Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jojosurf

Vad ska jag koppla med?

Rekommendera Poster

Jag har en Garmin GPSmap 172 C.

Jag vill testa om den fungerar som den ska hemma.

Hur gör jag?

 

 

20210109_175945.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite förtydligande, du behöver ha en omvandlare (se länk nedan) för 12 volt, alternativ ett bilbatteri 12 volt, Röda kabeln kopplas på + (Plus) och svart till - (minus) 

 

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjning/labbaggregat/switchat-nataggregat-138-v-6-a-p44810

 

Om du är snabb kan du bjud på Tradera https://www.tradera.com/item/171405/438301155/handic-natdel-220-12-2-37-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så underlättar det om du har Garmins kontakt som du kan plugga in i avsett uttag på plottern. Väldigt svårt och riskabelt att ”bara” fixera kablarna på stiften på plottern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-09 vid 19:05 skrev jojosurf:

Jag har en Garmin GPSmap 172 C.

Jag vill testa om den fungerar som den ska hemma.

Hur gör jag?

 

 

20210109_175945.jpg

Garmin 172 C finns i två utförande; -med eller utan intern GPS. Har du köpt paketet som nytt och det inte finns en extern antenn med i leveransen, torde den vara försedd med en intern antenn...

Koppla röd till plus och svart till minus på en likströmskälla 10 - 35 volt. Har du en extern GPS-antenn så kopplas den till coaxial anslutningen på 172:s baksida. Sen är det bara att tuta och köra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-11 vid 17:18 skrev LonelyBird:

Garmin 172 C finns i två utförande; -med eller utan intern GPS. Har du köpt paketet som nytt och det inte finns en extern antenn med i leveransen, torde den vara försedd med en intern antenn...

Koppla röd till plus och svart till minus på en likströmskälla 10 - 35 volt. Har du en extern GPS-antenn så kopplas den till coaxial anslutningen på 172:s baksida. Sen är det bara att tuta och köra..

hejhej... testar bara här nu.....

Power supply.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-11 vid 17:18 skrev LonelyBird:

Garmin 172 C finns i två utförande; -med eller utan intern GPS. Har du köpt paketet som nytt och det inte finns en extern antenn med i leveransen, torde den vara försedd med en intern antenn...

Koppla röd till plus och svart till minus på en likströmskälla 10 - 35 volt. Har du en extern GPS-antenn så kopplas den till coaxial anslutningen på 172:s baksida. Sen är det bara att tuta och köra..

Jag skriver igen här.....

 

Tusen tack till er alla som hjälper till. 🙂

 

Jag har fått det av en sjysst arbetskollega och jag har aldrig använt den.

Vill kunna testa mig fram och ev. uppdatera sjökortet som finns i den.

Sjökortet som är i den:  Södertälje/Trelleborg från jan 2007.

 

Har bifogat fler bilder från andra vinklar.

 

Skulle det fungera att använda Power Supply (kolla bild) för att vakna den till liv så jag kan testa den?

Alltså koppla jag den röda (lilla avklippt) och svarta till Power supply?

 

Från Garmin 172 C manual:

PowerSource: 10-35 vDC

Usage: 6 watts max. at 13.8 vDC

Fuse: AGC/3AG - 2.0 Amp

 

 

20210112_205911.jpg

20210112_205935.jpg

Power supply.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I princip ska du kunna göra så.

"Nätaggregatet" har en skala längst till höger som ser ut att gå till 500 mA, dvs 0,5 A vilket enligt dina uppgifter är i lägsta laget. 13,8 V x 0,5 A = 6,9 W och enligt dina uppgifter drar plottern 6 W vid 13,8 V. Sätt den på max och se till att spänningen ligger nära 13 V.

Det värsta som kan hända är väl att plottern varnar för låg spänning antar jag.

Nya kort till denna tror jag inte går att finna. Garmin slutade med dem för ganska länge sedan. Jag tror (mycket tror i mitt inlägg, jag vet!) att man måste köpa hela minneskortet men är det rätt område så är ett gammal kort bättre än inget.

När du testar, se till att du är nära ett fönster så att plottern får kontakt med satelliterna. Det lär ändå ta ett tag, kanske 10-15 minuter vid första uppstart, så ge inte upp så lätt. Plottern bör då visa något om att den söker signal under tiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev jojosurf:

Skrev en del, all text försvann.   suck...

Ja det händer ibland, särskilt då man har flera sidor uppe samtidigt, eller multitaskar med andra program. Men oftast kan man återkalla den förlorade texten, bara att dubbelklicka i textrutan så kommer texten oftast fram igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detdär gamla analoga labbaggregatet på bilden, är tillförlitlig. Kanske du borde anv multimeter bredvid för att dubbelkolla spänningen. Går annars anv någon dators powersupply.

(för att starta koppla grön till någon svart, då får du 12v mellan orange och svart)

 

Vet inte om din plotter är något att ha, jag har nästan likadant (Garmin 182c om jag minns rätt). Garmin har ingen support på de sk "Bluecharts" -korten längre, går inte få tag på i butik. Alternativet kanske är OpenCPN på någon smartphone/padda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerade utmärkt att få GPS till liv med hjälp av den där power supply som min farsan gjort till mig för ca 40 år sedan.  Kul 🙂

 

 

20210124_165042.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev jojosurf:

Det fungerade utmärkt att få GPS till liv med hjälp av den där power supply som min farsan gjort till mig för ca 40 år sedan.  Kul 🙂

 

 

20210124_165042.jpg

Vad bra att det fungerar!

Garmins plottrar och kanske även andra fabrikat är inte så värst kräsna med spänningen, jag såg att min även klarar 24 volt, och slocknade nånstans vid 9 volt, i manualen till din anges 10-35 volt (sidan 92) så dom där gamla apparaterna är tåliga.


Men till andra läsare kolla noga vad som anges manualens dataruta vad som anges där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och nu ligger den ute till försäljning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, är det inte lite väl saftigt pris. De brukar gå för 500-700 kr på tradera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Dava:

Oj, är det inte lite väl saftigt pris. De brukar gå för 500-700 kr på tradera. 

Går det att få nya eller uppdatera sjökorten till den serien?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

57 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Går det att få nya eller uppdatera sjökorten till den serien?

 

Förmodligen inte, det är väl därför TS säljer den. Det var sjökort för östkusten i denna. Ganska värdelöst enligt mig ;)

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Georg_Ohm:

Går det att få nya eller uppdatera sjökorten till den serien?

Nej, den sjökortsserien är avslutad sedan flera år. Eventuellt kan man hitta minneskortmodellen (Garmins egna variant) på någon auktionssida.

 

För säkerhets skull uppger "säljaren" inte årgång på sjökorten i Blocket-annonsen...  På gränsen till lure.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Lintott:

Nej, den sjökortsserien är avslutad sedan flera år. Eventuellt kan man hitta minneskortmodellen (Garmins egna variant) på någon auktionssida.

 

För säkerhets skull uppger "säljaren" inte årgång på sjökorten i Blocket-annonsen...  På gränsen till lure.....

Går det inte att få kortet uppdaterat heller?

 

Jag vill minnas att jag i min 52dv har SD-kort, den plottern och det kortet är ”bara” sex år gamla.

Men det kanske är en annan minneskortsmodell i 172c?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden av bildskärmen visar inte att Plottern fungerar, anser jag. 

 

Då ska markören vara svårt vid uppstart! 

 

Nu är den vit, vilken den blir om man flyttar markören med poditionsknapparna eller att plottern visar senaste position när den hade mottagning. 

 

Givet kan TS flyttat markören för att inte visa vart plottern befinner sig. Typ 15.7 nm, från visad position. 

 

Köpte en plotter på Tradera som var just sån. Skrot. 

Mottagning typ 8 år sen sist enligt listan. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Hybro:

Bilden av bildskärmen visar inte att Plottern fungerar, anser jag. 

 

Då ska markören vara svårt vid uppstart! 

 

Nu är den vit, vilken den blir om man flyttar markören med poditionsknapparna eller att plottern visar senaste position när den hade mottagning. 

 

Givet kan TS flyttat markören för att inte visa vart plottern befinner sig. Typ 15.7 nm, från visad position. 

 

Köpte en plotter på Tradera som var just sån. Skrot. 

Mottagning typ 8 år sen sist enligt listan. 

Är det markören man ser ovanför andra g:et och a:et i ”Långgarn”?
På min plotter är markören ett stort + och när positionen är låst blir det en svart båtsymbol med sidolanternor.

Om man skall köpa sådana saker begagnat skall man kunna testa grejerna uppkopplade.

En sådan här liten plotter kan man testa i bilen, ansluta med cigatettändarkontakt och sedan åka omkring litet, gärna nära havet, eller i varjefall inom medföljande sjökortsområde.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej... Symbolen är för ett grund eller ett skär.

 

Och visst kan man byta symbol på vissa, till t ex båt. 

Fören vänder sig mot färdriktningen när flytetyget rör sig. 

Så även svarta pilspetsen. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-13 vid 15:24 skrev Perrr:

(för att starta koppla grön till någon svart, då får du 12v mellan orange och svart)

Detta verkar spännande! 

 

Ser på bilderna att det bara är svarta och röda kablar som är uppskalade....

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Hybro:

Bilden av bildskärmen visar inte att Plottern fungerar, anser jag. 

 

Då ska markören vara svårt vid uppstart! 

 

Nu är den vit, vilken den blir om man flyttar markören med poditionsknapparna eller att plottern visar senaste position när den hade mottagning. 

 

Givet kan TS flyttat markören för att inte visa vart plottern befinner sig. Typ 15.7 nm, från visad position. 

 

Köpte en plotter på Tradera som var just sån. Skrot. 

Mottagning typ 8 år sen sist enligt listan. 

Plottern fungerar nog.

 

Den har läst in en position i Enskede söder om Stockholm och sen har nog markören flyttats "till skärgården" för att få med sjökortsbilden.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligt ja. Kanske för att TS inte ville visa vart han höll hus? 

 

Den plottern jag köpte, hade nämlige en sån visningsbild vid uppstart och även i Tradera. Inte hittade den några, satelliter. 

Fick justerat priset, sålde sjökortet och plockade ur displayen (som knappt var använd, enligt plotterns historik, till skillnad mot min. 

 

Så köp endast begagnade plottrar riktigt billigt, eller först efter provkörning på plats, är mitt råd. 

 

Ser att det säljs handplottrar / GPS. Typ Garmin GPS 60 CS. 

 

För att uppdatera via dator, välja sjökortsområden som ska visas, mm, så måste jag ha rätt inloggning mm. 

Och sånt lär inte gå att få tag på nu många år senare. 

 

Nu är jag inget snille på datorer... 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Hybro:

Detta verkar spännande! 

 

Ser på bilderna att det bara är svarta och röda kablar som är uppskalade....

 

 

 

Grön till Svart gäller när man har ett PC nätdel.

Nätdel pc.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Baum:

Biledaren kopplas ihop med jord i ena ändan och klipps i andra ändan, den kopplas in i matande ända alltså närmast central.
exempel om du har en dosa och går ner till ett vägguttag så kopplas biledaren i dosan, går man i sin tur ifrån det uttaget till ett annat uttag med eklk så kopplas biledaren in i uttag 1 med den kabeln som går vidare.

Har nog för mej att biledaren skall kopplas in i bägge ändar numera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...