Jump to content
Tuesday 09 March 2021
Frykis

Backslag

Recommended Posts

Hej har köpt nya motorer till min båt och dessa går åt olika håll och de gamla gick på samma håll 😊så min fråga är kan man ändra rotations riktning på de hydrauliska backslagen de heter

wurth HSW 630 v1-1,55 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan inget om dessa. 

 

Men du har inte förväxlat slangarna till den ena? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är motorerna som går åt olika håll och om det går att ändra rotations riktningen i det ena backslaget 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är ganska säker på att Hurth HSW 630V numera heter ZF 63 IV, den marinväxeln går att köra med full last både fram och back.

Nyfiken, vad hade du för motorer som roterade moturs? det är ju lite ovanligt.

 

FD8B0C8E-B845-4D2A-9D74-125B97A1716D.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade två 454 mark 5 -96 som gick på samma håll nu har jag köpt två andra 454 crusader med sötvattenkylning och den ena går vä o den andra höger rotation😊kanon tack för ditt svar👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, jag förstår. Dubbelkolla med KG Knutsson (som är generalagent för ZF) att mina antaganden stämmer, så att det inte händer något tråkigt med växeln.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trodde det ansågs som en fördel om motorerna går åt olika håll vid dubbelmontage?

Man får ju ha olika proppar då givetvis.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Zwen:

Trodde det ansågs som en fördel om motorerna går åt olika håll vid dubbelmontage?

Man får ju ha olika proppar då givetvis.

Det är en fördel om propellrarna roterar åt olika håll, vilket håll motorerna går åt spelar ingen roll😜

 

@Frykis, kom på att även om växeln klarar att gå på back med full kraft, så kanske den inte gillar att ingående axeln går åt fel håll? Tänker främst på att smörjoljepumpen kanske inte fungerar om den går baklänges? Kolla med KGK så att det inte blir knas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gripen72 jag kollar med dem på måndag och tack för dina svar .ja går det inte får jag bygga om motorn så den går rätt 😊😊

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det räcker väl att flytta reglagevajern på det ena backslaget eller i reglaget för att få det ena backslaget att rotera motsatt det andra? Så är det ju iallafall på VP.

Share this post


Link to post
Share on other sites

TS har en maskin som roterar motsols, inte säkert att växeln accepterar det.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Gripen72:

Det är en fördel om propellrarna roterar åt olika håll, vilket håll motorerna går åt spelar ingen roll😜

 

Jaha... Var det alltså så att TS från början hade motorer som gick åt samma håll men att ena backslaget vände rotation för den ena?

Och nu har han alltså fått motorer som går åt olika håll men eftersom ena backslaget vänder så snurrar båda propaxlarna åt samma håll. Är det rätt uppfattat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nästan, men jag tror inte att ena växeln vände rotationen, då hade inte TS frågat om det är möjligt.

Han har propellrar som ska gå åt samma håll, men eftersom en av de nya motorerna går moturs måste nu ena växeln gå på back för att driva båten framåt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet inte om jag missar nåt här nu eller men om det är så att backslagen skulle klara båda rotationsriktningarna med tillräcklig momenttålighet är det väl bättre att han bara byter ena propellern? Då får han ju motroterande propellrar och det är ju bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utgående axeln klarar med största sannolikhet att gå på full last i bägge rotationsriktningarna. Frågan nu är om växeln accepterar att dess ingående axel roterar motsols.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom det är hydrauliska backslag sitter det en oljepump på ingående axeln. Den måste gå åt rätt håll. Annars kommer inte backslaget att fungera. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Innan gick proppelrarna åt motsatt håll men motorerna gick samma håll nu har jag två nya motorer och de går vänster respektive höger rotation och då blir det ju fel rotation på den ena propellern vill tillägga att det är raka axlar ut och motorernas framdel står i riktning mot akterspegeln och axlarna går under motorerna till backslagen

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Frykis:

Innan gick proppelrarna åt motsatt håll men motorerna gick samma håll nu har jag två nya motorer och de går vänster respektive höger rotation och då blir det ju fel rotation på den ena propellern vill tillägga att det är raka axlar ut och motorernas framdel står i riktning mot akterspegeln och axlarna går under motorerna till backslagen

Frågan är om inte det minst krångliga/riskfyllda är att byta motorn med "fel" rotationsriktning mot en med rätt. De är ju som du skriver nya och det är ju där felet skett. Den springande punkten är ju backslaget, och där är jag också ytterst tveksam om det är ok att ha "fel" rotationsriktning in i det. Annars hade det ju bara varit att lägga om växelvajern så det gick på back istället för fram.

 

Tänk dock på att ZF-backslagen inte har exakt (men snarlik) utväxling fram/back, dvs med den lösningen kommer du sannolikt att på samma varvtal alltid sedan få leva med minst ett par procents fel i rotationshastighet mellan propellrarna. Går dock leva med.

 

För att börja bygga om kan i slutänden bli både mer arbete och kostnad än att backa bandet och göra om/göra rätt.

 

Bara en fundering.....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Backslagen har ju tidigare gåt åt olika håll så det är inte problemet. Problemet är att ingående axeln kommer att rotera åt andra hållet med följd att oljepumpen går åt fel håll så det kommer inte att bli något oljetryck. På vissa backslag går det att ändra pumpen till motsatt rotationsriktning. Jag vet inte hur det är med dessa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enligt verkstadshandboken ska man byta motor till en med rätt rotationsriktning om den inte stämmer med pilen på backslaget. Så det verkar inte som att man kan bygga om backslaget.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev IngemarE:

För att börja bygga om kan i slutänden bli både mer arbete och kostnad än att backa bandet och göra om/göra rätt.

 

Bara en fundering.....

Ja, det gäller ju att göra rätt och riktigt med en gång, så att man senare inte drabbas av ett bakslag 🙄...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy