Jump to content
Wednesday 14 April 2021
Georg_Ohm

Flexibel förtöjning?

Recommended Posts

30 minuter sedan skrev McLasse:
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag förstår bara inte hur dessa har överlevt.

Stålfjädern har likt blindtarmen glömts bort i evolutionen.

Stål är starkt och håller evigt länge, jämför med traditionella gem.

Gummi är svagt och brukar gå sönder, jämför med gummisnoddar.

 

Sedan inbillar jag mig att metallfjädrar är billigare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-01-06 vid 11:58 skrev Mackey:

Tänk på att "samla upp" (var länge sedan jag hörde kvajla faktiskt)

Tack alla i tråden för dagens ord. Jag hade aldrig hört kveila/kvala tidigare och då har jag ändå rätt bra minne för ord. Men jag är å andra sidan ingen kvalificerad sjöbjörn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Jag hade aldrig hört kveila/kvala tidigare

Kärt barn har många namn. Man kan även skjuta upp en lina. Det är en annan benämning på samma sak.

 

34 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Men jag är å andra sidan ingen kvalificerad sjöbjörn.

Det är inte besittandet av ett omfattande nautiskt ordförråd som gör en kvalificerad sjöbjörn. Det är svårt att prata in en båt i en trång hamn en blåsig dag. 😀

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En variant som jag inte tror har nämnts tidigare i denna tråd och som jag personligen tycker är bra är faktiskt Biltemas Förtöjningslina med integrerad ryckdämpare. Jag har fyra såna som jag använder i hemmahamn, lämnar dem på Y-bommarna när jag åker ut och så är det bara att lägga dem runt sina knapar när jag kommer hem igen. Ligger iofs ganska skyddat, vet inte om det är något jag skulle använda om jag låg mer utsatt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

På vår båtklubb är stålfjädrar förbjudna i ytterändarna på y-bommarna därför att dom ger så tråkiga repor om man kör emot dom vid tilläggning. Kör man mot sin egen fjäder är väl en sak, men om det är grannens fjäder som glidit över på din sida när han kastade loss så kan det påverka grannsämjan negativt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev McLasse:

Kärt barn har många namn. Man kan även skjuta upp en lina. Det är en annan benämning på samma sak.

 

Det är inte besittandet av ett omfattande nautiskt ordförråd som gör en kvalificerad sjöbjörn. Det är svårt att prata in en båt i en trång hamn en blåsig dag. 😀

Mycket är väl rent nautiskt nonsens.

Men liksom inom alla intresseområden finns det ju specifika benämningar på saker som ”mugglarna” benämner med andra ord. Men det gäller nu att besättningen ombord förstår och använder samma benämningar och uttryck för att det inte skall uppstå missuppfattningar, som i vissa kritiska lägen kan bli farliga.

 

Sedan är det väl en nautisk tradition också, och det gäller väl att man håller det nautiska språket levande, så att det inte glöms bort. 
 

D73308F0-6F36-4ED7-A1A4-AF1BBD700BD2.gif.3cdd0a8111531afde0ca44c3eb8a4816.gif

Så jag använder denna bild igen, jag tycker den är rolig.

Men jag undrar om däcksgasten skulle förstå vad som avsågs, dessutom tror jag inte att jag har några kabelgatt, iallafall inte på låringarna.

Man kan väl prata ”landspråk” ombord också, bara man undviker följande mening; ”Knyt fast det tjocka snöret med den där gummikorven på i bryggan på höger sida”. ”Häng ut puttifrånkorvarna”  Nån ordning måste det vara.

 

Ni som inte använder ryckdämpare annat än i hemmahamnen måste tillhöra gruppen av fritidsbåtsägare som bara är ute när det är vindstilla och väldigt bra väder. Eller också förtöjer ni i laguner omgivna av lagom höga berg i synnerligen skyddade farvatten.😏

 

Eller också är det så att det i Bohusläns kustnära farvatten, som företrädesvis utgörs av Kattegatt och Skagerack förekommer mer dyning än annorstädes, sådan som även kallas för ”gammal sjö” alltså kvarvarande havsdyning efter tidigare oväder med mycket blåst. När dyningarna trängs in på grundare vatten bygger dom på höjden, och när som letar sig in bakom öar mot land säger vi att det ”iar” alltså vattnet häver sig upp och ned, men man ser inte alltid några vågor, man ser bara att vattenytan höjer och sänker sig. 
Sedan förekommer det dessvärre svallvågor från andra båtar. Effekten blir att det rycker i förtöjningsliorna, det blir ett lätt obehagligt ryck i båten. Det kan vara så kraftigt att besättningsmedlemmar faller omkull. En gång orsakade det att en större mängd chilipeppar hamnade i en köttfärssås... jag har en gång tappat balansen på däck och trampat snett, så illa att jag stukade foten när båten träffades av en serie svallvågor i en hamn. Men vad värre är att ett kraftigt ryck i förtöjningslinan rycker loss bergsdubben i naturhamnen, eller att rycker loss pollare, halkipar eller andra däcksbeslag.

 

Inför säsongen 2019 köpte jag några linor som skulle vara mer elastiska än andra, men nej, dom har inte fungerat för mig, så det får bli att använda bungys, skarva i de gamla ryckdämparna och köpa några nya.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev excel319:

Jag använder https://www.poly.se/butik/batliv/foertoejning/fortojningslinor/fortojningslina-storm/?gclid=Cj0KCQiA6Or_BRC_ARIsAPzuer_uWZCWfD1y703Vbs_2nqQdrPxM-v4X2qYEiYrzjTNiF6aT-ULVUvwaAk2YEALw_wcB Har vid olika tillfällen lånat ut några till bekanta när vi legat i mindre skyddat läge där vågorna medfört det allmän kända tvärstoppet i bryggförtöjningen. Samtliga som lånat har köpt egna.

Jag får väl låna dina då? jag har köpt likadana, eller liknande från Seasea, men jag tycker inte att dom är speciellt elastiska.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 Eller också förtöjer ni i laguner omgivna av lagom höga berg i synnerligen skyddade farvatten.

Ja, laguner vet jag inte men skulle det krävas ryckdämpare flyttar jag direkt. 

Vill jag båtfärdas på västkusten hyr jag en campingstuga och tar kajaker på biltaket. Trevligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Georg_Ohm. Om du gillar sjöhävning så kan jag rekommendera dig att besöka Ussholmen strax söder om Marstrand.😉 det är ofta hävning i den viken när vinden ligger på från SV. Det finns bajamaja men inget färskvatten på ön som dock är en trevlig naturhamn. Sjöhävningen är dock inte så ofta förekommande då den uppstår mest vid frisk till kulingvindar. Att ligga mot den norra sidan är att föredra då den södra är mycket branta klippor. Vid fullt i hamnen så blir det många ankarlinor  att se upp med, en del har den fula ovanan att dessutom dra en lina tvärs över hela viken vilket skapar ännu mera problem om man måste gå tidigt.

F9BC5CC6-B077-4777-BBE4-9D420671790B.jpeg

44EE49BA-1A81-419E-8C17-2093EB784304.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

.Man kan väl prata ”landspråk” ombord också, bara man undviker följande mening; ”Knyt fast det tjocka snöret med den där gummikorven på i bryggan på höger sida”. ”Häng ut puttifrånkorvarna”  Nån ordning måste det vara.

 

Ja en barndomsvän till mig från ön brukar fjanta sig ibland när han kommer till någon gästhamn med att säga:

”Då hänger jag ut puttifrånkorvarna och knyter fast parkeringssnöret” så att alla hör.😁

 

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev pseudonym:

@Georg_Ohm. Om du gillar sjöhävning så kan jag rekommendera dig att besöka Ussholmen strax söder om Marstrand.😉 det är ofta hävning i den viken när vinden ligger på från SV. Det finns bajamaja men inget färskvatten på ön som dock är en trevlig naturhamn. Sjöhävningen är dock inte så ofta förekommande då den uppstår mest vid frisk till kulingvindar. Att ligga mot den norra sidan är att föredra då den södra är mycket branta klippor. Vid fullt i hamnen så blir det många ankarlinor  att se upp med, en del har den fula ovanan att dessutom dra en lina tvärs över hela viken vilket skapar ännu mera problem om man måste gå tidigt.

 

 

Jag var faktiskt inne i den viken på Ussholmen i somras, men det var rätt fullt så vi gick vidare till arkipelagen söder om Klåverön, och Vaxhomen, även där var det många båtar, men ändå bra med plats.

Min erfarenhet är ju att denna sjöhävning mer förekommer just vid de större fjordarna, Rivöfjorden, Marstrandsdjorden, Islandsberg, Brofjorden, ”vad-det-nu-heter” mellan Bovall och Hornö ränna, Tjurpannan och runt Kosterfjorden. 
Norr om Tjurpannan, nordost om Väcker ligger det en grupp öar, den större heter Ulsholmen, den finns med i flera beskrivningar, besättningen vill gärna kolla upp den ön närmare, men jag har avstyrt det, anser att det trots allt är för utsatt läge där, och där är ju havet sällan stilla... 

Även i och runt Fjällbackaskärgården iar det. Möjligen är Galjeberget extra känsligt, då det gungat bra när jag varit där vid olika tillfällen.

Brandskåren utanför Kornöarna, vid Brofjorden är också känsligt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apropå sjöhävning har jag noterat (och några med mig - vissa hat blivit väldigt överraskade, men det tar jag en annan gång) att det i stort sett över hela Mysingen och angränsade vikar blir rejäl sjöhävning när Gotlandsbolaget gått in mot eller ut från Nynäshamn. Rätt häftigt att det kan fortplanta sig så långt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev ChristerN:

Apropå sjöhävning har jag noterat (och några med mig - vissa hat blivit väldigt överraskade, men det tar jag en annan gång) att det i stort sett över hela Mysingen och angränsade vikar blir rejäl sjöhävning när Gotlandsbolaget gått in mot eller ut från Nynäshamn. Rätt häftigt att det kan fortplanta sig så långt!

Ja, samma här.

Stena har en snabbfärja som heter Carisma, den är visserligen tagen ur trafik sedan ganska länge, men den orsakade en mindre tsunami. Man såg hur vattnet försvann för att komma tillbaka med kraft en stund senare.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ni som inte använder ryckdämpare annat än i hemmahamnen måste tillhöra gruppen av fritidsbåtsägare som bara är ute när det är vindstilla och väldigt bra väder. Eller också förtöjer ni i laguner omgivna av lagom höga berg i synnerligen skyddade farvatten.😏

 

Eller också är det så att det i Bohusläns kustnära farvatten, som företrädesvis utgörs av Kattegatt och Skagerack förekommer mer dyning än annorstädes, sådan som även kallas för ”gammal sjö” alltså kvarvarande havsdyning efter tidigare oväder med mycket blåst

I Stockholms skärgård kan man välja bort den yttre ytterskärgården när där är dyningar och ändå ha enorma områden att besöka så behovet av ryckdämpare är nog väldigt begränsat här.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan är det väl en nautisk tradition också, och det gäller väl att man håller det nautiska språket levande, så att det inte glöms bort. 
 

D73308F0-6F36-4ED7-A1A4-AF1BBD700BD2.gif.3cdd0a8111531afde0ca44c3eb8a4816.gif

Så jag använder denna bild igen, jag tycker den är rolig.

Japp, den skrattade jag gott åt.

Tyvärr har jag har seglat med en sådan snubbe ombord (som kaptenen på din bild, fast personen i fråga var inte kaptenen tack och lov). Det blev mest dålig stämning när han gick runt och raljerade med sin galimatias. För en hel del av det han sade var ren galimatias.

 

Man behöver anpassa sig till vad som är med ombord. Är det mugglare är det mugglarspråk som gäller, i alla fall tills de lärt sig.

 

-Skota hem!

-Que?

 

Man kommer långt med höger och vänster även om det blir tokfel ibland.

Jag håller med dig om att det är viktigt att den nautiska traditionen bevaras. Men man kan bevara den vid andra tillfällen än när man har med grannen på en kvällstur.

 

Sedan kan jag inte sticka under stol med att det nautiska språket är väldigt intressant. Att sitta och "bläddra i" Dalmans sjö-lexicon är en höjdare. Nästan lika kul som att gotta ner sig i Ashleys knopbok.

 

-Nörd?

-Jajjemensan! 💩

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi är rätt många som kör stålfjädrar fortfarande. Men bara i hemmahamn givetvis, man måste ju skruva fast dem med schackel så de blir ju fast monterade. Och själv skulle jag aldrig ha dem i fören, det känns bara klumpigt. Men bak i stolparna fyller de ju en funktion. Ingen annan dämpare eller lina ger ju ens i närheten lika långt spel från "vilande" till "utspänd". Så jag har justerat mina fasta akterförtöjningar så att båten precis når bryggan när jag drar in den, vilket går ganska lätt. Men vilandes i stiltje ligger den väl nästan en meter ut. Jättebekvämt när man ska lasta ombord barnvagn å fiskeprylar. 

 

De jag har nu är guldgula i färgen och de har hållt sig så i flera år så de verkar inte rostbenägna alls. De låter å kärvar inte heller. Men så har vi sötvatten å jag tar in dem på vintern. 

 

Men att grannens rostigare variant hörs stör mig inte. Jag gillar den där hamnsymnfonin med klingande master, rastlande kedjor, gnisslande linor kluckande. Det är rogivande. 

En vattenskoter på mils avstånd däremot 😡... 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag var och handlade påJula i eftermiddags.

Kollade Kollade som hastigast på Kayobas variant av förtöjninsfjäder. Den har inlägg av gummi eller av någon plast, den kanske är tyst?

Det står att den har gumminlägg i beskrivningen och det stämmer säkert, men inuti själva fjädern finns det en plastbit.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag var och handlade påJula i eftermiddags.

Kollade Kollade som hastigast på Kayobas variant av förtöjninsfjäder. Den har inlägg av gummi eller av någon plast, den kanske är tyst?

Det står att den har gumminlägg i beskrivningen och det stämmer säkert, men inuti själva fjädern finns det en plastbit.

"Glöm inte att förtöjningsfjädrar av stål alltid måste säkras med kätting. För båtar upp till 6 m."
Kätting-rassel och för småbåtar...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Peter_K:

"Glöm inte att förtöjningsfjädrar av stål alltid måste säkras med kätting. För båtar upp till 6 m."
Kätting-rassel och för småbåtar...

Jag är väl ingen vän av dessa fjädrar, men tipsade om nån annan var intresserad som inte då lånade ryckdämpare, lånta fjädrar alltså.

Men man kan väl dra kättingen i en silikonslang, så blir det tyst.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Det står att den har gumminlägg i beskrivningen och det stämmer säkert, men inuti själva fjädern finns det en plastbit.

Undrar hur den gumman ser ut, med fjäder och plastbit?

  • Haha 1
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gumm-inlägg?? 😄

 

2021-01-11 vid 16:29 skrev Peter_K:

"Glöm inte att förtöjningsfjädrar av stål alltid måste säkras med kätting. För båtar upp till 6 m."
Kätting-rassel och för småbåtar...

Om man har en större båt kan man ju välja den större fjädern

 

Sedan har jag aldrig riktigt förstått varför man måste säkra med kärring. (Oavsiktligt skrivfel (r nära t), tyckte det passade bra att behålla på något vis.)

 

Om man förtöjer med vanlig lina kan man väl säkra med vanlig lina också?

 

Tillägg: Fjädern med plastbit och gummi-inlägg har ju fått ganska bra betyg såg jag, inga 1:or och 2:or.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev Mackey:

Sedan har jag aldrig riktigt förstått varför man måste säkra med kärring. (Oavsiktligt skrivfel (r nära t), tyckte det passade bra att behålla på något vis.)

 

Om man förtöjer med vanlig lina kan man väl säkra med vanlig lina också.

Det är tydligen inte ovanligt att fjädern total-havererar utan att visa tecken på det först, och då sitter inte båten fast längre i den förtöjningen. Det sker mer sällan med linor, de brukar skavas av och det syns. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-01-11 vid 18:43 skrev trewq:

Undrar hur den gumman ser ut, med fjäder och plastbit?

Jag har testad en dikteringsfunktion, prata istället för att skriva. Om det ibland blir tokigt med felstavningsfunktionen, blir det än värre med dikteringen.

 

så här:

Jag har Tesla en dikesfraktion komma prata istället för att skriva punkt om det blir tokigt med flerstavningsfunktionen blir en vägen med diket punkt

 

Men det var väl inte jag som skrev käring istället för kätting denna gången?

Men det blev en del konstigheter i tråden om hund ombord, blev till ”kund ombord”.

I annat sammanhang blev övre luftvägsinfektion till ”övre luftförsvarssystem”.

Det blev något knasigt med polermaskinerna också, minns nu inte vad som föreslogs. Möjligen var det ”polkagris”.

 

Köpte idag Biltemas fjädrande linor, tror väl egentligen inte på dem, men skall prova.

Biltemas forshagakopior kändes väldigt hårda och stela, ungefär som en batong, möjligen kan man slå folk medvetslösa med dem också.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skaffade dessa i början av säsongen och är hittills nöjd 

 

https://www.biltema.se/bat/tagvirke/fortojningslinor/fortojningslina-med-integrerad-ryckdampare-2000028187

 

ville slippa gnisslande fjädrar eller gummi som gör ränder på gelcoaten.

 

är det den bästa ryckdämparen? Troligen inte men det duger till mitt behov.


hur de håller får tiden utvisa.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev johan_sjobjorn:

Skaffade dessa i början av säsongen och är hittills nöjd 

 

https://www.biltema.se/bat/tagvirke/fortojningslinor/fortojningslina-med-integrerad-ryckdampare-2000028187

 

ville slippa gnisslande fjädrar eller gummi som gör ränder på gelcoaten.

 

är det den bästa ryckdämparen? Troligen inte men det duger till mitt behov.


hur de håller får tiden utvisa.

 

Det var sådana jag köpte, ok, jag är ju negativ och det är ju bra i dessa tider, då det även är ok att lukta sprit på jobbet. Ser iallafall fram emot att förtöja med dem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Peter_K:

Det är tydligen inte ovanligt att fjädern total-havererar utan att visa tecken på det först, och då sitter inte båten fast längre i den förtöjningen. Det sker mer sällan med linor, de brukar skavas av och det syns. 

Om man säkrar fjädern med en lina istället för med en kedja kan väl inte spela någon roll om man inte väljer en jätteklen lina.

 

För att vara ännu tydligare så menar jag att man kan byta ut den kedja du förespråkar mot en lina.

Edited by Mackey
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men det var väl inte jag som skrev käring istället för kätting denna gången?

Nej, det tar jag på mig. Kätting blev kärring.

Det var ett rent skrivfel av mig som jag lät vara kvar för att det passade med din gumma.

 

Någon gång på tidigt 90-tal pratade jag in en teknisk rapport på cirka 25 sidor med programmet Philips Free Speech. Man var tvungen att lägga ett antal timmar på att lära programmet hur man talade, men sedan blev det 90 - 95 % rätt vilket var mer än väl godkänt i en rapport med konstiga tekniska termer som; adiabatisk flamtemperatur, stökiometriska förhållanden, värmekapacitivitet, etc, etc.

 

Ibland tycker jag teknisk utveckling går väldigt långsamt...

Efter 25 år är resultatet av intalade text betydligt sämre, men jag misstänker att du använde en mobiltelefon och det var på gränsen att bärbara sådana fanns när jag pratade in min rapport.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inne nerjaga noyeratatt Oman harens brottgräns glömmer mellanslaget kan det blivilka ordstammens sommelier.

Alltså, om man har för bråttom och glömmer mellanslaget kan man programmet skriva ungefär vad som helst. Luftvärmepumpen, nej jag menar luftvärnsrobot, nej luftvägsinfektion kan idag varaktiga, vara symptom påpopcorn, nej, på corona eller covers... ja ni fattar hur galet det kan bli!

 

Käring/kätting är ju en bagare, nej en baggis osammanhängande....  skitsamma blir iallafall ”skötsamma”.... och då var jag som har hänt med en sådan där man inte kan vara med och utan???

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Peter_K:

@Georg_Ohm - vad har du tagit, och finns det kvar till oss andra..? 😁

Sölade väl litet för ymnigt med handspriten.

😇

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy