Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pettsson-Findus

1 000 meter - sjövägen - till min stuga, hur kortar jag restiden? (med elmotor)

Rekommendera Poster

Hej!

Jag köpte en stuga i höstas utan bilväg fram. Jag gillar läget och bor där en hel del. Jag kan antingen promenera i 10-12 minuter eller ta min båt (se bifogad karta), men med båten tar det drygt 15 minuter. Jag har en Watersnake 54 lbs elmotor med ett 100 Ah vått batteri.

 

Till denna motor köpte jag den lättaste båten jag kunde hitta, en Cresent 364, en roddbåt egentligen, på ca 65 kg. Jag tänkte att den låga vikten skulle göra båten lättdriven givet att min elmotor inte var så stark. Det jag tycker mig märka dock, är att den går bäst när den är vällastad. Jag borde trol vis flytta fram det tunga batteriet till fören och mig själv en bit framåt i båten så att vattenlinjen blir så lång som möjligt även när jag reser utan tung last.

 

Båten är ganska rank då den är så liten och smal och därför inte den säkraste båten. Detta är också ett frågetecken givet att jag använder båten året runt, även under vintern och då vill jag inte trilla i plurret!

 

I perioder behöver jag köra en del byggmaterial i båten och då önskar jag korta ner restiden rejält. Motorn ska också kunna driva en mindre transportflotte så min tanke är att det behövs en klart starkare motor än den jag har. Samtidigt kan jag inte tänka mig att gå över till bensin utan har letat efter en elmotor med dragkraft på minst 100 lbs. Då hamnar jag i 24 volt-spåret. Här är vad jag har hittat:

 

* Haswing Protruar 4.0, 24v, 130 lbs, 1 800 W

https://www.drev.se/produkter/50713?ref=5500

Idag är sista dagen på en julkampanj med 15%, så priset blir ca 5 100:-

 

* 2 x 12v LifePo4 batteri 20 Ah

https://www.batterikungen.se/batteri/lifepo4/12-v-20-ah-lifepo4.html

2 x 1 995 = 3990:-

 

Då hamnar jag under 10 000:- vilket känns som en gräns för mig.

Jag tycker Haswing verkar vara en vettigt val, de verkar vara ett väletablerat företag i Australien och de har klart prisvärda produkter. Batterier kan jag inget om, mer än att jag mkt hellre har Litium- än blybatterier (av flera orsaker).   

 

20 Ah låter lite, men kan det ändå vara tillräckligt? LifePo4-batterierna är ju ganska dyra så jag vill inte smälla på för mkt. Jag behöver främst kunna köra båten fram och tillbaka ett par vändor på ca 80-90% av maxhastigheten. Det borde inte ta mer än ca 30 minuter? Jag lutar mig bl a mot följande test:

 

https://www.youtube.com/watch?v=KAJtkBa9Qnc

 

I testet används en Haswing Protruar B3.0 på 110 lbs, 1 030 W med ett 20 Ah 24 volt batteri. Han kunde då köra 42 minuter på maxläge.

Vore mkt tacksam för reflektioner redan idag över mitt förslag på motor och batteri!

1000 meter sjövägen.docx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20 Ah känns inte tillräckligt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag driver en segelbåt på 1100 kg+besättning med halva din motor i ca tre knop, en kvart per km är ungefär två knop så det låter nästan som att det är något fel på din motor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu spammar jag lite...

 

Men motorn du länkat till drar max 75 A så då räcker ditt batteri ca 15 min. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det klart det är trevligare med båt än att gå till din stuga.
Men en båt med elmotor och batterier kan vara stöldbegärlig samt att en båttur kan påverkas av vädrets makter, speciellt under den kalla årstiden. Samt ska det gå fortare så krävs det en kraftigare motor och troligen större batteri.

Om det finns en stig till stugan så kanske ett alternativ om det ska transporteras byggmaterial kan vara någon vagn eller fordon av något slag, tex en elektrisk minidumper.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev per_62:

Det klart det är trevligare med båt än att gå till din stuga.
Men en båt med elmotor och batterier kan vara stöldbegärlig samt att en båttur kan påverkas av vädrets makter, speciellt under den kalla årstiden. Samt ska det gå fortare så krävs det en kraftigare motor och troligen större batteri.

Om det finns en stig till stugan så kanske ett alternativ om det ska transporteras byggmaterial kan vara någon vagn eller fordon av något slag, tex en elektrisk minidumper.

Tack för kreativt förslag 🙂 men den skogsstig jag går är inte farbar med en sådan mackapär. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Dava:

Jag driver en segelbåt på 1100 kg+besättning med halva din motor i ca tre knop, en kvart per km är ungefär två knop så det låter nästan som att det är något fel på din motor...

Jag börjar tro det också.. min 54 lbs verkar inte göra mer än 2-2,5 knop eftersom det tar ca 15 min för att köra 1 000 meter. Jag får börja felsöka, steg 1 blir att köpa ett nytt batteri, får bli ett 20 Ah LifePo4.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Dava:

Nu spammar jag lite...

 

Men motorn du länkat till drar max 75 A så då räcker ditt batteri ca 15 min. 

Ja, det är nog en alldeles för stark motor till mitt behov inser jag nu, batterierna kommer att ätas upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Pettsson-Findus:

Ja, det är nog en alldeles för stark motor till mitt behov inser jag nu, batterierna kommer att ätas upp. 

Fast 75 A är vid max hastighet. Kör du långsammare borde den dra mindre.

 

Frågan är om en större elutombordare drar mindre än en mindre elutombiordare vid samma hastighet? Någon som har koll på det? I så fall finns det argument för den större motorn. Då har du även lite pulver att ta till om det av någon anledning kniper någon gång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Dava:

Nu spammar jag lite...

 

Men motorn du länkat till drar max 75 A så då räcker ditt batteri ca 15 min. 

Det förutsätter ju att motorn på maxhastighet drar 75 A.

Det behöver ju inte vara så om båten är lättdriven.

 

47 minuter sedan skrev Pettsson-Findus:

* Haswing Protruar 4.0, 24v, 130 lbs, 1 800 W

https://www.drev.se/produkter/50713?ref=5500

Idag är sista dagen på en julkampanj med 15%, så priset blir ca 5 100:-

Jag skulle välja en motor är väletablerat i det land jag ska använda den i, det underlättar om det blir problem.

 

En hästkraft är 735 W så 1800 W = 2,4 hk, inte så mycket för att driva en lastad båt.

 

Jag skulle skipa el-driften och köpa en 4 hk bensinsnurra och köra på alkylat från tex. Aspen.

Finns på en del mackar och är då inte så dyrt som på dunk, men om det gäller att åka 1000 m lär åtgången inte bli så stor.

 

Behåll din nuvarande motor så kan du glia omkring ljudlöst när du så önskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev McLasse:

Fast 75 A är vid max hastighet. Kör du långsammare borde den dra mindre.

 

Frågan är om en större elutombordare drar mindre än en mindre elutombiordare vid samma hastighet? Någon som har koll på det? I så fall finns det argument för den större motorn. Då har du även lite pulver att ta till om det av någon anledning kniper någon gång...

Det är sant, men den dubbla kostnaden är jag nog inte beredd att ta. En 54 eller 86 lbs med 12v borde helt klart vara tillfyllest för mig, jag är helnöjd med ca 4 knop. Det är trol vis något fel på mitt nuvarande system som gjorde att jag trodde att jag behövde ett 24v-system på minst 100 lbs. Jag hoppas att jag hade fel! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Det förutsätter ju att motorn på maxhastighet drar 75 A.

Det behöver ju inte vara så om båten är lättdriven.

 

Jag skulle välja en motor är väletablerat i det land jag ska använda den i, det underlättar om det blir problem.

 

En hästkraft är 735 W så 1800 W = 2,4 hk, inte så mycket för att driva en lastad båt.

 

Jag skulle skipa el-driften och köpa en 4 hk bensinsnurra och köra på alkylat från tex. Aspen.

Finns på en del mackar och är då inte så dyrt som på dunk, men om det gäller att åka 1000 m lär åtgången inte bli så stor.

 

Behåll din nuvarande motor så kan du glia omkring ljudlöst när du så önskar.

Tänker du att Haswing inte är etablerad i Sverige? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev McLasse:

Fast 75 A är vid max hastighet. Kör du långsammare borde den dra mindre.

 

Frågan är om en större elutombordare drar mindre än en mindre elutombiordare vid samma hastighet? Någon som har koll på det? I så fall finns det argument för den större motorn. Då har du även lite pulver att ta till om det av någon anledning kniper någon gång...

Det kan vara lite skillnad, men ingen avgörande skillnad.

 

15 minuter sedan skrev Pettsson-Findus:

Jag börjar tro det också.. min 54 lbs verkar inte göra mer än 2-2,5 knop eftersom det tar ca 15 min för att köra 1 000 meter. Jag får börja felsöka, steg 1 blir att köpa ett nytt batteri, får bli ett 20 Ah LifePo4.  

Det är nog en dålig idé eftersom jag tycker du ska skaffa en bensinare...

(Vill påpeka att jag har kallats miljömupp eller liknande här på MG.)

 

Jag tror inte att det är batteriet det är fel på så innan du börjar dra på dig kostnader så kan du ju testa med ett annat batteri.

 

Sedan kan det ju vara propeller som inte är den bästa för din båt. Det finns ju tyvärr inte så stort utbud av propellrar till elsnurror, men ibland kan det finnas en trebladig som tillbehör och det kan ge dig lite mera kraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För klena kablar gör ju att det blir en flaskhals att passera för strömmen vilken kan märkas på varma kablar och sämre kapacitet och ett lägre strömuttag på batteriet. Men jag hade oxå kört på en liten bensinsnurra därför att det blir enklare att hänga på och av än att fippla med batterier och annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Mackey:

Det är nog en dålig idé eftersom jag tycker du ska skaffa en bensinare...

(Vill påpeka att jag har kallats miljömupp eller liknande här på MG.)

 

Jag tror inte att det är batteriet det är fel på så innan du börjar dra på dig kostnader så kan du ju testa med ett annat batteri.

 

Sedan kan det ju vara propeller som inte är den bästa för din båt. Det finns ju tyvärr inte så stort utbud av propellrar till elsnurror, men ibland kan det finnas en trebladig som tillbehör och det kan ge dig lite mera kraft.

Tack för input! kan det vara så att du tänker bensinare för att jag skrivit om byggmaterial etc? Jag vill komplettera den bilden: viktigast är faktiskt att jag kan transportera mig de 1 000 metrarna, med några matkassar, i ca 4 knops fart, jag åker ofta och det blir lite tidsödande annars. När jag ska transportera byggmaterial etc så är det ok att det går långsammare. Jag tänker därför att elmotor fortfarande är mitt första handsval. Jag har en ny trebladig propeller.   

Redigerad av Pettsson-Findus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Pettsson-Findus:

 

 

11 minuter sedan skrev Mackey:

Jag tror inte att det är batteriet det är fel på så innan du börjar dra på dig kostnader så kan du ju testa med ett annat batteri.

Kan jag testa med mitt vanliga bilbatteri?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motor:Tekniska data
Spänning: 24 volt
Max effekt: 1800W
Max förbrukning: 75A

 

Batterier:

Max laddström : 10A
Max urladdning ( Peak ) : 40A
Max urladdning ( Cont ) : 20A

 

Två sådana batterier i serie kan fortfarande inte belastas med mer än 40A som max och kontinuerligt 20A (25% av motorns kapacitet). Du kommer inte att kunna utnyttja prestandan i motorn med den kombinationen av motor o batteri.

 

Slutsats: Välj något annat för framdrivningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Lintott:

Motor:Tekniska data
Spänning: 24 volt
Max effekt: 1800W
Max förbrukning: 75A

 

Batterier:

Max laddström : 10A
Max urladdning ( Peak ) : 40A
Max urladdning ( Cont ) : 20A

 

Två sådana batterier i serie kan fortfarande inte belastas med mer än 40A som max och kontinuerligt 20A (25% av motorns kapacitet). Du kommer inte att kunna utnyttja prestandan i motorn med den kombinationen av motor o batteri.

 

Slutsats: Välj något annat för framdrivningen.

Ah, det är sådana här svar jag behöver! Kan för lite om elektronik dessvärre men trodde kanske att 2 x 12v skulle bli det dubbla 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Pettsson-Findus:

Tack för input! kan det vara så att du tänker bensinare för att jag skrivit om byggmaterial etc? Jag vill komplettera den bilden: viktigast är faktiskt att jag kan transportera mig de 1 000 metrarna, med några matkassar, i ca 4 knops fart, jag åker ofta och det blir lite tidsödande annars. När jag ska transportera byggmaterial etc så är det ok att det går långsammare. Jag tänker därför att elmotor fortfarande är mitt första handsval. Jag har en ny trebladig propeller.   

Nu kanske du kommer att tycka att jag är dum...

men det är i all välmening.

Har det verkligen någon betydelse om det tar 15 minuter eller 8 minuter?

 

Om du ser till att ha en ren och slät botten och lastar båten så att den ligger plant i vattnet när du kör samt ser till så att elanslutningarna är hela och rena och inte för klena så ror jag du kan komma upp i tre knop med det du redan äger.

 

Om det är en miljöfråga att använda elsnurra så är det bättre för miljön att inte köpa en till elsnurra utan att använda den du har.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Pettsson-Findus:

Ah, det är sådana här svar jag behöver! Kan för lite om elektronik dessvärre men trodde kanske att 2 x 12v skulle bli det dubbla 🙂 

En koppling i serie 2 x 12V blir 24V men strömstyrkan blir fortfarande densamma som i vardera batteriet.

 

Om du vill ha högre strömstyrka så måste du koppla batterierna parallellt men då blir det fortfarande bara 12V. I ditt batterifall 2 x 40A ger 80A i maxbelastning och 2 x 20A ger 40A kontinuerligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Pettsson-Findus:

Kan jag testa med mitt vanliga bilbatteri?

Så skulle jag göra, men andra kanske skulle avråda.

Du behöver ju inte köra länge alls.

 

Ladda ner en hastighetsmätare till telefonen så kan du ju direkt se om det är någon skillnad om du kör med det ena eller andra batteriet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Nu kanske du kommer att tycka att jag är dum...

men det är i all välmening.

Har det verkligen någon betydelse om det tar 15 minuter eller 8 minuter?

Ja, det har det faktiskt, för mig i alla fall. Det är en del av min pendling, till jobbet, handla etc, och jag har ytterligare restid efter att jag tagit båten. Vid bryggan väntar en tre-hjulig elmoped som tar 28 minuter att köra till jobbet. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Mackey:

Om du ser till att ha en ren och slät botten och lastar båten så att den ligger plant i vattnet när du kör samt ser till så att elanslutningarna är hela och rena och inte för klena så ror jag du kan komma upp i tre knop med det du redan äger.

Jag ska utforska detta! med min befintliga utrustning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mackey:

Om det är en miljöfråga att använda elsnurra så är det bättre för miljön att inte köpa en till elsnurra utan att använda den du har.

Jag förstår poängen, men jag söker efter en elsnurra som är bättre anpassad till mina behov än min nuvarande, kanske blir det en begagnad sådan här: 

 

https://outl1.se/elektrisk-batmotor-kort-rigg?kw={kw}&cpn=11136735993&gclid=Cj0KCQiA3NX_BRDQARIsALA3fILCM3PYMIm-mC2j_EOYAaBqJcdf2lNC6PO5MlXAOFkrPbmAUKsQPjEaAqpEEALw_wcB

 

Den är ca 60% starkare än min nuvarande (en mer rimlig tillökning kanske), och har dessutom en kort rigg med vinkelbar rorkult vilket skulle vara guld för mig.

 

Då kommer jag att sälja min nuvarande elsnurra vilket gör att sakerna används. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Pettsson-Findus:

Jag förstår poängen, men jag söker efter en elsnurra som är bättre anpassad till mina behov än min nuvarande, kanske blir det en begagnad sådan här: 

 

https://outl1.se/elektrisk-batmotor-kort-rigg?kw={kw}&cpn=11136735993&gclid=Cj0KCQiA3NX_BRDQARIsALA3fILCM3PYMIm-mC2j_EOYAaBqJcdf2lNC6PO5MlXAOFkrPbmAUKsQPjEaAqpEEALw_wcB

 

Den är ca 60% starkare än min nuvarande (en mer rimlig tillökning kanske), och har dessutom en kort rigg med vinkelbar rorkult vilket skulle vara guld för mig.

 

Då kommer jag att sälja min nuvarande elsnurra vilket gör att sakerna används. 

Glöm inte bort att titta på specen.

Effekt 24V, 48A 1152W

 

D.v.s. även denna motor kräver två seriekopplade 12V-batterier och kan köras i halvfart (ca 20A) med dina tidigare föreslagna batterier.

 

(Jag är medveten om att även detta inlägg kanske dämpar din entusiasm för ny motor men det är bättre att veta begränsningarna innan du beställt prylarna så du inte blir besviken efteråt.)

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Lintott:

Glöm inte bort att titta på specen.

Effekt 24V, 48A 1152W

 

D.v.s. även denna motor kräver två seriekopplade 12V-batterier och kan köras i halvfart (ca 20A) med dina tidigare föreslagna batterier.

 

(Jag är medveten om att även detta inlägg kanske dämpar din entusiasm för ny motor men det är bättre att veta begränsningarna innan du beställt prylarna så du inte blir besviken efteråt.)

Hoppsan, där var jag på väg att välja utan att ha kunskap, tack för flaggan! jag utgick från att det var en 12v motor utifrån att det finns andra 86 lbs-12v-motorer.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu ska envisas med att vara miljömupp så hade det nog varit bättre med den här motorn med inbyggt batteri och en relativt hög effekt. Den spräcker din ekonomiska gräns med 2000:- men för miljöns skull är det en piss i havet. https://www.drev.se/produkter/50741?ref=5500

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev pseudonym:

Om du nu ska envisas med att vara miljömupp 

Ja, det är både en känsla och en faktiskt omständighet att elmotor passar mig bäst, jag har mitt råvattenintag inte långt från min brygga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...