Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mackey

Kvajla, samla, hantera och förvara olika tågvirke på rätt vis

Rekommendera Poster

Såg i tråden Flexibel förtöjning lite om att samla ihop (kvajla) tågvirke på olika sätt och tänkte att det kanske kan få bli en egen tråd.

Hur samlar (kvajlar eller kveilar) vi vårt tågvirke på bästa vis och vad gör vi sedan med det.

 

Peter_K har en tråd om att Hänga förtöjningslinor i stuven.

 

Hur hanterar du ditt tågvirke och hur bör man göra?

 

Vi har ingen plats för våra förtöjningslinor så de hänger på den aktre pulpiten (det är normalt flera än på bilden). De torkar bra, men de blir också våta fort när regnet kommer och solens sköna strålar sliter på tågvirket helt i onödan. Vi har funderat på att sy ett "tågvirkeskapell" som får hänga över linorna men aldrig kommit till skott.

Några förslag? En förutsättning är att det inte går att stuva undan linorna.

1276703115_Tgvirke.jpg.00de909365009c8304b0bc9a3d244726.jpg

 

Även fendrarna hänger på pulpiten, fast på utsidan i karbinhakarna som syns på bilden.

 

Jag lägger in mitt inlägg från Flexibel förtöjning också som en start just på samling av tågvirke.

  

2 timmar sedan skrev Mackey:

Olika material bör hanteras på olika vis, gäller även något så simpelt som tågvirke.

 

En treslagen lina mår bra av att bli kvajlad på gammalt vis så att den får lite hjälp att behålla vridningen av kardelerna medan en modern lina bara kinkar sig om man gör på samma vis. Tänk på att "samla upp" (var länge sedan jag hörde kvajla faktiskt) den treslagna linan åt rätt håll så att kardelerna vrider ihop sig mera när man drar ut den, inte mindre. 

 

Elkabel viker man med fördel dubbel innan man "samlar upp dem" så blir det inga kinkar när man drar ut den. Det lärde jag mig av en roddare för länge sedan och det funkar bra även på vattenslang och modernt tågvirke.

 

Man bör vara extra försiktig med fall och spinnakerskot där kinkar kan ställa till det ordentligt. Man vill inte gärna få en kink så att segel inte går att få ner.

Därför tycker jag att man alltid ska slänga ner fallen i ruffen istället för att ha dem i praktiska påsar, då blir de ganska "avkinkade" automatiskt.

 

Kolla den här videon med den erfarne  Chris Stanmore-major.

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är en konst att kvalja upp olika linor, elkablar och slangar.

I min släkt pratades det ofta om att linan, kabeln eller slangen hade ett ”liv”. Det gäller generellt att se hur detta ”liv” ligger och anpassa uppkvaljningen efter det.

Det finns människor som tag tag i yttersta ändan av en lina, kabel eller slang och virar upp en runt sin egen armbåge utan att ens känna till livet eller vridningen i det man lindar upp. Värst blir det med slangar och näst värst med elkabel. Vill man ha kinkar på sin träslagna lina är detta ett bra sätt att få det. Flätade linor protesterar omedelbart om dess liv kommer i otakt när man kvalar upp dem.

 

Jag gör så här, lina med öglan i höger hand, kabel med hankontakten i högerhanden, och trädgårdsslangen med munstycket i högerhanden.

Sedan tager jag i linan, kabeln eller slangen med vänster hand och kvaljar upp första slingan, nu ser man direkt åt vilket håll det tvistar sig och då får man byta grepp med högerhanden och vända på slingorna tills dom vrider sig åt samma håll. Det gäller även att anpassa slingornas längd till hur framförallt kablar och slangar en gång vid tillverkningen har rullats upp på en rulle, eftersom detta finns kvar i kabel och slang, om ett slags minne.

Grövre gummiisolerad kabel H07 kan vara rätt besvärlig, särskilt som den varit felaktigt uppkvaljad tidigare.

Jag har sett seglare som hissat upp landskrömskabeln i storfallet för att kabeln skall slinga ut sig.

Treslagen ankarlina matas ju vanligtvis ned i en back eller liknande om man inte har ankarspel, det gäller då att se till att slingorna kommer rätt och att det inte uppkommer kinkar, kinkar kan ställa till det ordentligt vid ankarfällningen. Det är bra om man har en svarven eller lekande mellan ankarlinan och kättingen. Om man har ankarspel är det ett måste!

 

Hemma har jag automatiska upprullade för förlängningskabeln, för tryckluftsslangen och för trädgårdsslangen. Dessvärre kan det vara svårt att ha sådana upprullare ombord.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flätade linor samlas enklast ihop genom att lägga dem fram o tillbaka i handen så det blir bukter på båda sidor av handen. Då blir det ingen vridning och inga kinkar på linan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vrider linan 1/2-1 varv när jag kvajlar ihop det, då slipper man kink (om man vrider åt rätt håll).
Idag ligger förtöjningslinor i en rörig back i stuven i sittbrunnen, jag vill hänga linorna i stuven (se länken i ursprungsinlägget). Skotlinor till försegel och undanvindssegel förvaras i segelsäcken, till storskotet hänger skotet oftast på bommen i hamn. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag vrider linan 1/2-1 varv när jag kvajlar ihop det, då slipper man kink (om man vrider åt rätt håll).
Idag ligger förtöjningslinor i en rörig back i stuven i sittbrunnen, jag vill hänga linorna i stuven (se länken i ursprungsinlägget). Skotlinor till försegel och undanvindssegel förvaras i segelsäcken, till storskotet hänger skotet oftast på bommen i hamn. 

Det var väl så jag menade, men jag kanske uttrycket mig bakvänt. 
När man kvaljar upp linan i handen ser man ju hur den vill vrida sig och anpassar sig efter det. Ändock vill flämtade linor och elkablar gärna bilda 8:or i slingorna, och det beror sannolikt på att spolen eller rullen som dessa rullades upp på hade en diameter som var hälften så stor som slingan i uppkvaljningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...