Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Davidsc

Läckage från kyllock

Rekommendera Poster

Hej!

 

Detta blir mitt första inlägg här på forumet så vill först passa på att säga hej!

 

Jag har ett problem med läckande kylsystem på min båt. Än så länge har det inte bidragit till några problem, motorn går fint och motortemperaturen är inom normalintervallet. Jag har lyckats lokalisera problemet till kyllocket, när jag fyller på med glykolblandning så läcker allt bara ut genom kyllocket. Är problemet så simpelt som att byta kyllocket eller kan det  vara något annat som strular till det?

 

Motorn är en Volvo Penta AQ225D.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

 

4BDDC468-C15E-4C8E-9F90-9ACA11C550E9.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är nog så att om du inte har ett expansionskärl så får kylvätskan inte plats när du fyller till topp på en kall motor när den blir varm, är det så låt bli att fylla upp eller montera ett expansionskärl. Sätter du dit ett expansionskärl får du troligen också byta tanklocket till något som kan kommunicera med expansionskärlet.

Hälsningar Ove   

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Jag har ett expansionskärl. Kan det vara så att jag fyller på det för mycket?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Davidsc:

Tack för svar.

Jag har ett expansionskärl. Kan det vara så att jag fyller på det för mycket?

Om du har ett expansionskärl så ska överskottskylvätska (volymen ökar när motorn blir varm) rinna över från motorn via en slang till exp-kärlet och sugas tillbaka till motorn när den svalnar igen. Om exp-kärlet är proppfullt så rinner det så klart över. Det brukar finna min o max-märke på burken. Har du inga sådana markeringar så håll nivån mellan 50-75% i burken.

 

Om det läcker vid locket på motorn så är det dags att köpa ett nytt sådant.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det så att locket är det som behöver bytas. Som det är nu så rinner det fram till locket sen ut när jag fyller på i kärlet, så kärlet är tomt. 

Tack för hjälp.

 

/David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt att ta ev hänsyn till:

 

Kylsystem brukar nu för tiden vara konstruerade så att det bildas ett visst övertryck i själva kylsystemet. 

Detta för att förhindra kokning av kylvätska vid vissa partier i motorn, där det är tunnt gods o s v, för att spara vikt. 

I princip alla nyare bilmotorer utom elbilar :)

Mitt påstående är lätt att kolla för alla tvivlare. Kör bilen utan lock på expansionskärlet tills motorn blir varm. 

 

 

Gamla bilar t ex Volvo Amazon med B18, hade öppet Kylsystem. 

 

Så då kan man undra vilken typ av system du har. 

 

 

SLUTET SYSTEM måste ha två ventiler som reglerar trycket. 

En som släpper in luft, när kylvätskan kallnar och en som vid arbetstemp, reglerar max tryck. Kan vara kombinerade. 

Brukar oftast sitta i expansionskärlet lock! 

 

Utan tryck i ett sådant system, vid varm motor, så händer just detta du inledningsvis beskriver.... 

 

Och ska du byta lock, måste det vara ett originallock, i vart fall ett med samma funktioner som nuvarande. 

Ett helt tätt lock, gör att något kommer att gå sönder, p g a för högt tryck. 

 

Ni kan ju alltid undra över hur jag vet detta😄

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm jag vet faktiskt inte vilket typ av system det är. Jag har dock en bild på expansionstanken så du kanske kan hjälpa mig att reda ut det? :) Är bilden för dålig så kan jag ta nya nästa gång jag är vid båten..  

 

Ja jag har redan påbörjat jakten på ett originallock, tack för hjälpen! 

 

IMG_5883.thumb.jpeg.6dcc2aef1ec218e744f8c613349a0fdc.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Davidsc:

Då är det så att locket är det som behöver bytas. Som det är nu så rinner det fram till locket sen ut när jag fyller på i kärlet, så kärlet är tomt. 

Tack för hjälp.

 

/David

Har du kollat slanganslutning och slang vid kylarlocket? Om det rinner ut där när du fyller på exp-kärlet och utan att ha startat motorn så verkar det vara "ett vanligt läckage". 

 

Spricka i slangen eller röranslutningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har ett stopp, eller bara dålig genomströmning i värmeväxlaren kan samma symptom uppkomma. Av bilden att döma ser den vita behållaren i din bild inte ut som någon av Volvo-Pentax expansionskärl, den liknar mest en spolarvätskebehållare till en bil. Man jag kan ju ha fel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Lintott:

Har du kollat slanganslutning och slang vid kylarlocket? Om det rinner ut där när du fyller på exp-kärlet och utan att ha startat motorn så verkar det vara "ett vanligt läckage". 

 

Spricka i slangen eller röranslutningen?

Yes det är inte slangen utan läckaget kommer från kylarlocket, det rinner liksom över och droppar från locket. Men jag kommer nog att passa på att byta slang också så att allt blir nytt och fräscht.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om du har ett stopp, eller bara dålig genomströmning i värmeväxlaren kan samma symptom uppkomma. Av bilden att döma ser den vita behållaren i din bild inte ut som någon av Volvo-Pentax expansionskärl, den liknar mest en spolarvätskebehållare till en bil. Man jag kan ju ha fel.

Hmm okej tack för input. Hur åtgärdar man i så fall dålig genomströmning/stopp i värmeväxlaren?Jag vet inte om det är ett originalkärl men det har fungerat bra fram tills slutet på sommaren då jag upptäckte detta läckage. Får göra närmare efterforskning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Davidsc:

Hmm okej tack för input. Hur åtgärdar man i så fall dålig genomströmning/stopp i värmeväxlaren?Jag vet inte om det är ett originalkärl men det har fungerat bra fram tills slutet på sommaren då jag upptäckte detta läckage. Får göra närmare efterforskning.

Tja... det var ju litet svårt att se på bilden. En översiktsbild som visar en större del av motorrummet kanske underlättar.

Om det nu är skräp i värmeväxlaren så får ju den demonteras och tas isär, den innehåller ”tuber” som i en ångpanna, och dessa får ju då rensas ur med en sådan där plasttråd man har till gräsröjare, samt spolas med varmt vatten.

Men det kan ju vara andra orsaker också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tja... det var ju litet svårt att se på bilden. En översiktsbild som visar en större del av motorrummet kanske underlättar.

Om det nu är skräp i värmeväxlaren så får ju den demonteras och tas isär, den innehåller ”tuber” som i en ångpanna, och dessa får ju då rensas ur med en sådan där plasttråd man har till gräsröjare, samt spolas med varmt vatten.

Men det kan ju vara andra orsaker också.

All right, tack! Ska se om jag kan ordna en lite bättre bild på motorrummet de närmsta dagarna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...