Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
newwave

Nytt batteri spänningsnivå?

Rekommendera Poster

Hej,

 

köpte två nya batterier och när jag kom hem så mätte jag 12,53V. Är det ok på ett nytt batteri eller kan det ha tagit skada? 
 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var batterierna kalla KAN det vara OK. 
Det kan iofs vara OK ändå. 
Testa att ladda och belastningsprova dem. 
Jag brukar ta med mig en multimeter när jag köper batterier för att vara säker på att de mår bra. Köpte för tre år sedan 7 nya AGM batterier och tre av dem hade avvikande spänning i affären så de fick de byta ut innan det blev affär. (Killen fick slita då batterierna var inne på lagret men det var inga sura miner då jag gjorde klart från början att de skulle hålla minst 12,7 V.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev newwave:

Hej,

 

köpte två nya batterier och när jag kom hem så mätte jag 12,53V. Är det ok på ett nytt batteri eller kan det ha tagit skada? 
 

mvh

Fulladdat 12,7

Halvladdat 12,2

Urladdat 11,7

 

Delvis urladdade blybatterier ska snarast fulladdas för att inte drabbas av sulfatering (beläggning på plattorna inne i batteriet, som med svårighet går att bli av med).

 

Beroende på hur länge ditt batteri stått med 12,53V hos handlaren så är det lite obra eller mycket obra.

 

Vid köp av batterier så ska man helst ha med en voltmeter och kolla spänningen. Att köpa från en handlare som har bra omsättning på lagret ger ofta förutsättningar för att få ett "färskare" batteri.

Om du har nära till batterihandlaren så ta med dem dit och begär att få mer välladdade i utbyte. Ta med och mät på dem som står i lagret.

De batterier du fått är kanske inte värre skadade än att de kommer att fungera i många år men om du tänker behålla dem så sätt dem genast på laddning för att hejda sulfateringen.

 

(Blybatterier ska alltid förvaras fulladdade för att minska sulfateringen. LiFePO4batterier ska långtidsförvaras halvladdade för att må bra.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Lintott:

Fulladdat 12,7

Halvladdat 12,2

Urladdat 11,7

 

Delvis urladdade blybatterier ska snarast fulladdas för att inte drabbas av sulfatering (beläggning på plattorna inne i batteriet, som med svårighet går att bli av med).

 

Beroende på hur länge ditt batteri stått med 12,53V hos handlaren så är det lite obra eller mycket obra.

 

Vid köp av batterier så ska man helst ha med en voltmeter och kolla spänningen. Att köpa från en handlare som har bra omsättning på lagret ger ofta förutsättningar för att få ett "färskare" batteri.

Om du har nära till batterihandlaren så ta med dem dit och begär att få mer välladdade i utbyte. Ta med och mät på dem som står i lagret.

De batterier du fått är kanske inte värre skadade än att de kommer att fungera i många år men om du tänker behålla dem så sätt dem genast på laddning för att hejda sulfateringen.

 

(Blybatterier ska alltid förvaras fulladdade för att minska sulfateringen. LiFePO4batterier ska långtidsförvaras halvladdade för att må bra.)

Skulle jag be om nya så har de garanterat laddat upp batterierna så de fått bättre värden. Har tyvärr en bit till affären.

Redigerad av newwave

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev newwave:

Skulle jag be om nya så har de garanterat laddat upp batterierna så de fått bättre värden. Har tyvärr en bit till affären.

Så vad tycker du själv att du ska göra?

Leva med att batterierna kanske inte är OK eller byta dem mot nya som förhoppningsvis och förmodligen är i bättre kondition?

Svaret är väl ganska självklart eller hur?

Om du åker tillbaka till affären med dem utan att ringa först och har en multimeter med dig har de ju ingen chans att ”mörka” dålig laddning. 
Risken att de skulle vägra ta tillbaka dem ser jag som minimal. Är det en ”batteri-affär” eller en båtbutik bör de absolut veta vad som gäller för vanliga batterier. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev ChristerN:

Så vad tycker du själv att du ska göra?

Leva med att batterierna kanske inte är OK eller byta dem mot nya som förhoppningsvis och förmodligen är i bättre kondition?

Svaret är väl ganska självklart eller hur?

Om du åker tillbaka till affären med dem utan att ringa först och har en multimeter med dig har de ju ingen chans att ”mörka” dålig laddning. 
Risken att de skulle vägra ta tillbaka dem ser jag som minimal. Är det en ”batteri-affär” eller en båtbutik bör de absolut veta vad som gäller för vanliga batterier. 

Det är erlandssons brygga. Ja det kanske väst att åka förbi. säg att det är 80 % laddning. Är det självurladdning då? Minns att de sa att de laddade batterierna innan vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev newwave:

Skulle jag be om nya så har de garanterat laddat upp batterierna så de fått bättre värden. Har tyvärr en bit till affären.

Påminner om damen som skulle köpa julskinka... 

 

Till slut bestämde hon sig för en som låg i disken, men den kunde ha varit tyngre. 

Charkmästaren tog med sig just den skinkan, dit bak o sprutade in 0.5 liter saltlösning. 

 

Titta vad jag hittade! 

 

- Ja, jäsiken i det, du hade alltså en större :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev newwave:

Det är erlandssons brygga. Ja det kanske väst att åka förbi. säg att det är 80 % laddning. Är det självurladdning då? Minns att de sa att de laddade batterierna innan vintern.

Antingen är det självurladdning och då har de inte laddat det alls eller så är det fel på batteriet.

Vad jag vet brukar inte butikerna ladda batterierna på lager men det kan ju skilja mellan olika butiker.

Det kan också vara så att batteriet är kallt, som jag skrev inledningsvis, och då är spänningen ganska OK. Kunde varit bättre dock och tyder isf på att butiken inte laddat det.

Om de nu har laddat batterierna så är det än större anledning att byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina AGM, var endast typ grundladdade, då jag köpt dem. 

Inte fasiken står producenten å laddar typ 24 timmar, innan de skickar iväg. 

Nä denne smockar i plattor, olika för neg och pos, häller på batterivätska, o sen är det bra. 

Kolla polerna... Visst är de fina o jämna? Annars går batterierna inte att sälja, till en kritisk kund. 

 

Ladda du först, med rätt laddare för batteritypen å klaga sen... 

 

Visst, häng på nån 100 W lampa o notera ström och spänning, typ en gång i timmen. Räkna sen ut hur många A/timmar det blev tills lampan började krokna. 

 

Fråga, sen säljaren om detta är ok. 

 

Du får endera: njaaa, så mäter inte vi, eller typ bra eller dåligt. 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Hybro:

Mina AGM, var endast typ grundladdade, då jag köpt dem. 

Inte fasiken står producenten å laddar typ 24 timmar, innan de skickar iväg. 

Nä denne smockar i plattor, olika för neg och pos, häller på batterivätska, o sen är det bra. 

Kolla polerna... Visst är de fina o jämna? Annars går batterierna inte att sälja, till en kritisk kund. 

 

Ladda du först, med rätt laddare för batteritypen å klaga sen... 

 

Visst, häng på nån 100 W lampa o notera ström och spänning, typ en gång i timmen. Räkna sen ut hur många A/timmar det blev tills lampan började krokna. 

 

Fråga, sen säljaren om detta är ok. 

 

Du får endera: njaaa, så mäter inte vi, eller typ bra eller dåligt. 

Så skulle inte jag göra iaf. Ett batteri i vila klarar många månader utan att gå ner i spänning så mycket. Tror tillverkaren laddar på batterier, på något sätt, innan de säljs. Hur kunde jag köpa batterier som hade 12,74 eller mer i spänning och kom direkt från tillverkaren annars?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drygt 12,5 V på ett nyköpt batteri låter inte helt ok. För det första, litar du på din V-meter?

Om detta stämmer har de stått oladdade ganska länge eller kanske på nåt kallt lager.

När jag köper batterier frågar jag alltid om de är ordentligt laddade och mäter direkt jag kommer hem. Att ta med V-meter, som tipsades om här ovan, är såklart ännu bättre.

Hur som, föregående år köpte jag 4 våta batterier vid två tillfällen, lustigt nog var alla 12,67 V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...