Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FIATX19

Batteriladdare med eller utan strömkälla funktion.

Rekommendera Poster

Det finns ju batteriladdare med strömkälla funktion. Är inte säker men dessa tror jag kan användas istället för batteri för att driva 12v utrustning. Men kan/bör jag använda denna funktion med batterier anslutna ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, batterierna bör vara anslutna. 
Som jag ser det så fungerar batterierna som spänningsutjämnare ifall laddarens spänning varierar lite. Skonsammare för elektroniken i båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så tänkte jag också men kör inte laddaren ut ström som ligger skadligt högt för batterierna om man har denna inställning lång tid?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade i manalen på nätet att den levererar 13,6 volt i detta läge och det låter vettigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så om laddaren har ett ”supply” läge så är det bara att köra . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Ctek laddare som har ett supplyläge och lämnar då ca 13,7 volt konstant. Då vi har motorbåt och har fulladdade batterier när vi kommer till hamn så behöver batterierna inte toppladdas. Detta läge är bra då man har kylskåp och annan utrustning igång. Med en laddare i normalläge är risken att den tror att batterierna behöver laddning när kylen går igång och kör upp till 14,7 V och detta kan ske flera gånger om dygnet med följd att batterierna överladdas.

Hälsningar Ove

Redigerad av Ove-T
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...