Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Evolution

Livslängd utombordare

Rekommendera Poster

Stämmer det att livslängden på utombordare som körts på västkusten kan uppskattas till blott 10-15 år som en generell tumregel? Finns det sätt att förlänga livslängden i efterhand, dvs när den enligt den generella tumregelns schablontid närmar sig sin död?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Evolution:

Stämmer det att livslängden på utombordare som körts på västkusten kan uppskattas till blott 10-15 år som en generell tumregel? Finns det sätt att förlänga livslängden i efterhand, dvs när den enligt den generella tumregelns schablontid närmar sig sin död?

Båtmotorer korrelerar snarare än slits ut. På västkust är vattnet mer salt och därmed går denna process snabbare.

 

att åtgärda det i efterhand är knappt lönt rent ekonomiskt.

 

om båten är en trailer båt och motorn spolas med sötvatten efter varje tur likt hur man gör i ex Florida borde hemvisten inte var ett problem.

 

jag kan inte svara om 10-15 är stämmer för just västkust.

 

men efter så lång tid borde du ha närmare 1000 timmar på motorn och det kan vara dags för större åtgärder ändå.

 

jag skulle personligen inte tillskriva en 10-15 år gammal utombordare som gått på västkusten så högt värde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorer har ofta spolanslutningar så att de kan spolas med båten kvar i vattnet om det finns tillgång till en sötvattenslang. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns väl snarare som så att motorer känns gamla efter 10-15 år och därför byts ut. Jag har bytt motor på i princip alla mina båtar då motorn som följt med varit från 80-talet och det känns bättre med en modern motor. De gamla samlar damm i garaget tills någon dyker upp och behöver en motor :)

 

Senaste båten kör jag med en elmotor... Yamaha-motorn från 2008 fungerade fint, men varför släpa runt på en tung bensinmotor 2020?

 

(Bör kanske tillägga att jag seglar så motorn används endast vid stiltje)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill betona att en 10-15 år gammal motorn kan vara hur bra som helst och klara sig lika länge till, allt beror på hur den skötts och använts. Detta är ju svårt att veta om man inte ägt den själv.

 

att renovera en utombordare som är sliten och är korroderad kan lätt bli dyrare än att köpa en ny eller nyaste bättre beg iallafall 

 

i denna serie kan man följa en rebuild av en Yamaha 225. Det är inte någon man gör på en eftermiddag och kräver både kunskap och tillgång till garage, verktyg m.m

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Dava:

Det känns väl snarare som så att motorer känns gamla efter 10-15 år och därför byts ut. Jag har bytt motor på i princip alla mina båtar då motorn som följt med varit från 80-talet och det känns bättre med en modern motor. De gamla samlar damm i garaget tills någon dyker upp och behöver en motor :)

 

Senaste båten kör jag med en elmotor... Yamaha-motorn från 2008 fungerade fint, men varför släpa runt på en tung bensinmotor 2020?

 

(Bör kanske tillägga att jag seglar så motorn används endast vid stiltje)

Oavsett om de gått på västkusten eller inte? Vore det så generellt hade de flesta begagnade båtar fordrat motorbyte strax efter inköp. Utombordare som körts på västkusten torde väl ge upphov till en kortare livslängd än inombordare samt utombordare på ostkusten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvärt om menar jag att en 20 år gammal motor antagligen kommer att fungera fint men känslan av att den är gammal kommer göra att den kommer högt upp på listan över saker som behöver bytas ut.

 

Ett nja på den alltså. Jag har bara haft båtar på västkusten och köpt dem med en gammal motor som jag bytt ut efter första säsongen, inte för att motorn var kass utanför att vara säker på att den alltid ska fungera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 års livslängd på en motor låter ju helt vansinnigt kort.

Kanske det skulle vara dags att återuppta tillverkningen av Penta U2.............. de verkar ju vara ganska slitstarka😛

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hög effekt, låg vikt och tuff miljö, jag är förvånad att de håller över huvud taget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon gång på 90-talet berättade en mycket erfaren och väl ansedd Mercurymekaniker för mig att generell livstid för en normalt använd och skött motor är minst 30 år. Då gällde det ju 2-taktare.

 

Om motorn bor i saltvatten och ej renspolas antar jag det förkortar livslängden.

En båthandlare i Långedrag sa en gång till mig att han värderar 10-åriga utombordare på västkusten som skrot. Men han var ju handlare och det kanske bara gällde när han bytte in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bor på en ö på västkusten och här tycker jag att det finns ganska många (för) gamla utombordare, särskilt tvåtaktare av den äldre modellen som lägger rökridåer utmed bryggor och holmar vid start.
Att dessa motorer lever kvar så länge kan i och för sig ha med att göra att det fortfarande finns en skara som anser att den äldre generationens tvåtaktare är den mest driftsäkra och underhållsfria samt minst stöldbegärliga och därför vårdar sina motorer mycket väl 🙂

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Makro:

Jag bor på en ö på västkusten och här tycker jag att det finns ganska många (för) gamla utombordare, särskilt tvåtaktare av den äldre modellen som lägger rökridåer utmed bryggor och holmar vid start.
Att dessa motorer lever kvar så länge kan i och för sig ha med att göra att det fortfarande finns en skara som anser att den äldre generationens tvåtaktare är den mest driftsäkra och underhållsfria samt minst stöldbegärliga och därför vårdar sina motorer mycket väl 🙂

Jo, det är nog sant att de är de mest driftsäkra och med minst underhållskrav och dessutom minst stöldbegärliga. Är inte säker på att den totala miljöpåverkan är så mycket större med dessa då det "kostar" i miljöpåverkan att tillverka nya motorer. Det beror ju på hur mycket de körs. Men helt klart är den lokala miljöpåverkan klart större än med insprutade fyrtaktare av nyare modell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Också västkusten. Mycket gamla utombordare finns det. Fjorton år är min och ser nästan ut som ny och fungerar oklanderligt. Servas varje höst. Spolas ur noga vid upptagnibgen men aldrig däremellan. Bytte termostater förebyggande här om året. Väldigt fint i kylkanalerna. Tror faktisk inombordare som kyls med sjövatten tar mer skada än utombordare. Jag har haft många utombordare, ingen har gett upp pga saltvattnet. Däremot hade jag en mercury där hydraulpumpen till trim/till rostade mycket men rostade aldrig sönder. 

Redigerad av M__G
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-05 vid 01:20 skrev johan_sjobjorn:

Båtmotorer korrelerar snarare än slits ut. På västkust är vattnet mer salt och därmed går denna process snabbare.

 

att åtgärda det i efterhand är knappt lönt rent ekonomiskt.

 

om båten är en trailer båt och motorn spolas med sötvatten efter varje tur likt hur man gör i ex Florida borde hemvisten inte var ett problem.

 

jag kan inte svara om 10-15 är stämmer för just västkust.

 

men efter så lång tid borde du ha närmare 1000 timmar på motorn och det kan vara dags för större åtgärder ändå.

 

jag skulle personligen inte tillskriva en 10-15 år gammal utombordare som gått på västkusten så högt värde.

 

En vanlig genomsnitslig körtid för en motorbåt är ca. 40tim om året, visserligen 10år gamla siffror men mycket mer är det nog inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i Öresund (1-1,5% salthalt, jämfört med västkustens 1,5-2,5%) har jag inte sett något större problem med de vanligaste utombordarna. De äldre är förstås 2-taktare och väldigt enkla konstruktioner med lite elektronik/sensorer och lång produkterfarenhet. Jag sålde nyligen min Johnson 30, från 1996. Körd ca 10-20 timmar per år? (50-100 liter soppa per år) - vattenskidåkning, bada, fiska o bara köra runt i en gummibåt. Ingen som helst förslitning att märka, bara på drag/start-snöre. Åldring - ja, på det elektriska som har kontakt med utsidan - dsv dödarknapp och dödmansgrepp. Andra gamla 2-taktare från 80-90 tal har vi många som ligger i hamnen.

Min bästa vän håller på med sin Mercury 65-hästars från 1967 - den startade på andra försöket nu för en vecka sedan. De håller evigt om de sköts, för väldigt få får speciellt många körtimmar. Typ 10-30 timmar per år och de håller för 3000-5000 timmar. Dvs 30 år lätt.

 

Annat är det med fyrtaktare. Klubben har en 20 hk Yamaha, den och kompisens 40 hk Suzuki (båda 15 -20 år gamla). Samma beteende, varningslampa för hög temperatur lyser och varvtalet begränsas till låg hastighet. Ett antal liknande fall hör/ser man. Ofta är det sensorerna, men i några fall är kylkanaler delvis igensatta. Suzukin fixades med kaffe-avkalkning!

 

15 års livslängd är rena skämtet om det handlar om privat sommaranvändning. Jag påstår att en väl skött gammaldags 2-taktare håller 50 år eller 5000 timmar. En modern 2-taktare eller en 4-taktare måste hålla 30 år eller 3000 timmar, förutsatt skötsel. Min oro ligger på elektroniken och korrosionen. Korrosionen kan man hantera genom skötsel, men elektroniken är efter 10-15 en risk för ganska dyra byten av komponenter. Det är nog bara att ta med i kalkylen.

 

På blocket erbjuds 13 år gamla fyrtaktare för halva nypriset. Det ger en fingervisning...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Här i Öresund (1-1,5% salthalt, jämfört med västkustens 1,5-2,5%) har jag inte sett något större problem med de vanligaste utombordarna. De äldre är förstås 2-taktare och väldigt enkla konstruktioner med lite elektronik/sensorer och lång produkterfarenhet. Jag sålde nyligen min Johnson 30, från 1996. Körd ca 10-20 timmar per år? (50-100 liter soppa per år) - vattenskidåkning, bada, fiska o bara köra runt i en gummibåt. Ingen som helst förslitning att märka, bara på drag/start-snöre. Åldring - ja, på det elektriska som har kontakt med utsidan - dsv dödarknapp och dödmansgrepp. Andra gamla 2-taktare från 80-90 tal har vi många som ligger i hamnen.

Min bästa vän håller på med sin Mercury 65-hästars från 1967 - den startade på andra försöket nu för en vecka sedan. De håller evigt om de sköts, för väldigt få får speciellt många körtimmar. Typ 10-30 timmar per år och de håller för 3000-5000 timmar. Dvs 30 år lätt.

 

Annat är det med fyrtaktare. Klubben har en 20 hk Yamaha, den och kompisens 40 hk Suzuki (båda 15 -20 år gamla). Samma beteende, varningslampa för hög temperatur lyser och varvtalet begränsas till låg hastighet. Ett antal liknande fall hör/ser man. Ofta är det sensorerna, men i några fall är kylkanaler delvis igensatta. Suzukin fixades med kaffe-avkalkning!

 

15 års livslängd är rena skämtet om det handlar om privat sommaranvändning. Jag påstår att en väl skött gammaldags 2-taktare håller 50 år eller 5000 timmar. En modern 2-taktare eller en 4-taktare måste hålla 30 år eller 3000 timmar, förutsatt skötsel. Min oro ligger på elektroniken och korrosionen. Korrosionen kan man hantera genom skötsel, men elektroniken är efter 10-15 en risk för ganska dyra byten av komponenter. Det är nog bara att ta med i kalkylen.

 

På blocket erbjuds 13 år gamla fyrtaktare för halva nypriset. Det ger en fingervisning...

Även om jag verkligen uppskattar era värdefulla och kompetenta insikter och redogörelser känner jag mig nu mer förvirrad och ambivalent än innan jag startade tråden 😂 Fram till dagens inlägg hade jag bestämt mig för att utesluta alla båtar på minst 10 år som huvudsakligen körts på västkusten men nu vet jag inte längre, särskilt då 4taktare och inombordare som mest är aktuellt fått sig en törn härinne. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ny utombordare på 250 hk kostar nog strax under en halv miljon, det är inget man byter ut för det känns gammalt. Rätt skött så stoppar nog en utombordare 25-30 år beroende på körtid och underhåll. En inombordare kostar runt 700 sek, ej heller inget man byter ut för det känns gammalt, det kan man göra med en 5 hästare som hänger på någon segelbåt t.ex. Min båt har legat på västkusten i 20 år, finns inga fel på gjutningar eller axlar. Rätt skött klarar sig grejerna länge idag, frågan är om det finns bensin att köpa om 20 år till en 350 hästare, det är nog snarare det jag skulle oroa mig för. Sedan har du tekniken runt och den blir knepig finna vartefter tiden går, motorn i sin konstruktion är inget vara orolig för. Min gamla 70 hk yamaha från 78 går som tåget än, säger ju en del. Och motorerna är ju inte skapta för endast västkustbruk, vill minnas att vattnet är betydligt saltare på Floridas kust än på västkust i sverige. Och finns betydligt äldre motorer i florida än tio år.

Redigerad av kossor
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Min bästa vän håller på med sin Mercury 65-hästars från 1967 - den startade på andra försöket nu för en vecka sedan. De håller evigt om de sköts, för väldigt få får speciellt många körtimmar. Typ 10-30 timmar per år och de håller för 3000-5000 timmar. Dvs 30 år lätt.

Gamla murklor är bra men de från vissa år har en stor akilleshäl och det är drivaxeln som inte gjordes i rostfritt på den tiden. Det fixar man, fick jag höra för sent, genom att regelbundet ta ner växelhuset och smörja axeln. Då är det mest triggern och lite slangar som brukar ge upp. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev kossor:

En ny utombordare på 250 hk kostar nog strax under en halv miljon, det är inget man byter ut för det känns gammalt. Rätt skött så stoppar nog en utombordare 25-30 år beroende på körtid och underhåll. En inombordare kostar runt 700 sek, ej heller inget man byter ut för det känns gammalt, det kan man göra med en 5 hästare som hänger på någon segelbåt t.ex. Min båt har legat på västkusten i 20 år, finns inga fel på gjutningar eller axlar. Rätt skött klarar sig grejerna länge idag, frågan är om det finns bensin att köpa om 20 år till en 350 hästare, det är nog snarare det jag skulle oroa mig för. Sedan har du tekniken runt och den blir knepig finna vartefter tiden går, motorn i sin konstruktion är inget vara orolig för. Min gamla 70 hk yamaha från 78 går som tåget än, säger ju en del. Och motorerna är ju inte skapta för endast västkustbruk, vill minnas att vattnet är betydligt saltare på Floridas kust än på västkust i sverige. Och finns betydligt äldre motorer i florida än tio år.

Skulle du applicera samma resonemang på livslängden för sjövattenkylda inombordare som körts i saltvatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Moderna motorer med mycket elektronik kan nog bli problematiska. Elektronikkomponenterna kan vara ohemult dyra om de överhuvudtaget går att få tag på.

 

Det är som med nyare bilar. Kompisen stod vid ett rödljus och väntade lite stressad för att hinna i tid till bokningen på besiktningshallen. Det slog om till grönt och han körde men det gjorde inte bilen framför. Krocksensorerna i kofångaren utlöste krockkudden som small i ansiktet på honom. Balkar, skärmar mm var helt oskadda men det blev bärgning till verkstan. Det blev så klart ingen besiktning den dan. Och ingen annan heller. Försäkringsbolaget bedömde det för dyrt att montera en ny kofångare och återställa krockkudden. De löste in bilen. En välskött BMW utan tillstymmelse till rost eller andra problem som var drygt 10 år gammal blev skrot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Evolution:

Skulle du applicera samma resonemang på livslängden för sjövattenkylda inombordare som körts i saltvatten?

Den jämförelsen är inte kompatibel med varandra. Den ena motorn är en bilmotor som i grunden är skapt för slutet kylsystem, den andra motorn är skapt för att vara sjövattenkyld med helt andra legeringar än bilmotorn. Sjövattenkylda motorer är ju ofta us 8 åttor.  Ser vi till de svenska inombordarna så är de nästan uteslutande sötvattenkylda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev kossor:

En ny utombordare på 250 hk kostar nog strax under en halv miljon, det är inget man byter ut för det känns gammalt. 

Ja, motorerna är dyra men inte riktigt på den nivån. Yamaha 250 hk kostar ny 280 tusen, 300 hk lite över 300 tusen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Kane:

Ja, motorerna är dyra men inte riktigt på den nivån. Yamaha 250 hk kostar ny 280 tusen, 300 hk lite över 300 tusen.

Ja, regeln dryga 1000 lappen per hk är väl fortfarande giltig på lite större utombordare.

 

Nån skrev att en inombordare kostar 700.. Det kan den säkert göra men du kan få en komplett inombordare med drev för ca 200-250 (v6 / v8 bensin).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Ja, regeln dryga 1000 lappen per hk är väl fortfarande giltig på lite större utombordare.

Den regeln har dock Yamaha överbevisat att den inte stämmer med sin nya V8.

550.000 kr för 375 hk och 600.000+ kr för 425 hk..........🥶

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket beror på hur man sköter sina saker men är motorn väl omhändertagen, har haft normal driftstid och är servad årligen enligt schema borde 20-30 år vara en rimlig livslängd. Har själv ägt en Yamaha 80 4-takt till den var 13 år gammal, förutom lite repor i kåpan var den som ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyrtaktsutombordare har kortare förväntad livslängd pga den ökade korrosionsproblematiken. Det beror i sin tur på högre driftstemperatur. 
 

Man ser idag många def fyrtaktare till salu från millenieskiftet och uppåt 2008 (killgissning) som tar in vatten i oljan.

 

Grovt skulle jag säga att 4t utombordare bör hålla 20-30år om anoder byts som de ska (även internt!) och de sköljs ur ordentligt innan vintervilan.

 

Elektronikfel har det pratats om även på bilsidan länge, men erfarenhetsmässigt är det ändå rätt lugnt med så pass enkla prylar som det är i en utombordare. Då undantar jag exvis Verado och de andra mest avancerade motorerna med DI osv. Där har vi rymdskepp med canbus och annat som inte gillar en korrosiv miljö. Inombordarna har för övrigt Minst lika mycket elektronikproblem, snarare mer pga sin avancerade konstruktion om vi exempelvis kikar på dieslar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Ja, regeln dryga 1000 lappen per hk är väl fortfarande giltig på lite större utombordare.

 

Nån skrev att en inombordare kostar 700.. Det kan den säkert göra men du kan få en komplett inombordare med drev för ca 200-250 (v6 / v8 bensin).

 

En D6a komplett ligger på runt 650 sek plus montering. Eventuell rabatt ej inräknad. De motorer du refererar till tittar jag inte på, industriavfall, som en medlem skrev här för många år sedan, och ivrigt vidhöll, håller med denne till fullo.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kane:

Ja, motorerna är dyra men inte riktigt på den nivån. Yamaha 250 hk kostar ny 280 tusen, 300 hk lite över 300 tusen.

Yamaha F350 | Jensen & Englund Marine AB

Yamaha F350

COM_PRODUCTS_PRICE

396 900:-

2 341:-/mån

Finansiering 180 månader,
20 % handpenning, och 3,95 % ränta.

COM_FINANCE_LOAN_PERIOD COM_FINANCE_MONTHS COM_FINANCE_MONTHS COM_FINANCE_MONTHS COM_FINANCE_MONTHS COM_FINANCE_MONTHS COM_FINANCE_MONTHS COM_FINANCE_MONTHS 

COM_FINANCE_MAKE_CALCULATION

Den unika V8-lösningen för större båtar

Yamahas 5,3-liters F350, som utvecklats utifrån de hårda kraven på stora havsgående båtar, är en mäktig teknisk pionjär. 4-takts V8:an är utombordaren med världens största slagvolym, med en kombination av enastående effektresurser och förfinade prestanda som krävs av dagens sofistikerade skrovkonstruktioner.

Yamahas EFI (elektroniska bränsleinsprutning) ger smidiga prestanda och bästa bränsleeffektivitet över hela effektregistret - och trots storleken och kraften har Yamahas viktbesparande teknik gjort F350 överraskande lätt och kompakt.

Med PrimeStart™-systemet är den lika lättstartad som en bil, och digital "drive-by-wire"-teknik ger dig exakt kontroll.

Detaljer

V8-kraft med EFI (elektronisk bränsleinsprutning)

Exakt digitalt elektroniskt gas-/växlingsreglage

Alternativ med enkelmanövrerat start- och stoppreglage

Digitala nätverksinstrument (separata eller premium med färgskärm)

Motorsynkronisering (dubbel-/trippelinstallationer)

växeldämpningssystem (SDS) ger mjukare växlingar

Variabelt trollingvarvtal

Tiltbegränsande system som standard

Yamahas startspärrsystem (Y-COP) som tillval

Laddningssystem med dubbla batterier som tillval

Högeffektsgenerator

Anti-knacksensor

 

 

Strax under 500 lappen skrev jag sedan tillkommer väl montering av densamme.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev kossor:

Strax under 500 lappen skrev jag sedan tillkommer väl montering av densamme.

Jo, jag såg det. Men du refererade till 250hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

En D6a komplett ligger på runt 650 sek plus montering. Eventuell rabatt ej inräknad. De motorer du refererar till tittar jag inte på, industriavfall, som en medlem skrev här för många år sedan, och ivrigt vidhöll, håller med denne till fullo.

Priset stämmer nog bra för en D6. Men det är ju inte alla som har behovet av 400 dieselhästar eller kan hosta upp dom pengarna för en motor som körs 40-50h per år. 

 

Ville mest poängtera att det finns en stor bredd vad gäller vad en inombordare kostar, allt från skakiga 3litors fyror till D12:or m.m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...