Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Frasse55

Bästa 2k lackfärgen

Rekommendera Poster

Hej igen.

Någon som har koll på vilken 2k färg som är bäst. International Perfection, Epifanes sträcklack, De IJssel Double coat eller om det finns andra märken som inte marknadsförs så mycket?  Biltema har inte rätt kulör men hur är den annars ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här killen målar med någon Alexseal-färg som verkar flyta ut otroligt fint med.

 

 

Vet inte hur man får tag på den dock men funderar själv på att måla om båten framåt våren så ska gräva lite mer i det där tänker jag.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svindyrt med färg så man vill att det skall bli så bra som möjligt. Speciellt om man lägger ner 50 tim på grundarbetet. Jag funderar på att sprutlackera färgen. Jag blir inte riktigt klok på det här med att rolla på färgen. Bästa resultatet skall man tydligen få med skumroller men jag har inte hittat någon skumroller som tål lösningsmedel. Jag gjorde ett experiment med 2 olika roller speciellt för lösningsmedel-färg men jag är inte nöjd med resultatet det blir för mycket struktur så man tvingas att efterstryka och då blir det penselränder istället som man måste vattenslipa bort. Jag såg att biltema har en färgspruta SG500 som verkar hyfsad är den någonting att ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du handlar Double Coat från säljaren i Götelabörg (han skickar...) så löser det sig himla fint; han säljer alla tillbehören också (skumgummirollers som tål färgen, tejp, klibbdukar... rubbet) och du får bra support. 
Färgen är grym. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att köpa en burk double coat och göra lite tester på en lucka från sittbrunnen. Först med roller men om det inte blir 100% så tänkte jag försöka mig på att spruta på färgen. Lite exprimenterande innan man går loss på skrovet. Jag lackerade en bil en gång i tiden utan större problem. Det är rinningar man är rädd för och alla inställningar på färgsprutan. Kompressor och allt annat har jag redan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem att lägga på Double Coat med roller.

Den är gjord för att läggas på med roller.
Det kommer bli bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag började plocka ihop grejer på hemsidan och insåg att det springer snabbt iväg. Frågan är hur många olika produkter man behöver. Kan jag måla Double coat utan att ha köpt den dyra grundfärgen?

 

Har en kompis som målat med epifanes motsvarighet, han målade direkt på slipad polyester/gammal gelcoat med fantastiskt resultat. Jag blev så imponerad att jag tänkte köra med samma.. men Double coat finns i fler färger....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De Ijssel är fruktansvärt bra. En klass för dig enligt mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har beställt en burk double coat nu. Lite lustigt koncept med säljare som ringer upp. Med alla tillbehör man behöver springer det som sagt lätt iväg. Får återkomma till våren när jag kunnat testa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte sprutlackera Double coat, först några testbitar hemma i garaget för att träna och öva in inställningar och utspädning för bästa resultat. Det känns som att det går mycket snabbare och blir bättre. Man blir ju tvungen att bygga ett skyddstält runt båten av reglar och byggplast det lär ta någon dag att få upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Frasse55:

Jag tänkte sprutlackera Double coat, först några testbitar hemma i garaget för att träna och öva in inställningar och utspädning för bästa resultat. Det känns som att det går mycket snabbare och blir bättre. Man blir ju tvungen att bygga ett skyddstält runt båten av reglar och byggplast det lär ta någon dag att få upp. 

Vad säger leverantören om att spruta färgen..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Vad säger leverantören om att spruta färgen..?

Det skall inte vara några problem med att sprutlackera den färgen det finns en speciell förtunning som dom har, självklart dyrare 😆 ,  jag har haft en kontakt med dom som säljer färgen i Sverige, dom rekommenderar att man efterstryker med deras penslar. Även om alla filmer som är upplagda på nätet visar att det blir perfekt resultat enbart med roller. Jag blev lite misstänksam över det därför det låter lite för bra för att vara sant. Det kanske blir det om man är superproffs på roller. Jag har testat att rolla Biltemas polyuretanlack, den måste vattenslipas om man vill att den ska bli jämn som en nylackad bil. Spelar ingen roll om man efterstryker. Det beror på hur petig man är också ☺ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Frasse55:

Det skall inte vara några problem med att sprutlackera den färgen det finns en speciell förtunning som dom har, självklart dyrare 😆 ,  jag har haft en kontakt med dom som säljer färgen i Sverige, dom rekommenderar att man efterstryker med deras penslar. Även om alla filmer som är upplagda på nätet visar att det blir perfekt resultat enbart med roller. Jag blev lite misstänksam över det därför det låter lite för bra för att vara sant. Det kanske blir det om man är superproffs på roller. Jag har testat att rolla Biltemas polyuretanlack, den måste vattenslipas om man vill att den ska bli jämn som en nylackad bil. Spelar ingen roll om man efterstryker. Det beror på hur petig man är också ☺ 

Jag kanske borde berätta att jag målat med produkten med roller, och den blir väldigt slät - minst lika slät som min förra båt blev när kompisen sprutade den med 2K PU-färg. 
Och jag är relativt petig 🙂 

 

Biltemas färg har jag lagt både med roller och pensel, tycker den är perfekt i stuvar mm, mycket billigare men sträcker sig inte och resultaten går inte att jämföra. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag kanske borde berätta att jag målat med produkten med roller, och den blir väldigt slät - minst lika slät som min förra båt blev när kompisen sprutade den med 2K PU-färg. 
Och jag är relativt petig 🙂 

 

Biltemas färg har jag lagt både med roller och pensel, tycker den är perfekt i stuvar mm, mycket billigare men sträcker sig inte och resultaten går inte att jämföra. 

Ok, jag skall testa bägge metoderna så får vi se vad jag väljer  😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått?

Har beställt alla tänkbara grejer från De Ijssel nu. Säker på att slutresultatet kommer bli kanon men är osäker på hur mycket jag ska slipa och när det är dags att börja måla. Har en gammal Örnvik 535 där det inte finns mycket kvar av gelcoaten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag  har målat med dc färgen och det blev helt ok,dock med mycke jobb men det är det alltid.Finns en hel del bilder i min tråd "renovering av en gammal silverline"

 

 

20180217_165134.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort lite lackexpriment. Jag köpte en färgspruta på Jula https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/tryckluftsverktyg/fargsprutor/fargspruta-082210/

 

Jag köpte en burk av Biltemas gråa polyuretanlack och förtunning som första test.  Jag har en 50l kompressor med 300l/min kapacitet. En liten tryckregulator i änden på slangen för att ha maxtryck i slangen närmast sprutan.  

 

Resultatet blev så bra att jag stoppar testen direkt. Fullständigt spegelblankt, inga rinningar eller jaffa  och snabbt gick det att få på färgen. Jag är helnöjd och kommer köra den här metoden och färgen på friborden.  Man spar hur många tusingar som helst jämfört mot om man skulle rolla på en sträckfärg. Närmaste man kan komma ett proffsresultat som ren amatör.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick info om att Biltema har tagit det idiotiska beslutet att sluta med 2K båtfärg. Den bästa 2K färgen under 400 spänn burken som man kan köpa i landet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Frasse55:

Jag fick info om att Biltema har tagit det idiotiska beslutet att sluta med 2K båtfärg. Den bästa 2K färgen under 400 spänn burken som man kan köpa i landet.

Jag tror inte det är Biltemas egna beslut. Jag hörde av en på deras lager att de inte får sälja den längre, troligen pga, någon ingrediens som är giftig, jag skulle gissa på härdaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...