Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Virvelvind

Driva plotter från väggen?

Rekommendera Poster

Har köpt mig en Garmin plotter och skulle gärna lära känna den hemma på skrivbordet. Manualen säger 9-18V likström och 12V DC adapters för gamla elprylar har jag gott om i lådorna. Är det bara att klippa kabeln på en sådan och skarva på polerna eller är det säkrast för mig som är ovan med elkopplingar att hämta hem ett 12V batteri?

 

Väggkontakt vore smidigt men bäst att man frågar så man inte steker plottern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En standard 12V DC-adapter fungerar bra.

Mät bara upp polariteten först efter att du klippt, ibland är den markerade plus, ibland minus. Och ibland ser man ingen skillnad på kablarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12 volt likspänning är alltid 12 volt likspänning, din plotter bryr sig inte om varifrån drivspänningen kommer. Men som @IngemarE skriver så är det ju bra att kolla spänningen samt plus och minus innan du kopplar ihop det. En säkring är ju inte fel heller, men det finns nog redan en sådan på plotterns pluskabel.

 

Jag gjorde som du tänkte, jag kopplade upp min då nyköpta Garminplotter, jag har ett labagregat i min lilla verkstad i källaren, och det gick ju att starta plottern, men jag fick ju ingen GPS signal i källaren, så jag kopplade upp den vid köksbordet istället, gick litet bättre, men det tog en himla lång tid för den inbyggda antennen att ta emot några satellitsignaler, så det får du tänka på, det kan ta lång tid, 5-10 minuter för plotterns mottagare att hitta satelliterna om du är inomhus. Kanske fungerar det bättre på balkongen, eller i bilen? I det senare fallet får du koppla till cigarettändaruttaget eller med krokodilklämmor till bilens batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du klipper kontakten på din 12V adapter så kolla hur många mA den tål och hur mycket din plotter vill ha. Om strömuttaget från adaptern blir för stort så kommer den inbyggda säkringen att gå sönder (i bästa fall) eller om det inte finns någon säkring så pajar hela adaptern.

 

En del batteriladdare har ett "konstantströmläge" där de kan försörja 12V-prylar. I laddningsläget brukar det inte gå så bra, då vill de ha ett batteri "som motpol". Batteriladdare har väldigt mycket högre kapacitet (brukar vara 5-10A) än små adaptrar till elektronikprylar (som brukar vara på mA till enstaka A).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag driver min plotter, Garmin 7410 XSV, hemma med någon gammal PC-laddare (tror jag) som är specad till 3.3A vid 12V

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju bra att inte bara kontrollera adapterns spänning, utan också hur mycket ström den kan leverera. Plottrar med 10 tumsskärm brukar dra knappt 2 ampere vid normal drift, max 2,5 ampere en med mindre skärm, 7 tum kan dra 1,5 -2 ampere, enligt Garmins spexar, så det bör ju vara någon litet kraftigare adapter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Det är lilla 6-tummaren så den drar upp till 1 ampere enligt Garmin. Bra att du nämnde labbaggregatet Georg, kom på att jag har ett liggandes hos brorsan så det blir en smidig lösning. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Virvelvind:

Tack för svar! Det är lilla 6-tummaren så den drar upp till 1 ampere enligt Garmin. Bra att du nämnde labbaggregatet Georg, kom på att jag har ett liggandes hos brorsan så det blir en smidig lösning. 

Glöm dock inte att ha koll på spänningsratten !

 

Minns för många år sedan, då jag pratade med en amatörradiokompis. Rätt som det var under ett sändningspass kom ett kort gällt ljud som steg i frekvens under någon sekund, nästan som en nyårsraket. Sedan hörde jag honom inte mer den kvällen.

 

Han hade kört radion på ett labbaggregat, ståendes på golvet. Under sändningspasset hade han råkat sparka till spänningsratten med foten så spänningen på 13V åkte upp till 28V. Det mådde radion inte så bra av....

 

(Inte aktuellt för TS kanske, men om man har 12V-prylar som sitter på nätaggregat som kan lämna för hög spänning - antingen genom att regleringen går sönder eller av ovan nämnda skäl - så är ett tips att sätta en 15V zenerdiod av kraftigare modell (minst 1,5W) parallellt med spänningsutgången. Skulle något gå fel kommer zenern att börja leda och rädda utrustningen från överspänning, och om den blir för varm av all energi den måste ta hand om tenderar effektzener att brinna till kortis och inte till avbrott. M.a.o. så går då säkringen.)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-06 vid 15:53 skrev Lintott:

Innan du klipper kontakten på din 12V adapter så kolla hur många mA den tål och hur mycket din plotter vill ha. Om strömuttaget från adaptern blir för stort så kommer den inbyggda säkringen att gå sönder (i bästa fall) eller om det inte finns någon säkring så pajar hela adaptern.

 

En del batteriladdare har ett "konstantströmläge" där de kan försörja 12V-prylar. I laddningsläget brukar det inte gå så bra, då vill de ha ett batteri "som motpol". Batteriladdare har väldigt mycket högre kapacitet (brukar vara 5-10A) än små adaptrar till elektronikprylar (som brukar vara på mA till enstaka A).

Jag tror inte att risken är så stor att man eldar upp en sådan adapter. De jag har haft isär har haft en bimetallsäkring. Men... det har ju varnats för batteriladdare från någon folkdiktatur i Asien som börjat brinna så man kan ju aldrig vara för säker.

 

Men om nu trådskapare @Virvelvindanvänder sitt labagregat kan ju spänningen ställas till 12,0 volt och om det finns en strömbegränsning som det ofta gör på sådana ställs den på max 1,5 eller 2 ampere beroende på vad det står i specen, ett tips kan ju vara att kolla vad det är för säkring som sitter medskickad på plotterns pluskabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör mina 12 volts grejor på ett nätdel från skrotad PC.

På 5 volten haver en USB kontakt kopplats, används för att ladda telefonen, paddan mm.

 

Nätdel pc.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...