Jump to content
Thursday 21 January 2021
jojosurf

Vad ska jag koppla med?

Recommended Posts

Jag har en Garmin GPSmap 172 C.

Jag vill testa om den fungerar som den ska hemma.

Hur gör jag?

20210109_175945.jpg

Lite förtydligande, du behöver ha en omvandlare (se länk nedan) för 12 volt, alternativ ett bilbatteri 12 volt, Röda kabeln kopplas på + (Plus) och svart till - (minus) 

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjning/labbaggregat/switchat-nataggregat-138-v-6-a-p44810

Om du är snabb kan du bjud på Tradera https://www.tradera.com/item/171405/438301155/handic-natdel-220-12-2-37-

Och så underlättar det om du har Garmins kontakt som du kan plugga in i avsett uttag på plottern. Väldigt svårt och riskabelt att ”bara” fixera kablarna på stiften på plottern. 

2021-01-09 vid 19:05 skrev jojosurf:

Jag har en Garmin GPSmap 172 C.

Jag vill testa om den fungerar som den ska hemma.

Hur gör jag?

20210109_175945.jpg

Garmin 172 C finns i två utförande; -med eller utan intern GPS. Har du köpt paketet som nytt och det inte finns en extern antenn med i leveransen, torde den vara försedd med en intern antenn...

Koppla röd till plus och svart till minus på en likströmskälla 10 - 35 volt. Har du en extern GPS-antenn så kopplas den till coaxial anslutningen på 172:s baksida. Sen är det bara att tuta och köra..

2021-01-11 vid 17:18 skrev LonelyBird:

Garmin 172 C finns i två utförande; -med eller utan intern GPS. Har du köpt paketet som nytt och det inte finns en extern antenn med i leveransen, torde den vara försedd med en intern antenn...

Koppla röd till plus och svart till minus på en likströmskälla 10 - 35 volt. Har du en extern GPS-antenn så kopplas den till coaxial anslutningen på 172:s baksida. Sen är det bara att tuta och köra..

hejhej... testar bara här nu.....

Power supply.jpg

2021-01-11 vid 17:18 skrev LonelyBird:

Jag skriver igen här.....

Tusen tack till er alla som hjälper till. 🙂

Jag har fått det av en sjysst arbetskollega och jag har aldrig använt den.

Vill kunna testa mig fram och ev. uppdatera sjökortet som finns i den.

Sjökortet som är i den:  Södertälje/Trelleborg från jan 2007.

Har bifogat fler bilder från andra vinklar.

Skulle det fungera att använda Power Supply (kolla bild) för att vakna den till liv så jag kan testa den?

Alltså koppla jag den röda (lilla avklippt) och svarta till Power supply?

Från Garmin 172 C manual:

PowerSource: 10-35 vDC

Usage: 6 watts max. at 13.8 vDC

Fuse: AGC/3AG - 2.0 Amp

20210112_205911.jpg

20210112_205935.jpg

Power supply.jpg

I princip ska du kunna göra så.

"Nätaggregatet" har en skala längst till höger som ser ut att gå till 500 mA, dvs 0,5 A vilket enligt dina uppgifter är i lägsta laget. 13,8 V x 0,5 A = 6,9 W och enligt dina uppgifter drar plottern 6 W vid 13,8 V. Sätt den på max och se till att spänningen ligger nära 13 V.

Det värsta som kan hända är väl att plottern varnar för låg spänning antar jag.

Nya kort till denna tror jag inte går att finna. Garmin slutade med dem för ganska länge sedan. Jag tror (mycket tror i mitt inlägg, jag vet!) att man måste köpa hela minneskortet men är det rätt område så är ett gammal kort bättre än inget.

När du testar, se till att du är nära ett fönster så att plottern får kontakt med satelliterna. Det lär ändå ta ett tag, kanske 10-15 minuter vid första uppstart, så ge inte upp så lätt. Plottern bör då visa något om att den söker signal under tiden.

• Like 1

13 timmar sedan skrev jojosurf:

Skrev en del, all text försvann.   suck...

Ja det händer ibland, särskilt då man har flera sidor uppe samtidigt, eller multitaskar med andra program. Men oftast kan man återkalla den förlorade texten, bara att dubbelklicka i textrutan så kommer texten oftast fram igen.

Vet inte om detdär gamla analoga labbaggregatet på bilden, är tillförlitlig. Kanske du borde anv multimeter bredvid för att dubbelkolla spänningen. Går annars anv någon dators powersupply.

(för att starta koppla grön till någon svart, då får du 12v mellan orange och svart)

Vet inte om din plotter är något att ha, jag har nästan likadant (Garmin 182c om jag minns rätt). Garmin har ingen support på de sk "Bluecharts" -korten längre, går inte få tag på i butik. Alternativet kanske är OpenCPN på någon smartphone/padda?