Jump to content
Saturday 06 March 2021
Evolution

Livslängd utombordare

Recommended Posts

Det gäller att underhålla och sköta om grejerna så håller dom länge. Problemet är att många reservdelar är så sjukt dyra så man vill inte ha kvar en maskin när den börjar bli till åren. Jag har kört flera Yamaha i många år och senast en Evinrude Etec. Varit mycket nöjda med båda märkena, men extrema priser på delar. När jag nu har min första Mercury så blev jag nästa chockad när jag såg priser på anoder, instrument och diverse andra delar. Priserna på Mercurydelar är långt under vad jag är van vid. Det gör att det är lättare att hålla maskinen i gott skick.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev Alanningen:

Det gäller att underhålla och sköta om grejerna så håller dom länge. Problemet är att många reservdelar är så sjukt dyra så man vill inte ha kvar en maskin när den börjar bli till åren. Jag har kört flera Yamaha i många år och senast en Evinrude Etec. Varit mycket nöjda med båda märkena, men extrema priser på delar. När jag nu har min första Mercury så blev jag nästa chockad när jag såg priser på anoder, instrument och diverse andra delar. Priserna på Mercurydelar är långt under vad jag är van vid. Det gör att det är lättare att hålla maskinen i gott skick.

Enig 

 

det priser på delar som gör att många kanske överväger att byta en gammal maskin när den fortfarande funkar och har ett hyfsat värde innan nått dyrt pajar.
 

med vettiga priser på delar blir det en annan sak, då blir det mer attraktivt att hålla liv i sin gamla maskin. 
 

det är nog också en orsak till att gamla US 8or fortfarande säljs. De är helt enkelt relativt billiga och enkla att hålla efter och blir därmed ett alternativ  trots en viss bränsletörst 

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev kossor:

Min gamla 70 hk yamaha från 78 går som tåget än, säger ju en del.

Vi får väl då hoppas att @kossor avser den det privatfinansierade alternativet på den avreglerade järnvägsmarknaden, eftersom SJs tåg, ja många är tillverkade före 1978 och långt senare, inte går speciellt bra.

 

Det gäller väl också att köpa bra grejer redan från början, även jag har en japansk utombordare, en Honda, den är minst 25 år gammal och går även den som tåget, som ett schwisiskt lok, som en långsam Krokodil i de kraftiga stigningarna på St Bernhardspasset, snarare än en stressad Shinkansen på den japanska huvudlinjen.

 

Nåväl, min fyrtaktshonda har inte krävt en enda reservdel sedan den köptes, ok, tändstift har det ju bytts en del, liksom olja. Och startsnöret är fortfarande original, visserligen med en ny knut på.

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vi får väl då hoppas att @kossor avser den det privatfinansierade alternativet på den avreglerade järnvägsmarknaden, eftersom SJs tåg, ja många är tillverkade före 1978 och långt senare, inte går speciellt bra.

 

Det gäller väl också att köpa bra grejer redan från början, även jag har en japansk utombordare, en Honda, den är minst 25 år gammal och går även den som tåget, som ett schwisiskt lok, som en långsam Krokodil i de kraftiga stigningarna på St Bernhardspasset, snarare än en stressad Shinkansen på den japanska huvudlinjen.

 

Nåväl, min fyrtaktshonda har inte krävt en enda reservdel sedan den köptes, ok, tändstift har det ju bytts en del, liksom olja. Och startsnöret är fortfarande original, visserligen med en ny knut på.

Och jag köpte en styrpulpare, för ett tag sedan med en murkla på, den går bra, MEN märks att det inte är en yamaha 🙃 Ringde servicekillen som servar utombordare, tycker murklan är så seg att få igång och spottar och fräser. Min gamla yamma gick ju ett halvt varv på starten sen fräste den bara på. Svaret från servicekillen löd enl följande, aaa men nu har du inte köpt en yamaha...........

  • Like 1
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
19 minuter sedan skrev kossor:

Och jag köpte en styrpulpare, för ett tag sedan med en murkla på, den går bra, MEN märks att det inte är en yamaha 🙃 Ringde servicekillen som servar utombordare, tycker murklan är så seg att få igång och spottar och fräser. Min gamla yamma gick ju ett halvt varv på starten sen fräste den bara på. Svaret från servicekillen löd enl följande, aaa men nu har du inte köpt en yamaha...........

Det är lätt att generalisera, samt lätt att trampa på ömma tår.

Jag bor visserligen i en storstad invid havet, men är i princip uppvuxen i kustnära vatten runt Hisingen och även på Tjörn, där släkt, föräldrar och senare svärföräldrar bodde mer eller mindre permanent med egna bryggor och sjöbodar... 

 

Nu minns jag inte exakt när det var, men det kan ha varit i mitten på 1970-talet då utombordare på släktingars och egnas båtar byttes ut mot Yamaha. Så småningom blev det även en och annan Honda. De äldre fiskargubbarna, liksom husbehovsfiskarna som även merendels var rätt religiösa lovprisade dessa motorer till Herren, och undrade varför inte jappsen kom tidigare till vårt land. Man hade av tradition tidigare haft Johnson och Evinrude, dessa såldes begagnade med bra förtjänst till sommargästerna.

 

Jo jag hade länge en 35hk Evinrude som jag höll vid liv med konstgjord andning och frekvent HLR, det berodde på begränsad ekonomi, jag hade inte råd att byta. Den motorn var rätt gammal redan då och sliten. Jag kan väl säga som så att jag inte lovprisade den till Herren, det var nog mest andra krafter jag åkallade när den motorn inte startade. Sedermera fick jag överta en Yamma som hade hamnat på havets botten, men som hade renoverats, den funkade så länge jag hade den båten kvar.

 

Detta är ju naturligtvis en anekdot som kanske inte idag med modernare fyrtaktare och vändspolade injektionsmotorer är rättvis, men det är nog så att många köper båtmotor, bil, gräsklippare, tv, elvisp och vad det nu är för någonting av tradition, vi har alltid köpt xxxx och är nöjda med det, nästa båtmotor, bil, gräsklippare, tv, elvisp och vad det nu är blir även den en xxxx. Om man är nöjd alltså, om man är missnöjt köper man ett annat fabrikat. Släktingar nu två generationer senare är inte lika religiösa men köper mer än gärna Yamaha, Yanmar, Toyota och Mazda, de senare för att ta sig in över Hisingen till bolaget på Backaplan. Ja ok, man kan ta bilen till kyrkan också, om det regnar. 
 

Det där med japanska motorer har smittat av sig, då bryggrannar, eller husgrannar gärna köper samma fabrikat. Kolla vad familjerna Hertz, Volta och Ohm köp, och nu har även Olsson köpt en sån, det gör vi det också!

Marknaden för båtmotorer blir nog aldrig mättad, som bautastensmarknaden, bautastenar är outslitliga, det är inte båtmotorer, inte ens de japanska.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
45 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är lätt att generalisera, samt lätt att trampa på ömma tår.

Jag bor visserligen i en storstad invid havet, men är i princip uppvuxen i kustnära vatten runt Hisingen och även på Tjörn, där släkt, föräldrar och senare svärföräldrar bodde mer eller mindre permanent med egna bryggor och sjöbodar... 

 

Nu minns jag inte exakt när det var, men det kan ha varit i mitten på 1970-talet då utombordare på släktingars och egnas båtar byttes ut mot Yamaha. Så småningom blev det även en och annan Honda. De äldre fiskargubbarna, liksom husbehovsfiskarna som även merendels var rätt religiösa lovprisade dessa motorer till Herren, och undrade varför inte jappsen kom tidigare till vårt land. Man hade av tradition tidigare haft Johnson och Evinrude, dessa såldes begagnade med bra förtjänst till sommargästerna.

 

Jo jag hade länge en 35hk Evinrude som jag höll vid liv med konstgjord andning och frekvent HLR, det berodde på begränsad ekonomi, jag hade inte råd att byta. Den motorn var rätt gammal redan då och sliten. Jag kan väl säga som så att jag inte lovprisade den till Herren, det var nog mest andra krafter jag åkallade när den motorn inte startade. Sedermera fick jag överta en Yamma som hade hamnat på havets botten, men som hade renoverats, den funkade så länge jag hade den båten kvar.

 

Detta är ju naturligtvis en anekdot som kanske inte idag med modernare fyrtaktare och vändspolade injektionsmotorer är rättvis, men det är nog så att många köper båtmotor, bil, gräsklippare, tv, elvisp och vad det nu är för någonting av tradition, vi har alltid köpt xxxx och är nöjda med det, nästa båtmotor, bil, gräsklippare, tv, elvisp och vad det nu är blir även den en xxxx. Om man är nöjd alltså, om man är missnöjt köper man ett annat fabrikat. Släktingar nu två generationer senare är inte lika religiösa men köper mer än gärna Yamaha, Yanmar, Toyota och Mazda, de senare för att ta sig in över Hisingen till bolaget på Backaplan. Ja ok, man kan ta bilen till kyrkan också, om det regnar. 
 

Det där med japanska motorer har smittat av sig, då bryggrannar, eller husgrannar gärna köper samma fabrikat. Kolla vad familjerna Hertz, Volta och Ohm köp, och nu har även Olsson köpt en sån, det gör vi det också!

Marknaden för båtmotorer blir nog aldrig mättad, som bautastensmarknaden, bautastenar är outslitliga, det är inte båtmotorer, inte ens de japanska.

Jodå det är lätt att tala för egen vara. För många år sedan skulle en fyrhjuling köpas in, valet stod då till ett annat märke än det som slutligen inhandlades. Den var mycket snyggare pråligare häftigare än det inhandlade märket. Valet slutade sig sedan på att det inhandlade märket hade 5 års garanti på drivlina samt 5 års garanti på elektroniken men den var inte lika häftig. Sedan gick ett år och någon annan i Sveriges avlånga land ansåg att hen behövde maskinen bättre än mig, sedan att den var gratis bara komma hämta gjorde nog den nye ägaren lycklig.😇

Edited by kossor
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Freez:

Mycket beror på hur man sköter sina saker men är motorn väl omhändertagen, har haft normal driftstid och är servad årligen enligt schema borde 20-30 år vara en rimlig livslängd. Har själv ägt en Yamaha 80 4-takt till den var 13 år gammal, förutom lite repor i kåpan var den som ny.

Ja det är ju det livslängden hänger på, skötsel.

Problemet när man köper begagnat är att veta att motorn fått den service och skötsel som tillverkaren föreskriver, i det flesta fall blir det inte så när åren gått om inte ägaren är påläst.

För även om det är varvskött är det ju inte säkert att ägaren vill kosta på det som ska kollas/ bytas fast verkstaden rekommenderar det på grund av att det blir för dyrt och man inte vill kosta på den kanske 15-20 år gamla motorn så mycket eftersom den är just gammal. Nu kanske detta är mer applicerbart på gamla inombordsdiselar som kostar mer i underhåll än en utombordare men gäller nog i stor utsträckning i de fallen med.

Så en gammal motor behöver inte vara ett dåligt köp om man vet att den tagits om hand på rätt sätt, tror jag.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kanske kan avrunda diskussionen som. 
 

En gammal motor kan vara riktigt bra, tom lika bra eller bättre än en ny - .. under förutsättning att man ägt de gamla motorn själv sen ny.😊

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Man kanske kan avrunda diskussionen som. 
 

En gammal motor kan vara riktigt bra, tom lika bra eller bättre än en ny - .. under förutsättning att man ägt de gamla motorn själv sen ny.😊

...samt att saltvatten eller ej inte synes föranleda någon annan bedömning. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

I början på 70-talet gick jag sista terminen på en maskiningenjörsutbildning i Gbg.Vi hade en chalmerslärare i teknologi som trollband oss unga killar.Han var skåning och påminde om Hasse Alfredsson minns jag.På någon av de sista lektionerna kommer jag ihåg vad han sade.”Eftersom vi nu kan flyga till månen så är det ju inget svårt att konstruera en bil som håller i hundra år.Den som gör det är en dålig konstruktör.Reservdelslagret skall ligga rätt i tiden och de ska kunna veta vad som går åt härnäst.Japanerna har nu byggt en motor som håller tre gånger karossen”(Då sade man att de byggde av gamla ölburkar då de hade svårt att få fram bra stål)Han var smart skåningen men just den här gången visade ju det sig att det gick ganska.bra för japsen ändå såhär femtio år senare.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

De äldre fiskargubbarna, liksom husbehovsfiskarna som även merendels var rätt religiösa lovprisade dessa motorer till Herren, och undrade varför inte jappsen kom tidigare till vårt land.

Undrar om inte detta var samma fiskargubbar som påstod att vår Herre uppfann Volvo Penta på den åttonde dagen?
Efter att ha slitit och strävat med fina och goda saker sex dagar i rad, och haft en välbehövlig vila på den sjunde, vaknade han den åttonde och tänkte att idag ska jag bara vara lite wild and crazy.... Och reservdelarna skall jag dessutom stöpa i guld!

 

Så följer min recension om aktersnurror för den som orkar läsa:

 

Champion, 4 hk. Var gammal redan då men funkade helt ok. Smärtsamt dock när man glömde sig och lade armbågen på svänghjulet.

Archimedes, 3 hk. (tror jag) Mest bara krångel, har aldrig rott så mycket och så långt jämt. Gav dock en o annan gädda eftersom Toby`n alltid fick ligga på släp

West Bend 6 hk. (blev sedermera Chrysler). En toppenmotor!

Mercury 9,8 hk. Ytterligare en toppenmotor! Perma Gap tändstift som aldrig behövde bytas. För att inte tala om Thunderbolt Ignition, mycket lättstartad.

Evinrude Norseman 40 hk. Lurig maskin som ibland inte ville gå alls. Fick en gång bogseras av 30 fot segelbåt som inte hade vett att släppa på skoten när vi skulle igång. Hajfenan på Utterns fördäck kroknade när jag höll i mig. Har i efterhand förstått att det var något förgasarproblem.

Evinrude 70 hk. Krävde en gång rengöring av förgasare. På senare tid ibland svårstartad som varm. Förmodligen tändspoleproblem. Fin gång dock men törstig!

Evinrude 2 hk. Krävde lite förgasarrengöring ibland.

Mercury 35 hk. Vevaxeln gick av. Efter byte av power head gick den helt ok.

Mariner 40 hk. Toppenmotor. Samma som Yamaha tror jag.

Evinrude 40 hk. Användes aldrig.

Honda 7,5 hk. Inga problem alls. (såld som VP tillsammans med S-drev, dock ej grönmålad)

Honda 15 hk. Inga problem alls.

Honda 45 hk. Inga problem alls. Dock rymde den, förmodligen till Balticum.

Honda 6 hk. Inga problem alls.

Honda 50 hk. Inga problem. Dock ej starkare än ovanstående dito 45 hk. Lurendrejeri eller?

Mercury 135 hk V6. Lite svårstartad men hade nog löst sig med nya stift. Skakade väldigt på låga varvtal. Bytte bort den eftersom den var för stor för båten.

Yamaha 90 hk. Sitter på lillbåten idag sedan 3 år. Optimalt effekt/viktförhållande. Går bra, dock ej problemfri. Läcker olja ur behållaren där givaren sitter. Porrvisoriskt åtgärdat med slangklämma då ny del kostar 5000 svenska nödmynt. Växelhuset behöver packas om då oljan tvingas utnyttja sina emulgerande egenskaper. Tycker även den förbrukar ganska mycket olja men det kanske är därför de har rykte om sig att vara outslitliga?

 

Samtliga utom Hondorna är tvåtaktare. Kan nog ha glömt bort någon också.

 

 

 

  • Like 1
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-01-08 vid 12:01 skrev Zwen:

West Bend 6 hk. (blev sedermera Chrysler). En toppenmotor!

Vevstakarna på vår 1965 var glidlagrade och gav upp säsong två. Vi fick kostnadsfritt nya rull-lagrade, så det var säkert ett känt problem. Annars väldigt bra. Varm gick att starta med bara händerna på svänghjulet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
26 minuter sedan skrev guestsson:

Vevstakarna på vår 1965 var glidlagrade och gav upp säsong två. Vi fick kostnadsfritt nya rull-lagrade, så det var säkert ett känt problem. Annars väldigt bra. Varm gick att starta med bara händerna på svänghjulet.

Lite som en väl inställd Mercury inline med ny stator... Man tittar på nyckeln, så startar den.

Edited by Mange249

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

7 minuter sedan skrev Mange249:

Lite som en väl inställd Mercury inline med ny stator... Man tittar på nyckeln, så startar den.

Som Bruce Lee då? Han läser inte böcker, han stirrar i dem tills han får den information han behöver.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allt handlar om underhåll. 35 år är inga problem på en 2 takt. 4 takt kan nog vara knepigare men nyckeln är underhåll ! 
I fel händer kan en 5 år gammal motor vara slut..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy