Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pentaracer

Kraft i drev

Rekommendera Poster

Hej

 

Är det någon som har koll på hur mycket kraft ett drev har?, alltså hur mycket det puttar drevet framåt i kg eller Newton?

 

Helst skulle jag vilja veta hur stor kraften är på ett Volvo Penta DPH drev med en 310 motor  men om ingen vet det så är jag tacksam om någon vet något annat liknande drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är faktiskt ganska svårt att räkna ut. Om du vet motoreffekt, varvtal, drevutväxling, propellerdata, båtens dimensioner och vikt är det möjligt. Det finns ett dimensioneringsprogram i Excel som du kan hämta på nätet som räknar fram även dragkraften. De anger dock själva att det inte alls är exakt utan mer att se som ett överslag. Problemet är dock att det inte finns något alternativ för duoprop, bara singel 2, 3 o 4-bladiga. Programmet heter Propcalc och är väldigt bra i övrigt.

Men i o för sig, om du vet båtens dimensioner o vikt, samt hur fort den går vid vilken motoreffekt o varvtal samt utväxling behöver du inte bry dig om propellern själv. Du måste även välja på 4 båttyper, deplacement eller 3 olika planande typer.

Lycka till🙂

Redigerad av Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är lättast att vända på frågan. Det kan då finnas mer kunskap. Är det t.ex för dimensionering eller fartberäkning vill ha uppgiften?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade att lägga in en motor med 310 hp @ 3500 rpm och i=1,78:1 i en planande V-bottnad båttyp jag hade själv en gång på ca 29 fot och 4000 kg.

Fick då fram att den skulle göra ca 35 knop och kraften ca 18500 N.

 

Nu lär ju motorn ha sitt maxmoment vid ett lägre varvtal än 3500 rpm och om man utnyttjar det när man ska ha upp båten ur hålet blir ju kraften större så man får väl hitta en momentkurva för motorn och räkna upp kraften motsvarande.

 

Det är dock så mycket som spelar in här så det är bara ett grovt överslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Pentaracer,

Varför är du intresserad av longitudinella kraften i drevet - ska du bygga ett eget eller dra något efter båten?

Dreven är dimensionerade för ett vridmoment genom axlar, kardanknutar, lager och kugghjul. Kraften du söker är ganska statisk och tas upp av stora pinnbultar och tiltcylindrarna via skölden in i båten.

Hittade du xls filen som Zwen nämnde? Säkert finns det några värden att hitta om du vet ditt motormoment, utväxling och propellerpitch/diameter. Säkert har någon doktorerat på propellrar och hittat samband och modeller/ekvationer för det med, men de kommer att vara fulla av okända konstanter - så det är nog ingen enkel väg framåt.

Maximal kraft kommer du nog att ha vid planingströskeln, i alla fall om det är en diesel som når fullvarv. Är det en bensinmotor har du nog störst kraft vid full fart, speciellt om den inte varvar ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag ska belasta akterspeglen med annat och vill veta hur drevet påverkar. Genom att veta kraften kan jag få ut massor av allmännyttiga krafter. Det borde vara enkelt att få reda på om det finns någon drevkonstruktör på forumet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska testa Propcalc. Du har länken här nedan. Det är användbart till mycket om man funderar på motorstorlekar, olika utväxlingar, hastigheter etc. Och ger som sagt även ett överslagsvärde på kraften.

Det är ju ett amerikanskt prog så du får översätta "våra" enheter till deras och tvärtom så där gäller det att ha tungan i rätt mun.

Du får en länk till en bra enhetsöversättare också där man kan översätta massor av enheter🙂

 

http://www.alberg30.org/maintenance/MechanicalPropulsion/Propeller/propcalc.xls

 

http://www.konverteraenheter.com/kraft-n-dyn-lbf-kp.php

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mycket generell tumregel är att man får ett tons bp (bollard pull) per 100 hk. I ditt fall skulle det innebära 3,1 ton om 310 hk och det brukar stämma hyggligt när det handlar om axelbåtar med rätt stora propellrar. Bogserbåtar har inte sällan det dubbla, snurredito mycket mindre.

I ditt fall är det betydligt lägre, om inte annat är det osannolikt att du ens varvar 3500 varv stillastående. Talar här alltså om bollard pull dvs stillastående dragkraft.

 

Mig veterligt så specar inte VP hur mycket thrust man teoretiskt kan få ut ur ett DPH. Detta dels för att det inte med säkerhet går att säga då en installation i praktiken skiljer sig från en annan och sedan för att VP inte tänker sig att montera dreven på bogserbåtar.

(Vill däremot minnas att jag sett en båtviktrekommendation på max 7-8 ton per drev om DPH. OBS att detta är ur minnet så citera mig inte. Tänk också på att DPH är för planande båtar och att vikten inte går att översätta till nödvändig thrust bara hur som helst.)

 

Om båten är korrekt byggd har konstruktören räknat ut (eller testat) hur mycket kraft som behövs för att putta båten framåt vid olika hastigheter och vikter. Därefter tagit hänsyn till all annan tänkbar belastning som i ditt fall akterspegeln kan tänkas bli utsatt för samt förhoppningsvis lagt in goda säkerhetsmarginaler och räknat med viss försämring av konstruktionen över tid (som fukt/röta i trä med mera).

 

Om vi leker med tanken att du i enlighet med tumregeln kan plocka ut 3,1 ton, knappt 31 kN, ur din installation bör akterspegeln i någon slags övergripande mening klara det tredubbla för att ta höjd för "allt annat" (så har iaf jag tänkt när jag byggt, det verkar rimligt och inget av det jag byggt har pajat hittills). Med andra ord blir det i praktiken inte så noga om uppskattningen av kraften slår 50 procent upp eller ned (och mer än så är det sannolikt inte).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med propcalc fick jag ut 14 kN för min 230 hästars KAD42/DPE, vid 3900 varv - full fart 35 Knop. Det är nog rimligt. Den ger nog mest kraft vid typ 3000 rpm, men det behövs inte och förekommer in i verklig drift. Vid stillastående kommer jag nog inte upp i 2000 rpm och därmed mindre kraft. Jag tror att max kraft uppstår vid planingströskeln (för mig 2100-2300 rpm) - gissningsvis 20 kN.

För dimensioneringen av akterspegeln är säkert vridkraften från drevet viktigare än tryckkraften, eftersom propellern sitter en halvmeter nedanför infästningen.

Säkerhetsmarginalen måste säkert dock ligga på 300-500%, då du inte vill förlora akterspegeln när du kört på en flytande telefonstolpe (det har flutit iland 4-5 stycken här de senaste 4 månaderna - ja, inte fullängd, men stockar på 1,5-2,5 meters längd och diameter 300-350 mm).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar! om det stämmer att krafterna hamnar i dessa områden borde min dubbelinstallation klara mer ton än vad den ser ut att klara så jag misstänker något mellanting.

 

Om nu mina 310 skulle ge låt säga 25 kN var för sig, 50 kN tillsammans så skulle akterspegeln klara över 10 ton och när jag ser hur det är uppbyggt så verkar den inte rimligt. Hmm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...