Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Programvara, rädda hårddisk.

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett par havererade hårddiskar med flera års semesterbilder och andra bilder på, samt en mobil hårddisk med USB-anslutning som troligtvis innehåller säkerhetskopior på samma bilder, den har blivit omformterad då någon anslöt den till en inspelningsbar DVD-spelare för att föra över DVD filmer.

Finns det något bra program för att hämta hem filer från havererade hårddiskar? Gärna så billigt som möjligt.

Dörr fanns det kabinett för att bygga in hårddiskar med gammaldags anslutning, vad nu den hette..? Finns det sådana fortfarande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jädrans skit när sånt händer!

Har du Windows eller Mac?

På windows har jag kört recurva från piriform men det finns mängder med program. Det är iofs några år sedan. Tror även det finns program som är skrivna specifikt för att återställa bilder.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

Jag har ett par havererade hårddiskar med flera års semesterbilder och andra bilder på, samt en mobil hårddisk med USB-anslutning som troligtvis innehåller säkerhetskopior på samma bilder, den har blivit omformterad då någon anslöt den till en inspelningsbar DVD-spelare för att föra över DVD filmer.

Finns det något bra program för att hämta hem filer från havererade hårddiskar? Gärna så billigt som möjligt.

Dörr fanns det kabinett för att bygga in hårddiskar med gammaldags anslutning, vad nu den hette..? Finns det sådana fortfarande?

Omformterad är att rensa.

Har den gjort någon ny partition? Isåfall har du tur (splittad hårddisk, tex C och D).

 

Beträffande dina trasiga hårddiskar, lämna in till ett datorföretag, finns flera i mina trakter som bygger datorer, dom kan säkert hämta dom bilder som är hela (trasiga kluster brukar vara borta för all framtid).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Windows.

Ja det kan ju finnas Word-filer också som kan räddas.

Jag får väl ta en titt på Recurva.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev patrikflink:

Omformterad är att rensa.

Har den gjort någon ny partition? Isåfall har du tur (splittad hårddisk, tex C och D).

 

Beträffande dina trasiga hårddiskar, lämna in till ett datorföretag, finns flera i mina trakter som bygger datorer, dom kan säkert hämta dom bilder som är hela (trasiga kluster brukar vara borta för all framtid).

Nej det blev inga nya partitioner.

Ja jag kanske skall höra mig för, och höra vad det kan kosta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gamla är hårddiskarna? Har de åtminstone SATA-anslutningar för data och ström? Eller är det nåt äldre, som IDE?

Jag har en USB-docka för SATA-hårddiskar. Man bara tar den "nakna" hårddisken och stoppar ner, så finns där passande kontakter i botten. Bara att plugga in i datorn sen.
Liknande denna:

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/harddiskkabinett/plexgear-usb-3.0-dockningsstation-for-harddisk-p68744

Sen är det väl frågan om hårddiskarna har kraschat rent mekaniskt eller om de "bara" har datafel, t ex formaterats av misstag. Om det är mekaniska fel är det nog Ibas ( https://www.ibas.com/sv/ ) du får vända dig till. Om det bara handlar om ett trasigt filsystem kan du kanske rädda det med mjukvara på egen hand.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Hur gamla är hårddiskarna? Har de åtminstone SATA-anslutningar för data och ström? Eller är det nåt äldre, som IDE?

Jag har en USB-docka för SATA-hårddiskar. Man bara tar den "nakna" hårddisken och stoppar ner, så finns där passande kontakter i botten. Bara att plugga in i datorn sen.
Liknande denna:

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/harddiskkabinett/plexgear-usb-3.0-dockningsstation-for-harddisk-p68744

Sen är det väl frågan om hårddiskarna har kraschat rent mekaniskt eller om de "bara" har datafel, t ex formaterats av misstag. Om det är mekaniska fel är det nog Ibas ( https://www.ibas.com/sv/ ) du får vända dig till. Om det bara handlar om ett trasigt filsystem kan du kanske rädda det med mjukvara på egen hand.

 

Det kan nog vara både IDE och Sata. 
Jag får kolla. 
Men tack för bra tips!

Detta är inget jag prioriterar just nu, men jag kan återkoppla så småningom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nej det blev inga nya partitioner.

Ja jag kanske skall höra mig för, och höra vad det kan kosta.

Fundera på hur mycket det är värt att få tillbaks filerna innan du frågar.

 

Jag fick en diskkrach i början på 90-talet och har sedan dess lagrat allt på flera media eller i alla fall på flera ställen.

 

Från början på diskett, sedan bränt, sedan på en backup-disk som jag anslöt manuellt då och då och nu på en NAS med speglade diskar.

 

Foton är ju det som är absolut tråkigast att bli av med så jag hoppas du kan få hjälp utan att det blir allt för kostsamt.

 

Jag har återställt stora delar av en gammal diskett för länge sedan. Det mesta gick att få tillbaks, men minns inte vad programvaran hette.

När det är foton skulle jag i första hand ta hjälp av någon som har gjort det förut.

 

Lycka till!

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

Jag har ett par havererade hårddiskar med flera års semesterbilder och andra bilder på, samt en mobil hårddisk med USB-anslutning som troligtvis innehåller säkerhetskopior på samma bilder, den har blivit omformterad då någon anslöt den till en inspelningsbar DVD-spelare för att föra över DVD filmer.

Finns det något bra program för att hämta hem filer från havererade hårddiskar? Gärna så billigt som möjligt.

Dörr fanns det kabinett för att bygga in hårddiskar med gammaldags anslutning, vad nu den hette..? Finns det sådana fortfarande?

Anv TestDisk (linux):
https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

(kan återställa förlorade diskar och filer, -jag har gjort det..

 

Ladda hem en live-usb distro, Grml är bra:

https://grml.org/

 

Om man enbart vill anv Windows, så har "Norton Utils" funkat

(vet dock inte om det funkar idag..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ide till usb adaptrar.

 

Annars tror jag att jag har något gammalt moderkort med ide och nån disk liggandes du kan ta och bygga ihop en retro datamaskin. Då kan man köra ångmaskinen bredvid och verkligen komma in i tidens anda.

Det blir lite roligare än att använda en smidig fast löjlig modernitet som en adapter till historien.

 

Om det inte är lyxiga scsi-diskar du har för då är det kört med delar härifrån i alla fall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är hokuspokus om det går att komma åt eller inte. Jag hade en kraschad disk (den lät förfärligt så det var nog lagerproblem i den) som jag försökte kopiera med hjälp av en hårddiskkontakt och ett rescueprogram. Det fungerade inte. Pratade med IT-stödet på jobbet och fick låna en hårddiskkontakt och ett annat rescueprogram av dem. Kontakten såg exakt likadan ut som min men var av annat fabrikat. Plötsligt fungerade det både med mitt rescueprogram och med det lånade. Min hårddiskkontakt som jag läst andra diskar med vägrade konstant med denna kraschade disk.

 

Så ge inte upp bara för att första försöket misslyckas. Testa olika kombinationer av hårdvara och mjukvara för att försöka komma åt filerna.

 

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök lite på tuben (youtube) så hittar du en hel del matnyttigt hur du ska göra.

Lämna in kostar för mycket, om man är privatperson.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är ett hårdvarufel (trasigt kretskort, trasiga lager, släden trasig etc) så blir det dyrt att ta fram datan från diskarna.

 

Om det är ett mjukt fel (Trasig FAT, "oj jag råkade formatera...) etc så går det oftast att ta fram datan igen.

 

Testa UBCD (Ultimate boot CD), I den så ha du Parted magic som oftast kan återställa mjuka fel.

 

Detta kräver dock att du kan initiera Hårddisken i en dator. USB docka går oftast bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett grundtips innan du gör något med den trasiga disken är att ta en kopia på den, om det går. 
Är det datafel och inte mekaniskt/elektroniskt fel så är det säkrast att montera den i en linux 

pc och göra en exakt avbild med dd kommandot. 
Sen kan du göra experiment med kopian utan att riskera originalet. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev jonas2307:

Ett grundtips innan du gör något med den trasiga disken är att ta en kopia på den, om det går. 
Är det datafel och inte mekaniskt/elektroniskt fel så är det säkrast att montera den i en linux 

pc och göra en exakt avbild med dd kommandot. 
Sen kan du göra experiment med kopian utan att riskera originalet. 

Det var ett bra tips!😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Georg!

Norton å Ultimat å Partition Magic är bra men inte så bra. Bästa är Phoenix programmet. Tar både IDE samt Sata diskar. Har använt dem upp till Win vers 8, efter det har jag inga MS op system bara Linux. (började med Linux redan innan W98 tiden å är fast sedan dess.)

Som alla har skrivit, kan disken snurra å själva skivan är hel så går det att rädda.

Du kan t.o.m ladda ner en sk Live Cd med Linux å köra den på vicken dator som helst, bara den får tillåtelse att starta från CD el USB-en så har du en låtsas Linux dator. Så kan du därifrån köra ett kommando i ett sk terminalfönster å skriva just dd som en person föreslog.

 

Kjelles adapterkontakter funkar kanonbra, har räddat många diskar åt andra med den. Mitt förslag är att "låna" en gammal Hdisk från en bordsdator före laptop tiden å så koppla in din "trasiga" till den via Kjelles adaptrar. Då kan du göra en kopia å botanisera i lugn å ro för du riskerar inte att skriva över något. Det är det man skall akta sig för i absolut första hand. Så när man räddar disken får inget nytt skrivas på den förrän allt är klart, det nya å räddade skall skrivas någon annanstans. Tänk på det!

Behöver mer exakta info å  så kontakta mig privat.

Rukspricken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...