att hamna mer gynnsamt på potentialskalan än ren aluminium.

Om aluminiumen är "behandlad" eller ej påverkar däremot inte potentialen/offringsviljan, inte mer än att en behandlad yta kan ha isolerande funktion. Men problemet att montera på en isolerande yta är likvärdigt oavsett vilken typ av anod som används, och en anod skall ju alltid - oavsett material - monteras med god elektrisk kontakt till ytan den sitter på.

 

Visst kan man vara mer säker på potentialen på en zinkanod gentemot aluminium, då dessa i princip alltid är ren zink och ingen legering. Om osäkerhet råder - kolla specen och användningsområdet för aluminiumanoden, även om de allra flesta säkerligen har en legering som skyddar även aluminium.

 

F.ö. är jag rätt tveksam till argumenten om miljöpåverkan när det gäller zink. Men det är en annan diskussion....😉

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev IngemarE:

Visst kan man vara mer säker på potentialen på en zinkanod gentemot aluminium, då dessa i princip alltid är ren zink och ingen legering. Om osäkerhet råder - kolla specen och användningsområdet för aluminiumanoden, även om de allra flesta säkerligen har en legering som skyddar även aluminium.

Om jag förstår slutsatsen rätt: man behöver ha koll på specen om man sätter dit aluminiumanod men rent generellt är zink ett säkrare kort?

 

Pga covid har jag inte varit i båttillbehörsaffärerna men jag gissar att anoden bara säljs i en påse utan några extra specar. Inget mer än vikt och mått nämns på webbshopparna iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Om jag förstår slutsatsen rätt: man behöver ha koll på specen om man sätter dit aluminiumanod men rent generellt är zink ett säkrare kort?

 

Pga covid har jag inte varit i båttillbehörsaffärerna men jag gissar att anoden bara säljs i en påse utan några extra specar. Inget mer än vikt och mått nämns på webbshopparna iallafall.

Det är högst sannolikt på det viset. Jag tror inte att inköparna har en aning om vad som ingår i legeringen. Å nästa leverans har en annan sammansättning så det som fungerade bra en säsong är värdelöst nästa säsong.

 

Trist men så fungerar tyvärr den globala ekonomin på den här sortens prispressade slitdelar. Att handla "orginaldelar" är inte alltid bättre. Även de prispressas av noname lågprisprodukter där de behöver hänga på i prissättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-10 vid 14:07 skrev Brunnsviken:

@alubatar vilket material har ni på anoder för skrov som ska köras i Östersjön? Zink eller aluminium?

aluminium

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...