Jump to content
Saturday 06 March 2021
Pettsson-Findus

1 000 meter - sjövägen - till min stuga, hur kortar jag restiden? (med elmotor)

Recommended Posts

9 minuter sedan skrev pseudonym:

Om du nu ska envisas med att vara miljömupp så hade det nog varit bättre med den här motorn med inbyggt batteri och en relativt hög effekt. Den spräcker din ekonomiska gräns med 2000:- men för miljöns skull är det en piss i havet. https://www.drev.se/produkter/50741?ref=5500

Har kollat på denna motor, intressant! men den är inte ställbar vad gäller propellerns djup så den passar inte min lilla båt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kanske framgår tidigare i tråden men jag minns inte att jag läst något om det.

Om du har en motor som du  och fler tror borde ge mer fart i din båt, hur långa och hur grova kablar har du samt vad för slags kopplingar på vägen.

Kan det vara så enkelt som spänningsfall?

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Det kanske framgår tidigare i tråden men jag minns inte att jag läst något om det.

Om du har en motor som du  och fler tror borde ge mer fart i din båt, hur långa och hur grova kablar har du samt vad för slags kopplingar på vägen.

Kan det vara så enkelt som spänningsfall?

Jag nämnde det tidigare men fick ingen respons på det.

 

5 timmar sedan skrev pseudonym:

För klena kablar gör ju att det blir en flaskhals att passera för strömmen vilken kan märkas på varma kablar och sämre kapacitet och ett lägre strömuttag på batteriet. Men jag hade oxå kört på en liten bensinsnurra därför att det blir enklare att hänga på och av än att fippla med batterier och annat.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
9 minuter sedan skrev pseudonym:

Jag nämnde det tidigare men fick ingen respons på det.

 

 

Jag kommenterade det inte, stämmer! men jag noterade det i min skalle, att jag ska kolla upp detta. Jag använder endast de kablar som följde med motorn, och som sitter fast angjorda i motorn. De är ca 1,2 meter långa och sitter angjorda på mitt batteri med fasta klämmor som jag köpt på Biltema. Jag har inte mätt kablarnas diameter än. 

Edited by Pettsson-Findus

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
59 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Det kanske framgår tidigare i tråden men jag minns inte att jag läst något om det.

Om du har en motor som du  och fler tror borde ge mer fart i din båt, hur långa och hur grova kablar har du samt vad för slags kopplingar på vägen.

Kan det vara så enkelt som spänningsfall?

Kablarnas tjocklek kan jag inte påverka med mindre än att jag skruvar isär motorn där kablarna är fast angjorda. Jag ska ringa Olsson fiskeaffär o fråga om kablarnas tjocklek som följer med när man köper en Watersnake-motor, men problemet borde inte vara där tänker jag. 

Jag behöver göra lite felsökning: testa ett annat batteri, mäta upp hastigheten mer noggrant med en app, kolla ev behov av batteriunderhåll och kontrollera kablar o fästen, det är vad jag kan komma på att göra.   

Edited by Pettsson-Findus

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev Pettsson-Findus:

Jag använder endast de kablar som följde med motorn, och som sitter fast angjorda i motorn. De är ca 1,2 meter långa och sitter angjorda på mitt batteri med fasta klämmor som jag köpt på Biltema.

Då borde der inte vara det som är problemet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Pettsson-Findus:

med fasta klämmor som jag köpt på Biltema

Det är viktigt att polskorna är ordentligt nedtryckta och åtskruvade på batteripolerna. Kolla även att polskorna är ordentligt renagjorda. Både i anslutningen där kabelarna till motorn sitter och ytan som sitter mot batteripolen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Funderat på samma sak fast med en 15hk båt. Om man ska ha ett högt effektuttag under kort tid,  men inte ha en batteribank som väger mer än båten, så kan NIHM batterier vara bra. Däremot är de väldigt reaktiva batterier och kan vara mer explosiva och vet inte hur de är vid minusgrader (obeprövat)

 

Med en elmotor får du mycket mer vridmoment, jämfört med en förbränningsmotor. Men om det är hastighet du är ute efter så ska du utgå ifrån toppeffekten. Motsvarande elmotor till en 5hk aktersnurra kostar en slant. Sedan tillkommer batterier också. https://torqeedo.se/products/product/cruise-2-04-0-t/

 

Tycker du ska behålla din befintliga lösning. Båt vill man typ ändå helst åka när det är soligt och vindstilla. Inte när det blåser och vid regn. När det är soligt, så kanske det inte gör så mycket att det går långsamt. Räckvidden blir dessutom mycket bättre. 

 

Fördelen med en mindre elmotor (trollingmotor) är att det brukar vara mindre besvär jämfört med en bensinmotor.

Edited by Busteri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Återknyter till Pettson med katten och hans Crescent 364.

När det gäller båtar upp till ungefär deplacementfart kan man enklast säga att det är vridmoment man behöver tänka på. Vridmomentet är proportionellt mot motorströmmen (inte motströmmen....🤔)  upp till den gräns där elektroplåten i motorn börjar mättas. Det går alltså åt ungefär samma ström oberoende av om motorn är stor eller liten, under förutsättning att man inte kör fortare med den stora än vad den lilla skulle klara naturligtvis. En större motor har generellt sett lite bättre eta än en liten. Dock utnyttjas den lilla mer optimalt på eta-kurvan än den större (om man kör samma fart som den lilla klarar) så det går nog ungefär på ett ut.

 

En viktig parameter när det gäller hur tungt det går är vattensläppet i aktern. Exemplevis kan en ganska stor segelbåt ofta fås att gå fortare än en liten styrpulpetbåt med samma elmotor.

Jag har inte sett någon Crescent 364 i verkligheten men bingade fram en bild på nätet. Det ser ut som att akterspegeln är ganska platt och djup nertill och säkert hamnar rejält i vattnet när man sitter i aktern och håller i elsnurran. ... var är katten föresten? Det ger inget bra vattensläpp och kan förklara varför TS upplevde det gick fortare när han satt längre fram. Då satt inte farkosten lika mycket på häcken. Dvs bättre vattensläpp.

 

bild.png.bc1e3b026c780c32da378828e9137fd7.png

 

Jämför t.ex. med akterspegeln på nedanstående båt, Theri Saiman. Den skulle säkerligen gå bra mycket bättre. Du skulle nog egentligen inte sakna motor överhuvudtaget då den pga detta även är mycket lättrodd.

 

bild.png.a8917be2476f710ae5e97bb556b86500.png

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy