Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
HIngo

Hytt-, kabinbåt 6-8m

Rekommendera Poster

Hej, är nu i forumet men hoppas jag kan ha hittat rätt. Har i några timmar nu försökt söka fram alla info jag jag hitta angående just hyttbåt eller kabinbåtar i klassen 6-8m. 

 

Vi går nämligen i tankarna att byta båt så att i kan förlänga säsongen och nyttja även vid lite sämre väder. Så vill ha all info jag bara kan få om samtliga modeller i klassen. :) 

 

Har kollat en del på de franska märkena Jenneau och beneteau med deras merry fisher och antares. 

Dessa verkar ju väldigt fina och relativt stora och välutnyttjade i hytten. Har det mesta som man kan behöva, bra sikt osv och bra betyg överlag. 

Jag tänker att man kan få "mycket" båt för pengarna här. 

Krav vi har är att det ska finnas möjlighet att ha toalett, pentry/kök, värmare, kunna sitta med bord i sittbrunnen. 

Priset ska försöka hållas ner så mycket det går, men räknar att handla båt för 400-600k. Så därför är ju dem större "skärgårdsjeeparna" borta. 

 

Men såklart finns det ju såklart ganska många andra märken och modeller ute just nu, här är det jag kommit fram till. Men söker ju såklart lite betyg och tips kring modeller. Tack på förhand.!

  • Askeladden
    C75 / P66W
  • Bella
    Falcon
    620C
    700 Patrol
  • Beneteau
    Antares 
  • Falcon
    C7
  • Finnmaster
    6800 Cabin
    7600 cabin
    P6, P7 Weekend
  • Jenneau
    Merry fisher 
  • MV-Marin
    6600 FC
  • Parker
    660 Weekend
    750 Cabin Cruiser
    760 Quest
    770 Weekend
  • Sting
    630 Fast track
    730 Fast track
     

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat på MF 795, Falcon C7 m.f i verkligheten?

 

de är lite som musses husvagn där man har försökt få in kojplatser, pentry, och toa på ett litet utrymme.

 

det är igen höjdare (tycker jag). Det blir för trångt / för små kojer såvida men inte är själv och det räcker knappt till det. Samtidigt äter dessa funktioner upp sittplatser och möjliga lastutrymmen som man kanske vill ha också ?

 

det var först Merry fisher 895 och uppåt som hade rimliga utrymmen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra funderingar! 
Skall du kunna bo i båten någon/några nätter också?

 

Du bör även kolla på Minor i samma längd och prisklass också, dessa hade inombordare. Minor bytte senare namn till Sargo och jag tror inte det finns någon sådan modell begagnad som tangerar den prisnivån du önskar, men du kan ju alltid kolla.

 

Det finns en annan båt som kan falla dig i smaken också, det är franska Rhea, finns i några olika storlekar och med olika överbyggnader, varav en med enkel- eller dubbelhytt om jag nu får prata ”pick-up språk”. Rheas skrov är kopierat efter traditionella hummerfiskebåtar som används i  Biscayabuktens vresiga vatten.


Jag har sett en båttyp med hytt, minns nu inte vad den heter, men det kan vara en båt i din lista, där förarplatsen och hytten är placerad rätt så längt fram, framför midskepps och båtens vridningscentrum när den vakar, i mitt tycke en obekväm placering om det gungar en del, eller om båten stampar i vågorna. Vanligtvis har man ju förarplatsen längre akterut och det finns ju en anledning till det.


Några av dom båtarna du listat har ju också väldigt stora välvda rutor, när solen ligger på kan det nog bli rätt så varmt i dessa. Någon har jag sett med mörktonade rutor, som i mitt tycke är värdelöst om du skall framföra båten i mörker. Bättre med klarglas i rutorna och ett par polariserande solglasögon till skepparen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte sett alla dessa i verkligheten, väntar på att mellandagarna ska ta slut så att vi kan åka runt lite marinor för att känna och klämma. Uppfattningen via bilder och videos är ju sällan densamma som i verkligheten tyvärr :)

Men jag tänker ju att båtarna som Falcon är definitivt är i minsta laget då dem går med på utförande att "skärgårdsjeep" och med ett platt och lågt fördäck. Men där kommer ju andra fördelar som är bra, som mer isolerat skrov för ljudnivån t.ex.

 

Såklart måste man upp för att få riktigt med space, den här klassen är ju en kompromissklass mellan allting tyvärr. Men vi känner att vi inte vill ha så stor båt, samtidigt som vi kommer att sova i den några dagar i sträck, säg en vecka som längst i stöten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Bra funderingar! 
Skall du kunna bo i båten någon/några nätter också?

 

Du bör även kolla på Minor i samma längd och prisklass också, dessa hade inombordare. Minor bytte senare namn till Sargo och jag tror inte det finns någon sådan modell begagnad som tangerar den prisnivån du önskar, men du kan ju alltid kolla.

 

Det finns en annan båt som kan falla dig i smaken också, det är franska Rhea, finns i några olika storlekar och med olika överbyggnader, varav en med enkel- eller dubbelhytt om jag nu får prata ”pick-up språk”. Rheas skrov är kopierat efter traditionella hummerfiskebåtar som används i  Biscayabuktens vresiga vatten.


Jag har sett en båttyp med hytt, minns nu inte vad den heter, men det kan vara en båt i din lista, där förarplatsen och hytten är placerad rätt så längt fram, framför midskepps och båtens vridningscentrum när den vakar, i mitt tycke en obekväm placering om det gungar en del, eller om båten stampar i vågorna. Vanligtvis har man ju förarplatsen längre akterut och det finns ju en anledning till det.


Några av dom båtarna du listat har ju också väldigt stora välvda rutor, när solen ligger på kan det nog bli rätt så varmt i dessa. Någon har jag sett med mörktonade rutor, som i mitt tycke är värdelöst om du skall framföra båten i mörker. Bättre med klarglas i rutorna och ett par polariserande solglasögon till skepparen.

Tack för vad som känns för rutinerade svar Georg.

Tanken är som jag skrev i inlägg precis att vi ska kunna sova två personer relativt okej till upp mot 5-6 dagar på sin höjd. Men i vanliga fall blir det nog enbart 2-3 nätter i sträck. 

 

Ska kolla upp båten av märket Rhea, tack för tipset. 

 

Det finns flertalet båtar med i den listan som har varianter med hytt midskepps som du beskriver det. Dessa är i utförandet oftare anpassade till lite mer transport eller mest för utseendet av att dessa ska se ut som "targa" eller kanske "delta" . Snygga tycker jag, men kanske inte alltid dem bästa i tanken på sovplats...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Har du kollat på MF 795, Falcon C7 m.f i verkligheten?

 

de är lite som musses husvagn där man har försökt få in kojplatser, pentry, och toa på ett litet utrymme.

 

det är igen höjdare (tycker jag). Det blir för trångt / för små kojer såvida men inte är själv och det räcker knappt till det. Samtidigt äter dessa funktioner upp sittplatser och möjliga lastutrymmen som man kanske vill ha också ?

 

det var först Merry fisher 895 och uppåt som hade rimliga utrymmen.

 

 

2 minuter sedan skrev HIngo:

Har inte sett alla dessa i verkligheten, väntar på att mellandagarna ska ta slut så att vi kan åka runt lite marinor för att känna och klämma. Uppfattningen via bilder och videos är ju sällan densamma som i verkligheten tyvärr :)

Men jag tänker ju att båtarna som Falcon är definitivt är i minsta laget då dem går med på utförande att "skärgårdsjeep" och med ett platt och lågt fördäck. Men där kommer ju andra fördelar som är bra, som mer isolerat skrov för ljudnivån t.ex.

 

Såklart måste man upp för att få riktigt med space, den här klassen är ju en kompromissklass mellan allting tyvärr. Men vi känner att vi inte vill ha så stor båt, samtidigt som vi kommer att sova i den några dagar i sträck, säg en vecka som längst i stöten. 

När man tittar efter en passande båt blir den oftast både större och dyrare äv vad man från början tänkt sig. Musses elastiska husvagn fungerar bara som animerad film.
Då skall nog kolla på båtar i storleksklassen som är litet större än du tänkt dig. 
 

Och då är den första båten man då ser är en Targa 27. Dom är litet gamla nu, men lever mycket på sitt namn i prissättningen. Det finns även andra targaliknande båtar, Minor/Sargo har jag redan nämnt samt Nord Star, men här börjar väl priserna vid niohundratusen till miljooooooen.
En udda hyttbåt är Triton, som byggdes på Orust, med kvalitét därefter, men då den är udda är den i sammanhanget väldigt prisvärd, den fanns i två storlekar, jag har en Triton 29 (som enhetliges är 30-31 fot, beroende på hur man mäter) och den inhandlades för en något högre summa än den i din övre gräns. Men det byggdes inte speciellt många och man ser dem sällan till salu.

 

Men jag vidhåller, och upprepar, kolla på Minor, det finns flera olika.

Samt då Rhea.

 

Ja du har förstås kollat på Blocket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev HIngo:

Tack för vad som känns för rutinerade svar Georg.

.....

 

Det finns flertalet båtar med i den listan som har varianter med hytt midskepps som du beskriver det. Dessa är i utförandet oftare anpassade till lite mer transport eller mest för utseendet av att dessa ska se ut som "targa" eller kanske "delta" . Snygga tycker jag, men kanske inte alltid dem bästa i tanken på sovplats...

För all del.

Detta är en nu allt större grupp med olika båtar som faller mitt tyckande in, som jag gillar.

Nu menade jag en båt som hade hytten och förarplatsen en bra bit framför mitten, och tänkte då att där kommer det att kännas av en hel del då det gungar, medtag en förpackning med Glanil på färden!

 

Visst, Rhea, som antagligen är rätt dyr,  men kolla på Minor också!

Jag har inte kollat begagnade båtar på Blocket på länge, så jag vet inte hur det ser ut idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt när någon frågar om hyttbåtar känner jag att jag måste svara eftersom jag gillar konceptet!

Av de båtar du nämner har jag bara egen erfarenhet av en: Bella Falcon.

Gillade den skarpt men även den har sina nackdelar som tex smalt skarndäck.

Fördelarna är väl mest dess väldokumenterade förmåga att ta sjön och att den har mycket av det du efterfrågar.

En annan nackdel kan vara att du bara får lite äldre Bella Falcon för de pengarna gissar jag. Men har ingen bra koll på prisläget.

En annan lite äldre båt som även diskuterades nyligen här på MG är Flipper 760. Lite (en hel del) stötigare om man får tro de som haft den och kan jämföra med Bella Falcon men bra utrymmen inne om man bara är två.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev ChristerN:

Som vanligt när någon frågar om hyttbåtar känner jag att jag måste svara eftersom jag gillar konceptet!

Av de båtar du nämner har jag bara egen erfarenhet av en: Bella Falcon.

Gillade den skarpt men även den har sina nackdelar som tex smalt skarndäck.

Fördelarna är väl mest dess väldokumenterade förmåga att ta sjön och att den har mycket av det du efterfrågar.

En annan nackdel kan vara att du bara får lite äldre Bella Falcon för de pengarna gissar jag. Men har ingen bra koll på prisläget.

En annan lite äldre båt som även diskuterades nyligen här på MG är Flipper 760. Lite (en hel del) stötigare om man får tro de som haft den och kan jämföra med Bella Falcon men bra utrymmen inne om man bara är två.

Lycka till!

Ungefär samma som jag, trots att jag inte har haft någon så gillar jag konceptet och här därför bestämt mig för att köpa en. 

Har kollat en del på Bella Falcon (tyvärr inte i verkligheten än), gillar båten och layouten. Väldigt fin att titta på och ska ju enligt många gå mycket bra i sjön. Är väl en fördel med inombordare där om jag inte missminner mig?

Tyvärr så tycker jag att den börjar bli något till åren, det märks främst inuti där det känns som om man sitter mer instängd i liknanden nyare båtar, samt att jag inte är jättebra på att skruva med motorer och känns därför enklare med en utombordare...

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev HIngo:

Ungefär samma som jag, trots att jag inte har haft någon så gillar jag konceptet och här därför bestämt mig för att köpa en. 

Har kollat en del på Bella Falcon (tyvärr inte i verkligheten än), gillar båten och layouten. Väldigt fin att titta på och ska ju enligt många gå mycket bra i sjön. Är väl en fördel med inombordare där om jag inte missminner mig?

Tyvärr så tycker jag att den börjar bli något till åren, det märks främst inuti där det känns som om man sitter mer instängd i liknanden nyare båtar, samt att jag inte är jättebra på att skruva med motorer och känns därför enklare med en utombordare...

 

Tack!

Det finns många trådar på detta forum där fördelar och nackdelar med inombordare respektive utombordare diskuterats, inte sällan innehåller dessa trådar även nyttan med bensin respektive diesel när det gäller inombordarna.

 

Väldigt subjektivt kan jag ju tycka att det är båtens storlek som bestämmer utom/inombordsmotor. Någonstans kring 25-26 fot tycker jag mig se en gränsdragning, över den gränsen inombordare, under en utombordare.

Fördelen med en gammal sliten utombordare är att den är relativt lätt att byta ut. Även äldre inombordare kan bytas ut men det är ju litet bökigare. Jag tror även att inombordare i större utsträckning låter sig repareras och renoveras. Inombordare sägs leva längre än inombordare, och bland inombordarna så blir generellt sett dieslarna äldre. Men alla båtmotorer kan ju fortleva tills dess att reservelstillgången hos tillverkarna börjar bli begränsad.


Dessa hyttbåtar har ju sitt släktskap i modernare yrkesbåtar, som tål tuffa tag och har hög driftsäkerhet.

En dieselmotor ger ju bra driftsekonomi, men är dyr i inköp och kan vara dyrare i underhåll. Så om man använder båten väldigt mycket vinner dieseln, men det är väl tveksamt om man får en dieselvinst om man kör 50 timmar per säsong, iallafall inte de första tio-femton säsongerna. 
Personligen går jag ogärna ombord på en båt med en inombords bensinmotor, och om jag gör det är luktsinnet aktiverat. Jag vet att jag stampar på redan ömma tår då jag anser att brandrisken i en bensinmotorbåt är betydligt större än den i den med dieselmotor. Jag har inte själv råkat ut för några incidenter, men har bevittnat några från säkert avstånd.

 

Inombordare, vare sig det är bensinare eller dieslar är egentligen inte krångligare att underhålla än utombordare. Fördelen kan ju vara att man kan meka med motorn sittandes över den eller bredvid, jämfört med att hänga över en utombordare, om nu båten ligger i sjön. Varje år skall det bytas litet olja, några filter och kanske även impellern. Bensinarna vill väl även ha nya tändstift. Inga konstigheter, i stort sett samma jobb på utombordarna.

 

Om dessa hyttbåtar har inombordare har de merendels även ett drev som kräver en del underhåll. Tidiga Minor och Rhea har rak axel, vilket inte är speciellt underhållskrävande, dessutom mindre känsliga vid en grundstötning.

 

Äldre båtar kan ju vara litet muggiga i inredningen, klart det går att fixa, det finns inledningsmatta att köpa per löpmeter, visserligen är det besvärligt att tapetsera dubbelkrökta ytor inombords. Mycket av prylarna som båten är utrustad med är standardprylar som man kan köpa nytt och modernt i de flesta båttillbehörsbutiker.

 

Sedan är det väl vissa detaljer som man vill ändra litet på så det passar ens personliga behov bättre.

Marinelektronik blir omodern redan samma säsong som den inhandlas. När man se prislapparna på sådana prylar tycker man det är dyrt, men sett till båtens totalkostnad är den kostnaden marginell, om man nu inte köper ny plotter varje år.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte en MF795 i somras och är jättenöjda. Vi tycker om när allt finns i båten även om det är på en mindre yta. Visst kunde ruffen och även toaletten varit lite större men det fungerar för oss, vi vill samtidigt inte ha så stor båt så det får det bli vissa kompromisser :) När vi valde så kollade vi runt på flera olika modeller men fastnade för denna då vi tyckte att den hade bäst utnyttjat utrymme. Det är VÄLDIGT bra förvaringsutrymmen i båten! En annan sak som vi tycker om är att det finns handfat på toaletten det var det inte så många som hade på de modeller vi valde mellan. Nu i vinter kompletterar vi båten med värmare samt ankarspel vilket i vårt fall gör båten komplett.

Vi har som längst sovit 3 nätter i rad och upplevde inte det som några problem :)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...