Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dsl

Tungstyrd utombordare (rorkult)

Rekommendera Poster

Har precis köpt en mariner 4hk från 80-talet som nödmotor (min första båt och jag litar inte fullt ut på huvudmotorn än)

 

Den är extremt tungstyrd, rorkulten böjer sig en del i fästet när den skall vridas och det känns som att den kommer att ge sig till slut.

Der finns en vingmutter som jag tolkar är till för att justera (går ännu trögare inskruvad) men även om jag skruvar ut den så att kag får den i handen går det trögt. Har sprutat in fett i nippeln utan resultat.

 

Är det bara att försöka riva isär (har aldrig mekat utombordare) eller finns det några magiska knep?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Dsl:

Har sprutat in fett i nippeln utan resultat.

Utombordare och jag är inte direkt kompisar men...har du sett att det kommit in ordentligt med fett? När jag smörjer lastaren till traktorn trycker jag in fett tills det sipprar ut lite vid sidan om lagren.

I bland kärvar nipplarna och då tar jag en liten mejsel och trycker in kulan i toppen på nippeln, lite, det brukar hjälpa.

 

Det var väl ungefär det jag hade att bidra med i frågan 😄 

 

Just ja, hade en fundering till. Är skruven på vingmuttern hel? Tänker så det inte sitter en liten bit kvar där inne i hålet som bromsar.

 

Nu får de andra som vet vad de talar om ta vid.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir så på utombordare om ytorna innanför omtaget (eller vad det heter) blir torra och lätt rostiga. Det brukar ju att gå att skruva isär detta stora glidlager som omfamnar riggens rör. Merendels brukar det på mindre motorer vara en lagringsmaterial av någon slags plast, delerin, nylon eller liknande. Se om du kan skruva isär, tvätta rent, eventuellt slipa försiktigt med finkörning smärgelduk, sedan kladda på något bra vattenfast marinfett, eller kullagerfett, och återmontera. Sedan gör du som @McLasseskriver, kollar smörnippelns funktion. Det finns nya att köpa, ofta i flerpack både hos Biltema och Jula. Men det är ju bra om du kan använda den gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev McLasse:

Utombordare och jag är inte direkt kompisar men...har du sett att det kommit in ordentligt med fett? När jag smörjer lastaren till traktorn trycker jag in fett tills det sipprar ut lite vid sidan om lagren.

I bland kärvar nipplarna och då tar jag en liten mejsel och trycker in kulan i toppen på nippeln, lite, det brukar hjälpa.

 

Det var väl ungefär det jag hade att bidra med i frågan 😄 

 

Just ja, hade en fundering till. Är skruven på vingmuttern hel? Tänker så det inte sitter en liten bit kvar där inne i hålet som bromsar.

 

Nu får de andra som vet vad de talar om ta vid.

Tack! Motorn verkade så välsmörjd att jag inte drog i så mycket fett. Men körde ett omtag ocj fick nog pumpa 20ggr innan det pös ut i skarven på båda sidorna. Tyvärr blev det ingen skillnad på trögheten.

 

Och skruven verkar dessvärre hel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det blir så på utombordare om ytorna innanför omtaget (eller vad det heter) blir torra och lätt rostiga. Det brukar ju att gå att skruva isär detta stora glidlager som omfamnar riggens rör. Merendels brukar det på mindre motorer vara en lagringsmaterial av någon slags plast, delerin, nylon eller liknande. Se om du kan skruva isär, tvätta rent, eventuellt slipa försiktigt med finkörning smärgelduk, sedan kladda på något bra vattenfast marinfett, eller kullagerfett, och återmontera. Sedan gör du som @McLasseskriver, kollar smörnippelns funktion. Det finns nya att köpa, ofta i flerpack både hos Biltema och Jula. Men det är ju bra om du kan använda den gamla.

Tack! När jag kikar närmare verkar det inte vara något större jobb att dela på den. Lossade de 4 skruvarna så att jag fick 2mm gap och då snurrar det ungefär så lätt jag vill (dvs med visst motstånd så att man inte behöver hålla i motorn vid drift)

 

Sprutade in litiumfett på sprayburk i glipan, snurrade och drog åt igen. Går precis lika trögt 

 

Så jag antar att det bara är att göra det ordentligt 😒

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Dsl:

Tack! När jag kikar närmare verkar det inte vara något större jobb att dela på den. Lossade de 4 skruvarna så att jag fick 2mm gap och då snurrar det ungefär så lätt jag vill (dvs med visst motstånd så att man inte behöver hålla i motorn vid drift)

 

Sprutade in litiumfett på sprayburk i glipan, snurrade och drog åt igen. Går precis lika trögt 

 

Så jag antar att det bara är att göra det ordentligt 😒

Ja, gör det ordentligt, lika bra att få det ordentligt gjort nu innan sjösättningsstressen till våren.

Det kan ju vara gammalt stelnat fett som du behöver skrapa/tvätta bort, och som jag tidigare skrev kanske det även behövs litet smärgel.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, gör det ordentligt, lika bra att få det ordentligt gjort nu innan sjösättningsstressen till våren.

Det kan ju vara gammalt stelnat fett som du behöver skrapa/tvätta bort, och som jag tidigare skrev kanske det även behövs litet smärgel.

Tack för peppen!

 

Det tog bara 5min att skruva isär och konstatera att fettet inte nått den övre lagringen. Det är ett tjockt knöligt lager saltguck. Det kommer snurra otroligt fint när det är bortskrapat och rengjort 😃

 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...