Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nicHal732

Köpläge eller ej?

Rekommendera Poster

Hej på er!
 

Vi är lite i färd med att införskaffa båt inför sommaren, och det blir en pulpet eller bowrider i 5-6 meters klassen. 
 

Jag är mycket dåligt uppdaterad på marknaden men kan ju konstatera att det kommer ut ganska lite båtar till försäljning trots att man trodde att en hel del av vårens sålda båtar skulle komma ut igen på marknaden.

 

Borde vi avvakta våren och hoppas att fler båtar blir till salu? 
 

Någon som kan rekommendera en båt(5-6m) för utflykt inomskärs och vattenlek i 200k klassen?

 

/Nick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ingen säsong för båtaffärer just nu?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej nu är det väl inte mer än drygt 1/3 så många båtar på Blocket som det brukar vara på vår/försommar. Förståeligt tycker jag eftersom det nog är svårare att få vettigt betalt så här mitt i vintern.🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu har dom flesta löst sin vinterförvaring och väntar med att sälja till i vår. Min gissning är att dom som spontanköpte nu under pandemin och har kommit på att dom inte är båtmäniskor kommer sälja i vår, så det kan bli flera båtar till salu i vår. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Propellerlelle:

Ja nu har dom flesta löst sin vinterförvaring och väntar med att sälja till i vår. Min gissning är att dom som spontanköpte nu under pandemin och har kommit på att dom inte är båtmäniskor kommer sälja i vår, så det kan bli flera båtar till salu i vår. 

Min förhoppning är att köpa i vår och därför hoppas jag att du har rätt. Jag hade trott att en hel del skulle tänka så redan i höstas, men den effekten tycker jag tyvärr uteblev.

 

Det största problemet som köpare skulle jag säga är att priserna skenat på småbåtar av dagturskaraktär. Man fick i somras ofta betala mer för en båt än vad den kostade 2018 (om vi tittar på dc eller ht ca 6m och 8-10år).

 

Jag tror att det kommer en normalisering av priserna, men frågan är när. Om utbudet blir stort i vår, tar det ändå ett tag innan säljarna sänker priserna och effekten kommer. Det var lite som i våras när båtar i mars såldes för normalpris men i maj hade det skenat ordentligt...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite i dina banor jag tänker Mange. Men känslan är väl att det var ett och annat spontanköp i våras och då är väl uthålligheten för att sälja förmodligen också sämre än om man ägt båten över tid. 
 

Gissningsvis borde det finnas fler säljare än köpare i vår så ligger nog lågt till dess. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mange249:

Min förhoppning är att köpa i vår och därför hoppas jag att du har rätt. Jag hade trott att en hel del skulle tänka så redan i höstas, men den effekten tycker jag tyvärr uteblev.

 

Det största problemet som köpare skulle jag säga är att priserna skenat på småbåtar av dagturskaraktär. Man fick i somras ofta betala mer för en båt än vad den kostade 2018 (om vi tittar på dc eller ht ca 6m och 8-10år).

 

Jag tror att det kommer en normalisering av priserna, men frågan är när. Om utbudet blir stort i vår, tar det ändå ett tag innan säljarna sänker priserna och effekten kommer. Det var lite som i våras när båtar i mars såldes för normalpris men i maj hade det skenat ordentligt...

Eftersom jag redan har båtar som successivt kommer att säljas av någon gång framöver, pga av ålder (min egen alltså), föredrar jag hellre att en normalisering av priserna innebär en viss återgång till den förhärskande nivån innan prisfallen som drog igång kring 2010.

 

Lite som med bostäder... Sitter man nöjd med sitt boende kan man glädjas åt prisstegringarna men är man i köparkarriären blir man bara irriterad.

Tänk så olika man kan se på saker o ting! 😁😉

Redigerad av Zwen
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Zwen:

Eftersom jag redan har båtar som successivt kommer att säljas av någon gång framöver, pga av ålder (min egen alltså), föredrar jag hellre att en normalisering av priserna innebär en viss återgång till den förhärskande nivån innan prisfallen som drog igång kring 2010.

 

Lite som med bostäder... Sitter man nöjd med sitt boende kan man glädjas åt prisstegringarna men är man i köparkarriären blir man bara irriterad.

Tänk så olika man kan se på saker o ting! 😁😉

Haha, visst är det så. Det finns många synvinklar på detta:)

 

Jag tycker att det i nuläget känns lite problematiskt att betala mer för något som är äldre, båtmotorer åldras ju sällan som vin... Samtidigt är det inte roligt att vara utan båt en sommar till. Styrisen har dock varit värd sin vikt i guld och är väl snart det på marknaden också, haha...

 

Oavsett blir det intressant att se hur det blir i vår. Det är sunt med en marknad som är hyfsat förutsägbar. Bilsidan har även den förändrats kraftigt. Det finns många parametrar som samverkar till att nyare begagnat är väldigt dyrt relativt att köpa nytt och sälja vid rätt tidpunkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zwen:

Lite som med bostäder... Sitter man nöjd med sitt boende kan man glädjas åt prisstegringarna men är man i köparkarriären blir man bara irriterad.

Tänk så olika man kan se på saker o ting! 😁😉

Eller så bryr man sig inte alls om värdet på boendet och ser det just som ett boende och inte som en spekulation.

Tänk så olika man kan se på saker o ting! 😁😉

 

Vad som händer med båtpriserna nu i vår borde påverkas av 

  1. Hur många nyblivna båtägare från 2020 som blivit frälsta.
  2. Hur familjeekonomin ser ut efter ett drygt år med corona när kanske a-kassan är slut och inget nytt jobb på gång.
  3. Hur långt vaccinationerna kommit.
  4. Hur lätt/svårt det kommer att vara att resa utomlands i sommar.
  5. Kanske påverkar vår- och försommarvädret en del.
  6. Sedan har vi Jokern, hur corona kan tänkas utvecklas mot ev. nya mutationer som nuvarande vaccinationer inte skyddar mot.

Osäkerheten om vad som händer med båtpriserna är än så länge jättestor vill jag påstå.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-04 vid 23:22 skrev raol:

Det är väl ingen säsong för båtaffärer just nu?

 

Båtmarknaden brukar ju vara rätt infrusen vid denna tiden på året

Under den säsongen då båtmässorna normalt hålls, februari-mars brukar båtmarknaden tina upp. 
Men nu under den andra coronavågen kan det bli litet hur som helst, antingen avvaktar man att både sälja och köpa. Eller så ökar efterfrågan då man kan hålla större distanser på sjön än exempelvis på campingplatser... det är svårt att veta hur det blir. Förra våren ökade ju försäljningen av såväl nya som begagnade båtar, det kan ju vara så att det även iår håller i sig.

 

Sedan är det ju det där med marknadslagarna, efterfrågan och tillgång. Båda påverkar prisbilden. 
Och man bör se sig för ordentligt om efterfrågan blir lika het som förra våren, oseriösa köpare kan ju annonsera ut vrak till allt annat än vrakpriser.

 

Segmenten som trådskapare  @nicHal732 tänkt sig innehåller ju även i vanliga fall attraktiva och lättsålda båtar, så om nu köpsuget håller i sig kan det ju vara svårare att fynda.

 

Utan att nämna något speciellt fabrikat kan jag nog generellt ändå rekommendera ”någorlunda närproducerade” båtar, ja båtar byggda i Sverige, Finland och Norge. Japanska utombordare har gott rykte. 
Det har i en parallell tråd diskuterats motorernas livslängd, och efter att ha läst där köper man nog ingen utombordare som är äldre än tio år.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Övertygad om att priserna kommer vara fortsatt höga 2021. Efterfrågan är väldigt stor

med tanke på att båtlivet är perfekt om man vill semestra på hemmaplan och hålla distans i pandemitider. Framförallt båtar upp till 7-8 meter.

 

2021-01-04 vid 21:13 skrev nicHal732:

Vi är lite i färd med att införskaffa båt inför sommaren, och det blir en pulpet eller bowrider i 5-6 meters klassen. 

Båttips, Ryds 568 GTI.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpläge eller inte beror snarare på hur kinkig man är med det man köper och hur länge man ämnar äga båten.  

 

Är man ute efter en speciell modell i bra skick som man skall äga länge är det bara att köpa.

 

Är man ute efter en båt av en ungefärlig typ i en ungefärlig storleksklass där ålder osv inte är det viktigaste har man ju större möjlighet att köpa en vettigt prisad båt.. 
 

Om man som ni verkar bestämt er för en specifik tillverkare och modell så är det nog bara att bita i äpplet. Det kommer alltid komma ut lite billigare och lite dyrare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev RikardE:

Köpläge eller inte beror snarare på hur kinkig man är med det man köper och hur länge man ämnar äga båten.  

 

Är man ute efter en speciell modell i bra skick som man skall äga länge är det bara att köpa.

 

Är man ute efter en båt av en ungefärlig typ i en ungefärlig storleksklass där ålder osv inte är det viktigaste har man ju större möjlighet att köpa en vettigt prisad båt.. 
 

Om man som ni verkar bestämt er för en specifik tillverkare och modell så är det nog bara att bita i äpplet. Det kommer alltid komma ut lite billigare och lite dyrare. 

Även om man vill göra en bra affär och priserna är ”för” höga, bör man också tänka på att sommaren är kort och en säsong utan båt är en missad säsong.

 

Jag kommer nog bita i äpplet i någon form och köpa båt i vår. Är priserna verklighetsfrånvända blir det nog någon billigare holk att ha nåt år tills det lugnat sig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror som Freez, att 2021 också kommer va ett år med höga priser. Pandemin är kvar och man spår att 2022 är ett mer ”normalt” år. Så vill man inte gå back i närtid så får man nog vänta ytterligare nått år. 
Köpa båt ny tror jag säkert man kan och till bra pris. Jag sålde i januari pga separation. Den affären va fortfarande vinst för mig men jag kunde lätt fått flera tiotusingar några månader senare. 
Jag såg den säljas i somras till en bra slant mer en vad jag fick. Pratade med ägarna och dom hade gjort någonting med båten under deras 6år. 
 

Så håll ögonen öppna för ett ev klipp. Dyker det inte upp så kommer många båtar ut på marknaden under april-maj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pirayan:

Jag sålde i januari pga separation. Den affären va fortfarande vinst för mig men jag kunde lätt fått flera tiotusingar några månader senare. 
Jag såg den säljas i somras till en bra slant mer en vad jag fick. Pratade med ägarna och dom hade gjort någonting med båten under deras 6år. 

???????

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt är väl något man köper för att man vill ha en båt inte något man köper för att tjäna pengar.

 

Köpläge för båt är det när man vill ha en båt.

När man inte vill ha en båt längre så är det säljläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker att det skulle kunna ske en normalisering av priserna till hösten när det säljs till förmån för kommande utlandssemester 2022. 

Stämmer den gissningen torde utbudet bli ganska stort. 

 

Osäkerheten är ju dock rätt stor... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Mackey:

En båt är väl något man köper för att man vill ha en båt inte något man köper för att tjäna pengar.

 

Köpläge för båt är det när man vill ha en båt.

När man inte vill ha en båt längre så är det säljläge.

Nja. Har man en begränsad budget så kan det ju vara så att priset kommer under den gräns man satt för båtköp, och då har man råd. Så visst påverkar prisförändringar om det är köpläge eller inte.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Mackey:

En båt är väl något man köper för att man vill ha en båt inte något man köper för att tjäna pengar.

 

Köpläge för båt är det när man vill ha en båt.

När man inte vill ha en båt längre så är det säljläge.

Det där är bara ett av många synsätt.

 

Jag vet flera som tjänar pengar på att äga båtar, bilar och såklart boende. Att kasta pengar i sjön är ju onödigt;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nog en och annan som sålde i våras trots att de inte planerat för det av den enkla anledningen att det var bra affär. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

En båt är väl något man köper för att man vill ha en båt inte något man köper för att tjäna pengar.

 

Det kan ju vara så att man successivt vill köpa upp sig till större båt. Då vill man ju ha så bra betalt som möjligt för den man säljer för att köpa en större.

(när man köper den större är det dock brukligt att man önskar att den är billig)

 

1 timme sedan skrev Mackey:

Köpläge för båt är det när man vill ha en båt.

När man inte vill ha en båt längre så är det säljläge.

Jo så kan det ju också vara.... Inte bara korven som har två ändar...😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

En båt är väl något man köper för att man vill ha en båt inte något man köper för att tjäna pengar.

 

Köpläge för båt är det när man vill ha en båt.

När man inte vill ha en båt längre så är det säljläge.

Kan ju vända på det. 
Man kan förlora mindre😃

Och jag köper också båt för att jag vill ha. Men valet styrs också av hur bra affär jag gör. Har i princip gått plus på alla mina båtar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog förlorat runt en halv mille på mina båtaffärer genom åren men gråter inte för det.

Hade jag åkt på charterresor så där en 20-30 ggr hade jag nog ändå inte haft mer pengar kvar. Och det är det ju många som har gjort.😁

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev raol:

Nja. Har man en begränsad budget så kan det ju vara så att priset kommer under den gräns man satt för båtköp, och då har man råd. Så visst påverkar prisförändringar om det är köpläge eller inte.

Om man då köper båten man har budget för när priset gått ned tillräckligt och sedan priserna fortsätter att sjunka de kommande åren, var det köpläge ändå eller borde man väntat några år med köpet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Om man då köper båten man har budget för när priset gått ned tillräckligt och sedan priserna fortsätter att sjunka de kommande åren, var det köpläge ändå eller borde man väntat några år med köpet?

Ja, det var köpläge, eftersom man hade råd. Utgångspunkten är väl ändå att man vill ha en båt, och att då vänta ytterligare fyller ingen funktion.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Zwen:

Jag har nog förlorat runt en halv mille på mina båtaffärer genom åren men gråter inte för det.

Hade jag åkt på charterresor så där en 20-30 ggr hade jag nog ändå inte haft mer pengar kvar. Och det är det ju många som har gjort.😁

Det finns vissa personer som har förmåga och intresse att tjäna pengar på det mesta de gör och andra som inte bryr sig så mycket så länge "förlusten" är hanterbar.

 

Jag hade en kollega som lyckades tjäna pengar på alla sina bilaffärer, men det innebär ju att någon annan måste förlora pengar eftersom bilar sällan ökar i värde över tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Ja, det var köpläge, eftersom man hade råd. Utgångspunkten är väl ändå att man vill ha en båt, och att då vänta ytterligare fyller ingen funktion.

Då är vi nog överens.

Köpläge för båt är det när man vill ha en båt

och har tillräckligt med pengar för att köpa den båt man vill ha.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har flera bekanta som sålde båtar i slutet av sommaren 2020, alla blev sålda inom ett fåtal dagar till mycket bra priser, detta borde innebära att ännu fler blev utan båtar, så jag tror att det blir ett rally i vår när alla som blev utan i höstas försöker igen till våren, jag tänker inte sälja...

 

Men det är bara spekulationer, ungefär som sjörapporterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...