Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Solid staterelä som huvudbrytare/batterifrånskiljare?

Rekommendera Poster

Hej!
För ett tag sedan tjôade vi om hur man fjärrmanövrerar förbrukarbanken huvudbrytare/batterifrånskiljare, jag vill minnas att det var @Makro som initierade den tråden. Olika förslag och tankar motionerades. Det var fjärrstyrda kontaktorer och svindyra motordrivna brytare.

Men jag tror inte att vi diskuterade Solid state alltså elektroniska strömbrytare , här är en modell som kan bryta 40A och har en egenförbrukning på 7,5 mA vid 12 volt.

Visst skulle väl en sådan funka iallafall till förbrukarbanken, det är väl sällan man tar ut 40 A där?

Eller tänker jag fel någonstans?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Eller tänker jag fel någonstans?

Ja.

Det reläet är för växelström. Skulle gissa att det är TRIAC/tyristorer på utgången, och de kan normalt sett inte switcha DC.

 

Finns visserligen halvledarreläer med MOSFET som fixar DC, men har inte i huvudet koll på hur höga strömmar som de värre modellerna klarar och fortfarande har rimligt pris.

 

Edit:

Var tvungen att Googla och fräscha upp minnet. Och mycket riktigt, om man går över 5-10A börjar det kosta. Mycket. Här är t ex ett 50A-alternativ (klarar dock i alla fall momentant 100A vid 12-24V), styrström c:a 10-15mA. Bör dock monteras på kylfläns då det ger lite förluster (25W vid 50A, borde innebära att det inför ett 0,5V spänningsfall vid 50A):

https://se.farnell.com/carlo-gavazzi/rm1d06d50/solid-state-relay-100a-1-60vdc/dp/3524033

Om det sedan är värt nästan 700:- kan man ju fundera på....

Redigerad av IngemarE
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick ett mail om ett inlägg i tråden med fundering på varför ett halvledarrelä av typen @Georg_Ohm länkat till inte skulle funka på DC. Men det kanske har dolts ?

 

Hursomhelst beror det med största sannolikhet just på att det är uppbyggt med TRIAC som switchande komponent. Billig, låg förlust men slutar inte leda när den väl "tänt" förrän strömmen går mot noll. Det gör den 100 ggr/s vid 50Hz AC, men det blir inge bra på vårt DC-system i båten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/TRIAC

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra, då behöver jag inte fundera mer över det, missade några bokstäver. Manövreras med likspänning, men sluter/bryter växelspänning, och växelström då det finns en belastning.

 

Angående AC/DC är det lätt att blanda ihop lik och växelström, även Australien och vad Österrike heter på engelska. AC/DCs ”Motorväg till helvetet” i näst intill aukustisk ”bumpa-bumpa style”, missa inte Heimatdamisch!

Dom lanserade sig själva som ett ”distansband” genom att ge en hel konsert på Youtube från Kurhaus Bad Tölz i somras. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars får man ta en solenoid från en startmotor, klarar ju ganska stora laster, vet inte hur mycket de drar bara, kanske inte håller för att ligga dragna hela tiden, men vissa solenoider har en brytare i botten som tar bort lite effekt när de bottnat, typisk lösning på överväxlar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Comfort4:

Annars får man ta en solenoid från en startmotor, klarar ju ganska stora laster, vet inte hur mycket de drar bara, kanske inte håller för att ligga dragna hela tiden, men vissa solenoider har en brytare i botten som tar bort lite effekt när de bottnat, typisk lösning på överväxlar

Ja det går nog bra.

Men den lär ju dra några ampere. Det finns däremot andra slags solenoider som har två spolar, en kraftig för att dra, och en klenare för att hålla solenoiden dragen, jag har nog sett en sådan i någon applikation för centrallås i skåpbil.

 

Jag har annars en annan lösning med en servomotor till kulventil, att istället montera servomotorn på en batterifrånskiljare. Vitsen var att hela anordningen inte skulle dra någon ström varesig i tillslaget eller frånslaget läge, som ett bistabilt relä. Och här föll ju egentligen halvledarrelät ur också, även om det hade kunnat bryta likström. 
Det finns färdiga lösningar som jag vet används i olika utryckningsfordon, men även i fritidsbåtar, och dessa är ohemult dyra, minns nu inte, men det var väl nånstans runt 2000-3000 kr.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!
För ett tag sedan tjôade vi om hur man fjärrmanövrerar förbrukarbanken huvudbrytare/batterifrånskiljare, jag vill minnas att det var @Makro som initierade den tråden. Olika förslag och tankar motionerades. Det var fjärrstyrda kontaktorer och svindyra motordrivna brytare.

Men jag tror inte att vi diskuterade Solid state alltså elektroniska strömbrytare , här är en modell som kan bryta 40A och har en egenförbrukning på 7,5 mA vid 12 volt.

Visst skulle väl en sådan funka iallafall till förbrukarbanken, det är väl sällan man tar ut 40 A där?

Eller tänker jag fel någonstans?

Japp det stämmer att det var jag som drog igång den andra tråden om elektriska batterifrånskiljare och om det fanns alternativ till Blue seas i mitt tycke ganska dyra strömbrytare .

Men hur funkar denna rackaren, har den dubbla spolar, en som slår till och en som slår av?

För övrigt så slutade mitt projekt med vanliga batterifrånskiljare och några extra meter kabel istället 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja det går nog bra.

Men den lär ju dra några ampere. Det finns däremot andra slags solenoider som har två spolar, en kraftig för att dra, och en klenare för att hålla solenoiden dragen, jag har nog sett en sådan i någon applikation för centrallås i skåpbil.

 

Jag har annars en annan lösning med en servomotor till kulventil, att istället montera servomotorn på en batterifrånskiljare. Vitsen var att hela anordningen inte skulle dra någon ström varesig i tillslaget eller frånslaget läge, som ett bistabilt relä. Och här föll ju egentligen halvledarrelät ur också, även om det hade kunnat bryta likström. 
Det finns färdiga lösningar som jag vet används i olika utryckningsfordon, men även i fritidsbåtar, och dessa är ohemult dyra, minns nu inte, men det var väl nånstans runt 2000-3000 kr.

Ja , överväxel reläna på bla laycocks gamla överväxlar har typ dubbla spolar drar väldigt lite när den bottnat , sitter då en switch i botten som ändrar lindningens längd 

finns nog många fina lösningar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Makro:

Japp det stämmer att det var jag som drog igång den andra tråden om elektriska batterifrånskiljare och om det fanns alternativ till Blue seas i mitt tycke ganska dyra strömbrytare .

Men hur funkar denna rackaren, har den dubbla spolar, en som slår till och en som slår av?

För övrigt så slutade mitt projekt med vanliga batterifrånskiljare och några extra meter kabel istället 

Ja bistabila relän har två spolar, en som drar åt ena hållet och en som drar åt det andra, och båda är inaktiva när järnkärnan som påverkar kontaktgrupperna är i ena eller andra läget.

En annan typ är stegrelät, enklast är att titta inuti ett gammal analogt Märklinlok, en reläspole som påverkar ett sågtandad steghjul, som då vrider detta hjulet liten bit för varje puls, steghjulet påverkar då en eller flera kontakter. I gamla Märklinlok skiftas statorspolarnas magetiseringsström, så att man kan byta körriktning.


Sedan finns det motordrivna relän, en elmotor med en växellåda vrider en arm, det finns ändlägesbrytare som stoppar armen, där finns även kraftiga kontaktpar som ombesörjer den huvudsakliga uppgiften, att koppla in/ur batteriet.

28 minuter sedan skrev Comfort4:

Ja , överväxel reläna på bla laycocks gamla överväxlar har typ dubbla spolar drar väldigt lite när den bottnat , sitter då en switch i botten som ändrar lindningens längd 

finns nog många fina lösningar 

Just det, sådana bakaxlar med inbyggda överväxlar har jag faktiskt mekat med, det fanns även liknande lösningar till elmanövrerade diffspärrar. Även om vacuummanövrering var vanligare på terrängbilar och tyngre fordon.

 

Men grejen var 0 förbrukning i de båda vilolägena, ombord vill man inte slarva bort ens en mA i onödan.

Jag funderar på om jag på skoj skall, bygga mig en servodriven batterifrånskiljare med en servomotor till kulventil. Kanske man kan använda sig av ett kraftigare servo avsett för radiostyrning av modeller, då kompletterat med en servotrigger eller rent utav en billigare servotestare.... ✈️ 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

efter att jag hittat att någon ersatt en trasig fjärrstyrd brytare i min båt med ett rele som drog ständigt över 2 ampere när strömmen var på så sökte jag andra lösningar.

Satte in enligt tips från detta forum en Victron Battery Protect på förbrukningsbanken samt kopplade in en fjärrstyrning från hytten. Nu har jag både skilda fjärrstyrda brytare till förbrukningsbanken och motor/ankarspel/bogpropeller kretsarna samt skydd (Victronen) mot att förbrukningsbatteriet skulle gå helt tomt om någonting av misstag glöms på.

Victronen kostade under halva priset från den fjärrstyrda brytaren och kan även styras via Bluetooth.

https://www.victronenergy.se/battery_protect/battery-protect

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...