Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Flexibel förtöjning?

Rekommendera Poster

Nu blev det intressant mot slutet när ni kom in på översättningar å stavning å sånt. Har en kusin i Texa å hans Texasbräkande hustru kan inte uttala mitt namn överhuvudtaget.

 

Minns första "stavmaskinen",  -diktafon i datorn som ett program, från 80 talets början. Vi hade väldigt roligt åt den. Har fortfarande roligt när jag söker efter något tekniskt på nätet som tex hur man byter bromsbelägg. Sparade några såna för det var så tokroligt.

 

Kvejla å kvajla är försvenskat från engelskans coil. Inget märkvärdigt med det. Varifrån halkip kommer däremot vet jag inte.

 

Men gubben som skall brassa tvärs kabelgattet på låringen måste ha varit död i 100 år. För brassa tvärs gör man med råsegel. Okej, vi har Göteborg å Stockholmsbriggen som undantag å nån enstaka slup med rå på fockmasten.

De som vet vad det betyder, brassa,  räcker upp en hand. Å ni som vet vad puttingvant å björnhål är får extra kaka till kaffet. INTE kika i boken! Fuskar ni får ni på "kindbacken", så de blir "sluthult" på detta.

 

Men hur skall jag veta att jag skall snacka mugglarspråk när det är en mugglare ombord när jag inte vet hur en mugglare ser ut?

Hjälp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Men hur skall jag veta att jag skall snacka mugglarspråk när det är en mugglare ombord när jag inte vet hur en mugglare ser ut?

Hjälp?

De ser ut som en vanlig människa men utan vegamössa eller sydväst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev McLasse:

De ser ut som en vanlig människa men utan vegamössa eller sydväst.

Mugglare var väl en stor grupp personer i Harry Potters värld, eller rättare sagt inte i den världen men i den intill. Om jag nu inte är felunderrättad var mugglarna de vanliga dödliga utan magiska förmågor.

 

Men de landlevande folket vet väl inte ens var en vegamössa och en sydväst är heller.

Å andra sidan vet väl kanske inte sjöfolket hur en bahytt eller oxfordmössa bärs på rätt sätt, Olles brorsa känner man väl kanske till om man gjort sin vpl. Här i Blöteborg är det tillåtet att dra ned en ”löpotta” över öronen när nordostan och sydvästen (vindarna alltså) sätter åt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Här i Blöteborg är det tillåtet att dra ned en ”löpotta” över öronen när nordostan och sydvästen (vindarna alltså) sätter åt. 

Jag försökte fuska och höra med göteborgssambon vad det är men fick en frågande uppsyn till svar. Jag kryper till korset och erkänner offentligt min totala kunskapstorka.

 

Löpotta? (Inte ens rättstavningen kände till det)

Redigerad av McLasse
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om jag nu inte är felunderrättad var mugglarna de vanliga dödliga utan magiska förmågor.

Vafalls!?! Har du inte plöjt Harry Potter? Då är det dags! De är ungefär som liftarens guide.

 

(När du läst första boken kommer du säga: "Men, den var inte alls som liftarens guide. Fast den va bra ändå."

Då säger jag: "Reklam!" och fortsätter "men det fick dig att läsa". Sedan fnissar jag lite tonårsmässigt.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har väl sett några av HP filmerna, någon på bio när barnen var i den åldern, och halvsovit till de andra framför tv’n.

 

BBC gjorde en riktigt dålig TV-serie av LGTG, den flaxade ordentligt men lyfte aldrig, kalkon, den var så tafatt och menlös att den var bra bara därför. Zaphod hade två huvuden, varav den ena var av billigt gummi, det antyddes också multipla genitalier.

Jag var däremot på filmpremiären i London, för nu en massa år sedan, det var ju spännande. Som ende svensk på den visningen blev jag behandlad som en prominent utomjording. Jag blev bjuden på en allgalatktisk gurgelbrännare och fick frikort på två till i den närbelägna puben. Dom bestod nog mest av gin. Och ja, den filmen var väl kanske inte heller den bästa filmatiseringen av en bok, men ett gott försök iallafall. Jag gav den tre routmasters av fem möjliga, det var ju i London sista sommaren dessa gick i reguljär trafik, det var egentligen därför jag var där.

 

Jag vet inte om någon av karaktärerna i HP hade någon löpotta, man har kanske inte sådana på sina huvuden där. Men det är egentligen en fårskinnsmössa där ullen är vänd inåt. Från början var den sydd som en helt rund mössa, sedermera kunde den då öronlappar och smala brätten.

Vintermässa M59 kallades ibland också för löpotta, men jag tror inte att det är korrekt, då den hade syntetisk ull.

 

Om man nu inte bär skepparmössa, vegamössa eller sydväst ombord, var har man då på huvudet? Basebollkeps? Jag har en sådan ett stödköp från SSRS. Basebollkeps fungerar nog bättre på en basebollplan eller i någon förort, Bronx eller så... där till sjöss är den kanske inte helt värdelös men absolut inte optimal. Skärmen är ofta litet för stor, om man böjer huvudet bakåt för att kolla vindexen så kan skärmen utgöra ett betydande vindfång som förpassar kepsen från bärarens huvud och ut över de öppna vattenvidderna....

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Basebollkeps?

Jo, vi är nog en ganska stor, i stort sett menlös, skara som kollat vindexen en blåsig dag med kepsen armerad och klar för lift off på skallen.

 

Det är episkt med premiären i London. En annat episkt tillfälle som inte greppades utan bara försvann in i mängden involverar en kompis och tillika riktigt stort fan av liftarens guide och dess ursprung. Han hamnade på platsen bredvid Douglas Adams på en föreläsning. Vad händer? Jo, kompisen fick tunghäfta!

Ett sådant tillfälle kan ju inte längre inträffa, tyvärr.

 

En annan filmatisering av herr Adams böcker, som blev ytterligare lite bättre, är Dirk Gentlys holistisk detektivbyrå.

 

Kepsen har en plats under huvan på sjöställsjackan. Fungerar riktigt bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev McLasse:

Jo, vi är nog en ganska stor, i stort sett menlös, skara som kollat vindexen en blåsig dag med kepsen armerad och klar för lift off på skallen.

 

Det är episkt med premiären i London. En annat episkt tillfälle som inte greppades utan bara försvann in i mängden involverar en kompis och tillika riktigt stort fan av liftarens guide och dess ursprung. Han hamnade på platsen bredvid Douglas Adams på en föreläsning. Vad händer? Jo, kompisen fick tunghäfta!

Ett sådant tillfälle kan ju inte längre inträffa, tyvärr.

 

En annan filmatisering av herr Adams böcker, som blev ytterligare lite bättre, är Dirk Gentlys holistisk detektivbyrå.

 

Kepsen har en plats under huvan på sjöställsjackan. Fungerar riktigt bra.

 

Dick Gently förstod jag mig aldrig riktigt på. Särskilt inte med det misstänka självmordet där offrets, från kroppen avskiljda huvud roterade på tallriken på en skivspelare, det är ren fiktion... asaguden Tor var ju involverad i den förvirrade historien också. Han bodde tydligen på något äldreboende.

 

Mössor och förtöjningar...

 

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-15 vid 22:38 skrev Georg_Ohm:

Om man nu inte bär skepparmössa, vegamössa eller sydväst ombord, var har man då på huvudet? Basebollkeps? Jag har en sådan ett stödköp från SSRS. Basebollkeps fungerar nog bättre på en basebollplan eller i någon förort, Bronx eller så... där till sjöss är den kanske inte helt värdelös men absolut inte optimal. Skärmen är ofta litet för stor, om man böjer huvudet bakåt för att kolla vindexen så kan skärmen utgöra ett betydande vindfång som förpassar kepsen från bärarens huvud och ut över de öppna vattenvidderna....

Jag har en sorts hatt som nog bäst kan beskrivas som en mjuk keps där skärmen går runt hela huvudet. Och med hakrem så den inte blåser av. Den skyddar nacke och öron bra från att bli brända av solen. Samtidigt mjuk och bekväm att bära många timmar, och inte tät så man blir svettig.

image.thumb.png.f33425cacf49c814daadaf548a0c20da.png

https://www.outnorth.se/outdoor-research/sombriolet-sun-hat#Khaki

När det regnar byter jag till sydväst. Jo, på riktigt! :D

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

Jag har en sorts hatt som nog bäst kan beskrivas som en mjuk keps där skärmen går runt hela huvudet. Och med hakrem så den inte blåser av. Den skyddar nacke och öron bra från att bli brända av solen. Samtidigt mjuk och bekväm att bära många timmar, och inte tät så man blir svettig.

image.thumb.png.f33425cacf49c814daadaf548a0c20da.png

https://www.outnorth.se/outdoor-research/sombriolet-sun-hat#Khaki

När det regnar byter jag till sydväst. Jo, på riktigt! :D

Inte en tropikhjälm men kanske en tropikhatt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Inte en tropikhjälm men kanske en tropikhatt?

Fast väldigt mjuk. Tropikhatt är väl helt stel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev raol:

Fast väldigt mjuk. Tropikhatt är väl helt stel?

Finns nog ingen "standard" för de.

https://digitaltmuseum.se/021027972087/tropikhatt

https://www.dn.se/nyheter/varlden/erik-esbjornsson-modelejonets-fadas-pa-savannen/

 

Förstår inte varför jag blir sugen på Gin & Tonic när jag ser dessa bilder trots att det är 10 minus ute nu......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-15 vid 19:50 skrev Georg_Ohm:

Här i Blöteborg är det tillåtet att dra ned en ”löpotta” över öronen när nordostan och sydvästen (vindarna alltså) sätter åt. 

 

2021-01-15 vid 20:17 skrev McLasse:

Jag försökte fuska och höra med göteborgssambon vad det är men fick en frågande uppsyn till svar. Jag kryper till korset och erkänner offentligt min totala kunskapstorka.

 

Löpotta? (Inte ens rättstavningen kände till det)

Det kanske är utrett vad löpotta är, men...

Det självklara är ju en tidig löprunda, en löp-otta.

 

Det göteborgska blir lite mera komplicerat.

Lö = hår eller det är väl egentligen kroppshår tror jag.

Potta = potta tror jag.

Löpotta = hårpotta/kroppshårspotta = pälsmössa.

 

Tillägg: Är en löpotta samma typ av pölsmössa som en björnfitta?

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du vad fördelen med en Sydväst är???

 

sydväst.jpg

 

Det är den stora nackdelen.🤪

 

Redigerad av Lasse-L
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Mackey:

Det göteborgska blir lite mera komplicerat.

Lö = hår eller det är väl egentligen kroppshår tror jag.

Lustigt det där. Jag kände mycket väl till ordet och dess betydelse, men jag blev nyfiken på ursprunget. SAOB ger ingen ledtråd, för där finns inte ordet. Inte heller Rietz dialektlexikon har nåt ord som verkar passa. Har kikat på lö, lu, lud och närliggande stavningar. Jag antar att det är en uttalsvariation av "ludd", som i "luden", bara att konsonanten på slutet fallit bort, på samma sätt som för brö/bröd, blo/blod, rö/röd, gu/gud. Kanske läge att skicka en fråga till Språket i P1.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lö kallade vi pojkar håret som växte under naveln

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

 

Det kanske är utrett vad löpotta är, men...

Det självklara är ju en tidig löprunda, en löp-otta.

 

Det göteborgska blir lite mera komplicerat.

Lö = hår eller det är väl egentligen kroppshår tror jag.

Potta = potta tror jag.

Löpotta = hårpotta/kroppshårspotta = pälsmössa.

 

Tillägg: Är en löpotta samma typ av pölsmössa som en björnfitta?

Jag trodde jag hade skrivit det, vad en löpotta är för någontingen.

Från början en fårskinnmössa med ullen vänd inåt. Det fanns även en militär variant med skärm och öronlappar, och då tänker jag inte på M59 vintermössa, den har syntetiskt foder och är grön, iallafall hos stridande förband söder om Dalälven. Björnfittan är den ryska varianten av denna typ av vinterbonad.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som testat denna (nya?) variant av den treslagna så kallade Storm-linan som är en extra flexibel förtöjningslina?
Nu som kinkfri lina i längder upp till 20m

Jag blev lite sugen på att skaffa ett set med två 6m som förtampar och en 20m som akterförtöjning/spring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Makro:

Är det någon som testat denna (nya?) variant av den treslagna så kallade Storm-linan som är en extra flexibel förtöjningslina?
Nu som kinkfri lina i längder upp till 20m

Jag blev lite sugen på att skaffa ett set med två 6m som förtampar och en 20m som akterförtöjning/spring.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Mackey:

 

 

Värt att notera är att den som @Makro länkade till är en uppdaterad variant, Storm X.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag försökte förklara att det är Storm X, flätad lina jag menar och inte den treslagna som diskuterades i tråden och som funnits på marknaden i ett antal år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I hemmahamnen har jag i fören rejäla stålfädrar som sitter fast i moringen med schackel. Som akterförtöjning har jag gummifjäder modell forsheda. Nu har jag fördelen att båten oftast ligger relativt fritt och det är endast vid mycket hård vind som fjädrarna börjar arbeta.

 

Vid förtöjning i gästhamnar brukar jag som regel förtöja genom moring och ha båda ändarna på tampen ombord på båten, åtminstone för en tamp, detta för att så enkelt som möjligt kunna lämna bryggan utan att behöva mecka med tampen.

 

Jag har funderat på att, som Johan från Youtube-kanalen Ran Sailing, ta med mig fjädrar som man fäster med en rundsling. (se första sekundrarna av avsnitt 216) för att komplettera förtöjningarna vid hårt väder i en Gästhamn.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...