Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SeaRay2701990

Vilken plast till instrumentpanel.

Rekommendera Poster

I samband med utbyte av all el i båten så måste jag byta panelerna till strömbrytarna kring förarplatsen. Nya instrument ska monteras efter att panelen klätts i carbon. 
Har ingen verkstad utan endast tillgång till vanliga verktyg typ feinsåg, sticksåg, borrmaskin och dylikt.  

Helt novis på plaster men jag tänker att någon av dessa skivor borde bli bra...men vilken??? 

E8EF7BAE-22AF-44D4-9852-C0C5AB890002.png

Redigerad av SeaRay2701990

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Polykarbonaten borde vara dem mest stryktåliga.

Men i ditt fall som skall bygga en panel har det gång inte så stor betydelse vilket material du väljer.

Det är väl tjockleken som är avgörande, mellan tummar och pekfingrar kan jag tänka mig att 2 mm kan vara lagom.


Vad för slags karbon hade du tänkt dig? Sådan som självhäftande film?

Man kan ju tillverka sådana paneler på flera olika sätt, tänk på att de olika plastskivorna är litet svåra att såga i, eller inte... Men en sticksåg eller multisågen (Fein) smälter plasten ihop bakom sågbladet av värmen som utvecklas. Vanlig fintandad snickarsåg eller ryggsåg bör fungera, jag har inte testat då jag sågat sådan plastskivor i bandsåg, där leds värmen bort av det långa sågbladet och de stora hjulen.

 

B13B2F93-1728-48B0-AB91-550D7C0830EB.jpeg.ac1d2dea116704180b13b4edcaee8c28.jpeg

 

Jag har gjort litet annorlunda, jag har gjort paneler av 1mm aluminiumplåt, som är lättjobbat, och klätt den med konstläder, men det kunde ju lika gärna varit karbonfilm.

Vill man då det lyxigt limmas en tunn och mjuk skummgummiduk mellan panelen och klädseln.

Panelen på bilden tillkom nu i december, vattentankmätare, omkoppling mellan vattentankarna samt kylskåpets kontroller.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis, självhäftande film ska sättas. 
Tror 2-3-4 mm blir bra tjocklek, är ganska liten panel men med många hål. Tänkte sätta rocker-switchar styckvis, om det nu inte är för svårarbetat för då blir dom grupperade.

Mao vad går det att jobba i som inte spricker eller smälter? 
 

Aluminium, hade inte tänkt så långt men det kanske är ett bättre val? 🤔

5D311F49-2C48-49E2-9990-DBE570184E12.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ditt fall skulle jag absolut välja aluminium som man sedan folierar, lackerar eller anodiserar. Jag skulle ta 1,5-2mm plåt. Använd inte vanliga borrar, tag en stegborr så kommer hålen där du vill ha dem. Smörj med T-röd när du borrar så skär det som i smör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev SeaRay2701990:

Ja precis, självhäftande film ska sättas. 
Tror 2-3-4 mm blir bra tjocklek, är ganska liten panel men med många hål. Tänkte sätta rocker-switchar styckvis, om det nu inte är för svårarbetat för då blir dom grupperade.

Mao vad går det att jobba i som inte spricker eller smälter? 
 

Aluminium, hade inte tänkt så långt men det kanske är ett bättre val? 🤔

5D311F49-2C48-49E2-9990-DBE570184E12.jpeg

Du kan köpa här: 

https://www.plastvaror.se/shop/frontpage.html

 

Köp skummad PVC (PE). Tål UV osv. Går att beställa färdiga bitar efter önskad mått. Finns i svart och vitt.

Screenshot_20210108-115506.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gripen72:

I ditt fall skulle jag absolut välja aluminium som man sedan folierar, lackerar eller anodiserar. Jag skulle ta 1,5-2mm plåt. Använd inte vanliga borrar, tag en stegborr så kommer hålen där du vill ha dem. Smörj med T-röd när du borrar så skär det som i smör.

Aluminium kostar inte så mycket, om du har någon känning på någon verkstad kan man ju botanisera i skrotlådan bakom plåtsaxen. Annars finns det aluplåtar på de båda tyska byggvaruhusen, Hornhaus och Baubach eller vad dom heter.


BAAF5C72-F431-4D3E-A1C9-D694F47E2F91.jpeg.99ebe681f119c65670043603b899775d.jpeg

 

Vanliga vippomkopplare kan se litet tråkiga ut, men är ju lätta att montera i ett borrat hål, 12,2 mm är ett vanligt mått. Här kan du köpa nya omkopplare och strömbrytare, nästan samma pris som hos Mr Wang i Kinna.  Vågströmbrytare, eller ”rockers” är ju snyggare med det är ju rätt svårt att borra rektangulära hål. Det blir en del filande, och då kan det ju vara bra att ha en Dremel eller annan ”miniborrmaskin”.

 

96368E4C-BC44-4B72-AEB2-9A0785F470BA.jpeg.ccd278c45934dc5b4df0ed9971a84067.jpeg

 

Ja, alltså Vanliga ”vippor” vippströmbrytare och omkopplare kan ju se gammaldax ut och tråkiga, men man kan ju förse dem med ett skydd av plast eller gummi.

 

638DB751-C3B5-4ECC-89E5-D74120D25FB0.jpeg.d7184500d1cd5d09fb5746dd83ab8409.jpeg

 

Det finns även ett skyddslock, som jag brukar kalla för ”bombfällarknapp” då jag sett sådana i ett jaktflygplan där man osäkrade vapnen med en sådan. ”Bombfällarknappen” används med fördel till ankarspelets strömbrytare, tillsammans med en (on)-off-(on) strömbrytare (on i parantes betyder att det läget är återfjädrande).

”Bombfällarströmbrytaren” kan man ju även ha till septiktankens nödtömningspump, så att den inte manövreras av misstag i hamnen eller så.

 

@Gripen72 rekommenderar ett stegborr, och det är jättebra, särskilt som en vanlig skruvdragare eller normalstor borrmaskin sväljer ett 12 mm borr. Men stegborret går bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aluminium är troligen bäst att arbeta i förutom att det kan böja sig om man har längre smala och tunna plåtar och kan vara svårt att få helt plant igen om det böjt sig.

 

Polykarbonat (Macrolon, Lexan, mfl. fabrikat) är ganska lättbearbetat, böjer sig inte som aluminium kan göra och spricker inte. Det går att gänga i polykarbonat om man vill använda maskinskruv. 

Om man håller nere skärhastigheten och/eller kyler med tex. vatten smälter det inte.

Finns uv-stabiliserat PC, men ska du foliera så har ju det ingen betydelse.

 

Plexiglas (akrylplast) avråder jag ifrån, sprickkänsligt. Lite som glas...

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Aluminium är troligen bäst att arbeta i förutom att det kan böja sig om man har längre smala och tunna plåtar....

 

Plexiglas (akrylplast) avråder jag ifrån, sprickkänsligt. Lite som glas...

Ibland är ju inte underlaget helt takt, då kan det ju vara bra med alu då det kan lätt böjas.

Vill man böja olika plastskivor kan man ju ta hjälp av varmluftspistolen.

Akylplast... javisst, sådana plastbitar har jag ju spräckt många. Skall det borras i all slags plast så skall man ha ett nytt eller nyvässat borr och låg hastighet, att börja med ett 3mm hål och successivt jobba sig uppåt i storlek underlättar betydligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow vad många bra svar, bugar och bockar. Just nu lutar det åt polykarbonat, men jag får nog testa mig fram innan jag slutligen bestämmer mig. 
@Georg_ohm, nu satte du griller i huvudet på mig...hade ju redan bestämt mig för rocker swischar men hittade några snygga vippor på länken du postade 🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...