Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
patrikflink

PVC skiva 20mm

Rekommendera Poster

Är på jakt efter en skiva som måste ha minst 400x900mm och helst 20mm tjock, kan gå med tunnare. Ska såklart tåla att såga/borra i och vara UV/vatten beständigt.

 

Ska bygga en egen Hurley, inte för vattenskoter, utan gummibåt med 15hk (ca 70-80kg)

 

Har gjort en mall i trä med 18mm, passar perfekt under gummibåten. Ska bygga in ett lager så den snurrar som orginal, pianogångjärn och köpa RF rör och en billig winch.

 

Vägrar betala det sjuka priset för en äkta H30 Hurley Marine!

 

Hittade lite plast lite här och var, men är det skummad PVC som gäller? Eller några förslag?

IMG_20210102_190025406.jpg

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev patrikflink:

Hittade lite plast lite här och var, men är det skummad PVC som gäller? Eller några förslag?

Hur är det att använda något lämpligt distansmaterial typ divinycell? För jag antar att du skall plasta in det...?

Redigerad av McLasse
Stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev McLasse:

Hur är det att använda något lämpligt distansmaterial typ divinycell? För jag antar att du skall plasta in det...?

Nja, det var väl därför jag söker plastskiva istället för att plasta. 

Men jag skulle kunna plasta in min trä konstruktion, väger inget, vill bara vara lat och såga till färdiga plast/PVC bitar och skruva ihop.

 

Eller bara epoxymåla trä konstruktion och köra...

 

Men helst plastskiva.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Gripen72:

Kolla in den här firman, dom kan plaster och kan vägleda dig i materialval.

http://www.nordbergstekniska.se/

Tackar!

 

Känns som om jag hittade en skiva innan du länkade.

 

Från https://www.plastvaror.se/shop/frontpage.html

 

Står så här om deras Skummad PVC:

 

Vit Skummad PVC

Billig solid plastskiva i matt vit färg.
Lättviktsskiva
Mycket väderbeständig, kan användas utomhus. Lätt att såga i med fintandad cirkelsåg, sticksåg eller handsåg.
Toppkvalitet från tyska Polycasa

Skummad PVC kan användas som skyltskiva eller som hobbyskiva till många ändamål.
Skummad PVC är en lätt skiva och som storleksmässigt lätt kan anpassas med hjälp av en fintandad såg.
En plastskiva av skummad PVC är matt på båda sidor. Den levereras med klar skyddsfolie på ovansidan.
Alla plastskivor är kapade med cirkelsåg.

 

En skiva på 400x900x19mm kostar 1.535,80  SEK inkl. moms

Går att beställa måttade och finns i många tjocklekar, ska ringa dom på måndag och kolla lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var med och byggde vindskydd på segelbåt.

Köpte beg. skivor från skåpbilsbyggare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Lasse-L:

Var med och byggde vindskydd på segelbåt.

Köpte beg. skivor från skåpbilsbyggare.

Tackar för tipset, men vill nog ha ny skiva. Ska hålla och se okej ut.

 

Alla kanske inte vet vad en H30 Hurley är, bifogar bild.

2.jpg

 

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror de är gjorda i High Density Polyetylen, 

https://en.wikipedia.org/wiki/High-density_polyethylene

Ha har ett par H2O själv som jag köpte i USA och frakta hem själv. Sparade 5000kr. De är väldigt trevliga. 
Man mailar direkt till Mr Hurley själv.
Framförallt att man kan ta bort dem och att fästen inte syns så mycket. 

Mina är gjorda i 26mm PE.
Är du säker på att du inte räcker med H2O? Den klarar ca 160kg om de är monterad rätt.

Om du är inne på att bygga själv så kan jag tipsa om Poly-wood från Vetus. Rätt dyrt och jag har inte hittat tjockare än 18mm

https://www.vetus.com/se/catalogsearch/result/index/?limit=32&q=poly-wood

 

Ett alternativ är att köpa plast till skärbrädor. Det är samma plast men inte lika vitt.
Du kanske kan får egna bitar tillskurna här,

https://www.oqvist.se/skarbraden/standardbrador/

Redigerad av anuba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev anuba:

Jag tror de är gjorda i High Density Polyetylen, 

https://en.wikipedia.org/wiki/High-density_polyethylene

Ha har ett par H2O själv som jag köpte i USA och frakta hem själv. Sparade 5000kr. De är väldigt trevliga. 
Man mailar direkt till Mr Hurley själv.
Framförallt att man kan ta bort dem och att fästen inte syns så mycket. 

Mina är gjorda i 26mm PE.
Är du säker på att du inte räcker med H2O? Den klarar ca 160kg om de är monterad rätt.

Om du är inne på att bygga själv så kan jag tipsa om Poly-wood från Vetus. Rätt dyrt och jag har inte hittat tjockare än 18mm

https://www.vetus.com/se/catalogsearch/result/index/?limit=32&q=poly-wood

 

Ett alternativ är att köpa plast till skärbrädor. Det är samma plast men inte lika vitt.
Du kanske kan får egna bitar tillskurna här,

https://www.oqvist.se/skarbraden/standardbrador/

Hej och tack för tipset.

Var inne på att ta hem en direkt från USA.

 

Kom på idag då vi är huvudleverantör åt Ceos AB att dom kanske har. Mycket riktigt så hade dom PE skivor (Polyetylen).

 

Vart 0kr för en 1200x600x16mm😁. Var även förbi Bauhaus idag och köpte fyrkants profil i aluminium samt RF skruv och bult, nu återstår bara winch, rep/snöre och karbinhake från tex Jula.

 

Totalt med ett lager så är jag inte upp 1000kr, men med det sista så landar det väl runt där!

Betydligt MYCKET billigare att bygga själv!

Även om jag var tvungen att köpa skivan.

 

Ang H20, gillar inte dom. Fick testa i somras H30 av en polare, riktigt bra och enkla att kopiera utan problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar ta sig.

Han med detta idag.

Återstår några mer bitar och sedan slipa av hörnen, sen är själva stommen klar. Hittade faktiskt måtten på nätet.

IMG_20210105_211154252.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-05 vid 21:14 skrev patrikflink:

Börjar ta sig.

Han med detta idag.

Återstår några mer bitar och sedan slipa av hörnen, sen är själva stommen klar. Hittade faktiskt måtten på nätet.

 

Det ser snyggt ut. Kul att du kunde hitta billiga PE-skivor. Jag har haft lite svår för det. Det närmaste har var Vetus Poly-wood för flera 1000kr. 
Hur har du tänkt att lösa vridplattan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev anuba:

Det ser snyggt ut. Kul att du kunde hitta billiga PE-skivor. Jag har haft lite svår för det. Det närmaste har var Vetus Poly-wood för flera 1000kr. 
Hur har du tänkt att lösa vridplattan?

Har redan köpt ett lager. Genomgående bult som man försänker i plattan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Har redan köpt ett lager. Genomgående bult som man försänker i plattan.

Missa inte att förbereda för att montera en grill på hålet för dingehållaren. ;) 
image.png.493b19d4c0cf773cca93d7be8fb3a420.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev anuba:

Missa inte att förbereda för att montera en grill på hålet för dingehållaren. ;) 
image.png.493b19d4c0cf773cca93d7be8fb3a420.png

Har en annan som har ben, men kan säkert byggas om😁.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han med lite till idag.

 

Det mindre fyrkantsrör/profil är på plats.

Platta nr 2 med gångjärn på plats så den går att vinkla ner.

Det större fyrkantsrör/profil (som träs på det andra) har fått handtag och sin winch.

 

Återstår att kapa till bägge fyrkants... så dom får rätta längder samt snurrplattan och sista biten längst bak, sen är den klar (lite slipa dock).

 

Men, jag hittade ett stolfäste som går att snurra samt låsa i plast hos Seasea idag som är 55 mm hög, den går även att splitta (en del kvar på badbryggan) så stommen går att ta bort.

Köpte det och funderar på att använda det istället för lagret.

 

Kan även förtydliga att PE är ett skit att såga i med sticksåg. Kladdar igen och vanlig fogsvans ger otrolig muskelträning! Det värsta material jag jobbat med tror jag. Funderar på vinkelslip när det ska slipas (hörnen).

IMG_20210107_192817944.jpg

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev patrikflink:

Kan även förtydliga att PE är ett skit att såga i med sticksåg. Kladdar igen och vanlig fogsvans ger otrolig muskelträning! Det värsta material jag jobbat med tror jag. Funderar på vinkelslip när det ska slipas (hörnen).

 

Håller med att PE är rätt mjukt. Jag köpte en billig bänkcirkelsåg när jag jobbade i materialet. 
Jag hade dock större behov att såga långa sträckor med i udda vinklar. En sänksåg eller cirkelsåg borde funka för raka vinklar.
En surform-hyvel är rätt effektiv för att fasa kanterna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev anuba:

Håller med att PE är rätt mjukt. Jag köpte en billig bänkcirkelsåg när jag jobbade i materialet. 
Jag hade dock större behov att såga långa sträckor med i udda vinklar. En sänksåg eller cirkelsåg borde funka för raka vinklar.
En surform-hyvel är rätt effektiv för att fasa kanterna. 

En surform-hyvel skall köpas i helgen, tack för den information och tipset!

Har testat med rasp, fil, sandpapper osv utan bra resultat.

Själva sågandet är klart, men känns i högerarmen...

Allt är nästan klart, skall testas i helgen på altanen så jag får rätt längd på fyrkantsrör/profiler (har båten hemma).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du tog med vinschen. Den behövs med lite tyngre dingar. Min väger bara 60kg. Det är ändå rätt tungt att få upp den med H2O-däverterna. Om jag är barfota på en blöt badbrygga är det lätt att tappa fotfäste.  En kompis monterade en lös vinsch för att få upp sin 130kg rib-dinge på ett par liknande pushout-dävert. 
 

Om du skall fixera din dinge på liknande sätt som Hurley visar kan du skaffa dessa rostfria spännremmar. De har hållit sig fina på västkusten i två år,

https://www.bauhaus.se/vinsch-rostfri-gra

Jag klippte till dem och satte kabinhakar i bägge ändarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev anuba:

Kul att du tog med vinschen. Den behövs med lite tyngre dingar. Min väger bara 60kg. Det är ändå rätt tungt att få upp den med H2O-däverterna. Om jag är barfota på en blöt badbrygga är det lätt att tappa fotfäste.  En kompis monterade en lös vinsch för att få upp sin 130kg rib-dinge på ett par liknande pushout-dävert. 
 

Om du skall fixera din dinge på liknande sätt som Hurley visar kan du skaffa dessa rostfria spännremmar. De har hållit sig fina på västkusten i två år,

https://www.bauhaus.se/vinsch-rostfri-gra

Jag klippte till dem och satte kabinhakar i bägge ändarna. 

Har band sedan tidigare, fick av Load and Lock i RF förra året, specialsytt för mig!

 

Har haft denna båt på min badbrygga tidigare, men jäkligt jobbigt att få upp den. Båten väger 40kg plus motor 30kg och en tank på 12 liter, blir ca 70-80kg. Sen tror jag att den kommer längre akterut som bara är positivt. Har RF fästen på sidorna om badbryggan och 2 fästen mitt på badbryggan. Så den kommer ingenstans.

Jäkligt billigt med dessa band från Bauhaus iallafall!

IMG_20200608_104047931.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev patrikflink:

Har haft denna båt på min badbrygga tidigare, men jäkligt jobbigt att få upp den. Båten väger 40kg plus motor 30kg och en tank på 12 liter, blir ca 70-80kg. Sen tror jag att den kommer längre akterut som bara är positivt. Har RF fästen på sidorna om badbryggan och 2 fästen mitt på badbryggan. Så den kommer ingenstans.

Jäkligt billigt med dessa band från Bauhaus iallafall!

 

Det blir trevligare att få ur dinge från badbryggan så att du kan gå innanför. Det blir lättare lägga till i vissa hamnar. Jag hade också min bunden till badbryggan utan dävert först. Det tog en evighet att få i dingen då jag också hade stuvat undan motorn.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kom testet (utan motor dock)!

 

Vill inte riktigt kapa den långa stången utan motor på båten. Vet inte riktigt vart själva båten hamnar. Men passar perfekt.

IMG_20210109_113035821.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur blev det på båten sedan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Hur blev det på båten sedan?

Bokstavligen skitbra! Köpte under sommaren en större med glasfiberbotten från GreatWhite (3 meter).

Kan varmt rekommendera detta bygge istället för att köpa original som är sjukt mycket dyrare.

IMG_20210804_161031564.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev patrikflink:

Här finns en video också!

https://youtu.be/UglV578JDMc

Fake news! 😎

 

Hur skall man veta att det där är på riktigt? Jollen kanske bara ligger löst på badbryggan för filmningens skull. Har du ingen film när du tar upp eller lägger i jollen?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Fake news! 😎

 

Hur skall man veta att det där är på riktigt? Jollen kanske bara ligger löst på badbryggan för filmningens skull. Har du ingen film när du tar upp eller lägger i jollen?

Hehe...

Nä, tyvärr. Men ska be frun att film nästa gång jag tar upp den på bryggan med hjälp av kopian som jag har byggt, du får påminna mig våren 2022!

Lovar och svär att den fungerar perfekt. Även i 25 knop ligger ribben kvar på den (om man spänner rätt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...